Kurzy
BI 165 Hledej, šmudlo aneb badatelsky orientovaná výuka v biologii
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Biologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář seznámí účastníky s pojmem Badatelsky orientovaná výuka a jejím uplatněním ve výuce biologie na 2. stupni ZŠ a na SŠ. Na konkrétních příkladech z praxe si účastníci udělají ucelený obrázek o tématu a odnesou si řadu nápadů pro svoji vlastní výuku. Nebudou chybět ani skupinové aktivity k hlubšímu pochopení problematiky.
- Úvod – představení lektora a tématu, definice BOV, různé úrovně a příklady (1 hod.)
- Využití BOV v biologii, výhody a nevýhody, náročnost pro učitele – sdílení zkušeností účastníků (1 hod.)
- Skupinová aktivita – rychlá didaktická rozcvička, debata (1 hod.)
- Příklady BOV z praxe ZŠ a SŠ – zoologie, botanika, geologie, antropologie, etologie a další (2 hod.)
- Přestávka (30 min.)
- Další náměty na BOV, komplexnější projekty (především na SŠ) (1 hod.)
- Odkazy, tipy a triky, výhled do budoucna, workshop (1 hod.)
- Závěrečná reflexe, diskuse, zpětná vazba (1 hod.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
BI 163 Na jeden den embryologem
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Biologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V současné době se s neplodností potýká každý pátý pár. Neplodnost představuje komplexní problém, který má nejen medicínské rozměry, ale zatěžuje pacienty i v oblasti psycho-sociální a finanční. Existuje mnoho možností, jak neplodnost řešit. Náš intenzivní workshop nabídne účastníkům detailní pohled do prostředí klinik pro léčbu neplodnosti, konkrétně do prostředí embryologických a andrologických laboratoří.
Účastníci se v teoretické části seznámí s klíčovými postupy léčby neplodnosti, od analýzy spermatu a manipulace s vajíčky po kultivaci a výběr embryí. V praktické části skrze analýzu fotografií reálných buněk a embryí společně nahlédneme do unikátních procesů in vitro fertilizace, jejichž výsledkem jsou tzv. „děti ze zkumavky“. Kurz tak představí každodenní pracovní život embryologa a andrologického laboranta, jejich rozhodovací procesy a způsoby, jakými přistupují k řešení problémů. Porozumění napomohou i modelové případové studie pacientů, které budeme řešit a objevovat tak individuální přístupy ke každému léčenému páru.
Získané znalosti a dovednosti jsou cenné pro (budoucí) lékaře, embryology, genetiky, zdravotnické laboranty, biology a biochemiky, veterináře, veterinární asistenty a v neposlední řadě učitele, kteří mohou profesní směřování a formování studentů významně ovlivnit.
- Neplodnost (definice, možnosti léčby a klíčové postupy, související aspekty) - 3 h
- Každodenní činnosti embryologů a andrologických laborantů (od analýzy spermatu po kultivaci a výběr embryí, analýza fotografií gamet a embryí, řešení případových studií) - 3 h
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.