PP 360 Co je to badatelsky orientovaná výuka a co žákům přináší?

Předmět
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU
Lektor(-ka)
Akreditace
7471/20216-6--218

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Každý účastník by měl umět:

  • vyjmenovat příležitosti, jak badatelsky orientovaná výuka přispívá k inkluzi
  • vlastními slovy popsat přínosy badatelsky orientované výuky v rámci vzdělávacího procesu na školách
  • vlastními slovy popsat, v čem je badatelsky orientovaná výuka důležitá pro žáky
  • analyzovat ukázku výukového programu zaměřeného na badatelsky orientovanou výuku na 1. stupni ZŠ
  • analyzovat příklad projektu pro žáky 2. stupně ZŠ

Metody práce v semináři

  • evokační metody
  • modelové lekce
  • metody aktivního učení – heuristické metody, brainstorming, řeka, myšlenkové mapy, Vennovy diagramy, skládankové učení, galerie, veletrh aj.
  • výklad lektora, prezentace
  • individuální a skupinová práce, práce ve dvojicích
  • diskuse
  • reflexe prožitková
  • reflexe pedagogická
  • plánovací metody přenosu poznatků do praxe
  • evaluační metody

Charakteristika

Bádat se dá ve většině předmětů (přírodovědných i humanitních) na základní škole, ale i na středních školách. Společně pojmenujeme profity badatelské činnosti a budeme analyzovat ukázky z různých předmětů 1. a 2. stupně ZŠ. Také budeme navrhovat témata, která jsou vhodná pro vlastní plánování badatelské činnosti. Toto téma úzce souvisí se zaváděním inkluzívního vzdělávání do praxe škol.


Obsah akce

Přehled témat:

  • badatelské otázky
  • analýza zkušeností
  • tvorba hypotézy
  • ověřování hypotézy
  • BOV a konstruktivismus
  • výukové programy s využitím heuristických metod
  • cíle a kritéria hodnocení
  • efektivní zpětná vazba, vnitřní motivace k učení

 

Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:

  1. představení tématu a cílů semináře
  2. představení lektora a účastníků
  3. snos myšlenek na téma: Co umíme?
  4. pojmenování vzdělávacích potřeb (resp. očekávání) k tématu ze strany účastníků (Co bychom se chtěli naučit? S čím si nevíme rady? Chtěli bychom odpovědi na tyto otázky…)
  5. praktické ukázky výukových programů (resp. metod) – přímá práce účastníků kombinovaná s pozorováním videí
  6. analýza ukázek
  7. plánování dle potřeb účastníků
  8. společná reflexe – přijímání a poskytování zpětné vazby k prezentovaným plánům i přípravám

Pro účastníky

Vzkaz účastníkům

všechny tištěné materiály budou účastníkům dodány i v elektronické podobě

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace