PP 359 Jak společně se žáky nastavit třídní pravidla, aby opravdu fungovala?
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Video ke kurzu
Tvorba třídních pravidel probíhá na většině našich škol. Ne vždy jsou však tato pravidla funkční. Na tomto setkání si společně ukážeme, jak vést žáky k tomu, aby si nastavili svá třídní pravidla, která jim mají pomáhat k tomu, aby se ve třídě cítili bezpečně a v pohodě. Také si ukážeme, jak s těmito pravidly průběžně pracovat, aby si žáci osvojovali životně a společensky důležité kompetence. S pomocí takto nastavených pravidel se žáci učí společenskému chování a respektování pravidel dané komunity nikoliv teoreticky, ale přirozeně a prakticky, a to přímo v komunitě třídy. Toto téma významně souvisí se zaváděním inkluzivního vzdělávání do praxe škol.
Obsah akce
Přehled témat:
- co je to funkční třídní pravidlo?
- třídní pravidla x školní řád
- význam funkčně sestavených třídních pravidel
- cíle a kritéria hodnocení
- efektivní zpětná vazba, vnitřní motivace k učení
Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:
- představení tématu a cílů semináře
- představení lektora a účastníků
- snos myšlenek na téma: Co umíme?
- pojmenování vzdělávacích potřeb (resp. očekávání) k tématu ze strany účastníků (Co bychom se chtěli naučit? S čím si nevíme rady? Chtěli bychom odpovědi na tyto otázky…)
- praktická ukázka postupu vedoucího k sestavení třídních pravidel – přímá práce účastníků kombinovaná s pozorováním videí
- analýza ukázek
- plánování dle potřeb účastníků
- společná reflexe – přijímání a poskytování zpětné vazby k prezentovaným plánům i přípravám
Vzdělávací cíl
Každý účastník by měl umět:
- vyjmenovat příležitosti, třídní pravidla přispívají k inkluzi
- vlastními slovy popsat, jakou podobu má mít funkční třídní pravidlo
- pojmenovat, jaký je rozdíl mezi školním řádem a třídními pravidly
- nastavit kritéria pro posuzování třídních pravidel
- analyzovat navržený postup vedoucí k sestavení třídních pravidel
- popsat, co může učitel udělat pro to, aby se třídní pravidla stala nedílnou součástí komunity třídy
- popsat, jak žákům poskytovat zpětnou vazbu směrem k dodržování třídních pravidel
- navrhnout, jak dlouhodobě pracovat s třídními pravidly
Metody práce v semináři
- evokační metody
- modelové lekce
- metody aktivního učení – brainstorming, řeka, třídění výroků, myšlenkové mapy, výběr priorit, Vennovy diagramy, skládankové učení, galerie, I.N.S.E.R.T aj.
- výklad lektora, prezentace
- individuální a skupinová práce, práce ve dvojicích
- diskuse
- reflexe prožitková
- reflexe pedagogická
- plánovací metody přenosu poznatků do praxe
- evaluační metody
Pro účastníky
Vzkaz účastníkům
všechny tištěné materiály budou účastníkům dodány i v elektronické podobě