M 191 Didaktické hry a objevování ve vyučování matematice
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Obsah akce
Seminář je věnován zařazování aktivit herního typu a objevování do vyučování matematice. Cílem je ukázat na konkrétních příkladech možnosti, které aktivity herního a soutěžního typu a objevování přinášejí do vyučování matematice, a na příkladech ukázat jejich možnosti pro různé věkové kategorie žáků. I když je přednostně zaměřen na žáky 2. stupně ZŠ, najdou si v něm vhodné náměty i učitelé 1. stupně ZŠ a SŠ.
V oblasti didaktických her a aktivit herního a soutěžního typu budou diskutována tato témata:
- Zařazení didaktických her do vyučování
- Funkce herních aktivit ve vyučování matematice
- Ukázky konkrétních her vhodných pro vyučování matematice
- Diskuse o možnostech zařazení her do vyučování jak v závislosti na věku, tak i na úrovni matematických znalostí a dovedností žáků
(4 hodiny)
V oblasti objevování budou diskutována hlavně tato témata:
- Příprava aktivit pro objevování v matematice
- Od konkrétních modelů k obecnějším vztahům
- Komunikace mezi žákem a učitelem a mezi žáky
- Zařazování návodů a rozšíření
- Vysvětlování a dokazování
- Ukázky vhodných situací
(4 hodiny)
Vzdělávací cíl
Cílem semináře je nabídnout učitelům náměty, jak při výuce matematiky zvýšit porozumění žáků matematice, motivaci žáků, zdůraznit mezipředmětové vztahy a význam matematiky pro běžný život.