Kurzy
PP 750 TŘÍDNÍ NEKÁZEŇ A MOŽNOSTI ŘEŠENÍ
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V českých školách přibývá třídních kolektivů, které se vyznačují nekázní, zde platí, že kázeň je základním stavebním prvkem efektivního vzdělávacího procesu. V tomto semináři se zaměříme na postupy a metody, které vedou k vyšší míře kázně v třídních kolektivech.
- HODINA – úvod, seznámení se základními pojmy, vyjasnění očekávání
- HODINA – škola a kázeň
- HODINA – klasický a funkční přístup ke kázni
- HODINA – cesta ke kázni
- HODINA – techniky práce s třídními kolektivy
- HODINA – techniky práce s třídními kolektivy
- HODINA – školní poradenské pracoviště, externí zdroje školy
- HODINA – závěrečné vyhodnocení
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 707 Agresivita ve třídě – Prevence, minimalizace a řešení krizových situací
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Agresivita ve školním prostředí je závažným problémem, který může negativně ovlivnit klima třídy, vztahy mezi žáky i samotný vzdělávací proces. Tento kurz se zaměřuje na porozumění příčinám agresivního chování, efektivní strategie prevence a metody, jak minimalizovat projevy agrese ve třídě. Účastníci se naučí rozpoznávat varovné signály, využívat osvědčené pedagogické přístupy k udržení pozitivního klimatu a získají praktické dovednosti pro zvládání krizových situací. Kurz zahrnuje interaktivní prvky, modelové situace a konkrétní doporučení pro učitele a pedagogické pracovníky.
Obsah kurzu:
✔ Příčiny agresivního chování a jeho projevy
✔ Preventivní opatření k minimalizaci agresivity ve třídě
✔ Efektivní strategie řízení třídy a budování pozitivního klimatu
✔ Jak reagovat na agresi – deeskalační techniky a krizová intervence
✔ Práce s emocemi – učitel i žáci
✔ Komunikace s rodiči a školním poradenským pracovištěm
Kurz je určen pro všechny pedagogické pracovníky, kteří chtějí získat užitečné nástroje pro práci s agresivitou ve třídě a přispět k bezpečnému a respektujícímu prostředí ve škole.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 723 Proč jsou dnešní děti tak emočně ,,křehké“ a jak je podpořit
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, vychovatelé školských zařízení, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář přiblíží důvody vedoucí k ,,emoční křehkosti“ dnešní generace dětí z pohledu neurobiologického a psychologického, vysvětlí, proč má dnešní dětská generace snížené sociálně-psychologické kompetence a přiblíží, jak zlepšovat a posilovat sociálně-emoční dovednosti dětí.
Techniky, aktivity: interaktivní forma přednášky, poradenské kazuistiky, příklady z praxe, modelové situace.
- Neurobiologický pohled na dnešní ,,emoční křehkost“ dětí (1 hod.)
- Jak zvyšovat sebevědomí dětí (1 hod.)
- Podpora dětí v překonávání překážek, dodávání odvahy (1 hod.)
- Analýza příkladů z praxe s implementací získaných dovedností (1 hod.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 712 Rozvoj kreativity pedagoga: Inspirace pro moderní výuku
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kreativní pedagog je klíčem k inspirativnímu a efektivnímu vzdělávání. Tento celodenní kurz nabízí učitelům všech stupňů vzdělávání praktické nástroje, jak rozvíjet vlastní kreativitu a přenášet ji do výuky. Společně objevíme nové metody, techniky a přístupy, které podporují aktivní učení, zapojení žáků a inovativní myšlení.
Prostřednictvím interaktivních workshopů, tvůrčích aktivit a sdílení osvědčených postupů si účastníci vyzkouší, jak prolomit stereotypy ve výuce, jak efektivně využívat moderní technologie, gamifikaci či zážitkové učení a jak motivovat žáky k aktivnímu zapojení. Kurz podpoří nejen pedagogickou kreativitu, ale také radost z učení a objevování nových možností.
Hlavní témata kurzu:
✅ Kreativita pedagoga jako klíč k modernímu vzdělávání
✅ Inovativní metody a techniky podporující tvořivost žáků
✅ Gamifikace a interaktivní prvky ve výuce
✅ Zážitkové učení a jeho přínosy
✅ Jak prolomit rutinu a přinést do výuky nové nápady
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 745 Dětská kresba vypráví příběh
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kresba vypráví příběh, můžeme ji chápat jako nevědomé písmo. Dětská kresba napomáhá poznání osobnosti dítěte, otevírá bránu do dětské duše. Vnáší vhled do svérázného dětského myšlení a vnímání reality, za občasného přispění nedostatku grafomotorických dovedností. Postupně si dítě osvojuje základní grafomotorické dovednosti, začíná vytvářet „základní“ tvary, ze kterých, díky své fantazii vznikají nové celky nebo napodobuje jiné obrázky. Prostřednictvím kresby dítě komunikuje se svým okolím, nevědomě sděluje informace o svých vztazích k sobě a k druhým. Dítě často nedokáže verbalizovat své emoce, ale pomocí neverbální a symbolické řeči kresby vyjadřuje své vnitřní niterné pocity, přání, obavy a představy. Kresba vypovídá i o náladách, vnitřním napětí či prožitých traumatech dítěte, avšak slouží pouze jako doplňkový diagnostický materiál. Vždy je nutné znát i další informace ohledně dítěte (sociální a kulturní zázemí apod.).
Seminář je určen jak rodičům, tak učitelům, všem, kteří se snaží porozumět dětem a přiblížit se jejich úhlu pohledu vnímání světa. Účastníci jsou aktivně zapojováni jak do diskuze nad kresbami, tak sami tyto kresby vytvářejí.
- Vývoj dětské kresby
- Uspořádání kresby v prostoru - velikost kresby a její umístění
- Dětská kresba jako forma komunikace - základní témata kresby (kresba domu, zvířat, stromu, postav, rodiny, začarované rodiny, kresba na volné téma)
- Specifické znaky dětské kresby – co je běžným jevem, co si naopak zaslouží zvýšenou pozornost
- Varovné znaky v kresbě:
--- např. dítě „v problémech“ nebo „problémové dítě“
--- depresivní znaky
--- psychické trauma
--- výchovné potíže
- Dětský rukopis
- Interpretace dětské kresby a písma
- Diskuze nad ukázkami kreseb
V průběhu výkladu budou přiměřené přestávky.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 713 Intervence a prevence: Jak zvládnout krizové situace ve škole
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Škola je prostředím, kde se mohou objevit různé krizové situace – od konfliktů mezi žáky, přes projevy agrese či šikany, až po závažnější psychické obtíže u dětí. Tento celodenní kurz poskytne pedagogům praktické strategie a nástroje, jak efektivně reagovat na krizové situace, jak jim předcházet a jak podpořit bezpečné a zdravé školní klima.
Účastníci se naučí rozpoznávat varovné signály problémového chování, seznámí se s principy krizové komunikace a vyzkouší si modelové situace, které jim pomohou získat jistotu při řešení náročných momentů ve škole. Kurz propojuje teoretické poznatky s praktickými dovednostmi a poskytne inspiraci pro efektivní preventivní opatření i krizové intervence.
Hlavní témata kurzu:
✅ Prevence krizových situací a budování bezpečného školního prostředí
✅ Rozpoznávání rizikového chování a včasná intervence
✅ Efektivní krizová komunikace se žáky, rodiči a kolegy
✅ Řešení konfliktů, šikany a emočně vypjatých situací
✅ Spolupráce s odborníky a využití podpůrných mechanismů
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 781 Aktivní učitel - Vyučovací hodiny s využitím techniky – jednoduše a zábavně
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Zajímají Vás možnosti využití technologií ve výuce? Na semináři se seznámíte s pár tipy na ovládání operačního systému windows. Vyzkoušíme si bezplatné webové stránky pro tvorbu materiálů do výuky - osmisměrky, přeskládávačky, křížovky, trimina, dobble. Ukážeme si pomocníky do vyučovací hodiny - losovátko, turnajový pavouk, organizér do třídy. Pro zapojení telefonu a tabletu využijeme Quizziz a Wordwall. Cílem semináře je představit počítač/notebook/telefon/tablet jako pomocníka učitele při vyučovací hodině. Seminář je určen pro začátečníky v užívání technologií. Doporučujeme vzít si s sebou notebook, aby jste si vše mohli ihned vyzkoušet. Seminář je pro učitele I., II. i III. stupně.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 722 Nevhodné chování žáků, jak rozklíčovat, co za tím je a co s tím
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář přiblíží důvody možného problematického chování dětí, vysvětlí jejich pohnutky a motivy a rozkryje cíle, které jsou klíčem k motivaci chování a návodem, jak pracovat na změně nevhodného chování dětí a dodržování nastavených pravidel.
Techniky, aktivity: interaktivní forma přednášky, poradenské kazuistiky, příklady z praxe, modelové situace
- Vhodné výchovné styly a komunikační techniky (2 hod.)
- Dynamika problémového chování dětí (1 hod.)
- Intervenční strategie (1 hod.)
- Tresty a logické důsledky (1 hod.)
- Analýza příkladů z praxe s implementací získaných dovedností (1 hod.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 765 Jak podpořit třídu, aby byla fungujícím týmem?
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Program je zaměřený na pojmenování různých příležitostí, jak stmelit třídní kolektiv. Je vhodný zejména pro třídní učitele s tím, že ostatní učitelé podporují tento proces zařazováním diskusních aktivit, skupinové práce a kooperativního učení.
Účastníci jsou spolutvůrci programu. Na začátku dostávají příležitost položit otázky, na které by v rámci programu chtěli dostat odpovědi.
Budování týmu třídy se v praxi odehrává ve třech fázích, které uvedený program rozebírá:
- Přípravná fáze – seznamovací, poznávací a sebepoznávací aktivity, adaptace a harmonizace týmu, stmelování týmu, empatie, důvěra, tolerance, nastavení pravidel
- Realizační fáze – analýza reality (SWOT), plánování a realizace činností, zpětná vazba a průběžné vyhodnocování
- Vyhodnocovací fáze – vyhodnocení daného období na základě předem nastavených kritérií hodnocení
- Harmonizace a adaptace týmu (seznamovací a poznávací aktivity, lov lidí, přebíhaná, mašinky) – jednotliví zástupci týmu se poznávají v situacích, které nejsou běžné, učí se, že jinakost zástupců týmu je ku prospěchu týmu apod.
- Empatie a důvěra (poslední slovo patří mně, pád důvěry, místo po mé pravici je volné…) – umění vcítit se do druhého a důvěřovat ostatním jsou nezbytnou podmínkou fungujícího týmu
- Podnětné a bezpečné prostředí (materiální a technické vybavení učebny, sociálně komunikativní prostředí, efektivní x neefektivní komunikace, třídní pravidla) – podnětné prostředí je důležitým prostředkem pro nastavení týmu, pravidla nastavují podmínky pro vytvoření pocitu bezpečí a pohody pro každého zástupce týmu
- Analýza a plánování (SWOT, plánování od konce, akční plán) – každý tým něco společně dělá/(řeší, vytváří), a proto je důležité vědět, jak na to, aby to dobře dopadlo!
- Spolupráce x soupeření (o nebo x, počítám s tvojí pomocí, čtverce spolupráce) – na jednoduchých aktivitách tým pozná, že strategie spolupráce se vyplácí, že se práce zvládne rychleji kvalitněji, než když týmy mezi sebou soupeří
- Skupinová práce (řeka) – je to, že dáme hlavy dohromady
- Kooperativní učení (tvorba produktu) – všichni musí spolupracovat, každý má svoji roli a zadaní je tak složité, žádný zástupce týmu nemůže udělat práci za ostatní
- Učení se navzájem (skládankové učení, kolující flipy, galerie) – když žáci dostanou příležitost, učí se navzájem
- Diskuze a komunikace (čára, sociodrama, třífázový rozhovor) – tolerance názorů, přesvědčování se pomocí argumentů, demokratické rozhodování jako další pilíře fungujícího týmu
- Řešení problémů (simulace, simulační hry) – strategie vítěz – vítěz versus strategie vítěz – poražený či poražený - poražený
- Projekty (co je to projekt, příklady projektů) – činnost, která se od ostatních aktivit liší svým obsahem, rozsahem a dopadem
- Kritéria hodnocení (průběžné a výroční vyhodnocování společné práce na základě předem nastavených kritérií hodnocení, průběžná zpětná vazba a sebehodnocení) – důraz na formativní hodnocení, kdy se hodnotí posun každého žáka, a na to, že hodnotu pro žáka má je to, čemu se hodnota přiřazuje, žák má dopředu vědět, za co a jak bude hodnocen
- Reflexe učitele (otázky, dotazník) – učitel si nastavuje zrcadlo k vyhodnocení úspěšnosti své práce, aby svoji činnost neustále vylepšoval
Některé aktivity budou zařazeny jako ukázka, ostatní budou pouze představeny.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 778 Vhodnost metod čtení pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
učitelé 1. stupně ZŠ, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seznámení s jednotlivými metodami čtení - historie, cílové skupiny žáků pro jednotlivé metody. Přiblížení vhodnosti a nevhodnosti jednotlivých metod pro děti se spec. vzděl. potřebami. Modifikace metod čtení při výskytu obtíží u dětí se spec. vzděl. potřebami.
Techniky, aktivity: interaktivní forma přednášky, poradenské kazuistiky, příklady z praxe, modelové situace
- Historie vzniku jednotlivých metod čtení (1 hod.)
- Efektivita vs. neefektivita metod čtení u intaktní skupiny dětí a dětí se SVP (1 hod.)
- Reedukační postupy při obtížích ve čtení (1 hod.)
- Analýza příkladů z praxe s implementací získaných dovedností (1 hod.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 763 Autentický učitel aneb AU místo AI
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Něco mezi seminářem, workshopem a filozofickou disputací zamýšlející se nad rolí učitele v době umělé inteligence a čím dál většího odlidšťování a odosobňování vzdělávacího procesu. Paradigmatem je to, že pokud chceme z dětí ve školách i nadále vychovávat lidi a ne stroje, musí se role učitele od toho, kdo předává informace a vyučuje různým dovednostem, přesunout k tomu, kdo jim především ukazuje, co znamená být člověkem. Učitel už ani tak neučí tím, co zná a umí, ale tím, jaký on sám je. V mnohem větší míře, než dříve, je důležité být autentický, uvěřitelný. Seminář se formou reálných situací a debaty s účastníky snaží dobrat k tomu, jak si udržet a posílit své autentické vědomé lidství a jak z něj udělat svoji hlavní přednost při výkonu učitelského povolání.
- Úvod – seznámení, anketa mezi účastníky, rozbor (1 hod.)
- Ukázky z filmů a literatury k tématu a debata o nich, modelové situace a různé způsoby reagování na ně (2 hod.)
- Diskuse nad dalšími aspekty, individuální zkušenosti, názory účastníků - průběh této části ve velké míře závisí na vlastní invenci, aktivitě a otevřenosti účastníků. V ideálním případě by měl být vytvořen společný výstup v podobě jakéhosi kodexu či desatera autentického učitele. (2 hod.)
- Shrnutí, závěrečná reflexe, zpětná vazba (1 hod.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 783 Základy obecné sociologie (sociální skupiny, sociální hnutí, význam symbolů ve společenském životě, apod.)
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, psychologové
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Cílem kursu je seznámit účastníky kurzu se základními sociologickými pojmy, které jsou často nepřesně používány v tištěných a elektronických médiích a jejichž osvojení patří k mediální gramotnosti. Budou vysvětlovány rozdíly mezi malými a velkými společenskými skupinami, charakteristiky přechodných společenských skupin, budou uváděny příklady formálních a neformálních skupin, apod. Dále budou prezentovány sociální hnutí jako cílevědomé, organizované skupiny usilující o dosažení společného společenského cíle, které působí na místní, státní, národní či globální úrovni. Vyzdvižen bude dále také význam symbolů a sociálních interakcí jako vzájemného působení jedné osoby na druhou, které mohou mít povahu formální (například zasedání parlamentu či senátu) či neformální (studentské večírky na kolejích, štamgastská sezení, apod.). Budou prezentovány debaty o kultuře, sociálních nerovnostech, deviaci, sociální kontrole a vzdělání v současných poměrech.
1. Základní témata obecné sociologie (45 minut).
2. Typologie společenských skupin (45 minut).
3. Typologie sociálních hnutí (45 minut).
4. Význam symbolů pro společenský život a symbolický interakcionismus (45 minut).
5. Vymezení kultury a její klíčové aspekty; materiální a nemateriální kultura, vysoká a nízká kultura, apod. (45 minut).
6. Sociální nerovnosti, stratifikace a sociální mobilita (45 minut).
7. Deviace a sociální kontrola: vymezení řádu, normy, sankce teorie deviantního chování, kriminality a právního systému (45 minut).
8. Vzdělání v současných poměrech: školství a rovný přístup ke vzdělání, kvalita vzdělání, vzdělanostní společnost a skryté curriculum (45 minut).
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 708 Základy sebeobrany pro pedagogické pracovníky
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Vzhledem k narůstající agresivitě ve školním prostředí nabízíme kurz zaměřený na základní principy sebeobrany pro pedagogické pracovníky. Cílem kurzu je poskytnout účastníkům praktické dovednosti a strategie, které jim pomohou zvládat krizové situace, chránit sebe i své žáky a předcházet konfliktům.
V rámci kurzu se účastníci seznámí s:
- Prevenčními opatřeními – jak rozpoznat a předejít eskalaci konfliktu.
- Základy verbální a neverbální komunikace – efektivní způsoby uklidnění agresora.
- Praktickými technikami sebeobrany – jednoduché únikové manévry a obranné techniky vhodné pro školní prostředí.
- Právními aspekty sebeobrany – co si může pedagog dovolit v rámci zákona.
Kurz je veden zkušenými lektory z oblasti bezpečnosti a sebeobrany a je určen všem pedagogickým pracovníkům, kteří chtějí zvýšit svou bezpečnost a jistotu při výkonu svého povolání.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 770 FORMATIVNÍ HODNOCENÍ
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento osmihodinový seminář seznamuje účastníky s principy a strategiemi formativního hodnocení, to jak na straně pedagoga, tak i třídního kolektivu. Účastníci semináře se seznámí s praktickými technikami a metodami formativního hodnocení, seminář je založen na praktických ukázkách. Zaměřuje se také na vhodné nástroje komunikace se žákem a s třídním kolektivem.
- HODINA – teoretické vymezení, co to vlastně je formativní hodnocení, zaměřujeme se na to, aby účastníci vnímali formativní hodnocení především jako nástroje komunikace mezi pedagogem a žákem, mezi pedagogem a třídním kolektivem
- HODINA – principy a strategie formativního hodnocení. Není to princip, ale hlavně koncepce. Cíl výuky. Kritéria úspěchu. Třídní komunikace. Zpětná vazba. Hodnocení a sebehodnocení
- HODINA – praktická ukázka. Účastníci dostanou k vypracování krátký úkol. Dále lektor provádí metody, formy a strategie formativního hodnocení. Účastníci provádějí hodnocení a sebehodnocení
- HODINA – reflexivní část. Vyhodnocení hodnocení a sebehodnocení. Lektor upozorňuje na úskalí formativního hodnocení. Kdy se jedná o formativní hodnocení a kdy již nikoliv
- HODINA – úspěch. Co to vlastně je úspěch. Jak zvládat tlak na výkon, kdy je vhodný, kdy nikoliv. Jak určit co to je úspěch. Práce se sebeaktualizační tendencí žáků i celého třídního kolektivu
- HODINA - zpětná vazba. Vhodné techniky získávání zpětné vazby. Jak pracovat se zpětnou vazbou. Jak pracovat s negativní zpětnou vazbou. Vhodné komunikační techniky při práci se zpětnou vazbou
- HODINA – praktická část – zpětná vazba. Účastníci jsou rozdělení do tříčlenných skupin. Každá skupina vypracuje svoji zpětnou vazbu na seminář. Porovnání zpětných vazeb všech skupinek. Na každou zpětnou vazbu reaguje vhodným způsobem lektor
- HODINA – závěrečná debata a reflexivní část, odpovědi na dotazy. Závěrečná hodina je o zjištění toho, co si z tohoto vzdělávání odnášejí účastníci. Následně se vede debata, lektor odpovídá na další dotazy účastníků
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 784 Univerzální metody na začátek a konec hodiny
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Začátek hodiny je klíčový, protože nastavuje atmosféru, rytmus i očekávání. Učitel v této fázi může zachytit pozornost žáků, jasně vymezit cíl a smysl činnosti a vytvořit podmínky pro soustředění. Dobrý konec hodiny by měl žákům pomoci uzavřít učení, zhodnotit pokrok a upevnit hlavní myšlenky.
Tento praktický seminář je tu pro to, aby učitelům rozšířil portfolio výukových metod, kterými lze efektivně odstartovat i zakončit výuku. Nabízí krátké aktivity pro jednotlivce, práci ve dvojicích i ve skupinách. V lavici i v pohybu po třídě. Za použití minima pomůcek, bez nutnosti velké přípravy předem. Když se začátek hodiny povede, výrazně se zvýší šance, že i zbytek hodiny bude efektivní a plynulý. Dobrý závěr zase vytváří pocit úplnosti a posiluje dlouhodobé zapamatování. Přijďte si pro novou inspiraci.
Osnova:
Krátké společné seznámení, představení tématu – jak žáky zapojit do práce a nestrávit hodiny nad přípravami
Začátek hodiny: metody pro zklidnění a přípravu na práci, metody na aktivaci předchozích znalostí, metody motivační
Konec hodiny: shrnovací a upevňovací metody, metody zhodnocení pokroku, minitesty jinak, možnosti využití telefonu pro sběr informací
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 782 Aktivní učitel - Vyučovací hodiny s využitím techniky II
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Umíte již používat výstřižky, tvořit osmisměrky a křížovky a chcete umět více pro přípravu do vyučovací hodiny a nevadí vám registrovat si účty, které jsou zadarmo a nebojíte se instalovat programy?Přihlas se na tento seminář. Ukážeme si pár tipů v operačním systému windows.Digipad využijeme pro prezentaci a nahrávání práce. Pro tvorbu aktivit využijeme Learning Apps. Zkusíme jednoduše využít google účet – Disk Google pro sdílení souborů a YouTube pro vyhledávání a nahrávání videí. Google účet také využijeme pro tvorbu aktivit z flippity – Quizz. Představíme si programy Open Board a Tarsii. Pro práci s PDF formátem využijeme PDF Creator a pro tvorbu přípravy na vyučovací hodinu využijeme ScioBota.
- Tipy na operační systém Windows 0,5h
- Digipad 1h
- Tarsia 1h
- Learning Apps 0,5h
- Google účet 1h
- Aktivity tvorba 1h
- Programy – Open Board 1h
- Online stránky 1h
- Tvorba vlastního obsahu 1h
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 785 Propaganda 2.0. Algoritmy, konspirace, dezinformace a umělá inteligence v éře digitální manipulace.
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář se zaměřuje na to, kdo a co formuje svět, ve který věříme, a jaké mechanismy stojí v zákulisí moderních technologií, politických kampaní, dezinformačních aktérů i lidské psychiky. Popisuje, jak fungují algoritmy sociálních sítí (doporučovací systémy, personalizace, metriky engagementu). Vysvětluje, proč algoritmy neukazují „pravdu”, ale to, co nás udrží online a jak se algoritmická logika podílí na formování veřejného mínění, vytváření informačních bublin a polarizaci společnosti. Příklady z praxe (TikTok, YouTube, Instagram, X/Twitter). Naznačuje, proč se ztrácí společenský konsenzus na tom, co je realita, proč dochází k erozi důvěry ve veřejné instituce a tradiční média.
Zkoumá evoluce propagandy: od jejích počátků až k dnešní datové analytice, mikrotargetingu a psychografii.
Zabývá se psychosociálními aspekty fungování lidské mysli v éře dezinformací, deepfake videí, generativní AI jako nástroje manipulace (automatizované účty, syntetické obličeje, generování textů). Analyzuje, jak fungují digitální manipulace a představuje typologii manipulativních obsahů (hoaxy, clickbait, pseudověda, esoterika a alternativní medicína). Zabývá se psychologií konspirací (proč lidé věří jednoduchým vysvětlením složitého světa a jak konspirační teorie naplňují emocionální i identitární potřeby jednotlivce) a uvádí příklady nejsilnějších konspirací posledních let (QAnon, pandemické mýty apod.)
Informační války (státní a nestátní aktéři). Politické a komerční zájmy sledující manipulaci veřejného prostoru. Uvádí příklady koordinovaných kampaní, botnetů a trollích farem (ovlivňování veřejného mínění a voleb). Zkoumá úlohu médií, fact-checkerů, občanské společnosti a vzdělávání.
Ve světle současných výzkumů se zabývá hrozbou algoritmů sociálních sítí s důrazem na děti a teenagary (duševní zdraví, extremismus a polarizace).
Na praktických příkladech rozkrývá dezinformační scénu a poukazuje manipulativní praktiky.
Dále se detailněji zabývá kognitivními biasy, braiwashingem, skupinovým myšlením a tématy jako digitální detox, osobní informační hygiena a nástrojům imunizace žáků před manipulativními technikami (jak pracovat se zdroji, ověřovat fakta, rozvíjet kritické myšlení).
Argumentační fauly. Memetika a šíření narativů.
Seminář bude pracovat s mnoha ukázkami výše naznačených témat v praxi (volební kampaně USA, EU, ČR; dezinformační kampaně kolem covid-19, války na Ukrajině, migrace, energetiky apod.
Osnova semináře:
Algoritmy, bubliny a digitální krajina: Kdo formuje náš svět? (1/2h )
Propaganda 2.0: evoluce a proměny propagandy od počátků do současnosti. (2h)
Emoce, identita a lidská mysl v éře informačního chaosu. (2h)
Umělá inteligence jako nástroj manipulace. (2h)
Obrana, imunizace a kritické myšlení v 21. století. (1,5h)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 774 Duševní poruchy – když za nás myslí nemoc
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Přednášky z psychiatrie s uvedením příkladů, kasuistik a možností diskuse o nich
- Obecné pojmy v psychiatrii, základní příznaky duševních chorob (2x 45 min)
- Schizofrenie a příbuzné poruchy – příznaky a léčba – 45 min
- Bipolární porucha a příbuzné poruchy – příznaky a léčba – 45 min
- Vybrané ostatní psychické poruchy (úzkostné, obsedantní, organické…etc.) – příznaky a léčba – 60 min
- Dotazy, diskuse, příklady – 25 min
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 780 Jak motivovat žáky k učení dle adlerovského přístupu
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Technikami motivace problémového chování dětí podle Rudolfa Dreikurse se učitelé naučí změnit svůj zaběhlý způsob, kterým ,,zlobení“ dětí řeší, ale často je tento způsob neefektivní až kontraproduktivní.
Techniky, aktivity: interaktivní forma přednášky, poradenské kazuistiky, příklady z praxe, modelové situace.
- Cíle problémového chování dětí (2 hod.)
- Práce se sebou, typy pro komunikaci (1 hod.)
- Jak zamezit a předcházet nevhodnému chování dětí (1 hod.)
- Podpora v rozhodování a překonávání překážek jako hybná síla motivace (1 hod.)
- Analýza příkladů z praxe s implementací získaných diagnostických dovedností (1 hod.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 776 Školy budoucnosti jak na odpovědné a udržitelné řízení v praxi
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz seznámí účastníky se základními principy společenské odpovědnost a udržitelnosti. Toto téma v současnosti nabírá na významnosti a je důležité, aby nejen učitelé a jejich žáci/studenti byli schopni mu porozumět. Klíčové je, aby i vedení škol vnímalo tuto problematiku jako nedílnou součást vedení a řízení školy a její principy zahrnovali do provozní praxe. Díky absolvování tohoto kurzu budou účastnici schopni pochopit, jak se společenská odpovědnost a udržitelnost ve společnosti vyvíjely, jaké jsou současné trendy a zejména proč jsou tato témata pro naši společnost a budoucnost tak důležitá. Je důležité uvědomit si vzájemné propojení mezi tím, co učíme a tím, čím jako škola jsme – aneb, že „kovářova kobyla nechodí bosa“. Kurz naučí účastníky identifikovat a analyzovat jednotlivé oblasti udržitelnosti v provozu i vzdělávání samotném a krok po kroku implementovat udržitelné strategické cíle. V rámci kurzu budou využity prezentace, které účastníci posléze dostanou k dispozici, dále interaktivní metody výuky.
V případě fyzické formy semináře jsou do programu zahrnuty interaktivity formou řešení případových studií, diskuze, hry, týmová práce. V případě webináře je výklad doplněn o diskuzi s účastníky.
1. Úvod (45 minut)
- Představení kurzu a jeho cílů
- Krátké seznámení lektorky s účastníky
- Úvod do tématu společenské odpovědnosti a udržitelnosti
2. Proč je důležité věnovat pozornost společenské odpovědnosti a udržitelnosti (45 minut)
- Důvody, proč je toto téma aktuální a důležité
- Fakta o dopady na společnost, ekonomiku a životní prostředí
- Diskuze s účastníky o jejich pohledu na význam těchto témat
3. Historie a vývoj společenské odpovědnosti a udržitelnosti (45 minut)
- Historický přehled vývoje společenské odpovědnosti a udržitelnosti
- Klíčové milníky a významné události
4. Základní principy a oblasti společenské odpovědnosti a udržitelnosti (90 minut)
- Definice a základní principy společenské odpovědnosti
- Oblasti udržitelnosti (ekonomická, sociální, environmentální)
- Aktuální trendy a příklady z praxe
- Interaktivní aktivity a diskuze
5. Implementace do řízení škol (180 minut)
- Oblasti společenské odpovědnosti a udržitelnosti na školách
- Cíle udržitelného rozvoje a jejich relevance ve vztahu k řízení škol
- Udržitelnost v řízení provozu škol
- Udržitelnost ve vzdělávání
- Příklady udržitelných praktik na školách v ČR i v zahraničí
- Diskuze a sdílení nápadů mezi účastníky
6. Závěr a shrnutí (45 minut)
- Shrnutí klíčových bodů kurzu
- Otázky a odpovědi
- Závěrečná diskuze a zpětná vazba od účastníků
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
IT 54 Jak jednoduše oživit klasickou prezentaci interaktivními prvky a zvýšit motivaci studentů
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Informatika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Během semináře budou nastíněny nové možnosti prezentace učiva skrze technologie. Účastník bude seznámen s aplikacemi, které jsou vhodným prostředkem pro zvýšení interaktivity prezenční i distanční výuky a zvýšení motivace žáků i vyučujících. Zejména pak s aplikací Nearpod.
První část semináře je věnována diskuzi o motivaci žáka ke studiu a možnostem jejího pozitivního ovlivnění pomocí vhodného použití technologií a aplikací. Zmíněna bude také motivace učitele při výuce za použití technologií.
V hlavní části semináře se zaměříme na aplikaci Nearpod jako hlavní prostředek k obohacení prezentací o interaktivní prvky. Účastníci poznají aplikaci Nearpod a její možnosti nejprve z pohledu žáka. Bude jim prezentována vzorová lekce vytvořená v programu MS PowerPoint obohacená o ankety, kvízy, otevřené otázky, virtuální prohlídky apod. vytvořené skrze aplikaci Nearpod. Zároveň uvidí aplikaci z pohledu vyučujícího a její možnost nahlédnout do práce žáků a okamžitě jim poskytnout zpětnou vazbu. V další části si budou účastníci moci vyzkoušet vytvoření vlastní lekce a ve dvojicích cvičně otestovat funkčnost aplikace. Posluchači budou následně seznámeni s funkcí „Reports“, která jim po vyučovací hodině umožní nahlédnout do výsledků jednotlivých žáků a případně jejich počínání ohodnotit.
V poslední části semináře se účastník seznámí s možností vytvoření prezentace v aplikaci Google Slides s integrací aplikace Nearpod. Dále bude seznámen s možnostmi virtuální tabule a jejím využitím v prezenční i distanční výuce. Závěrečná část bude věnována diskuzi a použití ostatních aplikací ve výuce a jejich případnému spojení s aplikací Nearpod.
- Žák a motivace k výuce (45 minut)
- Aplikace Nearpod – teoretická část (90 minut)
- Seznámení s aplikací
- Ukázka vzorové lekce
- Popis funkcí
- Ukázka integrace s ostatními aplikacemi
- Aplikace Nearpod – praktická část (90 minut)
- Praktické vytvoření interaktivní lekce z klasické PowerPoint prezentace
- Otestování funkčnosti lekce ve dvojicích
- Seznámení s funkcí Reports
- Nearpod a Google Slides (45 minut)
- Integrace aplikací a ukázka vytvoření lekce ve Slides jako náhradě za MS PowerPoint
- Virtuální tabule a její využití (30 minut)
- Tipy na ostatní aplikace k obohacení výuky (60 minut)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
IT 65 Úvod do možností využití umělé inteligence jako nástroje pro podporu výuky
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Informatika
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento kurz je zaměřen na seznámení s principy, a především praktickým využitím umělé inteligence jako nástroje a pomocníka pro přípravu výuky, kurzů i zájmové činnosti žáků a studentů. Velice jednoduchou formou demonstruje na konkrétních ukázkách základní typy možného využití především při přípravě výuky, podkladů a prezentací, ale i například jako ideální nástroj pro konzultace a podporu e-learningu.
- AI neboli umělá inteligence – co je to a co to není? – cca 10 minut
- Shrnutí základních nástrojů AI – cca 20 minut
- Ukázky práce ve vybraných nástrojích – cca 60 minut
- Vkládání vlastních dat a jejich využití v AI – cca 30 minut
- Pokročilejší nástroje AI (např. automatické konzultace) – cca 60 minut
- Propojení AI a LMS – cca 20 minut
- Praktické ověření a vyzkoušení – cca 40 minut
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 762 Vědomé hodnoty – silnější učitel, jistější žák
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento sebezkušenostní a praktický kurz nabízí účastníkům prostor pro zastavení, zamyšlení a znovuobjevení vlastních hodnot jako zdroje síly, směru a stability. Pedagogova vnitřní vyrovnanost, autenticita a schopnost jasně komunikovat hodnoty má zásadní vliv na atmosféru ve třídě a rozvoj dětí. Kurz nabízí nástroje pro osobní sebereflexi, ale i konkrétní cvičení a přístupy, které lze využít jak ve svém osobním životě, tak i při práci s dětmi v rámci budování důvěry, odpovědnosti, respektu a spolupráce.
1. Úvod – proč hodnoty - nejen ve škole (0,5)
- Co jsou hodnoty a proč o nich (ne)mluvíme?
- Vliv osobních hodnot pedagoga na klima ve třídě
- „Neviditelný maják“ – metafora hodnot ve výchově
2. Moje vlastní hodnoty jako vnitřní kompas (2hod )
- Práce s hodnotovými kartami a žebříčkem hodnot
- Co mě formovalo? Kdy jsem se rozhodoval na základě hodnot?
- Konflikty hodnot a vnitřní nesoulad
- Cvičení: „Kdy jsem byl/a v souladu sám se sebou?“
3. Hodnoty a emoce – stabilita ve výzvách (1,5hod)
- Emoce jako signály hodnot
- Když nás něco „rozčílí“ – která hodnota je ohrožená?
- Cvičení: mapa emocionálních spouštěčů
4. Práce s hodnotami ve třídě (1,5 hod)
- Jak přirozeně vnášet hodnoty do každodenní výuky
- Metody pro různé věkové skupiny (příběh, otázka, reflexe, hra)
- Vztahová práce – jak budovat hodnoty „ve vztahu“
5. Konflikty mezi hodnotami dětí a dospělých (1,5 hod)
- Příklady: spravedlnost × loajalita, respekt × autorita
- Vedení rozhovoru o hodnotách – s dětmi i s kolegy
- Práce s hranicemi bez moralizování
6. Kultura školy a skryté hodnoty (0,5 hod)
- Jaké hodnoty škola „nevysloveně“ komunikuje?
- Soulad mezi vnitřním světem učitele a školním prostředím
- Jak být nositelem pozitivní změny
7. Integrace a osobní plán (0,5hod )
- Co si odnáším pro sebe a co pro děti
- Moje učitelská hodnota – poselství, které chci předávat
- Cvičení: „Věta, kterou chci, aby si dítě zapamatovalo ode mě“
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ZSV 107 Dějiny novověké a současné filozofie
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Základy společenských věd
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Cílem kurzu je představit dějiny novověké a současné filozofie tak, aby v ní byly zdůrazněny ty rysy a tendence, které byly relevantní pro utváření humanitních a společenských věd a pro pochopení jejich metodologie. Kurz je rozdělen do čtyř tematických bloků, v nichž bude postupně probráno dvanáct základních témat. Bloky zahrnují úvod do filozofie včetně nástinu základní terminologie a témat, dále raně novověkou filozofii, filozofii 19. století a konečně filozofii 20. století.
Osnova:
- Úvod do filozofie, základní pojmy (2 h)
- Raně novověká filozofie (2 h)
- Filozofie 19. století (2 h)
- Současná filozofie (2 h)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
IT 72 Implementace ICT do výuky
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií
Informatika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Využití ICT (dotykových zařízení) během výuky smysluplně a efektivně.
- Vliv ICT na žáka v každodenním životě (2 hod.)
- Počítačová gramotnost – Čeho se týká, jaká by měla být role učitele, co je funkční a informační gramotnost, jaká je pozice žáka… (2 hod.)
- Moderní technologie a jejich implementace do edukačního procesu – učitel, žák, škola, PC a dataprojektor, interaktivní tabule, laptopové třídy, LMS a e-learning, mezinárodní kooperace (2 hod.)
- ICT ve výuce – ukázka možností využití některých programů a internetových stránek k podpoře výuky (týmová výuka – Toglic, různé webové portály, s kterými může pedagog výuku oživit. Ukázka práce s dotykovým zařízením. Práce s internetem a bezpečnost na internetu z pohledu pedagoga. (2 hod.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 767 CHARAKTEROVÁ VÝCHOVA V TŘÍDNICKÉ HODINĚ
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 777 Umění argumentace
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, výchovní poradci, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz blíže představuje základní strategie racionality a korektní argumentace. Charakterizuje konkrétní typy chyb v uvažování a argumentaci týkající se těchto principů. Seznamuje studenty se základy teorie argumentace a teorii argumentačních faulů, uvádí jejich klasifikací a způsoby, jak se v diskuzích argumentačním faulům bránit. Upozorňuje na chyby, kterých je třeba se v korektní argumentaci vyvarovat. Představuje postupy pro rekonstrukci argumentu a jeho evaluaci. Kurz kombinuje přednášení a cvičení, studenti tak mohou získané teoretické vědomosti ihned procvičit.
- Základní pojmy v argumentaci (2 h)
- Typická argumentační schémata (4 h)
- Argumentační fauly (2 h)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ČJ 391 Čeština mezi řádky: Sdílení zkušeností z výuky
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Český jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář je zaměřen na praktickou výuku českého jazyka a literatury, důraz je kladen na srozumitelné a moderní pojetí, které žákům pomáhá lépe porozumět textu, jazykovým jevům i významovým nuancím. Účastníci se seznámí s osvědčenými metodami práce s textem, strategiemi pro rozvoj čtenářské gramotnosti, postupy pro motivaci žáků a možnostmi, jak propojit výuku s aktuálními tématy i reálným světem. Součástí bude také výměna konkrétních materiálů, aktivit a zkušeností z praxe.
Seminář je koncipován interaktivně a počítá s aktivním zapojením učitelů, sdílením příkladů dobré praxe, krátkými workshopovými bloky a společnou reflexí. Cílem je nabídnout inspirace, které mohou pedagogové okamžitě využít ve své výuce.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 772 Moderní výukové metody rozvíjející soft skills
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Čeká vás pestrý výběr aktivit, didaktických her a metod pro individuální i skupinovou práci. Seminář vám přinese praktické návody, jak snadno a srozumitelně uchopit téma klíčových kompetencí. Na těchto aktivitách si ukážeme jak rozvíjet základní čtyři měkké dovednosti (soft skills), jako jsou dokončování práce, komunikace, sebekontrola a spolupráce, a jak na nich budovat užitečné pracovní návyky. Ukážeme si paletu měkkých dovedností, které je možné rozvíjet ve školním prostředí. Vyzkoušíme si způsob předání učiva pomocí příběhu pro trvalejší zapamatování učiva a ukážeme si, jak k tomu využít audio nahrávky. Předvedeme si, jak díky metodě SOLE zařadit do výuky prvky projektového učení, při kterém žáci samostatně objevují informace, spolupracují ve skupinách a prezentují výsledky – například formou hraní rolí. Inspirujte se způsoby, jak diferencovat výuku a vést reflexi, a jak při zpětné vazbě efektivně využít soft skill karty. Aktivity vycházejí z praxe na 2. stupni ZŠ a lze je přizpůsobit i pro 1. stupeň nebo SŠ.
Příklady aktivit: Hra Cink, Otevřený Kvíz, metoda SOLE, Storytelling, Ber to!
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
M 355 Matematika v praxi: Sdílení zkušeností mezi učiteli
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Matematika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář je zaměřen na praktické využití matematiky ve výuce a na sdílení ověřených metod mezi pedagogy. Účastníci si představí konkrétní příklady, jak matematiku propojit s reálnými situacemi, projekty i mezivýukovými aktivitami, aby byla pro žáky srozumitelnější a motivující. Prostor bude věnován i výměně zkušeností, tipům na moderní didaktické postupy, využití digitálních nástrojů a diskusi nad tím, co se v praxi osvědčuje a co naopak naráží na limity.
Kurz je koncipován jako interaktivní — počítá s aktivním zapojením účastníků, sdílením materiálů, krátkými workshopovými aktivitami a společnou reflexí. Cílem je, aby si učitelé odnesli inspiraci do výuky, konkrétní materiály i podněty k dalšímu profesnímu rozvoji.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DV 18 Techniky totální divadelní improvizace
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Dramatická výchova
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V rámci semináře nahlédneme do technik totální improvizace. Vystoupíme z komfortní zóny, budeme pracovat na zvědomení těla, vyzkoušíme si práci ve dvojicích. Improvizace jako přítomný okamžik, práce s imaginací, koncentrací, všímavostí.
Co si z kurzu Totální improvizace jako učitel odnesete?
Život ve škole je improvizace, ať chceme, nebo ne. Tak proč se v ní nezdokonalit? Kurz Totální improvizace Vám dá do rukou tyto trumfy:
- Odvahu hlavního hrdiny: Naučíte se reagovat pohotově i v nečekaných situacích a těch je ve třídě každý den dost.
- Imunitu vůči strachu z chyby nebo trapnosti: Naučíte se vnímat chyby a přešlapy jako příležitosti k učení a růstu, ne jako selhání. Je skvělé to umět jako učitel a předávat tuto dovednost dětem.
- Slovní žonglérství s 5 míčky: Zvládnete každou konverzační přestřelku. Pokud budete učit dospívající, oceníte.
- XXL balení sebedůvěry: Získáte odvahu opouštět svou komfortní zónu, důvěřovat svým instinktům a čelit novým výzvám s větší jistotou. Ve třídě se bez sebedůvěry neobejdete.
- Mentální strečing: Zlepšíte svou schopnost plně se soustředit na to, co se děje tady a teď, a být míň ve stresu.
- Boost kreativity: Získáte schopnost vidět příležitosti tam, kde ostatní vidí překážky. Natrénujete svůj mozek reagovat na výzvy s dávkou kreativity.
- Lepidlo na mezilidské vztahy: Zažijete kouzlo spontánní synergie s ostatními. Improvizace je skvělé síto na lidi. Buď se chytáte, anebo ne.
- Seznámení s lektorkou a účastníky
- Definice bezpečného prostoru
- Praktická cvičení plus teoretická opora
- Trénink improvizace
- Cvičení na koncentraci
- Závěrečná reflexe
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 779 Bez spánku žít nejde aneb jak se konečně dobře vyspat
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář vysvětlí a prakticky ukáže, jak by relaxační a meditační techniky mohly pomoci s potížemi se spánkem u osob pracujících v pedagogických profesích a následně také, jak by se účinky těchto technik mohly využít i při práci se žáky. Seminář odhalí příčiny špatného spaní, orientační diagnostické metody poruch spánku a preventivní opatření pro plnohodnotný spánek. Techniky, aktivity: interaktivní forma přednášky, poradenské kazuistiky, příklady z praxe, modelové situace
- Příčiny špatného – neplnohodnotného spaní (1 hod.)
- Spánek a sny (1 hod.)
- Co ještě porucha není a co už je (nejčastěji se vyskytující spánkové poruchy) (1 hod.)
- Orientační diagnostika poruch spánku (1 hod.)
- Spánkové desatero (1 hod.)
- Psychoterapie na pomoc špatnému spaní (1 hod.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 771 WELLBEING VE ŠKOLNÍM PROSTŘEDÍ
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Wellbeing je relativně nové téma ve školním prostředí, rozhodně ho ale nevnímáme tak, že například před stresem utíkáme, ale spíše tak, že stres je zdravý a přirozený, wellbeing vnímáme i tak, že se jedná o koncept, ve kterém dítě poznává samo sebe, dokáže se orientovat ve svých emocích.
- HODINA – úvod, seznámení se základními pojmy, vyjasnění očekávání
- HODINA – wellbeing jako koncept řízení školy
- HODINA – wellbeing jako sebepoznání
- HODINA – aktivity v rámci wellbeingu
- HODINA – aktivity v rámci wellbeingu
- HODINA – aktivity v rámci wellbeingu
- HODINA – wellbeing pro pedagogické pracovníky
- HODINA – závěrečné vyhodnocení
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ZŠ 151 Teambuildingové aktivity pro práci s kolektivem ve škole
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Základní škola I
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz je zaměřen na teorii a praxi práce se školním kolektivem. Kurz předkládá praxí ověřený soubor činností a her, které vzbuzují kolektivní uvědomění, procvičují komunikaci a podporují spolupráci v rámci skupiny. Celý seminář je veden formou workshopu a účastníci si během něj vyzkouší metodiku práce s hrou a způsoby vedení těchto aktivit. Součástí kurzu bude dostatečný prostor pro diskuzi a řešení různých situací, které mohou během teambuildingových aktivit nastat.
- Zařazení teambuildingových aktivit do výuky na ZŠ (1 vyuč. hodina)
- Pozice učitele a principy teambuldingových aktivit (1 vyuč. hodina)
- Náměty a interaktivní ukázky jednotlivých činností (5 vyučovací hodiny)
- Způsoby řešení problémových situací v rámci těchto činností a společná diskuze (1 vyuč. hodina)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
IT 70 Když průměr nestačí: Jak na data ve výuce
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení
Informatika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Workshop se zaměří na rozvoj dovedností v oblasti popisné statistiky a vizualizace dat s využitím softwaru Microsoft Excel. Účastníci se seznámí s různými typy dat, naučí se provádět základní statistické analýzy a vytvářet efektivní grafické reprezentace dat. Důraz bude kladen na praktické cvičení s reálnými datovými soubory a na interpretaci výsledků. Součástí workshopu budou také diskuse nad problematickými grafy a práce s online nástroji pro vizualizaci vybraných dat.
- Úvod do popisné statistiky a typů dat
- Základní statistické charakteristiky v Excelu
- Manipulace s proměnnými
- Vizualizace dat v Excelu
- Diskuse nad problematickými grafy
- Práce s kontingenčními tabulkami
- Praktická ukázka práce s online grafy a interpretace výsledků
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 766 Komunikační typologie - vidím, slyším, vnímám a rozumím sobě i dětem
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Úvod do komunikační typologie, její původ a využití. Pochopení podstaty každého komunikačního typu. Nový pohled na osobní potřeby pedagogů i žáků. Zkoumání výhod a nevýhod daného typu. Pojmenování stresových faktorů a možnosti podpory.
Seminář je tvořen teoretickou a praktickou částí, které se průběžně prolínají. Důraz je kladen na příklady z praxe, které staví na skutečných příbězích a osvědčených řešeních.
Uvítání a představení tématu a lektorky - 20 min
Rozehřívací test s nadsázkou - 15 min
Úvod do typologie - 15 min
Pocitový typ - charakteristika, důležité pocity, proces učení, komunikační spojky. 60 min
Přestávka 10 min
Online aktivity k procvičení znalostí - 15 min
Rozumový typ - charakteristika, další potřeby, typické znaky, komunikační spojky. 60 min
Online aktivity k procvičení - 15 min
Obědová přestávka - 30 min
Sluchový typ - charakteristika, škodlivé a prospěšné vlivy, znaky, komunikační spojky. 45 min
Online aktivity k procvičení znalostí - 15 min
Přestávka 10 min
Obrazový typ - charakteristika, zápory, klady, škodlivé vlivy, komunikační spojky. 45 min
Online aktivity k procvičení znalostí - 15 min
Shrnutí a závěrečná diskuse, dotazy - 30min
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 761 Vnitřní zdroje – stabilita pro mě i pro práci s děti
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento kurz nabízí účastníkům objevit, pojmenovat a posílit své vnitřní zdroje – vnitřní opěrné body, ze kterých mohou čerpat energii, motivaci, smysl i klid. Vnitřní zdroje, jako jsou důvěra v sebe, vděčnost, vztahy, víra, naděje, tvořivost či vnitřní klid, pomáhají pedagogům udržet stabilitu v náročných situacích a být oporou všem lidem kolem sebe zejména ve své pedagogické činnosti. Kurz zahrnuje sebezkušenostní část i konkrétní techniky, jak s pojmem „vnitřní zdroje“ pracovat sám se sebou i s dětmi.
1. Úvod do tématu – co jsou vnitřní zdroje (1 hod)
- Rozdíl mezi vnitřním a vnějším zdrojem
- Jak vnitřní zdroje pomáhají zvládat zátěž, konflikty, únavu
- Kdy se cítím „ve svém středu“
2. Moje zdroje – mapa vnitřní podpory (1,5 hod)
- Cvičení: „Kdy jsem zvládl/a něco těžkého – co mě podrželo?“
- Oblasti zdrojů: vztahy, víra, smysl, odolnost, hravost, klid, příroda…
- Vytvoření vlastní mapy zdrojů (obrazem, slovem)
3. Jak dobíjet své „vnitřní baterky“ (1 hod)
- Poznání, co mě vysiluje a co dobíjí
- Mikro-regenerace během dne
- Každodenní rituály stability
4. Vnitřní zdroje v náročných situacích (1 hod)
- Jak se k nim „vracet“ v krizi
- Praktické techniky: vědomý dech, vnitřní slovo, krátká vizualizace
- Cvičení: „Zdroje v zátěži – připomínka pro těžké chvíle“
5. Vnitřní zdroje a práce s dětmi (1,5 hod)
- Jak mluvit s dětmi o tom, co jim pomáhá
- Hravé způsoby: příběh, obrázek, vlastní „krabička zdrojů“
- Podpora dětí a mládeže v pojmenovávání a rozvíjení jejich opěrných bodů
6. Vztah učitele jako zdroj pro dítě (0,5 hod)
- Co z nás děti čtou a co v nás hledají
- Jak být zdrojem – bez vyčerpání
- Autenticita a hranice v podpůrném vztahu
7. Závěr a osobní poselství (0,5hod)
- Co jsem si uvědomil/a
- Moje vnitřní kotvy a jak si je připomínat
- Poselství sobě jako opora do další praxe
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
