PP 381 Asertivita a její využití ve škole aneb jak slušně prosadit svůj názor

Předmět
Pedagogika a psychologie
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ
Lektor(-ka)
Akreditace
24409/2018-2-698

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Seznámit účastníky se základními technikami asertivního jednání, jejichž pomocí je možné zvládat oprávněné i neoprávněné námitky kolegů, žáků a rodičů. Účastníci se naučí, jak jednat s rozčilenými lidmi, jak jim sdělovat i nepříjemnou pravdu a zvýší svou efektivitu při jednání v krizových situacích.


Charakteristika

  • Co je asertivita - agresivní, pasivní a asertivní chování
  • Příčiny vzniku agresivity a pasivity
  • Asertivní člověk - Asertivní práva a povinnosti
  • Konfliktní situace ve škole
  • Reakce na agresivní a pasivní chování kolegů, žáků a rodičů
  • Otevřená a skrytá agresivita a pasivita - možné reakce na ni
  • Základy asertivního jednání – základní asertivní techniky a jejich použití ve škole
  • Jak zklidňovat agresivního kolegu, žáka, rodiče a jak aktivizovat pasivního
  • Jak čelit neoprávněné kritice a manipulaci ze strany kolegů, žáků a rodičů
  • Jak umět prosadit svůj názor, oznámit rozhodnutí a stát si za ním – zdůvodnění svého rozhodnutí
  • Jak umět asertivně říkat NE – odmítat neoprávněné požadavky

Obsah akce

Obsah je rozvržený do 8 vyučovacích hodin - tří bloků (1 blok = 2x45 min.). Přestávky mezi vyučovacími hodinami budou přizpůsobeny potřebám pedagogů, avšak po každém bloku bude minimálně 15 min. přestávka + přestávka na oběd.

1. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):

  • Uvedení do tématu - reakce na agresivní a pasivní chování kolegů, žáků a rodičů
  • Otevřená a skrytá agresivita a možné reakce na ni
  • Otevřená a skrytá pasivita a možné reakce na ni
  • Příčiny vzniku agresivity a pasivity

2. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):

  • Jak zklidňovat agresivního kolegu, žáka, rodiče a jak aktivizovat pasivního
  • Využití empatie a asertivní techniky otevřených dveří
  • Základy asertivního jednání – základní asertivní techniky a jejich použití ve škole

3. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):

  • Jak čelit neoprávněné kritice ze strany kolegů, žáků a rodičů
  • Jak čelit manipulaci ze strany kolegů, žáků a rodičů – principy využití kontra manipulace
  • Jak umět prosadit svůj názor a oprávněný požadavek – využití metody zaseklé gramofonové desky
  • Jak oznámit rozhodnutí a stát si za ním – zdůvodnění svého rozhodnutí

4. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):

  • Identifikace konkrétních častých a obtížných situací z praxe účastníků
  • Návody na řešení konkrétních situací

Předvedení jednotlivých modelových rozhovorů a jejich možných řešení

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace