M 188 K čemu je ta tvá matematika? Copak jde štěstí vypočítat?

Předmět
Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, , učitelé VOŠ
Akreditace
396/2018-2-35

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Demonstrovat roli a limity matematiky ve společenských vědách.


Obsah akce

Tématem kursu je role matematiky v dnešních společenských vědách, zejména ekonomii. Cílem kursu je ukázat, kde může být užitečná a kde jsou v dané oblasti její limity.

Hlavními problémy, na které matematika ve společenských vědách naráží, jsou zejména nedostatek informací (neurčitost) a obtížný popis liských preferencí, obecně pak nemožnost předvídání svobodného rozhodování. To vše zabraňuje mechanickým aplikacím matematických postupů, ale na druhou stranu činí věc zajímavou: je například otázkou, nakolik je naše rozhodování ovlivněno teoriemi, které je původně měly jen popisovat.

Po krátkém představení současné matematiky a jejích možností bude diskutována problematika předpovídání za neurčitosti, popisu lidského rozhodování a modelování konfliktních situací (teorei her), vše demonstrováno na praktických příkladech (od sestavování rozvrhu po korupci či fake news). Následně bude diskutováno téma zmíněné v názvu: jak může a jak nemůže matematika pomoci ve „spravedlivém“ přerozdělování společně vytvořeného bohatství.

Při výkladů nebude zabíháno do detailů – spíše než detailní přehled probraného materiálu by se účastníci měli odnést určitý vhled, který umožňuje nahlížet věci i z jiného než „selského“ úhlu pohledu.

1. hod. Matematika se představuje: starověk, středověk, moderní nadšení, postmoderní vystřízlivění, matematika dnes, co dnes je a co není vědecké

2. hod.  Matematika a myšlení: nevyhnutelnost logiky, myšlení pomalé a rychlé, heuristiky,  kognitivní zahlcení, ahaefekt, racionální a „iracionální“ chování, koherence aneb která news je fake.

3. hod. Matematika a předpovídání: co je a co není náhoda, všudypřítomná statistika, dynamické systémy, teorie chaosu,

4. hod. Matematika a rozhodování: vícekriteriální rozhodování aneb když je něco za něco, NP-úplnost aneb proč nelze sestavit ideální rozvrh, rozhodovíní za neurčitosti,

5. hod. Matematika a hry: modelování konflitních situací, spravedlivá a nespravedlivá hra, Nashovo ekvilibrium aneb jak se dostat do ráje, když každý táhne za jiný provaz, proč hrajeme, i když prohráváme, pojištění proti prohře

6. hod. Matematika a spravedlnost: jak spravedlivě rozdělit koláč, superaditivní efekt aneb jak se podělit, když 1+1=3, co dokáže a co nedokáže neviditelná ruka trhu, nutnost pravidel aneb jak by to vypadalo, kdyby každý jezdil jsk chce, proč by byl socialismus super, jen kdyby….

7-8. hod. Závěrečný „test“: krátká esej či diskusní příspěvek na některé z probíraných témat, prezentace, diskuse (dle počtu účastníků)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace