Kurzy

BI 173 Sinice a řasy - od vrcholků hor po nejsušší pouště

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Předmět
Biologie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Sinice a řasy jsou široká skupina fotosyntetických organismů, které tvoří důležitou a nedílnou součást pozemských ekosystémů, ale mají také obrovský potenciál pro biotechnologii a udržitelnost životního prostředí. Mikroskopické sinice a řasy nejsou jen vodní organismy, ale přežívají a prosperují v široké škále prostředí, od suchých pouští, přes horké prameny až po Antarktické ledovce. V průběhu kurzu získají účastníci vhled do jejich ekologických rolí, taxonomické klasifikace a nejmodernějších metod používaných k jejich studiu, a seznámí se také se zajímavými zástupci sinic a řas České přírody. Tento seminář propojuje teoretické základy s praktickými náhledy do současných výzkumných technik, s cílem přiblížit účastníkům fascinující svět mikroskopických řas.

Blok 1 (3 vyučovací hodiny)

  • Co jsou to sinice a řasy
  • Klasifikace sinic a řas
  • Historie a evoluce sinic a řas

Blok 2 (3 vyučovací hodiny)

  • Role sinic a řas v ekosystémech
  • Extremofilní organismy
  • Nejdůležitější sinice a řasy našich ekosystémů

Blok 3 (2 vyučovací hodiny)

  • Moderní metody ve studiu sinic a řas
  • Biotechnologie a bioprospekting

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 18.02.2026, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

BI 172 Paraziti lidí: přátelé i nepřátelé, mýty a fakta.

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Předmět
Biologie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Obsah: 1. Desinformace o vzrůstajícím množství lidských parazitů v naší populaci a o nejrůznějších „následcích“  parazitárních infekcí: příčiny a účel podvodů. 1 hod

2. Skutečná rizika parazitárních onemocnění, která hrozí lidem (zvláště dětem) na našem území v současné době. 2 hod

3. Poruchy imunity: Oportunní parazitózy a jejich vzrůstající význam. 2 hod

4. Paraziti, kteří nás ohrožují při cestách do tropů a subtropů (importované parazitózy). 2 hod

5. Kladné působení parazitických infekcí, pokusy léčit některá (autoimunní, alergická) onemocnění pomocí kontrolovaných infekcí parazity. 1 hod

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 27.04.2026, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

BI 168 Rostliny pod drobnohledem – anatomie a morfologie rostlin

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Předmět
Biologie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Cílem kurzu je posluchače (především učitelé SŠ) seznámit se základními informacemi o anatomické a morfologické stavbě rostlinného těla. Teoretická část kurzu bude doplněna praktickou částí. Posluchači si tak nejen osvojí základní mikroskopické techniky (stavba, vlastnosti a obsluha mikroskopu), ale i základní techniky přípravy mikroskopických preparátů, správného zakreslení a popsání pozorovaných objektů. Může to být dobrým podnětem pro častější začlenění mikroskopování do výuky biologie na SŠ.

  • cytologie: popis a struktura rostlinné buňky, organely, mitóza, meióza: 1 vyučovací hodina
  • histologie: popis a klasifikace rostlinných pletiv: 1 vyučovací hodina
  • organologie: anatomická a morfologická stavba vegetativních (kořen, stonek, list) a generativních (květ) orgánů rostlin: 4 vyučovací hodiny
  • reprodukce rostlin: vegetativní a generativní rozmnožování rostlin, opylení, oplození, vznik semene a plodu u krytosemenných rostlin: 2 vyučovací hodina

- bloky budou doplněny praktickými úlohami na mikroskopu (základy mikroskopování, příprava mikroskopických preparátů, správné zakreslení a popsání pozorovaných objektů)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 01.06.2026, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

BI 169 Skalpel a špendlík, prosím! aneb nebojte se pitev bezobratlých

Lektor/ka kurzu
Mgr. Milan Junášek
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Předmět
Biologie
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Saminář částečně navazuje na seminář o badatelsky orientované výuce biologie. Tentokrát se zaměříme na realizaci pitev především bezobratlých živočichů ve školních podmínkách. Účastníci se dozví množství praktických informací a tipů pro provádění pitev a podobných aktivit. Seznámí se s možnými postupy, přínosy ale i úskalími pitev ve školních podmínkách, nahlédnou do výstupů pitev provedených pod vedením lektora. Konkrétně se zaměří na pitvu plže, žížaly a členovce. Chybět nebude ani didaktická opora.

Osnova:

  • Úvod – představení lektora a tématu, diskuse a zjištění dosavadních zkušeností účastníků (1 hod.)
  • Didaktické aspekty pitev bezobratlých jako aktivity pro praktickou výuku biologie (1 hod.)
  • Pitva plže - východiska, pomůcky, postupy, ukázky výstupů (1 hod.)
  • Pitva žížaly - východiska, pomůcky, postupy, ukázky výstupů (1 hod.)
  • Pitva členovce (šváb) - východiska, pomůcky, postupy, ukázky výstupů (1 hod.)
  • Závěrečná reflexe, diskuse, zpětná vazba (1 hod.)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 08.06.2026, 9:00–14:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 250 Kč

 objednat

CHE 126 Jedy kolem nás: Jak číst informace o nich

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Předmět
Chemie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Toxické látky přitahují lidskou pozornost od nepaměti. Záznamy o tom lze najít již ve starověkých dokumentech. V současnosti jsou toxické látky, které kontaminují vodu, vzduch, půdu a potravu předmětem intenzivního zájmu odborné i laické veřejnosti. Informace o nich jsou dnes díky internetu snadno dostupné, ale je těžké se v jejich záplavě orientovat, vyhodnotit jejich spolehlivost a odlišit je od desinformací. Není proto příliš překvapivé, že laická veřejnost má často zkreslené představy o rizikách spojených s toxickými látkami kolem nás. Média některá rizika často zveličují a jiná ignorují.

Porozumět správně informacím rizikům spojeným s toxickými látkami není možné bez pochopení způsobů, jak odborníci tato rizika hodnotí a jak se stanovují bezpečné dávkové či expoziční limity. Proto se v rácmi tohoto kurzu účastníci seznámí se základními koncepty analýzy rizika spojeného s expozicí škodlivým látkám. Budou ukázány příklady nebezpečných kontaminantů životního prostředí, vody a potravy s poukazem na rizika pro lidské zdraví a také některé typické příklady "informačních posunů," které se objevují v médiích a někdy i v oficiálních autoritativních zdrojích. Pozornost bude věnována také diskusím s účastníky.

Osnova:

  • Od Paracelsa k dnešku a zpět k Paracelsovi: pohled na jedy v toku staletí (1h)
  • Jak se odhaduje zdravotní riziko spojené s toxicitou a karcinogenitou. Limitní hodnoty škodlivých látek, jejich význam a způsob odvození (přípustný expoziční limit, přípustná/tolerovatelná denní dávka, referenční dávka, maximální limit pro residua pesticidů) (2 h)
  • Persistentní látky v životním prostředí a lidské zdraví, aneb časovaná bomba (1 h)
  • Toxické látky (včetně karcinogenů) v potravě. Jsou „éčka“ tím nejhorším, co jíme?   (1 h)
  • Příklady mediálního zkreslení: čím byl otráven Alexander Veliký; pesticidy v čaji, dvojí mýtus o železe ve špenátu a další (2 h)
  • Nové psychoaktivní látky („designer drugs“):  Co mohou a co nemohou způsobit (1 h)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 17.03.2026, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

EV 50 Životní prostředí - půda

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Předmět
Zeměpis
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

V rámci semináře se dozvíte informace o půdě – vznik, vývoj, půdní vlastnosti, vztah k ostatním složkám životního prostředí, klasifikaci půd, laboratorní pokusy použitelné ve výuce. Výuka bude vedena frontální výuky pomocí prezentace, kterou účastníci dostanou k dispozici k dalšímu využití v jejich výuce. Část laboratorní pokusy bude probíhat prakticky, kdy se účastníci vyzkouší přípravu a měření jednotlivých charakteristik (v případě online webináře budou předvedeny ukázky).

Osnova:

  • vznik a vývoj půd, vztah půdy k ostatním složkám životního prostředí (1 vyučovací hodina)
  • půdní vlastnosti (2 vyučovací hodiny)
  • klasifikace půd (1 vyučovací hodina)
  • laboratorní pokusy použitelné ve výuce (2 vyučovací hodiny)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 10.04.2026, 9:00–14:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 250 Kč

 objednat

TV 101 Sport a výživa očima vědce – aktuální pohled v teorii i praxi

Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Předmět
Tělesná výchova
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Praktická biochemie výživy, sportu a vytrvalostních disciplín

Forma: Mini-přednášky, workshop, diskuze, výpočet bazálního metabolismu, možnost měření koncentrace laktátu a glukózy v krvi gluko- a laktátometry.

Biochemie a fyziologie sportu

Hned na úvod se trochu proběhneme s možností změřit si koncentraci laktátu v krvi ve vztahu k tepové frekvenci. Bude navazovat teoretická část zaměřená na:

  • Význam vytrvalosti
  • Význam posilování
  • Malé intervence
  • Oxidační stres
  • Laktátovou křivku a VO2max
  • Základy aerobního vs. anaerobního metabolismu

Biochemie a význam výživy a výživových doplňků

  • Význam racionální diety včetně jednotlivých složek
  • Význam doplňků stravy
  • Hydratace při sportovním výkonu
  • Význam iontových nápojů
  • Malé intervence
  • Antioxidanty a dlouhověkost

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 09.06.2026, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

descartes