Kurzy
PP 737 Jak pečovat o své duševní zdraví
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V rámci vzdělávací akce se účastníci seznámí s významem péče o duševní zdraví, získají informace o oblastech, které duševní zdraví ovlivňují a o nástrojích, kterými lze realizovat potřebné změny. Každý účastník si bude moct prakticky vyzkoušet minimálně jednu techniku a zapojit se do společné diskuse nad jednotlivými tématy.
- Vliv životosprávy na duševní zdraví (1h)
- Vliv hodnot a postojů jedince na zvládání zátěže.(1h)
- Vliv prostředí na naše duševní zdraví. (1h)
- Vliv osobních vztahů na naše duševní zdraví (1h)
- Hospodaření s časem a naše duševní zdraví. (1h)
- Únava a možnosti relaxace.(1h)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 739 Mindfulness – cesta k duševní pohodě v učitelské profesi
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Učitelská profese je náročná jak po stránce mentální, tak emoční. Stres, tlak na výkon a neustálá potřeba zvládat nejrůznější složité situace mohou vést k vyčerpání a poklesu celkové životní spokojenosti. Kurz mindfulness (všímavosti) vám ukáže, jak efektivně pracovat s vlastní myslí, zvládat stres a podporovat své duševní zdraví. Naučíte se techniky, které můžete aplikovat nejen ve svém profesním životě, ale i v osobní rovině. Díky propojení s nejnovějšími poznatky z neurověd pochopíte, jak mindfulness ovlivňuje mozek a proč má tak zásadní vliv na psychickou pohodu.
OBSAH AKCE
- Úvod do mindfulness: Co je mindfulness a proč je důležitá v kontextu učitelského povolání.
- Mindfulness v každodenním životě: Praktické techniky pro všímavější a klidnější přístup k pracovním i osobním výzvám.
- Mindfulness v náročných situacích: Jak zvládat stres, emoční vypětí a konfliktní situace ve škole.
- Neurovědecký pohled na mindfulness: Co se děje v mozku během mindfulness praktik? Jak to ovlivňuje regulaci emocí, soustředění a psychickou odolnost?
- Prevence syndromu vyhoření: Jak využít mindfulness k dlouhodobé péči o duševní zdraví a spokojenost v práci.
- Praktické cvičení a nácvik: Jednoduché techniky, které si osvojíte během kurzu a ihned je můžete aplikovat.
OSNOVA AKCE
- Úvod do mindfulness (1 vyuč. hodina) – Co je mindfulness, proč je klíčová pro duševní pohodu a jaký má význam pro učitelskou profesi.
- Základní techniky mindfulness v teorii i praxi (2 vyuč. hodiny) – Stabilizace pozornosti, rozdíl mezi myšlením a bytím v těle, technika Body scan. Co se při mindfulness děje v mozku?
- Mini-cvičení a jejich využití ve stresových situacích (2 vyuč. hodiny) – Jednoduché a účinné techniky pro každodenní praxi.
- Mindfulness v akci (2 vyuč. hodiny) – Jak zůstat přítomný při pohybu, v komunikaci se studenty a kolegy. Praktické tipy, jak dlouhodobě pečovat o duševní zdraví.
- Závěrečná reflexe a diskuse (1 vyuč. hodina) – Sdílení zkušeností, otázky a inspirace, jak pokračovat v mindfulness po skončení kurzu.
Kurz je veden certifikovaným učitelem mindfulness, atestovaným neurologem a neurovědcem, který propojí praktické zkušenosti s vědeckými poznatky.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 777 Umění argumentace
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, výchovní poradci, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz blíže představuje základní strategie racionality a korektní argumentace. Charakterizuje konkrétní typy chyb v uvažování a argumentaci týkající se těchto principů. Seznamuje studenty se základy teorie argumentace a teorii argumentačních faulů, uvádí jejich klasifikací a způsoby, jak se v diskuzích argumentačním faulům bránit. Upozorňuje na chyby, kterých je třeba se v korektní argumentaci vyvarovat. Představuje postupy pro rekonstrukci argumentu a jeho evaluaci. Kurz kombinuje přednášení a cvičení, studenti tak mohou získané teoretické vědomosti ihned procvičit.
- Základní pojmy v argumentaci (2 h)
- Typická argumentační schémata (4 h)
- Argumentační fauly (2 h)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 762 Vědomé hodnoty – silnější učitel, jistější žák
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento sebezkušenostní a praktický kurz nabízí účastníkům prostor pro zastavení, zamyšlení a znovuobjevení vlastních hodnot jako zdroje síly, směru a stability. Pedagogova vnitřní vyrovnanost, autenticita a schopnost jasně komunikovat hodnoty má zásadní vliv na atmosféru ve třídě a rozvoj dětí. Kurz nabízí nástroje pro osobní sebereflexi, ale i konkrétní cvičení a přístupy, které lze využít jak ve svém osobním životě, tak i při práci s dětmi v rámci budování důvěry, odpovědnosti, respektu a spolupráce.
1. Úvod – proč hodnoty - nejen ve škole (0,5)
- Co jsou hodnoty a proč o nich (ne)mluvíme?
- Vliv osobních hodnot pedagoga na klima ve třídě
- „Neviditelný maják“ – metafora hodnot ve výchově
2. Moje vlastní hodnoty jako vnitřní kompas (2hod )
- Práce s hodnotovými kartami a žebříčkem hodnot
- Co mě formovalo? Kdy jsem se rozhodoval na základě hodnot?
- Konflikty hodnot a vnitřní nesoulad
- Cvičení: „Kdy jsem byl/a v souladu sám se sebou?“
3. Hodnoty a emoce – stabilita ve výzvách (1,5hod)
- Emoce jako signály hodnot
- Když nás něco „rozčílí“ – která hodnota je ohrožená?
- Cvičení: mapa emocionálních spouštěčů
4. Práce s hodnotami ve třídě (1,5 hod)
- Jak přirozeně vnášet hodnoty do každodenní výuky
- Metody pro různé věkové skupiny (příběh, otázka, reflexe, hra)
- Vztahová práce – jak budovat hodnoty „ve vztahu“
5. Konflikty mezi hodnotami dětí a dospělých (1,5 hod)
- Příklady: spravedlnost × loajalita, respekt × autorita
- Vedení rozhovoru o hodnotách – s dětmi i s kolegy
- Práce s hranicemi bez moralizování
6. Kultura školy a skryté hodnoty (0,5 hod)
- Jaké hodnoty škola „nevysloveně“ komunikuje?
- Soulad mezi vnitřním světem učitele a školním prostředím
- Jak být nositelem pozitivní změny
7. Integrace a osobní plán (0,5hod )
- Co si odnáším pro sebe a co pro děti
- Moje učitelská hodnota – poselství, které chci předávat
- Cvičení: „Věta, kterou chci, aby si dítě zapamatovalo ode mě“
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 766 Komunikační typologie - vidím, slyším, vnímám a rozumím sobě i dětem
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Úvod do komunikační typologie, její původ a využití. Pochopení podstaty každého komunikačního typu. Nový pohled na osobní potřeby pedagogů i žáků. Zkoumání výhod a nevýhod daného typu. Pojmenování stresových faktorů a možnosti podpory.
Seminář je tvořen teoretickou a praktickou částí, které se průběžně prolínají. Důraz je kladen na příklady z praxe, které staví na skutečných příbězích a osvědčených řešeních.
Uvítání a představení tématu a lektorky - 20 min
Rozehřívací test s nadsázkou - 15 min
Úvod do typologie - 15 min
Pocitový typ - charakteristika, důležité pocity, proces učení, komunikační spojky. 60 min
Přestávka 10 min
Online aktivity k procvičení znalostí - 15 min
Rozumový typ - charakteristika, další potřeby, typické znaky, komunikační spojky. 60 min
Online aktivity k procvičení - 15 min
Obědová přestávka - 30 min
Sluchový typ - charakteristika, škodlivé a prospěšné vlivy, znaky, komunikační spojky. 45 min
Online aktivity k procvičení znalostí - 15 min
Přestávka 10 min
Obrazový typ - charakteristika, zápory, klady, škodlivé vlivy, komunikační spojky. 45 min
Online aktivity k procvičení znalostí - 15 min
Shrnutí a závěrečná diskuse, dotazy - 30min
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 772 Moderní výukové metody rozvíjející soft skills
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Čeká vás pestrý výběr aktivit, didaktických her a metod pro individuální i skupinovou práci. Seminář vám přinese praktické návody, jak snadno a srozumitelně uchopit téma klíčových kompetencí. Na těchto aktivitách si ukážeme jak rozvíjet základní čtyři měkké dovednosti (soft skills), jako jsou dokončování práce, komunikace, sebekontrola a spolupráce, a jak na nich budovat užitečné pracovní návyky. Ukážeme si paletu měkkých dovedností, které je možné rozvíjet ve školním prostředí. Vyzkoušíme si způsob předání učiva pomocí příběhu pro trvalejší zapamatování učiva a ukážeme si, jak k tomu využít audio nahrávky. Předvedeme si, jak díky metodě SOLE zařadit do výuky prvky projektového učení, při kterém žáci samostatně objevují informace, spolupracují ve skupinách a prezentují výsledky – například formou hraní rolí. Inspirujte se způsoby, jak diferencovat výuku a vést reflexi, a jak při zpětné vazbě efektivně využít soft skill karty. Aktivity vycházejí z praxe na 2. stupni ZŠ a lze je přizpůsobit i pro 1. stupeň nebo SŠ.
Příklady aktivit: Hra Cink, Otevřený Kvíz, metoda SOLE, Storytelling, Ber to!
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 771 WELLBEING VE ŠKOLNÍM PROSTŘEDÍ
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Wellbeing je relativně nové téma ve školním prostředí, rozhodně ho ale nevnímáme tak, že například před stresem utíkáme, ale spíše tak, že stres je zdravý a přirozený, wellbeing vnímáme i tak, že se jedná o koncept, ve kterém dítě poznává samo sebe, dokáže se orientovat ve svých emocích.
- HODINA – úvod, seznámení se základními pojmy, vyjasnění očekávání
- HODINA – wellbeing jako koncept řízení školy
- HODINA – wellbeing jako sebepoznání
- HODINA – aktivity v rámci wellbeingu
- HODINA – aktivity v rámci wellbeingu
- HODINA – aktivity v rámci wellbeingu
- HODINA – wellbeing pro pedagogické pracovníky
- HODINA – závěrečné vyhodnocení
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 767 CHARAKTEROVÁ VÝCHOVA V TŘÍDNICKÉ HODINĚ
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 775 EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE nejen pro pedagogickou praxi
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V kurzu se dozvíte:
- Co je komunikace, jaké má formy a může mít podoby…
- Jaké mohou nastat problémy v komunikaci a co může být jejich příčinnou.
- Co všechno komunikaci ovlivňuje – přístup, typ osobnosti, forma sdělení…
Ukážeme si:
- Různé možnosti typologie osobnosti a jak s nimi v komunikaci pracovat (jak využít v pedagogické praxi).
- Jak využít v komunikaci principy vyjednávání.
- Jak efektivně komunikovat ve vyhrocených situacích.
Vyzkoušíme si:
Řešení konkrétních situací z Vaší nejen pedagogické praxe.
Celý kurz bude probíhat interaktivní formou, zapojení účastníků do aktivit a řešení problémů.
1. Blok (2 vyučovací hodiny):
- Co je komunikace, formy komunikace
- Jaké mohou nastat problémy v komunikaci a co může být jejich příčinnou.
- Co všechno komunikaci ovlivňuje – přístup, typ osobnosti, forma sdělení…
2. Blok (3 vyučovací hodiny):
- Typologie osobnosti a jak s nimi v komunikaci pracovat (jak využít v pedagogické praxi).
3. Blok (3 vyučovací hodiny):
- Jak využít v komunikaci principy vyjednávání.
- Jak efektivně komunikovat ve vyhrocených situacích.
- Řešení konkrétních situací z praxe.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 761 Vnitřní zdroje – stabilita pro mě i pro práci s děti
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento kurz nabízí účastníkům objevit, pojmenovat a posílit své vnitřní zdroje – vnitřní opěrné body, ze kterých mohou čerpat energii, motivaci, smysl i klid. Vnitřní zdroje, jako jsou důvěra v sebe, vděčnost, vztahy, víra, naděje, tvořivost či vnitřní klid, pomáhají pedagogům udržet stabilitu v náročných situacích a být oporou všem lidem kolem sebe zejména ve své pedagogické činnosti. Kurz zahrnuje sebezkušenostní část i konkrétní techniky, jak s pojmem „vnitřní zdroje“ pracovat sám se sebou i s dětmi.
1. Úvod do tématu – co jsou vnitřní zdroje (1 hod)
- Rozdíl mezi vnitřním a vnějším zdrojem
- Jak vnitřní zdroje pomáhají zvládat zátěž, konflikty, únavu
- Kdy se cítím „ve svém středu“
2. Moje zdroje – mapa vnitřní podpory (1,5 hod)
- Cvičení: „Kdy jsem zvládl/a něco těžkého – co mě podrželo?“
- Oblasti zdrojů: vztahy, víra, smysl, odolnost, hravost, klid, příroda…
- Vytvoření vlastní mapy zdrojů (obrazem, slovem)
3. Jak dobíjet své „vnitřní baterky“ (1 hod)
- Poznání, co mě vysiluje a co dobíjí
- Mikro-regenerace během dne
- Každodenní rituály stability
4. Vnitřní zdroje v náročných situacích (1 hod)
- Jak se k nim „vracet“ v krizi
- Praktické techniky: vědomý dech, vnitřní slovo, krátká vizualizace
- Cvičení: „Zdroje v zátěži – připomínka pro těžké chvíle“
5. Vnitřní zdroje a práce s dětmi (1,5 hod)
- Jak mluvit s dětmi o tom, co jim pomáhá
- Hravé způsoby: příběh, obrázek, vlastní „krabička zdrojů“
- Podpora dětí a mládeže v pojmenovávání a rozvíjení jejich opěrných bodů
6. Vztah učitele jako zdroj pro dítě (0,5 hod)
- Co z nás děti čtou a co v nás hledají
- Jak být zdrojem – bez vyčerpání
- Autenticita a hranice v podpůrném vztahu
7. Závěr a osobní poselství (0,5hod)
- Co jsem si uvědomil/a
- Moje vnitřní kotvy a jak si je připomínat
- Poselství sobě jako opora do další praxe
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 713 Intervence a prevence: Jak zvládnout krizové situace ve škole
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Škola je prostředím, kde se mohou objevit různé krizové situace – od konfliktů mezi žáky, přes projevy agrese či šikany, až po závažnější psychické obtíže u dětí. Tento celodenní kurz poskytne pedagogům praktické strategie a nástroje, jak efektivně reagovat na krizové situace, jak jim předcházet a jak podpořit bezpečné a zdravé školní klima.
Účastníci se naučí rozpoznávat varovné signály problémového chování, seznámí se s principy krizové komunikace a vyzkouší si modelové situace, které jim pomohou získat jistotu při řešení náročných momentů ve škole. Kurz propojuje teoretické poznatky s praktickými dovednostmi a poskytne inspiraci pro efektivní preventivní opatření i krizové intervence.
Hlavní témata kurzu:
✅ Prevence krizových situací a budování bezpečného školního prostředí
✅ Rozpoznávání rizikového chování a včasná intervence
✅ Efektivní krizová komunikace se žáky, rodiči a kolegy
✅ Řešení konfliktů, šikany a emočně vypjatých situací
✅ Spolupráce s odborníky a využití podpůrných mechanismů
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 712 Rozvoj kreativity pedagoga: Inspirace pro moderní výuku
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kreativní pedagog je klíčem k inspirativnímu a efektivnímu vzdělávání. Tento celodenní kurz nabízí učitelům všech stupňů vzdělávání praktické nástroje, jak rozvíjet vlastní kreativitu a přenášet ji do výuky. Společně objevíme nové metody, techniky a přístupy, které podporují aktivní učení, zapojení žáků a inovativní myšlení.
Prostřednictvím interaktivních workshopů, tvůrčích aktivit a sdílení osvědčených postupů si účastníci vyzkouší, jak prolomit stereotypy ve výuce, jak efektivně využívat moderní technologie, gamifikaci či zážitkové učení a jak motivovat žáky k aktivnímu zapojení. Kurz podpoří nejen pedagogickou kreativitu, ale také radost z učení a objevování nových možností.
Hlavní témata kurzu:
✅ Kreativita pedagoga jako klíč k modernímu vzdělávání
✅ Inovativní metody a techniky podporující tvořivost žáků
✅ Gamifikace a interaktivní prvky ve výuce
✅ Zážitkové učení a jeho přínosy
✅ Jak prolomit rutinu a přinést do výuky nové nápady
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 727 Aktivní učitel - Vyučovací hodiny s využitím techniky II
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento kurz je možné absolvovat i bez předchozí účasti na 1. části.
Umíte již používat výstřižky, tvořit osmisměrky a křížovky a chcete umět více pro přípravu do vyučovací hodiny a nevadí vám registrovat si účty, které jsou zadarmo a nebojíte se instalovat programy?Přihlas se na tento seminář. Ukážeme si pár tipů v operačním systému windows.Digipad využijeme pro prezentaci a nahrávání práce. Pro tvorbu plakátů a jednoduché grafiky využijeme Canvu. Pro tvorbu aktivit využijeme Learning Apps. Zkusíme jednoduše využít google účet – Disk Google pro sdílení souborů a YouTube pro vyhledávání a nahrávání videí. Google účet také využijeme pro tvorbu aktivit z flippity – Quizz, Breakout,Videa si vyzkoušíme upravit v CapCut. Představíme si programy Open Board a Tarsii. Quizziz si ukážeme více do hloubky. Pro práci s PDF formátem využijeme PDF Creator a pro tvorbu přípravy na vyučovací hodinu využijeme ScioBota.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ZSV 107 Dějiny novověké a současné filozofie
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Základy společenských věd
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Cílem kurzu je představit dějiny novověké a současné filozofie tak, aby v ní byly zdůrazněny ty rysy a tendence, které byly relevantní pro utváření humanitních a společenských věd a pro pochopení jejich metodologie. Kurz je rozdělen do čtyř tematických bloků, v nichž bude postupně probráno dvanáct základních témat. Bloky zahrnují úvod do filozofie včetně nástinu základní terminologie a témat, dále raně novověkou filozofii, filozofii 19. století a konečně filozofii 20. století.
Osnova:
- Úvod do filozofie, základní pojmy (2 h)
- Raně novověká filozofie (2 h)
- Filozofie 19. století (2 h)
- Současná filozofie (2 h)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 785 Propaganda 2.0. Algoritmy, konspirace, dezinformace a umělá inteligence v éře digitální manipulace.
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář se zaměřuje na to, kdo a co formuje svět, ve který věříme, a jaké mechanismy stojí v zákulisí moderních technologií, politických kampaní, dezinformačních aktérů i lidské psychiky. Popisuje, jak fungují algoritmy sociálních sítí (doporučovací systémy, personalizace, metriky engagementu). Vysvětluje, proč algoritmy neukazují „pravdu”, ale to, co nás udrží online a jak se algoritmická logika podílí na formování veřejného mínění, vytváření informačních bublin a polarizaci společnosti. Příklady z praxe (TikTok, YouTube, Instagram, X/Twitter). Naznačuje, proč se ztrácí společenský konsenzus na tom, co je realita, proč dochází k erozi důvěry ve veřejné instituce a tradiční média.
Zkoumá evoluce propagandy: od jejích počátků až k dnešní datové analytice, mikrotargetingu a psychografii.
Zabývá se psychosociálními aspekty fungování lidské mysli v éře dezinformací, deepfake videí, generativní AI jako nástroje manipulace (automatizované účty, syntetické obličeje, generování textů). Analyzuje, jak fungují digitální manipulace a představuje typologii manipulativních obsahů (hoaxy, clickbait, pseudověda, esoterika a alternativní medicína). Zabývá se psychologií konspirací (proč lidé věří jednoduchým vysvětlením složitého světa a jak konspirační teorie naplňují emocionální i identitární potřeby jednotlivce) a uvádí příklady nejsilnějších konspirací posledních let (QAnon, pandemické mýty apod.)
Informační války (státní a nestátní aktéři). Politické a komerční zájmy sledující manipulaci veřejného prostoru. Uvádí příklady koordinovaných kampaní, botnetů a trollích farem (ovlivňování veřejného mínění a voleb). Zkoumá úlohu médií, fact-checkerů, občanské společnosti a vzdělávání.
Ve světle současných výzkumů se zabývá hrozbou algoritmů sociálních sítí s důrazem na děti a teenagary (duševní zdraví, extremismus a polarizace).
Na praktických příkladech rozkrývá dezinformační scénu a poukazuje manipulativní praktiky.
Dále se detailněji zabývá kognitivními biasy, braiwashingem, skupinovým myšlením a tématy jako digitální detox, osobní informační hygiena a nástrojům imunizace žáků před manipulativními technikami (jak pracovat se zdroji, ověřovat fakta, rozvíjet kritické myšlení).
Argumentační fauly. Memetika a šíření narativů.
Seminář bude pracovat s mnoha ukázkami výše naznačených témat v praxi (volební kampaně USA, EU, ČR; dezinformační kampaně kolem covid-19, války na Ukrajině, migrace, energetiky apod.
Osnova semináře:
Algoritmy, bubliny a digitální krajina: Kdo formuje náš svět? (1/2h )
Propaganda 2.0: evoluce a proměny propagandy od počátků do současnosti. (2h)
Emoce, identita a lidská mysl v éře informačního chaosu. (2h)
Umělá inteligence jako nástroj manipulace. (2h)
Obrana, imunizace a kritické myšlení v 21. století. (1,5h)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 783 Základy obecné sociologie (sociální skupiny, sociální hnutí, význam symbolů ve společenském životě, apod.)
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, psychologové
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Cílem kursu je seznámit účastníky kurzu se základními sociologickými pojmy, které jsou často nepřesně používány v tištěných a elektronických médiích a jejichž osvojení patří k mediální gramotnosti. Budou vysvětlovány rozdíly mezi malými a velkými společenskými skupinami, charakteristiky přechodných společenských skupin, budou uváděny příklady formálních a neformálních skupin, apod. Dále budou prezentovány sociální hnutí jako cílevědomé, organizované skupiny usilující o dosažení společného společenského cíle, které působí na místní, státní, národní či globální úrovni. Vyzdvižen bude dále také význam symbolů a sociálních interakcí jako vzájemného působení jedné osoby na druhou, které mohou mít povahu formální (například zasedání parlamentu či senátu) či neformální (studentské večírky na kolejích, štamgastská sezení, apod.). Budou prezentovány debaty o kultuře, sociálních nerovnostech, deviaci, sociální kontrole a vzdělání v současných poměrech.
1. Základní témata obecné sociologie (45 minut).
2. Typologie společenských skupin (45 minut).
3. Typologie sociálních hnutí (45 minut).
4. Význam symbolů pro společenský život a symbolický interakcionismus (45 minut).
5. Vymezení kultury a její klíčové aspekty; materiální a nemateriální kultura, vysoká a nízká kultura, apod. (45 minut).
6. Sociální nerovnosti, stratifikace a sociální mobilita (45 minut).
7. Deviace a sociální kontrola: vymezení řádu, normy, sankce teorie deviantního chování, kriminality a právního systému (45 minut).
8. Vzdělání v současných poměrech: školství a rovný přístup ke vzdělání, kvalita vzdělání, vzdělanostní společnost a skryté curriculum (45 minut).
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ČJ 382 Tvůrčí psaní jako nástroj motivace a sebereflexe
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Český jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář kombinuje teoretické, praktické a reflektivní aspeky motivační a rozvojové problematiky prostřednictvím inovativní metodiky praxe tvůrčího psaní. Vedle konkrétních kreativních postupů (psaní jako "myšlení na papíře", psaná mindfulness, mentální mapování, clustering, metoda "šesti klobouků", práce se seznamy apod.) půjde rovněž v případě učitelské veřejnosti o tipy na časově nenáročnou práci s vlastním duševním potenciálem (psychohygiena učitele, sebekoučování). Účastnící budou vybaveni lektorem připraveným handoutem se zdrojovou a další doporučenou literaturou.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 763 Autentický učitel aneb AU místo AI
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Něco mezi seminářem, workshopem a filozofickou disputací zamýšlející se nad rolí učitele v době umělé inteligence a čím dál většího odlidšťování a odosobňování vzdělávacího procesu. Paradigmatem je to, že pokud chceme z dětí ve školách i nadále vychovávat lidi a ne stroje, musí se role učitele od toho, kdo předává informace a vyučuje různým dovednostem, přesunout k tomu, kdo jim především ukazuje, co znamená být člověkem. Učitel už ani tak neučí tím, co zná a umí, ale tím, jaký on sám je. V mnohem větší míře, než dříve, je důležité být autentický, uvěřitelný. Seminář se formou reálných situací a debaty s účastníky snaží dobrat k tomu, jak si udržet a posílit své autentické vědomé lidství a jak z něj udělat svoji hlavní přednost při výkonu učitelského povolání.
- Úvod – seznámení, anketa mezi účastníky, rozbor (1 hod.)
- Ukázky z filmů a literatury k tématu a debata o nich, modelové situace a různé způsoby reagování na ně (2 hod.)
- Diskuse nad dalšími aspekty, individuální zkušenosti, názory účastníků - průběh této části ve velké míře závisí na vlastní invenci, aktivitě a otevřenosti účastníků. V ideálním případě by měl být vytvořen společný výstup v podobě jakéhosi kodexu či desatera autentického učitele. (2 hod.)
- Shrnutí, závěrečná reflexe, zpětná vazba (1 hod.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 774 Duševní poruchy – když za nás myslí nemoc
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Přednášky z psychiatrie s uvedením příkladů, kasuistik a možností diskuse o nich
- Obecné pojmy v psychiatrii, základní příznaky duševních chorob (2x 45 min)
- Schizofrenie a příbuzné poruchy – příznaky a léčba – 45 min
- Bipolární porucha a příbuzné poruchy – příznaky a léčba – 45 min
- Vybrané ostatní psychické poruchy (úzkostné, obsedantní, organické…etc.) – příznaky a léčba – 60 min
- Dotazy, diskuse, příklady – 25 min
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
