ČJ 219 Inspirace k rozvíjení čtenářské gramotnosti prostřednictvím literatury pro děti a mládež
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Video ke kurzu
V semináři bude účastníkům nabídnut výběr z moderní české i světové literatury pro děti a mládež. Na vybraných textech si učitelé vyzkoušejí některé metody, postupy a techniky, jejichž pomocí je možno rozvíjet čtenářskou gramotnost a podporovat schopnost porozumění textu, jeho kritické hodnocení a zvládnutí komunikačních dovedností. Dále se zaměříme na možnosti vnímání literatury všemi smysly, hledání příslušných informací v textu, jejich aplikaci v praxi a vytváření kladného vztahu ke čtení. Materiály, s nimiž se bude pracovat, byly vybrány s přihlédnutím k mentální zralosti žáků na ZŠ a v odpovídajících ročnících 8letého gymnázia.
Obsah akce
Obsah 1. semináře
- Seznámení s teoretickými poznatky výzkumů zaměřených na čtenářství
- Osobnost učitele, význam motivace, aktivizace žáků a kreativity při práci s textem
- Tvořivý přístup ke čtení a psaní
- Čtení s předvídáním, čtení s otázkami
- Vyhledávání klíčových slov a konkrétních informací
- Učíme se navzájem, skládankové čtení,
- Práce s populárně naučným textem, s odbornou literaturou, s nelineárním textem
- Práce s ilustrací, komiksem
Obsah 2. semináře
- Smysl pro krásu jazyka, rozvíjení estetického cítění – prožitkové vnímání
- Spolupráce s knihovnami
- Netradiční hodiny literární výchovy
- Podvojný deník – žákovské reflexe na četbu,
- Dopis literárnímu hrdinovi, řízené čtení, atd.
- Grafické organizéry, literatura a pět smyslů
- Hry s poezií
- Seznámení s moderní literaturou pro děti a mládež vhodnou pro práci ve vyučování a čtenářské dílny
Vzdělávací cíl
Cílem semináře je seznámit učitele s inovativními metodami, postupy a technikami, jejichž pomocí je možno rozvíjet čtenářskou gramotnost (ČG); podporovat schopnost porozumění textu, jeho kritické hodnocení a zvládnutí komunikace s textem. Dále ukázat možnosti poznávání všemi smysly, hledání příslušných informací v textu a jejich aplikaci v praxi. Poznat moderní literaturu pro děti a mládež, jejíž pomocí je možno podpořit čtenářství a vytvářet u žáků kladný vztah ke čtení. Materiály, s nimiž se bude pracovat, byly vybrány s přihlédnutím k mentální zralosti žáků na ZŠ a v odpovídajících ročnících 8letého gymnázia.