Kurzy

ČJ 271 Pracovními listy k rozvoji a ověřování čtenářských a jazykových dovedností žáků na druhém stupni základních škol

Lektor/ka kurzu
Mgr. František Brož
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
9374/2020-4-238
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Vzdělávací program je zaměřen na získání praktických dovedností v oblasti vývoje pracovních listů, jejichž prostřednictvím lze rozvíjet a případně i ověřovat čtenářské dovedností žáků druhého stupně základních škol. Program je založen na obecně platných principech a konstrukčních zásadách vývoje pracovních listů s akcentem na jejich využití při výuce českého jazyka a literatury na druhém stupni základní školy  Program má charakter praktické dílny, tzn. účastníci budou vytvářet pracovní listy k různým typům souvislých i nesouvislých textů. Při tvorbě pracovních listů si účastníci vyzkouší práci s různými typy úloh vhodnými k využití při rozvíjení čtenářských a jazykových dovedností, přičemž hlavní úsilí bude směřovat k vývoji materiálů tak, aby jejich využití ve výuce bylo orientováno zásadně k praktické práci žáků s texty. Účastníci se budou učit vytvářet pracovní listy dovednostního charakteru, tedy bez využití faktografie a terminologie, případně s jejich minimalizací. Při praktickém nácviku budou využívány různé oborové texty, bude přihlédnuto ke specifickým rysům práce s nesouvislými texty. Pozornost bude věnována také didaktickému potenciálu pracovního listu ve výuce – tedy návaznosti a propojenosti mezi cílem (čeho chci pomocí pracovního listu dosáhnout), nástrojem (text + úlohy) a vyhodnocením práce žáka (způsob/kritéria hodnocení). Účastníci budou pracovat také s rozeznáním a analýzou běžných konstrukčních i obsahových vad pracovních listů a úloh v nich užitých; východiskem práce budou výhradně autentické texty.

Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat):

- základní zásady vývoje pracovních listů k rozvoji čtenářských a jazykových dovedností

- aplikace souvislosti cíl; prostředek; hodnocení v pracovních listech

- rozlišení úloh pracujících s jazykovými a čtenářskými znalostmi a dovednostmi se zřetelem k užití u žáků druhého stupně základní školy

- práce s konstrukčními a obsahovými vadami pracovních listů

- tvorba pracovních listů účastníky semináře (samostatná práce s vedením lektora) se zaměřením na konkrétní témata předmětné vzdělávací oblasti u žáků druhého stupně základní školy

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 05.04.2022, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

ČJ 287 Verneovky jako prostředek k rozvoji mezipředmětových čtenářských dovedností

Lektor/ka kurzu
Mgr. František Brož
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
9374/2020-4-238
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Knihy Julese Verna patří ke zlatému fondu literatury pro děti a mládež. Mají své místo i v dnešní době a mohou velmi dobře posloužit k rozvoji interdisciplinárních dovedností. Verneovky charakterizuje nejen dobrodružný charakter příběhů, jejich čtenáři jsou konfrontováni s mnoha vědními obory – fyzikou, chemií, astronomií, biologií, matematikou, geografií i historií. K využití tohoto potenciálu verneovek ve smyslu rozvoje čtenářských dovedností napříč vzdělávacími oblastmi je směřován tento vzdělávací program. Účastníci budou pracovat s vybranými texty, v nichž se uplatňuje propojování různých vědeckých poznatků i předjímání budoucího vývoje, a budou tvořit pracovní listy s ukázkami vybraných textů s náměty k práci v hodinách českého jazyka a literatury, přičemž východiskem bude vždy rozvoj čtenářských dovedností žáků.

Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat):

- přehledová charakteristika literárních témat reflektovaných J. Vernem;

- práce s vybranými texty J. Verna;

- tvorba pracovních listů účastníky semináře (samostatná práce s vedením lektora).

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 02.06.2022, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

ČJ 288 Pracovními listy k rozvoji a ověřování čtenářských a jazykových dovedností na středních a vyšších odborných školách

Lektor/ka kurzu
Mgr. František Brož
Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
9374/2020-4-238
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Vzdělávací program je zaměřen na získání praktických dovedností v oblasti vývoje pracovních listů, jejichž prostřednictvím lze rozvíjet a případně i ověřovat čtenářské dovedností žáků středních škol a studentů vyšších odborných škol. Program je založen na obecně platných principech a konstrukčních zásadách vývoje pracovních listů s akcentem na jejich využití při výuce českého jazyka a literatury na středních a vyšších odborných školách a má převážně charakter praktické dílny. Účastníci budou získávat dovednosti vytváření pracovních listů k různým typům souvislých i nesouvislých textů. Při tvorbě pracovních listů si účastníci vyzkouší práci s různými typy úloh vhodnými k využití při rozvíjení čtenářských a jazykových dovedností, přičemž hlavní úsilí bude směřovat k vývoji materiálů tak, aby jejich využití ve výuce bylo orientováno zásadně k praktické práci žáků s texty. Účastníci se budou učit vytvářet pracovní listy dovednostního charakteru, tedy bez využití faktografie a terminologie, případně s jejich minimalizací. Při praktickém nácviku budou využívány různé oborové texty, bude přihlédnuto ke specifickým rysům práce s nesouvislými texty. Pozornost bude věnována také didaktickému potenciálu pracovního listu ve výuce – tedy návaznosti a propojenosti mezi cílem (čeho chci pomocí pracovního listu dosáhnout), nástrojem (text + úlohy) a vyhodnocením práce žáka (způsob/kritéria hodnocení). Účastníci budou pracovat také s rozeznáním a analýzou běžných konstrukčních i obsahových vad pracovních listů a úloh v nich užitých; východiskem práce budou výhradně autentické texty.

Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat):

- obecné základní zásady vývoje pracovních listů k rozvoji čtenářských a jazykových dovedností

- aplikace souvislosti cíl prostředek; hodnocení v pracovních listech se zřetelem k žákům středních škol a studentům vyšších odborných škol

- specifické rysy pracovních listů s jazykovými a čtenářskými znalostmi a dovednostmi určenými k užití na středních a vyšších odborných školách

- práce s konstrukčními a obsahovými vadami pracovních listů

- vliv didaktických vad a nedostatků pracovních listů na výkon žáka/studenta při jejich použití

- tvorba pracovních listů účastníky semináře (samostatná práce s vedením lektora) s akcentem na cílovou skupinu jejich uživatelů

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 07.04.2022, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

ČJ 289 Nápady na rozvoj čtenářské gramotnosti na 2. stupni ZŠ

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jitka Vyplašilová
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, pedagogové volného času
Kurz akreditován MŠMT pod č.
20817/2020-4-467
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Účastníci semináře si sami odzkouší různé možnosti a pomůcky, jak pracovat s žáky na smysluplném rozvoji čtenářské gramotnosti. Budou také vzájemně spolupracovat na aktivitách. Žádané jsou příklady dobré praxe a diskuse. Cílem semináře je ukázat možná rozsah a typy možných prací s žáky. V semináři si účastníci odzkouší jak krátká zábavná cvičení, tak nápady na celou vyučovací jednotku a dlouhodobější projekty (popletené pohádky, spojovačky, práce s informacemi, kreativní úkoly, rozhodovací schopnosti, obrázkové čtení aj.).

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 26.04.2022, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

ČJ 290 Nápady, jak oživit hodiny literatury

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jitka Vyplašilová
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
20817/2020-4-467
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Účastníci semináře si sami odzkouší různé možnosti a pomůcky, jak oživit hodiny literatury. Budou také vzájemně spolupracovat na aktivitách. Žádané jsou příklady dobré praxe a diskuse. Cílem semináře je ukázat ostatním, jak oživit hodiny literární výchovy, tak aby se proměnila z pouhého čtení čítanek na zábavný a oblíbený předmět. V semináři si účastníci odzkouší jak krátká zábavná cvičení z literatury, či k rozvoji pozorného čtení a čtenářské gramotnosti, tak nápady na celou vyučovací jednotku a dlouhodobější projekty (literární přesmyčky, knižní šifra, literární pexeso, sketchnoting, lapbook, Cesta knižním lesem aj.). Součástí semináře je také rešerše a ukázka dostupných pomůcek (učebnice, plakáty, hry, média aj.) věnujících se rozvoji čtenářské gramotnosti.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 17.05.2022, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

ČJ 296 Využití reklamy a autentických materiálů v hodině ČJL

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jarmila Sulovská
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
28733/2021-2
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář reaguje na výsledky průzkumů PISA týkající se čtenářské gramotnosti, které ukázaly, že čeští žáci nedosáhli v této oblasti dobré úrovně. Prací s autentickými materiály se účastníci pokusí nalézt možnosti, jak vést své žáky ke čtení s porozuměním a zároveň jak využít médií ve výuce. Účastníci si prakticky vyzkoušejí vybrané aktivity s autentickými materiály a získají inspiraci, jak jim mohou reklamní slogany, obrazové materiály a rozmanité texty z běžného života pomoci při výuce.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 24.03.2022, 9:30–12:45

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 500 Kč

 objednat

ČJ 298 Malý zázrak divadelní recenze

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Intenzivní výukový teoreticko-praktický blok věnovaný specifickému publicistickému žánru seznamuje s nezbytnou divadelní teorií a základy recenzentské praxe. S využitím aktuálních ukázek i historických příkladů směřuje nejen k osvojení recenzentských dovedností, ale i k hlubšímu pochopení vztahu divadla a diváků v kontextu dobové společenské mentality, kde je  odborně divadelní reflexe rovněž součástí reflexe obecně kulturní.

Čeho si všímat, na co se zaměřit, čeho si nevšímat, jak potěšit? – Aneb jak hodnotit vkusně, erudovaně, smysluplně.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 17.06.2022, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace