ČJ 188 Inspirace pro rozvíjení čtenářské gramotnosti v hodinách ČJL

Předmět
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU
Akreditace
27664/2017-2- 1065

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Seznámit učitele s inovativními metodami, postupy a technikami, jejichž pomocí je možno rozvíjet čtenářství a podporovat čtenářskou gramotnost, vytvářet u žáků kladný vztah ke čtení, schopnost porozumění, kritického hodnocení textu, komunikaci s textem, hledání informací v textu a jejich aplikaci v praxi atd.


Charakteristika

Obsah semináře vychází z požadavků RVP ZV na rozvíjení klíčových kompetencí v rámci ŠVP. Zohledňuje různé učební strategie žáků, využívá mezipředmětové vztahy, prolínání vzdělávacích oblastí a průřezových témat s předmětem ČJL. Je vytvořen na základě poznatků získaných z odborné literatury, příspěvků z vědeckých konferencí a vlastního pedagogického působení lektorky. Nabízí inspirace, jak pomocí rozmanitých metod motivovat žáky ke čtení, rozvíjet jejich čtenářskou gramotnost, naučit je pracovat s krásnou literaturou i s odborným a publicistickým textem, vyhledávat klíčové informace a pracovat s nimi. Účastníci si prakticky vyzkoušejí vybrané aktivity spojené s prací s textem a seznámí se některými technikami, jejichž pomocí je možno docílit funkční čtenářské gramotnosti.


Obsah akce

Obsah semináře vychází z požadavků RVP ZV na rozvíjení klíčových kompetencí v rámci ŠVP. Zohledňuje různé učební strategie žáků, využívá mezipředmětové vztahy, prolínání vzdělávacích oblastí a průřezových témat s předmětem ČJL. Je vytvořen na základě poznatků získaných z odborné literatury, příspěvků z vědeckých konferencí a vlastního pedagogického působení lektorky. Nabízí inspirace, jak pomocí rozmanitých metod motivovat žáky ke čtení, rozvíjet jejich čtenářskou gramotnost, naučit je pracovat s krásnou literaturou i s odborným a publicistickým textem, vyhledávat klíčové informace a pracovat s nimi. Účastníci si prakticky vyzkoušejí vybrané aktivity spojené s prací s textem a seznámí se některými technikami, jejichž pomocí je možno docílit funkční čtenářské gramotnosti.

Rozpis obsahu:

-Seznámení s teoretickými poznatky výzkumů zaměřených na čtenářství

-Osobnost učitele, význam motivace, aktivizace žáků a kreativity při práci s textem

-Vytváření čtenářského vkusu, rozlišování hodnotné literatury od literatury konzumní a manipulační

-Smysl pro krásu jazyka, rozvíjení estetického cítění – prožitkové vnímání

-Význam regionální literatury, literární soutěže, spolupráce s knihovnami, besedy s autory atd.

-Tradiční a netradiční hodiny literární výchovy

-Tvořivý přístup ke čtení a psaní ve strategii RWCT

-Čtení s otázkami, čtení s předvídáním, podvojný deník – žákovské reflexe na četbu, literární dopisy, řízené čtení, skládankové čtení, atd.

-Vyhledávání klíčových slov a informací, učíme se navzájem, metoda INSERT atd. 


Pro účastníky

Co si mají účastníci donést s sebou

psací potřeby

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace