MŠ 1 Muzikofiletika – hudba jako významný stimul rozvoje dětské osobnosti v mateřské škole
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Video ke kurzu
Zážitkový a prakticky orientovaný seminář muzikofiletiky u dětí v přeškolním věku. Účastníci získají teoretické základní informace o muzikofiletice, o rozdílech mezi muzikoterapií, hudební výchovou a muzikofiletikou. Dále si vyzkouší mnoho jednoduchých hudebních technik bez nástrojů i s různými hudebními nástroji, které jsou vhodné pro děti v mateřských školách. Dozví se, jak na člověka působí hudba a dostanou tipy , jak využívat hudební aktivity pro osobnostní rozvoj svých dětí.
Obsah akce
Prožitkově orientovaný seminář je určený učitelům mateřských škol a speciálním pedagogům.
V průběhu se účastníci seznámí se specifiky hudební výchovy, muzikoterapie a muzikofiletiky, s upřesněním hranic jednotlivých přístupů a s konkrétními postupy využitelnými v pedagogickém prostředí mateřské školy.
Seznámí se s využitím jednotlivých hudebních elementů (rytmus, melodie, harmonie, ticho) a
jejich vlivem na organismus dítěte, dále s terapeutickými, výchovnými a dětský rozvoj stimulujícími účinky hudby a prožitkovými hudebními aktivitami.
Formou zážitku si vyzkouší různé hudební techniky, práci s hlasem a vybranými hudebními nástroji. Seznámí se s některými metodickými a organizačními poznatky o přípravě a dynamice hudební hodiny/lekce. Vyzkouší si vytvořit a realizovat vlastní nápady a hudební techniky uplatnitelné ve své praxi v mateřské škole.
Teoretická část
- Teoretické vymezení rozdílů mezi přístupy hudební výchovy, muzikoterapie a muzikofiletiky.
- Specifika muzikofiletického přístupu vhodného pro děti v předškolním věku – prožitkové expresivní pojetí hudebních aktivit, reflektivní zpracování zážitků dítěte a jejich využití k osobnostnímu a sociálnímu rozvoji.
- Vliv hudby na organismus člověka, hudební psychologie, využitelnost hudebních prožitků pro stimulaci rozvoje dítěte.
Praktická část
- Využití jednotlivých hudebních elementů (rytmus, melodie, harmonie, ticho) v hudebně prožitkových aktivitách pro předškolní děti.
- Hudební nástroje, vybrané techniky a postupy s muzikoterapeutickými prvky vhodné pro předškolní děti v pedagogickém prostředí MŠ. Příprava a struktura hudebního programu.
- Praktické ukázky – naladění se, práce s hlasem, využití nástrojů různým a kreativním způsobem, rytmické hry, hudebně pohybové a taneční hry, relaxace.
- Prostor pro vyzkoušení vlastních postupů nebo technik účastníků, pro vedení skupiny.
- Závěrečná diskuze a otázky.
Vzdělávací cíl
Účastníci se seznámí s vybranými technikami a postupy muzikofiletiky, dokáží rozpoznat hranice filetického, výchovného a terapeutického přístupu.
Účastníci získají poznatky o jednotlivých hudebních elementech, hudebních nástrojích, hlasu a jejich působení na organismus a psychiku předškolního dítěte a dále vlastní prožitky a zkušenosti z pestrého výběru hudebních technik.
Účastníci si vyzkouší uplatnit tyto poznatky ve vlastní tvorbě hudebně prožitkových aktivit pro děti předškolního věku.