ZSV 27 K oživení myšlení ztuhlého v textu

Předmět
Pedagogika a psychologie, Základy společenských věd
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Akreditace
396/2018-2-35

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Ukázat a procvičit dva principy a tréninky metod porozumění společenskovědním textům


Charakteristika

Seminář seznamuje s dvěma doplňujícími se metodami čtení a porozumění/oživení obsahu společenskovědních, zvláště filosofických textů a poskytuje základní trénink v těchto metodách. Běží o analýzu struktury textu a o gestalt-existenciálně-experimentální metodu uplatnění osoby čtenáře a její zkušenosti.


Obsah akce

Společenskovědní texty mluvívají ve více rovinách. Samotné myšlenky (zde) nemívají povahu „A nebo Z a jinak NÉ“; jsou spíše fixací kontextuálního a kráčejícího, ba i tančícího procesu myšlení. Na papíře či obrazovce však někdy čtenářům (z)bývají jen zatuhlou texturou. Svět společenskovědních myšlenek a textů se pak bohužel jeví jako svět mimo život. Ale tak tomu není.

Svůj obsah a roli v životě texty a jejich myšlenky dostávají zpětně i nově až v živém myšlení zkušeného čtenáře. Seminář rozvíjí zkušenosti s dialogickým čtením, účastí čtenáře a společným a experimentálním probouzením myšlenkového světa daného textu. Obsahuje:

1.Metodu artikulace a osvojování plastické struktury textu prostřednictvím analýzy textu

2.Metodu probouzení živého obsahu textu prostřednictvím gestaltovo-existenciálních postupů: rozevření osoby a její zkušenosti; netriviální rozhovor; experimentální metody probuzení zkušenosti a účasti; spolupráce a doplňování se účastných čtenářů-osob

Pracovní texty jsou z oblasti filosofie, psychologie, zčásti sociologie a politologie

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace