PP 344 ŠKOLA A EMOCE

Předmět
Pedagogika a psychologie
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií,
Akreditace
24247/2016-2-641

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Úspěšnost v čemkoliv nezávisí jenom na našich schopnostech, ale i na emoční složce. Emoce řídí veškeré naše chování. Seminář si klade za cíl ukázat pedagogům důležitost emocí a cestu, jak lze prostřednictvím pochopení vlastních emocí, ovlivňovat chování žáků. Chápání a prožívání emocí prochází vývojem, v průběhu školního věku se tedy mění. Účastníci se dozvědí, jaká jsou specifika emocí v konkrétním věku (1.stupeň ZŠ, 2.stupeň ZŠ, SŠ). Pochopení emočního vývoje pomůže pedagogům lépe chápat chování i reakce svých žáků. Dobrá znalost problematiky emocí je pro pedagoga velmi cenným nástrojem, který mu může být velmi užitečný např. při zvládání problémových žáků. Součástí semináře jsou i příklady z praxe, hry a techniky týkající se emocí a věkově diferencované metody práce s emocemi. Přínosem semináře budou poznatky obohacující nejen rovinu pracovní, ale i rovinu osobnostní.


Obsah akce

Emoce jsou nejrychlejší komunikační prostředek, který však někdy bývá zdrojem mnoha nedorozumění či konfliktních situací. Správné vnímání emocí nám může pomoci se lépe orientovat v sobě i druhých a ovlivnit jejich chování. Jaké situace ve škole vyvolávají emoce? A jaké konkrétně to jsou? Vzbudit v někom emoce není složité, ale vzbudit emoce, které motivují, tak snadné není. Jak tlumit negativní emoce a posilovat pozitivní? A jak je využít ve svůj prospěch? Nejen na tyto otázky nabízí seminář odpovědi. 

Osnova semináře:

1. Emoce – definice, původ slova, pojetí emocí, význam emocí, emoční inteligence.

2. Emoce a jejich vývoj, role emocí, věková specifika jednotlivých období.

3. Druhy a složky emocí – nižší, vyšší, emoce x pocity, afekty, nálady.

4. Emoce a výkonnost – jak emoce ovlivňují náš výkon a chování, emoce a motivace, emoce a temperament.

5. Emoce a komunikace – projevy emocí, vyjadřování emocí, subjektivita vnímání i prožívání.

6. Emoční problémy v jednotlivých vývojových obdobích, potlačování emocí a jejich důsledky.

7. Emoce ve škole – konkrétní příklady situací a emocí.

8. Metody práce s emocemi, zvládání emocí, odolnost, zodpovědnost za své emoce.

9. Možnosti hodnocení emočního prožívání a jeho projevů – testové metody, dotazníky, projektivní metody (kresba), trénink zvládání emocí.

Použité techniky a aktivity:

Výklad – prezentace v MS Power Point, individuální práce, sebezkušenostní techniky, práce ve skupinách, hraní rolí, zpětná vazba, reflexe provedených aktivit, diskuze, příklady z praxe, kazuistiky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace