Kurzy

BI 164 Mikroorganismy a jejich role v našem životě

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Předmět
Biologie
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

V rámci workshopu se ponoříme do fascinujícího světa mikroorganismů, které hrají klíčovou roli jak v přírodě, tak v lidském těle. Kurz nabídne pedagogům ucelený pohled na mikroorganismy, jejich neuvěřitelnou schopnost adaptace i význam mikrobiomu pro lidské zdraví. Součástí bude také diskuze o aktuálních výzvách, například o problému antibiotické rezistence. Díky workshopu si účastníci prohloubí nejen teoretické znalosti, ale také získají praktické tipy a inspiraci, jak tyto poznatky zapojit do výuky biologie na základních a středních školách.

Workshop bude veden interaktivní formou s důrazem na diskuzi a aktivní zapojení účastníků. Výklad bude doplněn vizuálními pomůckami a konkrétními příklady z praxe.

  • Mikroorganizmy a jejich unikátní schopnost přežití (90 min)
  • Úvod do studia mikrobiomu a jeho význam pro zdraví člověka (90 min)
  • Antibiotická rezistence a nové přístupy v léčbě rezistentních infekcí (90 min)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 07.11.2025, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 050 Kč

 objednat

BI 162 Jak se k nám dostanou nové léky. Mýty a fakta.

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Předmět
Biologie
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Série přednášek a diskusí o cestě nového léčiva na trh. Krátce o preklinickém vývoji léků, podrobně pak o jednotlivých čtyřech fázích klinického hodnocení a jeho výsledku. Jak probíhá a co je k němu potřeba. Co není pravda o klinickém hodnocení léků.

  • Vývoj molekul a preklinické hodnocení - 20 min
  • Jsou lidé pokusnými králíky? Diskuse o veřejně dostupných informacích – 25 min
  • Co všechno potřebujeme před klinickým hodnocením a kdo to zařídí – 30 min
  • První fáze klinického hodnocení – 15 min
  • Druhá a třetí fáze klinického hodnocení – 45 min
  • Logistika: proč je to všechno tak drahé – 15 min
  • Co je to audit? Potřebujeme auditory? - 30 min
  • Čtvrtá fáze klinického hodnocení – 15 min
  • Co je a co není etické. Zásady GDPR u pacientů. Diskuse, příklady – 30 min
  • Další vývoj klinického hodnocení: telemedicína a cesta léku přímo do bydliště pacienta. Prostor pro dotazy – 45 min

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 26.11.2025, 9:30–14:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 050 Kč

 objednat

BI 166 ZOO v akvarijním filtru a jeho využití ve výuce

Lektor/ka kurzu
Mgr. Milan Junášek
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Předmět
Biologie
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Tento seminář seznámí účastníky s obrovským potenciálem mikrofauny i mikroflóry obývající běžné akvarijní filtry pro praktickou výuku biologie. Uvede několik základních zásad pro udržení správné populace mikroorganismů v akvarijním filtru a také vytváření mikroskopických preparátů. Poskytne i základní přehled těch nejběžnějších druhů, se kterými se lze v akvarijních filtrech setkat.

  • Úvod – představení lektora a tématu, teoretická východiska - princip činnosti akvarijního filtru a proč poskytuje tak dobré podmínky pro výskyt mikroorganismů (1 hod.)
  • Aktivita - kvíz - jednoduchá poznávačka (1 hod.)
  • Přehled a systematika nejběžnějších druhů mikroorganismů, které se mohou ve filtrech najít (2 hod.)
  • Praktické ukázky možností, jak s preparáty z akvarijního filtru pracovat na různých úrovních ZŠ a SŠ (1 hod.)
  • Závěrečná reflexe, diskuse, zpětná vazba (1 hod.)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 01.12.2025, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 050 Kč

 objednat

BI 165 Hledej, šmudlo aneb badatelsky orientovaná výuka v biologii

Lektor/ka kurzu
Mgr. Milan Junášek
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Předmět
Biologie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář seznámí účastníky s pojmem Badatelsky orientovaná výuka a jejím uplatněním ve výuce biologie na 2. stupni ZŠ a na SŠ. Na konkrétních příkladech z praxe si účastníci udělají ucelený obrázek o tématu a odnesou si řadu nápadů pro svoji vlastní výuku. Nebudou chybět ani skupinové aktivity k hlubšímu pochopení problematiky.

  • Úvod – představení lektora a tématu, definice BOV, různé úrovně a příklady (1 hod.)
  • Využití BOV v biologii, výhody a nevýhody, náročnost pro učitele – sdílení zkušeností účastníků (1 hod.)
  • Skupinová aktivita – rychlá didaktická rozcvička, debata (1 hod.)
  • Příklady BOV z praxe ZŠ a SŠ – zoologie, botanika, geologie, antropologie, etologie a další (2 hod.)
  • Přestávka (30 min.)
  • Další náměty na BOV, komplexnější projekty (především na SŠ) (1 hod.)
  • Odkazy, tipy a triky, výhled do budoucna, workshop (1 hod.)
  • Závěrečná reflexe, diskuse, zpětná vazba (1 hod.)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 12.01.2026, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

BI 163 Na jeden den embryologem

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Předmět
Biologie
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

V současné době se s neplodností potýká každý pátý pár. Neplodnost představuje komplexní problém, který má nejen medicínské rozměry, ale zatěžuje pacienty i v oblasti psycho-sociální a finanční. Existuje mnoho možností, jak neplodnost řešit. Náš intenzivní workshop nabídne účastníkům detailní pohled do prostředí klinik pro léčbu neplodnosti, konkrétně do prostředí embryologických a andrologických  laboratoří.

Účastníci se v teoretické části seznámí s klíčovými postupy léčby neplodnosti, od analýzy spermatu a manipulace s vajíčky po kultivaci a výběr embryí. V praktické části skrze analýzu fotografií reálných buněk a embryí společně nahlédneme do unikátních procesů in vitro fertilizace, jejichž výsledkem jsou tzv. „děti ze zkumavky“. Kurz tak představí každodenní pracovní život embryologa a andrologického laboranta, jejich rozhodovací procesy a způsoby, jakými přistupují k řešení problémů. Porozumění napomohou i modelové případové studie  pacientů, které budeme řešit a objevovat tak individuální přístupy ke každému léčenému páru.

Získané znalosti a dovednosti jsou cenné pro (budoucí) lékaře, embryology, genetiky, zdravotnické laboranty, biology a biochemiky, veterináře, veterinární asistenty a v neposlední řadě učitele, kteří mohou profesní směřování a formování studentů významně ovlivnit. 

  • Neplodnost (definice, možnosti léčby a klíčové postupy, související aspekty) - 3 h
  • Každodenní činnosti embryologů a andrologických laborantů (od analýzy spermatu po kultivaci a výběr embryí, analýza fotografií gamet a embryí, řešení případových studií) - 3 h

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 20.01.2026, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 050 Kč

 objednat

TV 92 Jóga jako nástroj zdraví

Lektor/ka kurzu
Ing. Miroslav Kunt, Ph.D.
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Předmět
Tělesná výchova
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář bude obsahovat vysvětlení důležitosti jogínských technik jakožto nástroje pro přiblížení se stavu zdraví, dále bude proveden nácvik vybraných jógových technik podle pětitisíciletých jogínských zkušeností.

  • Vysvětlení důležitosti pozvolného protahování svalů a setrvání v tomto stavu v určitých pozicích (ásanách) dle pětitisíciletých zkušeností praktikujících jogínů v kontextu s technikami novodobé evropské civilizace – 60 minut
  • Nácvik jógového rozcvičení před vlastními technikami (protahovací techniky celého těla zaměřené na protažení krční páteře + pozdrav slunci) – 45 minut
  • Nácvik základních jógových technik (představení jógových pozic důležitých pro protažení základních svalů – padahastásana, talásana, paščimotásana, bhudžangásana, halásana) – 60 minut
  • Vysvětlení důležitosti koncentrace zaměřené na protahované svaly i na energetické změny probíhající v těle při prováděných pozicích (ásanách) dle pětitisíciletých zkušeností praktikujících jogínů v kontextu s technikami novodobé evropské civilizace – 60 minut
  • Nácvik základních jógových technik (představení jógových pozic důležitých pro protažení základních svalů – trikonásana, čakrásana, andhamatsjendrásana, šalahásana, vadžrásana) – 45 minut
  • Základní relaxační techniky – 30 minut
  • Nácvik základních jógových technik (představení jógových pozic důležitých pro protažení základních svalů – dhanurásana, sarvangásana, prathanásana, badrásana, udiijána bandha) – 45 minut
  • Závěrečný test (kontrola správného provedení technik - 15 minut

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 26.08.2025, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

TV 98 PRINCIPY ZDRAVÉHO POHYBU A DRŽENÍ TĚLA

Lektor/ka kurzu
Lenka Oravcová
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Předmět
Tělesná výchova
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Teorie a praxe obecně platných základních pravidel pohybu a držení těla, které je potřeba znát a umět využívat nejen v běžném životě, ale i při sportu, fitness a jiných pohybových aktivitách. Výuka těchto pravidel je zásadní v prevenci problémů s pohybovým aparátem a v kompenzaci současného převažujícího životního stylu – což je převaha sezení, nedostatek přirozeného pohybu a tlak na výkon.

Od základní posturální motoriky se navíc odvíjí i „vnitřní pohyb“, tedy dech a funkce vnitřních orgánů, a o to víc jsou tyto znalosti důležité pro celkové zdraví.

Teoretickou základnou jsou poznatky vývojové kineziologie a tzv. integrální anatomie (tělo jako jedna 3D myofasciální síť). Základem pro praxi je jógový přístup, tedy snaha o hlubší propojení těla, dechu a vnímání.

Dalšími tématy semináře jsou důležité složky pohybové praxe a základní kompenzační cvičení pro problematické části pohybového aparátu.

  • Teoretická část 2x45 minut
  • Integrální anatomie – nový pohled na propojenost těla, šlachosvalové dráhy a souvislosti mezi stabilitou, mobilitou a elasticitou
  • „Tělo jako pumpa“ – závislost dechu a motility na držení těla
  • Principy pohybu a základní vzorce pohybu
  • Složky pohybové praxe
  • Praktická část 6x45 minut
  • rozhýbání pomocí cvičení tzv. fascia fitness
  • základní vzorce pohybu v ontogenetických pozicích
  • kompenzační cvičení pro jednotlivé části těla
  • příklady relaxace

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 14.11.2025, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

EV 46 Udržitelnost ve výuce: cesta k odpovědné budoucnosti

Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Předmět
Environmentální výchova
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Kurz seznámí účastníky se základními principy společenské odpovědnost a udržitelnosti. Toto téma v současnosti nabírá na významnosti a je důležité, aby jak učitelé, tak jejich žáci/studenti byli schopni této problematice porozumět. Díky absolvování tohoto kurzu budou účastnici schopni pochopit, jak se společenská odpovědnost a udržitelnost ve společnosti vyvíjely, jaké jsou současné trendy a zejména proč jsou tato témata pro naši společnost a budoucnost tak důležitá. Je důležité uvědomit si vzájemné souvislosti mezi studijními disciplínami a touto problematikou. Kurz pomůže účastníkům nahlížet na jejich předměty z pohledu společenské odpovědnosti a udržitelnosti a ukáže jim, jak lze toto téma zábavnou formou začlenit do jejich vlastní výuky. V rámci kurzu budou využity prezentace, které účastníci posléze dostanou k dispozici, dále interaktivní metody výuky.

V případě fyzické formy semináře jsou do programu zahrnuty interaktivity formou řešení případových studií, diskuze, hry, týmová práce. V případě webináře je výklad doplněn o diskuzi s účastníky.

1. Úvod (45 minut)

  • Představení kurzu a jeho cílů
  • Krátké seznámení lektorky s účastníky
  • Úvod do tématu společenské odpovědnosti a udržitelnosti

2. Proč je důležité věnovat pozornost společenské odpovědnosti a udržitelnosti (45 minut)

  • Důvody, proč je toto téma aktuální a důležité
  • Fakta o dopady na společnost, ekonomiku a životní prostředí
  • Diskuze s účastníky o jejich pohledu na význam těchto témat

3. Historie a vývoj společenské odpovědnosti a udržitelnosti (45 minut)

  • Historický přehled vývoje společenské odpovědnosti a udržitelnosti
  • Klíčové milníky a významné události

4. Základní principy a oblasti společenské odpovědnosti a udržitelnosti (135 minut)

  • Definice a základní principy společenské odpovědnosti
  • Oblasti udržitelnosti (ekonomická, sociální, environmentální)
  • Aktuální trendy a příklady z praxe
  • Interaktivní aktivity a diskuze

5. Implementace do výuky různých předmětů (135 minut)

  • Praktické způsoby, jak začlenit společenskou odpovědnost a udržitelnost do výuky
  • Příklady z různých předmětů
  • Vytváření výukových plánů a materiálů
  • Diskuze a sdílení nápadů mezi účastníky

6. Závěr a shrnutí (45 minut)

  • Shrnutí klíčových bodů kurzu
  • Otázky a odpovědi
  • Závěrečná diskuze a zpětná vazba od účastníků

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 21.11.2025, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

descartes