AJ 223
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Vzdělávací cíl
- seznámí učitele s problematikou nácviku čtení v cizím jazyce, s nutností, možnostmi a specifikou přípravné fáze (pre-literacy skills)
- představí možnosti jak připravovat aktivity, založené na obsahu textu, vedoucí k pochopení obsahu sdělení
- umožní vyzkoušet si důležitost vizualizace obsahu textu a způsoby, jak poskytovat vhodné činnosti pro všechny učební styly žáků (vizuální, poslechové a pohybové)
- nabídne praktické vyzkoušení použitých metod práce
- poskytne možnost promyšlení vlastních námětů, zařazení prvků tvořivé dramatiky a tipů, jak uplatnit nabízené techniky a nástroje ve vlastní praxi
- nabídne bohaté praktické náměty k využití v praxi ve školách
Charakteristika
- Kurz zaměřený na vytváření návyku správného čtení, od anglického hláskování až po vnímání souvislého textu. Činnosti k procvičování čtenářských technik poskytují přehledné a srozumitelné členění textu s následnými aktivitami k uvědomění a zapamatování si obsahu. Ukázky použitých technik budou prezentovány na základě běžně používaných textů klasických i moderních pohádek a příběhů, zjednodušená četba z nabídky různých nakladatelství apod.)
- Cílem kurzu je naučit učitele připravovat vlastní aktivity a pracovní listy, založené na obsahu textu, vyzkoušet si důležitost vizualizace obsahu textu a způsoby, jak poskytovat vhodné činnosti pro všechny učební styly svých žáků (vizuální, poslechové a pohybové).
- Praktické vyzkoušení použitých metod práce poskytuje možnost promyšlení vlastních námětů, zařazení prvků tvořivé dramatiky a tipů jak uplatnit nabízené techniky a nástroje ve vlastní praxi.
- Kurz nabízí bohaté náměty k využití v praxi ve školách.
Obsah akce
MOŽNO SE TAKÉ ZÚČASTNIT POUZE 1 BLOKU A OBDRŽET CERTIFIKÁT NA 8 VYUČ. HODIN
Aktivity zaměřené na nácvik správného čtení, od anglického hláskování až po vnímání souvislého textu. Procvičíme si používání čtenářských technik, které umožňují přehledné a srozumitelné členění textu s následnými aktivitami k uvědomění si a zapamatování obsahu. Ukázky použitých technik budou prezentovány na základě běžně používaných textů klasických i moderních pohádek a příběhů, zjednodušená četba z nabídky různých nakladatelství apod.)
1. blok
Přípravná fáze (90 min)
- Poslechová analýza, práce s hláskami a klíčovými slovy (techniky práce s flashcards)
Práce s příběhem (90 min)
- Poslech příběhů, veršů – porozumění na základě slyšeného textu,
- stanovení klíčových slov a práce s nimi, otázky k textu (vybarvované čtení, obrázkové čtení, práce s obrázkovou knihou)
Technika čtení (90 min)
- Abeceda – osvojování, skládání a kombinace (kartičková technika)
- Word recognition – upevňování rozlišení skupin hlásek, které jsou typické pro angličtinu – usnadnění vnímání textu (blends and clusters, rime and onset, písmenkové loto, bingo, letter wheels)
- Systém pojmového chápaní věcí a souvislostí (mind maps)
Techniky ke zvyšování čtenářské výkonnosti (90 min)
Struktura textu, osnova, ověřovací otázky (Concept Check Questions - CCQs Paměťová cvičení
2. blok
Práce s textem (90 min)
- Členění a struktura textu, fráze typické pro začátek a konec
Využívání autentických textů (90 min)
- Práce s články, písničkami, nursery rhymes (rekonstrukce textu)
- odhadování textu podle názvu, po odstavci, konec příběhu – jak to dopadne, podle obrázků a ilustrací, podle postav (vyrobení autobiografické knížky postavy, obrázkové slovníky - glosáře)
Non-fiction aneb literatura faktu (90 min)
- Jak z textu využít vše, co je užitečné – technika zápisků a poznámek z textu, shrnutí obsahu, interpretace, cvičení vybavování posloupnosti
- dramatizace textu
Specifika práce se žáky se SPU (90 min)
- jejich možnosti, jaké požadavky na ně klademe, jak jim pomoci vnímat text - prezentace a demonstrace podpůrných pomůcek