PP 334
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií,
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Vzdělávací cíl
Každý účastník by měl umět:
- vyjmenovat příležitosti, jak formy aktivního učení přispívají k inkluzi
- pojmenovat rozdíly mezi skupinovým a kooperativním vyučováním
- analyzovat své vnitřní předpoklady pro týmovou práci
- pojmenovat vnější projevy efektivních a neefektivních týmů
- vyjmenovat alespoň 5 doporučení pro plánování kooperativních aktivit
Metody práce v semináři
- evokační metody
- modelové lekce
- metody aktivního učení – diskusní metody, brainstorming, řeka, třídění výroků, myšlenkové mapy, Vennovy diagramy, skládankové učení, galerie, veletrh aj.
- výklad lektora, prezentace
- individuální a skupinová práce, práce ve dvojicích
- diskuse
- reflexe prožitková
- reflexe pedagogická
- plánovací metody přenosu poznatků do praxe
- evaluační metody
Obsah akce
To, že učitel zařazuje práci ve skupinách, ještě nemusí znamenat, že učí žáky spolupracovat. Proč je důležité učit žáky spolupracovat? Protože kooperativní dovednosti patří dnes k nejžádanějším dovednostem na trhu práce. Každý člověk má jiné vnitřní předpoklady pro týmovou práci a každý může být jinak prospěšný pro práci v týmu. Společně se podíváme na to, jak navenek vypadá neefektivní tým a jak efektivní. Budeme pracovat s doporučeními pro zařazování kooperativního učení, a také podíváme se na to, jak kooperativní činnosti hodnotit. Toto téma významně souvisí se zaváděním inkluzívního vzdělávání do praxe škol.
Přehled témat:
- formy učení
- skupinové x kooperativní učení
- analýza vnitřních předpokladů pro týmovou práci
- efektivní x neefektivní týmy
- formy práce a konstruktivismus
- adaptace a harmonizace týmů
- výukové programy s využitím skupinové či kooperativní práce
- hodnocení skupinové a kooperativní práce
- cíle a kritéria hodnocení
- efektivní zpětná vazba, vnitřní motivace k učení
Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:
- představení tématu a cílů semináře
- představení lektora a účastníků
- snos myšlenek na téma: Co umíme?
- pojmenování vzdělávacích potřeb (resp. očekávání) k tématu ze strany účastníků (Co bychom se chtěli naučit? S čím si nevíme rady? Chtěli bychom odpovědi na tyto otázky…)
- praktické ukázky výukových programů – přímá práce účastníků kombinovaná s pozorováním videí
- analýza ukázek
- plánování dle potřeb účastníků
- společná reflexe – přijímání a poskytování zpětné vazby k prezentovaným plánům i přípravám