Kurzy
PP 712 Rozvoj kreativity pedagoga: Inspirace pro moderní výuku
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kreativní pedagog je klíčem k inspirativnímu a efektivnímu vzdělávání. Tento celodenní kurz nabízí učitelům všech stupňů vzdělávání praktické nástroje, jak rozvíjet vlastní kreativitu a přenášet ji do výuky. Společně objevíme nové metody, techniky a přístupy, které podporují aktivní učení, zapojení žáků a inovativní myšlení.
Prostřednictvím interaktivních workshopů, tvůrčích aktivit a sdílení osvědčených postupů si účastníci vyzkouší, jak prolomit stereotypy ve výuce, jak efektivně využívat moderní technologie, gamifikaci či zážitkové učení a jak motivovat žáky k aktivnímu zapojení. Kurz podpoří nejen pedagogickou kreativitu, ale také radost z učení a objevování nových možností.
Hlavní témata kurzu:
✅ Kreativita pedagoga jako klíč k modernímu vzdělávání
✅ Inovativní metody a techniky podporující tvořivost žáků
✅ Gamifikace a interaktivní prvky ve výuce
✅ Zážitkové učení a jeho přínosy
✅ Jak prolomit rutinu a přinést do výuky nové nápady
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 713 Intervence a prevence: Jak zvládnout krizové situace ve škole
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Škola je prostředím, kde se mohou objevit různé krizové situace – od konfliktů mezi žáky, přes projevy agrese či šikany, až po závažnější psychické obtíže u dětí. Tento celodenní kurz poskytne pedagogům praktické strategie a nástroje, jak efektivně reagovat na krizové situace, jak jim předcházet a jak podpořit bezpečné a zdravé školní klima.
Účastníci se naučí rozpoznávat varovné signály problémového chování, seznámí se s principy krizové komunikace a vyzkouší si modelové situace, které jim pomohou získat jistotu při řešení náročných momentů ve škole. Kurz propojuje teoretické poznatky s praktickými dovednostmi a poskytne inspiraci pro efektivní preventivní opatření i krizové intervence.
Hlavní témata kurzu:
✅ Prevence krizových situací a budování bezpečného školního prostředí
✅ Rozpoznávání rizikového chování a včasná intervence
✅ Efektivní krizová komunikace se žáky, rodiči a kolegy
✅ Řešení konfliktů, šikany a emočně vypjatých situací
✅ Spolupráce s odborníky a využití podpůrných mechanismů
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 744 Nadužívání digitálních technologií a jeho dopady
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář o příčinách, rizicích a dopadech nadměrného využívání internetu, mobilních telefonů a sociální sítí. Seminář bude veden kombinací výkladu a dialogické metody výuky s využitím prezentací.
- Využívání digitálních technologií a internetu - pozitivní dopady (1 hodina)
- Negativní dopady využívání internetu a sociálních sítí (2 hodiny)
- Závislost digitálních technologiích/internetu a její projevy (2 hodiny)
- Možnosti prevence závislosti na internetu a sociálních sítích (1 hodina)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 729 CLIL?? To chce CLID!
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář seznámí účastníky s fenoménem CLIL (Content and Language Integrated Learning neboli Integrovaná výuka předmětu a cizího jazyka) a možnostmi jeho využití ve výuce přírodovědných a technických předmětů. Pomůže rozptýlit obavy z jeho zavádění a ukázat jeho potenciál v obohacení portfolia předmětů, smysluplné tandemové výuky či jazykového vzdělávání pedagogů. Chybět nebudou tipy a zkušenosti z praxe.
- Úvod – představení lektora a pojmu CLIL - co je a co není, historie, příklady ze zahraničí (1 hod.)
- Zavádění CLIL v ČR - specifika, překážky, možnosti řešení, příklady zajímavých projektů (1 hod.)
- Příklady materiálů, didaktických postupů plánů výuky apod. - aktivita (1 hod.)
- Představení projektů lektora a sdílení jeho zkušeností, diskuse (2 hod.)
- Přestávka (30 min.)
- Možnosti tandemové výuky a mezipředmětových vztahů - skupinová aktivita: Tvorba didaktických materiálů (2 hod.)
- Závěrečná reflexe, zpětná vazba (1 hod.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 721 Nastavení podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seznámení s jednotlivými stupni podpůrných opatření pro žáky dle diagnózy a podrobnější analýza konkrétních podpůrných opatření nastavených pro nejčastější poruchy žáků – poruchy učení, chování, pozornosti.
Techniky, aktivity: interaktivní forma přednášky, poradenské kazuistiky, příklady z praxe, modelové situace
- Podpůrná opatření – jednotlivé stupně, kompetence učitele v rámci nastavení PO 1. stupně (2 hod.)
- Podpůrná opatření 2.- 5. stupně (2 hod.)
- Práce s poradenskou zprávou v rámci nastavení PO (1 hod.)
- Analýza příkladů z praxe s implementací získaných dovedností (1 hod.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 745 Dětská kresba vypráví příběh
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kresba vypráví příběh, můžeme ji chápat jako nevědomé písmo. Dětská kresba napomáhá poznání osobnosti dítěte, otevírá bránu do dětské duše. Vnáší vhled do svérázného dětského myšlení a vnímání reality, za občasného přispění nedostatku grafomotorických dovedností. Postupně si dítě osvojuje základní grafomotorické dovednosti, začíná vytvářet „základní“ tvary, ze kterých, díky své fantazii vznikají nové celky nebo napodobuje jiné obrázky. Prostřednictvím kresby dítě komunikuje se svým okolím, nevědomě sděluje informace o svých vztazích k sobě a k druhým. Dítě často nedokáže verbalizovat své emoce, ale pomocí neverbální a symbolické řeči kresby vyjadřuje své vnitřní niterné pocity, přání, obavy a představy. Kresba vypovídá i o náladách, vnitřním napětí či prožitých traumatech dítěte, avšak slouží pouze jako doplňkový diagnostický materiál. Vždy je nutné znát i další informace ohledně dítěte (sociální a kulturní zázemí apod.).
Seminář je určen jak rodičům, tak učitelům, všem, kteří se snaží porozumět dětem a přiblížit se jejich úhlu pohledu vnímání světa. Účastníci jsou aktivně zapojováni jak do diskuze nad kresbami, tak sami tyto kresby vytvářejí.
- Vývoj dětské kresby
- Uspořádání kresby v prostoru - velikost kresby a její umístění
- Dětská kresba jako forma komunikace - základní témata kresby (kresba domu, zvířat, stromu, postav, rodiny, začarované rodiny, kresba na volné téma)
- Specifické znaky dětské kresby – co je běžným jevem, co si naopak zaslouží zvýšenou pozornost
- Varovné znaky v kresbě:
--- např. dítě „v problémech“ nebo „problémové dítě“
--- depresivní znaky
--- psychické trauma
--- výchovné potíže
- Dětský rukopis
- Interpretace dětské kresby a písma
- Diskuze nad ukázkami kreseb
V průběhu výkladu budou přiměřené přestávky.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 731 Duševní zdraví a kauzalita: co je to duševní porucha?
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
- Problem-based learning (PBL): výuková metoda, v níž namísto frontální výuky získá každý z účastníků část vyučovaného obsahu a o dalších informacích se dozvídá v průběhu diskuse od ostatních účastníků.
- Reálné versus arbitrární třídy
- Workshop: Real kind vs arbitrary category (45 minut) Lektor krátce představí pohledy na „real kinds“ versus arbitrární kategorie z pohledu JS Milla a I Hackinga. Studenti posléze budou dostávat příklady kategorií, které budou identifikovat buď jako real kind, nebo jako arbitrární kategorii (Mill); posléze jako „statické“ vs „interaktivní“ kategorie (Hacking)
- Bio-psycho-sociální model duševních onemocnění
- PBL workshop: trauma versus brain disorder (60 minut). Účastníci budou na příkladu kazuistiky rozhodovat o tom, zda chápat pacientovy obtíže jako důsledek osobního selhání, biologické choroby, nebo vystavení neblahým podmínkám. Účastníci dostanou stejné scénáře, které ovšem zdůrazní traumatickou zkušenost, neurovývojovou zvláštnost nebo osobní zodpovědnost.
- Cirkulární versus lineární kauzalita
- Přednáška: insomnie a deprese, lineární a cirkulárná kauzalita (60 minut): proč je obyčejná kauzalita, jíž se obyčejně učíme ve škole, nedostatečná a matoucí? Pokud se muž snaží čůrat do příliš vysoko umístěného pisoáru, je pisoár příliš vysoko, nebo muž příliš malý? Pokud experimentátor myším potravu, pokud myši zazvoní na zvonek, naučil se experimentátor ovládat myši, nebo myši experimentátora? Pokud se hádá manžel s manželkou, reaguje manžel na manželku, nebo manželka na manžela?
- Kazuistický workshop: proč lektor trpí insomnií? (45 minut) Účastníci dostanou několik graficky znázorněných kazuistik prezentovaných jako sekvenci příčiny a následku, které budou doplňovat tak, aby vynikly zpětnovazební mechanizmy a nespočet dalších faktorů, které se na dané obtíží daného jedince podílí.
- Přednáška: co jsou duševní onemocnění? (60 minut) Duševní onemocnění budou představena jako „homeostatic property clusters“, což odpovídá jejich současnému pojetí (viz např. Kendler, Hacking, Frances) a překlenuje mylné, nicméně populární dilema, zda jsou duševní onemocnění „skutečné nemoci“, nebo „kulturní konstrukty“.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 749 PSYCHICKÉ PROBLÉMY DĚTÍ A MOŽNOSTI JEJICH ŘEŠENÍ
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V současné době se jedná o aktuální téma, které prochází celou společností. Tento seminář se zaměřuje na to, jakým způsobem lze v rámci školního prostředí řešit tyto problémy dětí, také uvedeme problematiku stresu, jak vlastně se stresem pracovat. Kromě toho se budeme věnovat tomu, co je vlastně škola schopna řešit a co již není pro školu řešitelné a kde hledat externí pomoc.
- HODINA – úvod, seznámení se základními pojmy, vyjasnění očekávání
- HODINA – interní zdroje školy, jak s nimi pracovat
- HODINA – externí zdroje školy, jak s nimi pracovat
- HODINA – konkrétní kazuistiky a možnosti řešení
- HODINA – konkrétní kazuistiky a možnosti řešení
- HODINA – práce školního poradenského pracoviště, práce v individuální rovině, skupinové práce, řízení vztahů v třídních kolektivech
- HODINA – práce školního poradenského pracoviště, práce v individuální rovině, skupinové práce, řízení vztahů v třídních kolektivech
- HODINA – závěrečné vyhodnocení
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 730 Učitelská psychohy(gi)ena
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář se zamýšlí nad problematikou snížení hladiny stresu a udržení duševní pohody a rovnováhy u lidí pracujících ve školství. Metodami, které budou vyžadovat určitou míru zapojení účastníků, se pokusí čelit ohrožení syndromem vyhoření, kterému jsou pracovníci ve školství neustále vystaveni. Představí trochu jiné úhly pohledu na nejčastější problémy běžného učitele a techniky, jak jim o něco lépe čelit. Vychází z myšlenky, že být vyhořelý učitel není jakýsi abstraktní strašák, ale běžná realita velké části nás pedagogů, která ovšem nikterak nemusí snižovat jejich kvality. Neklade si otázku, jak nevyhořet, ale jak dál, když už vyhořelí jsme.
- Úvod – seznámení, anketa mezi účastníky, její následný rozbor ( 1 hod.)
- Vymezení tématu a pojmů, nastavení vzájemné komunikace a klimatu během semináře (1 hod.)
- Postřehy autora k tématu, příklady z praxe, modelové situace a jejich rozbor (2 hod.)
- Vlastní zkušenosti účastníků, rozbor a debata (1 hod.)
- Anketa č. 2, pokračování debaty o zkušenostech účastníků (2 hod.)
- Shrnutí, závěrečná reflexe, zpětná vazba (1 hod.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 725 Mezikulturní povědomí u Ukrajinců žijících v ČR - webinář
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Stále četnější pobyt Ukrajinců v České republice, a zejména jejich působení na českém trhu práce, je jevem, se kterým se česká společnost musí dlouhodobě vyrovnávat. Jedná se například o specifika mezikulturního vědomí a interkulturní komunikační kompetence u Ukrajinců, kteří dlouhodobě pracují nebo žijí v ČR, dále o jejich kulturní hodnoty včetně právního povědomí, tj. jejich názory na právo a jejich konkrétní práva a povinnosti. Cílem je prezentovat základní kulturní rozdíly mezi Ukrajinci, Rusy a Čechy, pracující či žijící na území ČR. Přednášky budou kladeny do souvislosti s krátkými testy, ověřujícími osvojené znalosti interkulturních dimenzí (vzdálenost mocenských pozic, kolektivismus, pojetí času, apod.)
1.Úvod: Základní charakteristiky Ukrajinců, žijících na území ČR (45 min)
2.Chápání rodiny a domova u Ukrajinců (45 min)
3.Význam národní identity a občanství pro Ukrajince (45 min)
4.Význam komunikace, sociálních vztahů a sítí pro Ukrajince (45min)
5.Chápání moci a individualismu (45 min)
6.Hodnoty a hodnotové orientace u Ukrajinců (45 min)
7.Akulturace u Ukrajinců (45 min)
8.Interkulturní sensitivita u Ukrajinců (45 min)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 708 Základy sebeobrany pro pedagogické pracovníky
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Vzhledem k narůstající agresivitě ve školním prostředí nabízíme kurz zaměřený na základní principy sebeobrany pro pedagogické pracovníky. Cílem kurzu je poskytnout účastníkům praktické dovednosti a strategie, které jim pomohou zvládat krizové situace, chránit sebe i své žáky a předcházet konfliktům.
V rámci kurzu se účastníci seznámí s:
- Prevenčními opatřeními – jak rozpoznat a předejít eskalaci konfliktu.
- Základy verbální a neverbální komunikace – efektivní způsoby uklidnění agresora.
- Praktickými technikami sebeobrany – jednoduché únikové manévry a obranné techniky vhodné pro školní prostředí.
- Právními aspekty sebeobrany – co si může pedagog dovolit v rámci zákona.
Kurz je veden zkušenými lektory z oblasti bezpečnosti a sebeobrany a je určen všem pedagogickým pracovníkům, kteří chtějí zvýšit svou bezpečnost a jistotu při výkonu svého povolání.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 746 Vliv sebevědomí na naše písmo
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Sebevědomí je klíčem k úspěchu v mnoha oblastech života. Má vliv na to, jaké situace, lidi a věci „přitahujeme“ do svého života. Každému z nás se někdy stalo, že chtěl udělat na druhého dobrý dojem, a přitom neměl ani odvahu ho oslovit. Chtěli jste se pustit do nového projektu, ale vnitřní hlas Vám našeptával, že to nedokážete a pravděpodobně se zesměšníte. Kladete si otázku: „Jak je možné, že někdo druhý, jde neustále dopředu, zatímco Vy stojíte na místě?“ Máte pocit, že Vaše odborné znalosti a schopnosti jsou větší než ty, které má Váš nadřízený, ale nedokážete se prosadit. Odpovědí je Vaše „nízké sebevědomí“, které se projevuje i v písmu, například když píšete motivační dopis do firmy, kde se ucházíte o místo. A zaměstnavatel, z části znalý grafologie, hned dokáže posoudit vhodnost daného uchazeče, včetně zjištění, jaké má sebevědomí, jaké jsou jeho silné či slabé stránky, ale i to, jak se bude chovat nejen v nové pracovní pozici, ale i v novém kolektivu. Písmo o nás hovoří více, než si myslíme, mimo jiné se v něm projevuje i naše sebevědomí.
Nutnost znalosti psaní rukou je doporučena i umělou inteligencí.
Seminář je interaktivní, je určen pro ty, kteří chtějí znát souvislost mezi písmem a svým sebevědomím. Jak strach, stres, srovnávání a naše komplexy méněcennosti ovlivňují naše písmo, a tím i naše sebevědomí. Jak správná ctižádost, tedy zdravý egoismus, nás zbavuje nejistoty a strachu, že zklameme. Jak naše sebedůvěra vede k úspěchu.
Účastníci semináře se aktivně zapojují do výkladu. V jeho průběhu budou přiměřené přestávky.
- Vysvětlení pojmů: grafologie, grafolog, etický kodex grafologa
- Hlavní principy rozboru rukopisu
- Komplexní dojmové znaky rukopisu
- Základní vlastnosti osobnosti, které v rukopise hledáme
- Naše sebevědomí a čím je ovlivněno
- Druhy sebevědomí a jejich odraz v ručně psaném písmu
- Co změnit, abychom si více věřili – změny se objeví i v písmu
- Sebevědomí a jeho znaky v písmu
- Sebepojetí a písmo
- Sebehodnocení a písmo
- Projevy sociability v písmu
- Podpis a naše ego
- Síla sebevědomí
- Diskuse
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 707 Agresivita ve třídě – Prevence, minimalizace a řešení krizových situací
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Agresivita ve školním prostředí je závažným problémem, který může negativně ovlivnit klima třídy, vztahy mezi žáky i samotný vzdělávací proces. Tento kurz se zaměřuje na porozumění příčinám agresivního chování, efektivní strategie prevence a metody, jak minimalizovat projevy agrese ve třídě. Účastníci se naučí rozpoznávat varovné signály, využívat osvědčené pedagogické přístupy k udržení pozitivního klimatu a získají praktické dovednosti pro zvládání krizových situací. Kurz zahrnuje interaktivní prvky, modelové situace a konkrétní doporučení pro učitele a pedagogické pracovníky.
Obsah kurzu:
✔ Příčiny agresivního chování a jeho projevy
✔ Preventivní opatření k minimalizaci agresivity ve třídě
✔ Efektivní strategie řízení třídy a budování pozitivního klimatu
✔ Jak reagovat na agresi – deeskalační techniky a krizová intervence
✔ Práce s emocemi – učitel i žáci
✔ Komunikace s rodiči a školním poradenským pracovištěm
Kurz je určen pro všechny pedagogické pracovníky, kteří chtějí získat užitečné nástroje pro práci s agresivitou ve třídě a přispět k bezpečnému a respektujícímu prostředí ve škole.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ZSV 99 Základní pojmy genderové problematiky a význam žen ve vzdorování totalitárním a nedemokratickým režimům ve střední a východní Evropě
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Cílem kurzu je seznámit účastníky kurzu s genderovou problematikou, např. rozdílem mezi pojmem pohlaví (anglicky sex), vyjadřujícím výhradně biologickou, genetickou, anatomickou a fyziologickou odlišnost mezi ženami a muži a konceptem gender, odkazujícím k sociálním a kulturním konstrukcím ženskosti a mužskosti. Na základě relevantní terminologie budou prezentovány různé podoby vzdorování žen totalitárním a nedemokratickým režimům ve střední a východní Evropě včetně začlenění významu jejich protestování do současné kolektivní paměti. Bude objasňován význam žen s ohledem na uměleckou kritiku, budování alternativních struktur veřejnosti či jejich význam na nelegálních demonstracích, proběhnuvších v nacistickém Německu, bývalých komunistických režimech a v současnosti uskutečňovaných v Putinově Rusku. Důraz kladený na gender bude také kladen do souvislosti s odlišným charakterem protestování žen v konkrétních zemích a odlišnými represivními praktikami, uplatňovanými vůči mužům a ženám ze strany státní policie. Vysvětlování strukturálních podobností protestování žen v konkrétních totalitárních nebo nedemokratických režimech bude doplněno o kazuistiku; například význam Jeleny Bonnerové v bývalém Sovětském svazu, Agnes Hellerové v Maďarsku, Anny Walentynowiczové v Polsku, Anny Šabatové v bývalém Československu, ruské feministické punk rockové protestní skupiny Pussy Riot v současné Ruské federaci, apod.
1)Úvod a základní terminologie (45 minut).
2)Omezené zplnomocnění žen v meziválečném Československu a jejich význam při vzdorování nacismu (45 minut).
3)Vliv komunistické ideologie na postavení žen v prvních desetiletích totalitarismu: proces s Miladou Horákovou (45 minut).
4)Význam Anny Šabatové, Evy Kantůrkové a Lenky Reinerové v bývalém Československu (45 minut).
5)Význam Eleny Bonnerové v bývalém Sovětském svazu (45 minut).
6)Význam Agnes Hellerové v Maďarsku (45 minut).
7)Význam Anny Walentynowiczové v Polsku (45 minut).
8) Význam Pussy Riot v současném Rusku (45 minut).
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 724 Sebepoznání v rámci životního stylu, rekonstrukce kontraproduktivních vzorců chování
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, ředitelé škol a školských zařízení, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Analýzou raných vzpomínek podle A. Adlera se účastníci v rámci sebepoznání mohou naučit rozpoznat svůj životní styl a porozumět tak často zaběhlému způsobu svého jednání, které může být v mnohých situacích i kontraproduktivní.
Techniky, aktivity: interaktivní forma přednášky, poradenské kazuistiky, příklady z praxe, modelové situace
- Úvod do individuální psychologie A. Adlera, výjimečnost Adlerova myšlení (1 hod.)
- Co se podílí na utváření životního stylu – rodinné a sourozenecké konstelace, hodnoty, přesvědčení, výchovné styly …(1 hod.)
- Analýza životního stylu prostřednictvím rané vzpomínky (2 hod.)
- Jak na rekonstrukci životního stylu (1 hod.)
- Motivace ke změně, dodávání odvahy (1 hod.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 727 Aktivní učitel - Vyučovací hodiny s využitím techniky II
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Umíte již používat výstřižky, tvořit osmisměrky a křížovky a chcete umět více pro přípravu do vyučovací hodiny a nevadí vám registrovat si účty, které jsou zadarmo a nebojíte se instalovat programy?Přihlas se na tento seminář. Ukážeme si pár tipů v operačním systému windows.Digipad využijeme pro prezentaci a nahrávání práce. Pro tvorbu plakátů a jednoduché grafiky využijeme Canvu. Pro tvorbu aktivit využijeme Learning Apps. Zkusíme jednoduše využít google účet – Disk Google pro sdílení souborů a YouTube pro vyhledávání a nahrávání videí. Google účet také využijeme pro tvorbu aktivit z flippity – Quizz, Breakout,Videa si vyzkoušíme upravit v CapCut. Představíme si programy Open Board a Tarsii. Quizziz si ukážeme více do hloubky. Pro práci s PDF formátem využijeme PDF Creator a pro tvorbu přípravy na vyučovací hodinu využijeme ScioBota.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 726 Konspirační teorie: proč si lidé myslí blbosti – a umíme to měřit?
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Hlavní částí programu je intuitivní snaha změřit konspirační teorie – a při té příležitosti poznat úskalí takového snažení.
- Workshop: Měření konspiračních teorií. (180 min). V první části dne přistoupíme ke konspiračním teoriím intuitivně. Vytvoříme sadu otázek, které by je měly měřit a budeme kriticky reflektovat, co jsme vlastně změřili.
- Stanovení hypotézy, příprava otázek. Účastníci dostanou čas dospět k názoru, jaká demografická nebo osobnostní vlastnost může zvyšovat víru v konspirační teorie. Vybereme si jeden prediktor a každý z účastníků vymyslí jedu otázku měřící víru v konspirační teorie a jednu otázku měřící daný prediktor. Účastníci budou mít možnost se ptát na cokoli, co uznají za potřebné k sestavení otázek.
- Zpracování dat + kritika otázek: participanti odpoví na otázky. Zatímco bude lektor zpracovávat data, účastníci dostanou prostor k námitkám vůči konkrétním otázkám. Skutečně měří konspirační teorie? Měří je dobře?
- Vnitřní konzistence, obsahová validita: skutečně měříme víru v konspirační teorie? Jak je vlastně definujeme?
- Deskriptivní vs prediktivní statistika: predikuje náš prediktor víru v konspirační teorie?
- Konspirace, zvolený prediktor a třetí proměnné: korelace vs kauzalita; problém stejného nástroje
- Generalizace: kdy, pro koho a za jakých okolností platí zjištěné vztahy?
- Proč lidé věří konspiračním teoriím? Přednáška (60 min)
- Workshop (30 minut): návod, jak se stát konspirátorem! Společně vytvoříme jednoduchý manuál, jak se stát konspirátorem. V případě obtíží s jeho tvorbou budeme čerpat z manuálu, který lektor (ve snaze odstrašit) nabízí v přednáškách o konspiračních teoriích zdravotníkům a studentům medicíny.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 722 Nevhodné chování žáků, jak rozklíčovat, co za tím je a co s tím
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář přiblíží důvody možného problematického chování dětí, vysvětlí jejich pohnutky a motivy a rozkryje cíle, které jsou klíčem k motivaci chování a návodem, jak pracovat na změně nevhodného chování dětí a dodržování nastavených pravidel.
Techniky, aktivity: interaktivní forma přednášky, poradenské kazuistiky, příklady z praxe, modelové situace
- Vhodné výchovné styly a komunikační techniky (2 hod.)
- Dynamika problémového chování dětí (1 hod.)
- Intervenční strategie (1 hod.)
- Tresty a logické důsledky (1 hod.)
- Analýza příkladů z praxe s implementací získaných dovedností (1 hod.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 728 Jak na účelnou zpětnou vazbu a slovní hodnocení
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář se soustředí na alternativy k sumativnímu hodnocení. Během kurzu se účastníci seznámí s možnostmi, jak žáky hodnotit pro budoucnost a jak správně uchopit cílenou formativní zpětnou vazbu. Důležitou součástí je také praktický nácvik slovního hodnocení a jak dávat pozitivní i negativní zpětnou vazbu tak, aby žáky skutečně posunula.
Seminář je vhodný i pro pedagogy 1. stupně a může jim pomoct při plánovaném přechodu na slovní hodnocení.
- Úvod, seznámení, vymezení pojmu sumativní hodnocení, formativní hodnocení, slovní hodnocení
- Jak poskytovat kvalitní a formativní zpětnou vazbu
- Jak na žákovské hodnocení a jak podpořit kvalitní sebehonocení
- Příklady z praxe, diskuze
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 750 TŘÍDNÍ NEKÁZEŇ A MOŽNOSTI ŘEŠENÍ
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V českých školách přibývá třídních kolektivů, které se vyznačují nekázní, zde platí, že kázeň je základním stavebním prvkem efektivního vzdělávacího procesu. V tomto semináři se zaměříme na postupy a metody, které vedou k vyšší míře kázně v třídních kolektivech.
- HODINA – úvod, seznámení se základními pojmy, vyjasnění očekávání
- HODINA – škola a kázeň
- HODINA – klasický a funkční přístup ke kázni
- HODINA – cesta ke kázni
- HODINA – techniky práce s třídními kolektivy
- HODINA – techniky práce s třídními kolektivy
- HODINA – školní poradenské pracoviště, externí zdroje školy
- HODINA – závěrečné vyhodnocení
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 723 Proč jsou dnešní děti tak emočně ,,křehké“ a jak je podpořit
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, vychovatelé školských zařízení, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář přiblíží důvody vedoucí k ,,emoční křehkosti“ dnešní generace dětí z pohledu neurobiologického a psychologického, vysvětlí, proč má dnešní dětská generace snížené sociálně-psychologické kompetence a přiblíží, jak zlepšovat a posilovat sociálně-emoční dovednosti dětí.
Techniky, aktivity: interaktivní forma přednášky, poradenské kazuistiky, příklady z praxe, modelové situace.
- Neurobiologický pohled na dnešní ,,emoční křehkost“ dětí (1 hod.)
- Jak zvyšovat sebevědomí dětí (1 hod.)
- Podpora dětí v překonávání překážek, dodávání odvahy (1 hod.)
- Analýza příkladů z praxe s implementací získaných dovedností (1 hod.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
IT 54 Jak jednoduše oživit klasickou prezentaci interaktivními prvky a zvýšit motivaci studentů
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Informatika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Během semináře budou nastíněny nové možnosti prezentace učiva skrze technologie. Účastník bude seznámen s aplikacemi, které jsou vhodným prostředkem pro zvýšení interaktivity prezenční i distanční výuky a zvýšení motivace žáků i vyučujících. Zejména pak s aplikací Nearpod.
První část semináře je věnována diskuzi o motivaci žáka ke studiu a možnostem jejího pozitivního ovlivnění pomocí vhodného použití technologií a aplikací. Zmíněna bude také motivace učitele při výuce za použití technologií.
V hlavní části semináře se zaměříme na aplikaci Nearpod jako hlavní prostředek k obohacení prezentací o interaktivní prvky. Účastníci poznají aplikaci Nearpod a její možnosti nejprve z pohledu žáka. Bude jim prezentována vzorová lekce vytvořená v programu MS PowerPoint obohacená o ankety, kvízy, otevřené otázky, virtuální prohlídky apod. vytvořené skrze aplikaci Nearpod. Zároveň uvidí aplikaci z pohledu vyučujícího a její možnost nahlédnout do práce žáků a okamžitě jim poskytnout zpětnou vazbu. V další části si budou účastníci moci vyzkoušet vytvoření vlastní lekce a ve dvojicích cvičně otestovat funkčnost aplikace. Posluchači budou následně seznámeni s funkcí „Reports“, která jim po vyučovací hodině umožní nahlédnout do výsledků jednotlivých žáků a případně jejich počínání ohodnotit.
V poslední části semináře se účastník seznámí s možností vytvoření prezentace v aplikaci Google Slides s integrací aplikace Nearpod. Dále bude seznámen s možnostmi virtuální tabule a jejím využitím v prezenční i distanční výuce. Závěrečná část bude věnována diskuzi a použití ostatních aplikací ve výuce a jejich případnému spojení s aplikací Nearpod.
- Žák a motivace k výuce (45 minut)
- Aplikace Nearpod – teoretická část (90 minut)
- Seznámení s aplikací
- Ukázka vzorové lekce
- Popis funkcí
- Ukázka integrace s ostatními aplikacemi
- Aplikace Nearpod – praktická část (90 minut)
- Praktické vytvoření interaktivní lekce z klasické PowerPoint prezentace
- Otestování funkčnosti lekce ve dvojicích
- Seznámení s funkcí Reports
- Nearpod a Google Slides (45 minut)
- Integrace aplikací a ukázka vytvoření lekce ve Slides jako náhradě za MS PowerPoint
- Virtuální tabule a její využití (30 minut)
- Tipy na ostatní aplikace k obohacení výuky (60 minut)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ČJ 365 Specifika výuky českého jazyka žáků - cizinců
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, asistenti pedagoga
Český jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz se zaměřuje na možnosti využití vybraných metod a postupů ve výuce češtiny pro cizince. Většina z nich rozvíjí čtenářskou gramotnost chápanou jako schopnost porozumět psanému textu, přemýšlet o něm a používat jej k dosahování určitých cílů, k rozvoji vlastních schopností a vědomostí a k aktivnímu začlenění do života společnosti. Vybrané metody slouží ve výuce češtiny pro cizince nejen k motivaci a rozvoji psaní a mluvení, nezbytných k běžnému dennímu kontaktu, ale i k úspěšnému testování znalostí a složení zkoušek.
- Alternativní metody výuky (obecně)
- Metody pro podporu čtenářských dovedností
- Metody pro podporu psaní
- Výuka konverzace
- Testování
Seminář je vhodný i pro učitele základních škol. Pro tuto cílovou skupinu nicméně není akreditován.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 711 Sebepoznání jako základ osobnostního růstu a vnitřní rovnováhy
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V dnešní dynamické a náročné době je pro pedagogy klíčové nejen rozvíjet své profesní dovednosti, ale také se věnovat vlastnímu osobnostnímu růstu a duševní pohodě. Tento celodenní kurz nabízí prostor pro hlubší sebepoznání, uvědomění si vlastních hodnot, silných stránek i limitů a práci s emocemi.
Prostřednictvím interaktivních cvičení, sebereflexe a skupinových diskuzí účastníci objeví způsoby, jak lépe porozumět sami sobě, posílit svou vnitřní rovnováhu a předcházet stresu a vyhoření. Zaměříme se na techniky mindfulness, emoční inteligenci a efektivní práci s vnitřní motivací. Kurz pomůže pedagogům nejen lépe zvládat profesní výzvy, ale také přispěje k harmonii v jejich osobním životě.
Hlavní témata kurzu:
- Sebepoznání a jeho vliv na profesní i osobní život
- Práce s emocemi a stresovými situacemi
- Techniky pro posílení vnitřní rovnováhy a odolnosti
- Mindfulness a jeho využití ve školním prostředí
- Prevence syndromu vyhoření
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
MŠ 3 HRAJEME SI S PŘÍBĚHEM: Dramatická výchova a čtenářská pregramotnost
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga
Mateřská škola
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Vzdělávací seminář se zaměřuje na rozvoj čtenářské pregramotnosti v oblasti porozumění textu u dětí předškolního věku prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy. Účastníci si vyzkouší různé lekce dramatické výchovy, které propojují práci s jazykem, pohybem, rytmem a vyjadřováním. Budou pracovat s různými typy textů – říkadly, klasickými pohádkami, obrázkovými knížkami a příběhy s dětskými hrdiny. Seminář bude veden interaktivně, účastníci se aktivně zapojí do jednotlivých aktivit a projdou si různé stupně obtížnosti dramatických lekcí – od jednoduchých metod pro nejmladší děti až po komplexnější techniky vhodné pro heterogenní skupiny. Součástí budou i ukázky přizpůsobení metod různým věkovým kategoriím a skupinové dynamice v mateřských školách.
Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat)
- Úvod do dramatické výchovy a její propojení s čtenářskou pregramotností
- Různé typy dramatických aktivit podle věkových kategorií a složení skupin:
- 1) Práce s říkadlem a poezií - využití pro rozvoj jazyka, rytmu a porozumění textu
- 2) Klasická pohádka - struktura příběhu, práce s postavami a prostředím
- 3) Obrázková knížka jako nástroj pro podporu porozumění textu
- Reflexe a přenos získaných zkušeností do praxe
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ZSV 101 VEŘEJNÁ SPRÁVA – JAK SE V NÍ VYZNAT
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Základy společenských věd
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Cílem vzdělávací akce je jednoduchým způsobem přiblížit veřejnou správu, její organizovanost, její dvě základní linie - státní správa a samospráva a naučit se vnímat rozdíly mezi nimi. Účastníci se dozví, jaké kompetence má územní samospráva (obce, města a kraje) a státní správa. Dále se seznámí s významnými zákony, které veřejnou správy definují a s objekty reálného světa a se zjednodušenými vztahy mezi nimi, které veřejná správa účelově ovlivňuje. Bez povšimnutí nezůstanou ani interakce mezi soukromoprávními a veřejnosprávními subjekty ve veřejném i soukromém sektoru. Na závěr se podíváme na současné trendy ve veřejné správě – orientaci na klienta, eGovernment a řízení procesů a informací (informační management). Kurz využívá systémový přístup ve veřejné správě.
- Co to je veřejná správa – různé definice, pojetí 45 min
- Státní správa – definice, působnost 45 min
- Územní samospráva – definice, působnost 45 min
- Organizovanost veřejné správy 45 min
- Objekty reálného světa a vazby mezi nimi 45 min
- Soukromý a veřejný sektor 45 min
- eGovernment a digitální transformace, klientsky orientovaná veřejná správy 70 min
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DV 18 Techniky totální divadelní improvizace
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Dramatická výchova
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V rámci semináře nahlédneme do technik totální improvizace. Vystoupíme z komfortní zóny, budeme pracovat na zvědomení těla, vyzkoušíme si práci ve dvojicích. Improvizace jako přítomný okamžik, práce s imaginací, koncentrací, všímavostí.
Co si z kurzu Totální improvizace jako učitel odnesete?
Život ve škole je improvizace, ať chceme, nebo ne. Tak proč se v ní nezdokonalit? Kurz Totální improvizace Vám dá do rukou tyto trumfy:
- Odvahu hlavního hrdiny: Naučíte se reagovat pohotově i v nečekaných situacích a těch je ve třídě každý den dost.
- Imunitu vůči strachu z chyby nebo trapnosti: Naučíte se vnímat chyby a přešlapy jako příležitosti k učení a růstu, ne jako selhání. Je skvělé to umět jako učitel a předávat tuto dovednost dětem.
- Slovní žonglérství s 5 míčky: Zvládnete každou konverzační přestřelku. Pokud budete učit dospívající, oceníte.
- XXL balení sebedůvěry: Získáte odvahu opouštět svou komfortní zónu, důvěřovat svým instinktům a čelit novým výzvám s větší jistotou. Ve třídě se bez sebedůvěry neobejdete.
- Mentální strečing: Zlepšíte svou schopnost plně se soustředit na to, co se děje tady a teď, a být míň ve stresu.
- Boost kreativity: Získáte schopnost vidět příležitosti tam, kde ostatní vidí překážky. Natrénujete svůj mozek reagovat na výzvy s dávkou kreativity.
- Lepidlo na mezilidské vztahy: Zažijete kouzlo spontánní synergie s ostatními. Improvizace je skvělé síto na lidi. Buď se chytáte, anebo ne.
- Seznámení s lektorkou a účastníky
- Definice bezpečného prostoru
- Praktická cvičení plus teoretická opora
- Trénink improvizace
- Cvičení na koncentraci
- Závěrečná reflexe
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ZSV 96 Storytelling jako cesta k odbourávání předsudků
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, výchovní poradci, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
Základy společenských věd
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Semináře a workshopy jsou interaktivní, zaměřené na emocionální učení. Metody jsou určeny k praktickému využití. Účastníkům zprostředkují zážitek s emocemi, jejichž prostřednictvím nabízí příležitosti k objevení potřeb lidí s bariérami ve společnosti.
- Jak pracovat s jak s online živou knihovnou 2h
- Žák ze sociálně znevýhodněného prostředí 2h
- Žák z odlišného kulturního prostředí 2h
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
EV 46 Udržitelnost ve výuce: cesta k odpovědné budoucnosti
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Environmentální výchova
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz seznámí účastníky se základními principy společenské odpovědnost a udržitelnosti. Toto téma v současnosti nabírá na významnosti a je důležité, aby jak učitelé, tak jejich žáci/studenti byli schopni této problematice porozumět. Díky absolvování tohoto kurzu budou účastnici schopni pochopit, jak se společenská odpovědnost a udržitelnost ve společnosti vyvíjely, jaké jsou současné trendy a zejména proč jsou tato témata pro naši společnost a budoucnost tak důležitá. Je důležité uvědomit si vzájemné souvislosti mezi studijními disciplínami a touto problematikou. Kurz pomůže účastníkům nahlížet na jejich předměty z pohledu společenské odpovědnosti a udržitelnosti a ukáže jim, jak lze toto téma zábavnou formou začlenit do jejich vlastní výuky. V rámci kurzu budou využity prezentace, které účastníci posléze dostanou k dispozici, dále interaktivní metody výuky.
V případě fyzické formy semináře jsou do programu zahrnuty interaktivity formou řešení případových studií, diskuze, hry, týmová práce. V případě webináře je výklad doplněn o diskuzi s účastníky.
1. Úvod (45 minut)
- Představení kurzu a jeho cílů
- Krátké seznámení lektorky s účastníky
- Úvod do tématu společenské odpovědnosti a udržitelnosti
2. Proč je důležité věnovat pozornost společenské odpovědnosti a udržitelnosti (45 minut)
- Důvody, proč je toto téma aktuální a důležité
- Fakta o dopady na společnost, ekonomiku a životní prostředí
- Diskuze s účastníky o jejich pohledu na význam těchto témat
3. Historie a vývoj společenské odpovědnosti a udržitelnosti (45 minut)
- Historický přehled vývoje společenské odpovědnosti a udržitelnosti
- Klíčové milníky a významné události
4. Základní principy a oblasti společenské odpovědnosti a udržitelnosti (135 minut)
- Definice a základní principy společenské odpovědnosti
- Oblasti udržitelnosti (ekonomická, sociální, environmentální)
- Aktuální trendy a příklady z praxe
- Interaktivní aktivity a diskuze
5. Implementace do výuky různých předmětů (135 minut)
- Praktické způsoby, jak začlenit společenskou odpovědnost a udržitelnost do výuky
- Příklady z různých předmětů
- Vytváření výukových plánů a materiálů
- Diskuze a sdílení nápadů mezi účastníky
6. Závěr a shrnutí (45 minut)
- Shrnutí klíčových bodů kurzu
- Otázky a odpovědi
- Závěrečná diskuze a zpětná vazba od účastníků
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 743 Artefiletika a střípky arteterapie ve školním prostředí – sebezkušenostní ochutnávka
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, výchovní poradci, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Prožitkové malování a tvoření pomáhá uvolňovat napětí, stres, vyrovnat se s každodenními výzvami, přispívá k celkové rovnováze a učí nové senzitivitě. Podporuje kreativitu, myšlení, komunikaci, empatii i objevování svých silných stránek. Přináší nové pohledy na sebe a svůj životní příběh. Není zde důležitý výtvarný talent, ale proces tvorby a vlastní prožitek. Ve výtvarném umění je vše možné. Pojďme si přínosy artefiletiky a arteterapie vyzkoušet.
- artefiletika a arteterapie
- vymezení pojmů
- krátký vhled do teorie
- praktické příklady seznamovacích aktivit
(2 hodiny)
- „arte“ v pedagogické praxi
- jak lze využít výtvarné techniky při práci s dětmi i v předmětu PSPP nebo v PI
- sebezkušenostní aktivita
(2 hodiny)
- jak může i pedagog relaxovat a uvolnit stres spojený s náročným pracovním prostředím
- sebezkušenostní aktivita
- diskuze
(2 hodiny)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 666 Klíč k vyjednávání aneb jak se jednoduše posunout v komunikaci s druhými a zlepšit si tím vztahy
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Vyjednávání je velkou součástí našeho života. Denně vyjednáváme v zaměstnání se svými kolegy, nadřízenými, podřízenými, dodavateli a zákazníky ohledně cen, různých dohod, smluv, spolupráce, kvality a mnohých dalších věcí. V neposlední řadě také denně vyjednáváme v našich vztazích, nejen partnerských. Každé jednání je jiné, vždy v jednání však uplatňujeme určité vzorce, které vedou k úspěšnému zakončení.
Cílem workshopu je objasnit a uvědomit si vzorce jednání, které vedou k úspěšnému vyjednávání v každodenním životě. Zároveň tyto vzorce jednání naroubovat aplikovat na naše osobní nastavení mysli a popřípadě si posunout své vlastní hranice, které nám někdy v jednání brání posunout se dál ke stanovenému cíli dosáhnout svého cíle nebo konsensu v jednání. Kurz je veden tak, aby co nejjednodušším způsobem posluchačům kurzu ukázal cestu a návod, jak lépe a účinněji ve svých každodenních interakcích jednat.
Úvod a představení. Technické a organizační informace – 0,5 hod
Komunikační návyky a bariéry. (Metoda: prezentace, cvičení ve skupinách, reflexe – celkem 2 hod Poznámka: videocall umožňuje práci ve skupinách – rozdělení do nich, proto tohoto nástroje využívám. Ze cvičení ve skupině návrat zpět do velké skupiny a následuje společná diskuze a reflexe)
- Teoretické vymezení komunikace. Jak vzniká, význam symbolů.
- Vzorce jednání
- Práce ve skupinách. Diskuze
- (následuje přestávka 20 min)
- Jak zvládnout negativní emoce při vyjednávání
- Práce ve skupinách. Diskuze. Reflexe
Konfliktní a složité situace. (Metoda: prezentace, cvičení ve skupinách, reflexe – celkem 2 hod)
- Technika jak se naučit aktivně naslouchat a díky tomu druhého pochopit
- Technika, jak naopak druhé straně vysvětlit svůj názor tak, aby mu porozuměla
- Práce ve skupinách. Diskuze
- (následuje přestávka 20 min)
- Technika, jak říkat nepříjemné věci
- Práce ve skupinách. Diskuze. Reflexe.
Tipy, jak posunout komunikaci dál (Metoda: prezentace + sdílení s účastníky. 0,75 hod + 0,25 přestávka.)
Shrnutí získaných znalostí a dovedností a sdílení zkušeností s účastníky
(Metoda: diskuze, cvičení ve skupinách, reflexe – 1 hod)
Závěrečná zpětná vazba (metoda: zpětná vazba účastníků – 0,5 hod
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 748 Vědomé hodnoty a vnitřní zdroje: objev, co tě pohání
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento sebezkušenostní kurz je zaměřen na práci s vlastními hodnotami a vnitřními zdroji – těmi silami, které nás podpírají, směrují a dodávají energii. Účastníci si ujasní, co je pro ně skutečně důležité, jak jejich hodnoty ovlivňují každodenní rozhodování, vztahy a osobní pohodu. Naučí se rozpoznávat vlastní vnitřní zdroje (jako jsou odolnost, kreativita, víra v sebe, laskavost) a pracovat s nimi v těžších životních situacích. Kurz je určen všem, kteří chtějí lépe porozumět sobě i ostatním, vést smysluplnější život a být oporou i druhým.
1. Úvod do tématu (30 min)
- Co jsou hodnoty? Jak vznikají?
- Rozdíl mezi vnitřními hodnotami a naučenými normami
- Proč je důležité znát své vnitřní zdroje
2. Hodnoty jako kompas (90 min)
- Individuální cvičení: Můj žebříček hodnot
- Práce s kartami hodnot / pojmovou mapou
- Diskuze: Které hodnoty mě vedou v těžkých chvílích?
- Konflikt hodnot – jak poznám, že nejsem v souladu sám se sebou?
3. Vnitřní zdroje – kde bereme sílu? (90 min)
- Co jsou vnitřní zdroje? Rozdíl mezi „zdrojem“ a „spotřebičem“
- Mapování vlastních zdrojů (bezpečí, vztahy, víra, přijetí, kreativita...)
- Skupinová reflexe: Kdy jsem v životě zvládl něco těžkého – co mi pomohlo?
4. Vědomá práce s energií a motivací (60 min)
- Co mě dobíjí a co mě vysává?
- Doplňování „vnitřních baterek“
- Techniky mikronabití během dne
5. Podpora pro sebe i druhé (60 min)
- Jak podporovat sám sebe – zdravé sebepovzbuzení
- Jak mluvit podpůrně k druhému (bez zachraňování)
- Praktický trénink: podpora skrze otázky, zrcadlení a uznání
6. Praktická aplikace hodnot a zdrojů v každodenním životě (60 min)
- Kdy jsem „ve svém středu“ – a kdy ne?
- Jak rozpoznat signály vnitřního nesouladu
- Vytvoření osobního plánu: Jak posiluji své hodnoty a zdroje v běžném dni?
7. Závěr a integrace (30 min)
- Sdílení uvědomění z kurzu
- Psaní závěrečného poselství sám sobě
Co si odnáším? (do života, do práce, do vztahů)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
VV 125 ŠATY DĚLAJÍ ČLOVĚKA – ODĚV JAKO KOMUNIKAČNÍ NÁSTROJ V PROFESI PEDAGOGA
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Výtvarná výchova
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
- aktivizační otázky, brainstorming, diskuze
- názorná prezentace a výklad
- nácvik praktických dovedností
Osnova akce
- význam odívání, potřeby spojené s odíváním, faktory ovlivňující výběr oděvu (45min)
- úvod do problematiky barev (45min)
- úvod do problematiky tvarů (45min)
- úvod do problematiky stylu (45min)
- jak barvy, tvar a styl oděvu vzájemně souvisí (45min)
- jak oděvem podpořit komunikační cíle a jak číst oděv svého protějšku (45min)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ZŠ 147 Zábavné činnosti pro děti předškolního a mladšího školního věku
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Základní škola I
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Interaktivní seminář, který účastníkům prezentuje nejrůznější zábavné činnosti, které lze provádět s dětmi předškolního a mladšího školního věku. Seminář nabízí činnosti pro děti z oblasti výtvarné a pracovní výchovy, badatelských a experimentálních činností, a také několik „kouzel“. Dítě si těmito činnostmi osvojuje nové znalosti a dovednosti, rozvíjí jemnou motoriku a také Tyto činnosti rozvíjí kognitivní funkce. Seminář je interaktivní a počítá s participací všech zúčastněných. Je určen pro předškolní pedagogy, učitele prvních stupňů základních škol, asistenty pedagoga, vychovatele školních družin a pedagogy volného času.
- Teoretický úvod
- Praktická prezentace činností s participací všech účastníků
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 747 Mluvme jazykem čísel: Úvod do datové gramotnosti
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení
Informatika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz poskytuje srozumitelný a praktický úvod do datové gramotnosti a základních principů práce s daty. Účastníci se naučí, jak se v datech orientovat, jak je připravit k analýze a jak z nich získat smysluplné závěry. Klíčovým tématem je průzkumová analýza dat (EDA – Exploratory Data Analysis), která pomáhá nahlédnout do struktury dat pomocí číselných a grafických ukazatelů. Účastníce a účastníci dále pochopí, jak správně interpretovat vztahy mezi proměnnými, především prostřednictvím korelace a kontingenčních tabulek.
Kurz zahrnuje kombinaci výkladu, praktických ukázek a řízené práce s datovými soubory, vždy s důrazem na porozumění základním principům a na rozvoj kritického myšlení. Výuka je vedena interaktivní formou, která podporuje diskuzi a propojení statistického uvažování s výukovou praxí účastníků.
- Úvod do datové analytiky – proč a jak přemýšlet o datech
- Technické seznámení s daty – typy proměnných, chybějící hodnoty, datové typy
- Průzkumová analýza dat (EDA): číselné charakteristiky, práce s jednotlivými typy proměnných
- Průzkumová analýza dat (EDA): grafické techniky – histogramy, krabicové grafy, sloupcové a koláčové grafy
- Analýza vztahů mezi proměnnými – korelace, kontingenční tabulky, souvislosti mezi kategoriálními a spojitými proměnnými
- Vizualizace vztahů mezi proměnnými
- Základy práce s daty v softwaru (přednostně R, případně Excel)
- Závěrečná reflexe a diskuse
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
IT 64 Nebojte se Rka: Praktická statistika a základy programování v R pro učitele
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času
Informatika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz je určen pro učitele středních škol, kteří si chtějí osvojit základy práce ve statistickém software R. Účastníci se naučí základy programování v R a získají praktické dovednosti v oblasti analýzy dat. Výuka probíhá formou interaktivního praktického semináře. Účastníci si přinesou vlastní laptopy (Před kurzem prosím nainstalovat R a R Studio: 1. https://cran.r-project.org ; 2. https://posit.co/download/rstudio-desktop/ ). Lekce jsou vedeny s důrazem na porozumění základním principům skriptování, ovládání prostředí RStudia a práci s datovými soubory.
Kurz využívá výhradně otevřený (neplacený) software a je vhodný i pro úplné začátečníky bez předchozí zkušenosti s programováním.
- Úvod do prostředí R a RStudio – orientace v prostředí, nastavení adresářů, skripty vs. Konzole
- Základy programování v R – objekty, proměnné, práce s „kalkulačkou“, typy statistických proměnných
- Logické operace, práce s chybějícími hodnotami, grafy funkcí
- Datové tabulky (data.frame) – jejich vytváření, pojmenovávání proměnných, přehled funkcí pro explorativní analýzu dat
- Seznamy (listy) a jejich využití v analýze dat, práce s balíčky (knihovnami)
- Import a export dat – načítání a ukládání objektů, práce s clipboardem, základy editace dat v R
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
IT 65 Úvod do možností využití umělé inteligence jako nástroje pro podporu výuky
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Informatika
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento kurz je zaměřen na seznámení s principy, a především praktickým využitím umělé inteligence jako nástroje a pomocníka pro přípravu výuky, kurzů i zájmové činnosti žáků a studentů. Velice jednoduchou formou demonstruje na konkrétních ukázkách základní typy možného využití především při přípravě výuky, podkladů a prezentací, ale i například jako ideální nástroj pro konzultace a podporu e-learningu.
- AI neboli umělá inteligence – co je to a co to není? – cca 10 minut
- Shrnutí základních nástrojů AI – cca 20 minut
- Ukázky práce ve vybraných nástrojích – cca 60 minut
- Vkládání vlastních dat a jejich využití v AI – cca 30 minut
- Pokročilejší nástroje AI (např. automatické konzultace) – cca 60 minut
- Propojení AI a LMS – cca 20 minut
- Praktické ověření a vyzkoušení – cca 40 minut
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.