Kurzy
BI 174 Od gamet k organizmům: Praktické tipy do výuky
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Biologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Teoretickým základem tohoto kurzu je shrnutí ontogenetického vývoje savců, ptáků a ryb od vzniku gamet po narození, s důrazem na klíčové okamžiky vývoje a jejich mezidruhové srovnání. Součástí kurzu je však nejen vysvětlení teorie, ale důraz bude kladem i na praktické ukázky snadno zhotovitelných pracovních materiálů a tipy, jak je využít ve výuce. Účastníci získají návody a triky pro živou a poutavou výuku. Návody lze po úpravách obsahu uplatit i ve výuce jiných témat a předmětů. Účastníkům věnujeme sadu histologických preparátů embryí, kterou mohou ve výuce využít.
- Gametogeneze s přesahem do do oblasti léčby neplodnosti a řízené reprodukce zvířat. (2 vyučovací hodiny)
- Od zygoty po neurulaci – mezidruhové srovnání (2 vyučovací hodiny)
- Vývoj nejdůležitějších orgánů (3 vyučovací hodiny)
- Procesy, kterými se tvoří tkáně – molekulární základy (1 vyučovací hodina)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
BI 170 Buňka: Stavební kámen života pod mikroskopem
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Biologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Osnova:
- Buněčná teorie, prokaryotická vs. eukaryotická buňka 1 hodina
- Struktura buňky, organely a jejich funkce 2 hodiny
- Buněčné dělení: mitóza a meióza 2 hodiny
- Buněčný cyklus a jeho regulace 1 hodina
- Diferenciace a specializace buněk 2 hodiny
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
BI 171 Metabolismus a tělesná hmotnost: Co je obezita a kdy začíná být hmotnost skutečně nebezpečná
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Biologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
- Tento seminář nabídne komplexní pohled na metabolismus a ukládání sacharidů. Zatímco se zaměříme na základní mechanismy, které regulují příjem potravy a její energetický výdej, prozkoumáme také příčiny obezity, diagnostiku, rizikové faktory a moderní způsoby léčby.
● V první části si osvětlíme, co se děje po požití potravy v našem těle, jak se nutrienty zpracovávají, vstřebávají a ukládají. Povíme si, jak tělo reguluje příjem potravy a co všechno vstupuje do rovnice při rozhodování, kolik toho sníme a kdy máme pocit nasycením.
● Ve druhé části se podíváme na definici obezity, její diagnostiku a na to, jaké jsou hlavní rizikové faktory pro vznik tohoto moderního onemocnění. Dále se zaměříme na důsledky obezity pro naše zdraví. Projdeme si i možnosti léčby, a to jak nefarmakologické (úprava životního stylu), tak farmakologické (léky, chirurgické zákroky).
● Workshop bude zahrnovat teoretické přednášky, interaktivní diskuse a případové studie.
Osnova:
- Energetický metabolismus: Jak tělo zpracovává energii 1,5 hodina
- Regulace příjmu potravy: Jak tělo řídí chuť k jídlu a pocit sytosti 0,5 hodiny
- Definice obezity, diagnostika a rizikové faktory 2,0 hodiny
- Důsledky obezity: Jak ovlivňuje zdraví 0,5 hodiny
- Léčba obezity: Nefarmakologické a farmakologické přístupy 1,5 hodiny
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
BI 169 Skalpel a špendlík, prosím! aneb nebojte se pitev bezobratlých
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Biologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Saminář částečně navazuje na seminář o badatelsky orientované výuce biologie. Tentokrát se zaměříme na realizaci pitev především bezobratlých živočichů ve školních podmínkách. Účastníci se dozví množství praktických informací a tipů pro provádění pitev a podobných aktivit. Seznámí se s možnými postupy, přínosy ale i úskalími pitev ve školních podmínkách, nahlédnou do výstupů pitev provedených pod vedením lektora. Konkrétně se zaměří na pitvu plže, žížaly a členovce. Chybět nebude ani didaktická opora.
Osnova:
- Úvod – představení lektora a tématu, diskuse a zjištění dosavadních zkušeností účastníků (1 hod.)
- Didaktické aspekty pitev bezobratlých jako aktivity pro praktickou výuku biologie (1 hod.)
- Pitva plže - východiska, pomůcky, postupy, ukázky výstupů (1 hod.)
- Pitva žížaly - východiska, pomůcky, postupy, ukázky výstupů (1 hod.)
- Pitva členovce (šváb) - východiska, pomůcky, postupy, ukázky výstupů (1 hod.)
- Závěrečná reflexe, diskuse, zpětná vazba (1 hod.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
BI 172 Paraziti lidí: přátelé i nepřátelé, mýty a fakta.
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Biologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Obsah: 1. Desinformace o vzrůstajícím množství lidských parazitů v naší populaci a o nejrůznějších „následcích“ parazitárních infekcí: příčiny a účel podvodů. 1 hod
2. Skutečná rizika parazitárních onemocnění, která hrozí lidem (zvláště dětem) na našem území v současné době. 2 hod
3. Poruchy imunity: Oportunní parazitózy a jejich vzrůstající význam. 2 hod
4. Paraziti, kteří nás ohrožují při cestách do tropů a subtropů (importované parazitózy). 2 hod
5. Kladné působení parazitických infekcí, pokusy léčit některá (autoimunní, alergická) onemocnění pomocí kontrolovaných infekcí parazity. 1 hod
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 727 Aktivní učitel - Vyučovací hodiny s využitím techniky II
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento kurz je možné absolvovat i bez předchozí účasti na 1. části.
Umíte již používat výstřižky, tvořit osmisměrky a křížovky a chcete umět více pro přípravu do vyučovací hodiny a nevadí vám registrovat si účty, které jsou zadarmo a nebojíte se instalovat programy?Přihlas se na tento seminář. Ukážeme si pár tipů v operačním systému windows.Digipad využijeme pro prezentaci a nahrávání práce. Pro tvorbu plakátů a jednoduché grafiky využijeme Canvu. Pro tvorbu aktivit využijeme Learning Apps. Zkusíme jednoduše využít google účet – Disk Google pro sdílení souborů a YouTube pro vyhledávání a nahrávání videí. Google účet také využijeme pro tvorbu aktivit z flippity – Quizz, Breakout,Videa si vyzkoušíme upravit v CapCut. Představíme si programy Open Board a Tarsii. Quizziz si ukážeme více do hloubky. Pro práci s PDF formátem využijeme PDF Creator a pro tvorbu přípravy na vyučovací hodinu využijeme ScioBota.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
EV 50 Životní prostředí - půda
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Zeměpis
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V rámci semináře se dozvíte informace o půdě – vznik, vývoj, půdní vlastnosti, vztah k ostatním složkám životního prostředí, klasifikaci půd, laboratorní pokusy použitelné ve výuce. Výuka bude vedena frontální výuky pomocí prezentace, kterou účastníci dostanou k dispozici k dalšímu využití v jejich výuce. Část laboratorní pokusy bude probíhat prakticky, kdy se účastníci vyzkouší přípravu a měření jednotlivých charakteristik (v případě online webináře budou předvedeny ukázky).
Osnova:
- vznik a vývoj půd, vztah půdy k ostatním složkám životního prostředí (1 vyučovací hodina)
- půdní vlastnosti (2 vyučovací hodiny)
- klasifikace půd (1 vyučovací hodina)
- laboratorní pokusy použitelné ve výuce (2 vyučovací hodiny)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
CHE 126 Jedy kolem nás: Jak číst informace o nich
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Chemie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Toxické látky přitahují lidskou pozornost od nepaměti. Záznamy o tom lze najít již ve starověkých dokumentech. V současnosti jsou toxické látky, které kontaminují vodu, vzduch, půdu a potravu předmětem intenzivního zájmu odborné i laické veřejnosti. Informace o nich jsou dnes díky internetu snadno dostupné, ale je těžké se v jejich záplavě orientovat, vyhodnotit jejich spolehlivost a odlišit je od desinformací. Není proto příliš překvapivé, že laická veřejnost má často zkreslené představy o rizikách spojených s toxickými látkami kolem nás. Média některá rizika často zveličují a jiná ignorují.
Porozumět správně informacím rizikům spojeným s toxickými látkami není možné bez pochopení způsobů, jak odborníci tato rizika hodnotí a jak se stanovují bezpečné dávkové či expoziční limity. Proto se v rácmi tohoto kurzu účastníci seznámí se základními koncepty analýzy rizika spojeného s expozicí škodlivým látkám. Budou ukázány příklady nebezpečných kontaminantů životního prostředí, vody a potravy s poukazem na rizika pro lidské zdraví a také některé typické příklady "informačních posunů," které se objevují v médiích a někdy i v oficiálních autoritativních zdrojích. Pozornost bude věnována také diskusím s účastníky.
Osnova:
- Od Paracelsa k dnešku a zpět k Paracelsovi: pohled na jedy v toku staletí (1h)
- Jak se odhaduje zdravotní riziko spojené s toxicitou a karcinogenitou. Limitní hodnoty škodlivých látek, jejich význam a způsob odvození (přípustný expoziční limit, přípustná/tolerovatelná denní dávka, referenční dávka, maximální limit pro residua pesticidů) (2 h)
- Persistentní látky v životním prostředí a lidské zdraví, aneb časovaná bomba (1 h)
- Toxické látky (včetně karcinogenů) v potravě. Jsou „éčka“ tím nejhorším, co jíme? (1 h)
- Příklady mediálního zkreslení: čím byl otráven Alexander Veliký; pesticidy v čaji, dvojí mýtus o železe ve špenátu a další (2 h)
- Nové psychoaktivní látky („designer drugs“): Co mohou a co nemohou způsobit (1 h)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
TV 101 Sport a výživa očima vědce – aktuální pohled v teorii i praxi
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Tělesná výchova
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Praktická biochemie výživy, sportu a vytrvalostních disciplín
Forma: Mini-přednášky, workshop, diskuze, výpočet bazálního metabolismu, možnost měření koncentrace laktátu a glukózy v krvi gluko- a laktátometry.
Biochemie a fyziologie sportu
Hned na úvod se trochu proběhneme s možností změřit si koncentraci laktátu v krvi ve vztahu k tepové frekvenci. Bude navazovat teoretická část zaměřená na:
- Význam vytrvalosti
- Význam posilování
- Malé intervence
- Oxidační stres
- Laktátovou křivku a VO2max
- Základy aerobního vs. anaerobního metabolismu
Biochemie a význam výživy a výživových doplňků
- Význam racionální diety včetně jednotlivých složek
- Význam doplňků stravy
- Hydratace při sportovním výkonu
- Význam iontových nápojů
- Malé intervence
- Antioxidanty a dlouhověkost
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
