Kurzy

AJ 223 Reading Skills – Rozvíjení čtenářské gramotnosti

Lektor/ka kurzu
Mgr. Sylvie Doláková
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
16

MOŽNO SE TAKÉ ZÚČASTNIT POUZE 1 BLOKU A OBDRŽET CERTIFIKÁT NA 8 VYUČ. HODIN

Aktivity zaměřené na nácvik správného čtení, od anglického hláskování až po vnímání souvislého textu. Procvičíme si používání čtenářských technik, které umožňují přehledné a srozumitelné členění textu s následnými aktivitami k uvědomění si a zapamatování obsahu. Ukázky použitých technik budou prezentovány na základě běžně používaných textů klasických i moderních pohádek a příběhů, zjednodušená četba z nabídky různých nakladatelství apod.)
 

1. blok

Přípravná fáze (90 min)

  • Poslechová analýza, práce s hláskami a klíčovými slovy (techniky práce s flashcards)

Práce s příběhem (90 min)

  • Poslech příběhů, veršů – porozumění na základě slyšeného textu,
  • stanovení klíčových slov a práce s nimi, otázky k textu (vybarvované čtení, obrázkové čtení, práce s obrázkovou knihou)

Technika čtení  (90 min)

  • Abeceda – osvojování, skládání a kombinace (kartičková technika)
  • Word recognition – upevňování rozlišení skupin hlásek, které jsou typické pro angličtinu – usnadnění vnímání textu (blends and clusters, rime and onset, písmenkové loto, bingo, letter wheels)
  • Systém pojmového chápaní věcí a souvislostí (mind maps)

Techniky ke zvyšování čtenářské výkonnosti (90 min)

Struktura textu, osnova, ověřovací otázky (Concept Check Questions - CCQs Paměťová cvičení
 

2. blok

Práce s textem  (90 min)

  • Členění a struktura textu, fráze typické pro začátek a konec

Využívání autentických textů (90 min)

  • Práce s články, písničkami, nursery rhymes (rekonstrukce textu)
  • odhadování textu podle názvu, po odstavci, konec příběhu – jak to dopadne, podle obrázků a ilustrací, podle postav (vyrobení autobiografické knížky postavy, obrázkové slovníky - glosáře)

Non-fiction aneb literatura faktu  (90 min)

  • Jak z textu využít vše, co je užitečné – technika zápisků a poznámek z textu, shrnutí obsahu, interpretace, cvičení vybavování posloupnosti
  • dramatizace textu

Specifika práce se žáky se SPU (90 min)

  • jejich možnosti, jaké požadavky na ně klademe, jak jim pomoci vnímat text - prezentace a demonstrace podpůrných pomůcek

 

další informace

Praha 12.11. a 10.12.2019, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

3 400 Kč

 objednat

AJ 224 Anglická gramatika (efektivně a snadno)

Lektor/ka kurzu
Mgr. Sylvie Doláková
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
32209/2018-2-875
Počet vyučovacích hodin
8

VHODNÉ PRO UČITELE 1. - 7. ROČNÍKU

Široká škála materiálů napomůže učitelům vysvětlovat, procvičovat a recyklovat používání nabytých znalostí. Učitelé se naučí připravovat vlastní hry a pracovní listy, vyzkouší si důležitost vizualizace učiva (vycházení vstříc žákům s vizuálním, sluchovým i pohybovým učebním stylem) a způsoby, jak poskytovat vhodné činnosti pro všechny učební styly svých žáků. Ti se tak učí používat gramatická pravidla, aniž by se „učili gramatiku“, používat kvalitní výslovnost a naučí se recyklovat slovní zásobu.

Tento kurz má variantu pro první stupeň a pro druhý stupeň. Struktura kurzu je shodná, liší se obsahem jednotlivých technik, použitých gramatických jevů a úrovní pracovního jazyka. Aktivity navíc pro druhý stupeň jsou označeny kurzívou

Přehled témat výuky a časová dotace:

  • How to present new grammar (90min) Příklady prezentace, analýzy i syntézy, přístup „bottom up“
  • Practising grammar structures (90min) Hry, které dětem pomáhají si procvičit naučené fráze a tak si zautomatizovat použití cizího jazyka v adekvátních situacích (running dictation, grammar bingo, running dominoes, magic circle, crazy dialogue, welcome to the jungle etc.)
  • Grammar props (90min) Seznámíme se s efektivními pomůckami, které dětem pomáhají pochopit a procvičit si jednotlivé gramatické jevy (turning wheels, folding strip, accordion minibook, grammar fan, crazy stairs etc.)
  • Moving grammar – how to keep, organize and remember new things (45min) Aktivity jsou zaměřené na pohybové procvičování gramatických struktur vět a frází, které podporuje nejen zájem o práci, a také zapamatování díky pohybu, rytmu, a také zážitku dětí (Puff!, Ring, ring! Irregular disco, liar etc)
  • Závěr, zhodnocení a shrnutí poznatků (45min) Účastníci budou mít možnost se podělit o vlastní dojmy, poznatky, zkušenosti na základě vlastní praxe.

další informace

Praha 08.11.2019, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

ČJ 219 Inspirace k rozvíjení čtenářské gramotnosti prostřednictvím literatury pro děti a mládež

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jarmila Sulovská
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
13170/2018-2-450
Počet vyučovacích hodin
16


Obsah  1. semináře

  1. Seznámení s teoretickými poznatky výzkumů zaměřených na čtenářství
  2. Osobnost učitele, význam motivace, aktivizace žáků a kreativity při práci s textem
  3. Tvořivý přístup ke čtení a psaní
  4. Čtení s předvídáním, čtení s otázkami
  5. Vyhledávání klíčových slov a konkrétních informací
  6. Učíme se navzájem, skládankové čtení,
  7. Práce s populárně naučným textem, s odbornou literaturou, s nelineárním textem
  8. Práce s ilustrací, komiksem

Obsah 2. semináře

  1. Smysl pro krásu jazyka, rozvíjení estetického cítění – prožitkové vnímání
  2. Spolupráce s knihovnami
  3. Netradiční hodiny literární výchovy
  4. Podvojný deník – žákovské reflexe na četbu,
  5. Dopis literárnímu hrdinovi, řízené čtení, atd.
  6. Grafické organizéry, literatura a pět smyslů
  7. Hry s poezií
  8. Seznámení s moderní literaturou pro děti a mládež vhodnou pro práci ve vyučování a čtenářské dílny

další informace

Praha 14.10. a 11.11.2019, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

3 900 Kč

 objednat

ČJ 224 Metody a formy práce vedoucí ke čtenářské gramotnosti a efektivnímu učení

Lektor/ka kurzu
Mgr. Dana Svobodová
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení
Kurz akreditován MŠMT pod č.
5950/2018-2-239
Počet vyučovacích hodin
8

V semináři budou předvedeny originálně zpracované didaktické zkušenosti pedagogů z praxe, zahrnující různé oblasti vzdělávání, zaměřené na rozvoj čtenářské gramotnosti. Lektorka zároveň představí vlastní nové a obecně málo známé a frekventované formy a metody vyučování. V první části se lektor zaměří na obecnější principy metodiky a didaktiky (na praktických příkladech), na využití inovativních, aktivizujících metod, v druhé části pak na ukázky konkrétních možností, jak výuku vést a obohacovat o zajímavé prvky a činnosti. Seminář bude věnován především těmto formám a metodám práce: otevřenému učení a prožitkovému učení, vyhledávání a zpracovávání informací, technikám RWCT – metoda I.N.S.E.R.T., pětilístek, volné psaní, metoda barevných papírů, třífázový rozhovor a mnoho dalších.

 Témata:

  • Změny ve vzdělávání – kurikulární reforma, rozvoj klíčových kompetencí (kompetence pro život) – 45 min
  • Čtenářská gramotnost: vyvození sedmi základních strategií čtenářské gramotnosti – 45 min
  • Obecná pedagogika – metody a formy práce, které rozvíjejí nejvíce klíčových kompetencí (vyvození) – 45 min
  • Model vzdělávání: E – U – R (45 min)
  • Inovativní a aktivizující metody a formy práce: prvky RWCT (včetně vyvození vhodných metod hodnocení – hodnotící teploměr, sluníčková metoda hodnocení…) – 180 min

další informace

Praha 18.10.2019, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 950 Kč

 objednat

ČJ 225 Sloh bez obav

Lektor/ka kurzu
Mgr. Klára Vakočová
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
5969/2017-3-299
Počet vyučovacích hodin
8

Obsahem semináře je seznámení s novými edukačními metodami a postupy v hodinách slohu dle americké pedagožky Lori Jamison Rog. Seminář vychází z konceptu kritického myšlení – dílna psaní. Účastníci semináře si většinu z představovaných metod sami vyzkouší a vcítí se tak do role žáka, který mnohdy zažívá strach před prázdným papírem s tužkou v ruce. Seminář chce ukázat, že psaní je dovednost, kterou si mohou žáci s trpělivým přístupem pedagoga osvojit a mít z ní radost.

další informace

Praha 27.11.2019, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 950 Kč

 objednat

ČJ 228 Techniky hlasitého čtení

Lektor/ka kurzu
Mgr. Roman Musil
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8

Seminář vede učitele mateřských škol ke správnému hlasitému čtení, které využijí při čtení pohádek a příběhů dětem, ale také při učení básniček děti předškolního věku. Učitele základních škol vede k metodice hlasitého čtení, kterou mohou využít se svými žáky při výuce této dovednosti. Seminaristé se seznámí se základními pojmy, jakými jsou artikulace, intonace, barva hlasu, tempo, rytmus, pauza, důraz. V mnoha cvičeních si tyto techniky sami vyzkoušejí. Seminář provázejí i teoretické komentáře, jakých chyb se často děti při čtení dopouštějí a jakými metodami tyto chyby odstranit.  

Témata výuky:

  • Úvod do technik hlasitého čtení
  • Cvičení na artikulaci čteného textu
  • Cvičení na intonaci čteného textu
  • Cvičení na temporytmus čteného textu
  • Cvičení na kladení důrazu ve slovech i ve větách.
  • Cvičení na pauzu při hlasitém čtení
  • Cvičení na hlasité čtení textu s dialogem a bez dialogu

Určeno pro učitele (vyučovací předmět):

  • Mateřské školy
  • Českého jazyka
  • Dramatické výchovy (zejména na středních pedagogických školách)

další informace

Praha 21.11.2019, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 950 Kč

 objednat

PP 383 Projektová výuka v praxi

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
22820/2017-3-829
Počet vyučovacích hodin
8

Praktická dílna, která poskytne účastníkům základní materiál pro projektovou výuku v ZŠ i ve volnočasovém prostoru. Seminář je především zaměřen na principy realizace projektové výuky ve školní praxi, upozorňuje na přednosti a úskalí projektů, nabízí i náměty na konkrétní projektové činnosti s žáky. Účastníci získají povědomí o typologii školních projektů i o integrované výuce. Uvědomí si, jak je důležité vhodně vybrat téma projektu, co je to gradace práce na projektu, zvolení závěrečného výstupu. V souvislosti s kariérním řádem je také důležité „prodat to, co děláme“.

Všechny ukázkové projekty byly realizovány v praxi, lze na nich detailně rozebrat klady a zápory. Součástí semináře je i řízená výměna zkušeností a závěrečná diskuze.

  1. Seznámení s projektovou výukou obecně, rozdíl mezi klasickou výukou, integrovanou tematickou výukou a projektovou výukou (odkazy na historii a literaturu), komunitní škola (škola otevřená veřejnosti).
  2. Proč zařazovat projektovou výuku do vyučování – její přednosti i negativa, typy projektů, cíle, kompetence, mezipředmětové vztahy, obohacené prostředí, partnerské organizace, závěrečné výstupy.
  3. Ukázky projektů – prezentace vybraných projektů (ukázky z praxe), pomůcky, výstupy.
  4. Hodnocení (práce třídy na projektu žáky), sebehodnocení (žáků), propagace a „jak je dobré umět prodat to, co děláme“.

další informace

Praha 23.10.2019, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

VV 91 Rozvoj dětského výtvarného projevu ve výtvarné výchově v ZŠ

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
24409/2018-2-698
Počet vyučovacích hodin
8

Spontánní výtvarný projev je nedílnou součástí přirozeného vývoje každého dítěte. Jeho prostřednictvím dítě poznává svět, racionálně i emocionálně třídí své poznatky o světě, představy, vztahy a formuje myšlení. Dětský výtvarný projev je vytvořen bez ohledu na umělecké schopnosti a estetické cítění dítěte, souvisí se vznikem osobnosti a úzce se vztahuje k potřebě seberealizace. Ve výtvarné výchově mají možnost žáci uplatňovat subjektivní prožitky a pocity skrze výtvarně vyjadřovací prostředky. Pro zdárný vývoj a rozvoj autentického výtvarného projevu je důležité nabízet dostatečný prostor pro tvůrčí činnosti, které umožňují žákům uplatnit vlastní vnímání, cítění, prožívání, myšlení, představivost, fantazii, invenci a imaginaci. Přestože to vypadá jednoduše, velmi často se stává, že je výtvarný projev žáků omezován či opravován výtvarným zadáním a činnostmi, které charakterizuje spíše převaha hotových poznatků (práce se šablonou, obkreslování tvarů apod.) a málo prostoru pro rozvoj fantazie a uplatnění vlastního řešení a expresivity. Seminář je zaměřen na to, jak u dětí metodicky a didakticky podpořit a iniciovat autentický výtvarný projev z hlediska charakteristiky jednotlivých vývojových období. Důraz bude kladen na možnosti překonávání tzv. krizí výtvarného vyjadřování, fází spjatých s výtvarnou „bezradností“ a vývojovým obdobím prepuberty, tak, aby byla zachována schopnost výtvarně komunikovat pro další vývoj. 

  • Spontánní výtvarné aktivity a jejich význam pro vývoj dítěte. Ukázky dětského výtvarného projevu u dětí od 6-15 let (výtvarná typologie, zajímavosti a zvláštnosti výtvarného projevu apod.) - 2 h
  • Přístupy k dětskému spontánnímu výtvarnému projevu z hlediska různých teorií a oblastí – 1 h
  • Iniciace výtvarného projevu, podpora a význam spontaneity. Obecná metodika výtvarné práce podporující autenticitu a tvořivost – 2 h
  • Didaktické přístupy a metody předcházení dětské výtvarné „bezradnosti“ (krizí výtvarného vyjadřování) a podpory výtvarného „sebevědomí“ – 3 h

další informace

Praha 08.10.2019, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 950 Kč

 objednat

ZŠ 94 Jak na hudebku

Lektor/ka kurzu
Mgr. Ivana Janovská
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8

1.-2.hodina

Hudební hry, hry na tělo, rytmické hry. Propojení hudby, slova a pohybu. Didaktické postupy zaměřené na rozvoj rytmického cítění.

3.-4.hodina

Formy aktivního poslechu. Možnosti realizace poslechových skladeb tak, aby poslech nebyl nudnou složkou hudební výchovy.

5.-6.hodina

Orffův instrumentář, boomhackery (perkusní tyče)  a jejich využití ve skupinové výuce. Možnost práce s hudebním repertoárem formou úprav pro Orffovy nástroje a soustavu boomhackerů (perkusních tyčí). Ukázky nácviku skladeb formou hry, tedy bez nutnosti práce s notovým zápisem.

7.-8- hodina

Muzikoterapie jako součást vyučování. Praktické možnosti využití muzikoterapie v běžné hodině hudební výchovy.

další informace

Praha 11.10.2019, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

ZŠ 95 Jak ověřovat osvojení čtenářských dovedností žáků na 1. stupni ZŠ

Lektor/ka kurzu
Mgr. František Brož
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
7313/2019-3-257
Počet vyučovacích hodin
6

Seminář je orientovaný na získání praktických dovedností v oblasti vývoje nástrojů k rozvíjení a ověřování čtenářských dovedností žáků, zejména 3. až 5. tříd základních škol. Účastníci semináře si osvojí základy dovednosti tvořit některé typy úloh ověřujících jednotlivé dovednosti, kterými je tvořena čtenářská gramotnost obecně (budou např. vytvářet úlohy na porozumění textu i jeho částem, nalezení informací v textu, určení či odvození významu slov i větších celků v daném kontextu, využití jednoho textu v jiném textu, interpretace různých druhů textu, interdisciplinární vztahy apod.). Práce v semináři se bude odehrávat s autentickými, zejména uměleckými texty využitelnými pro práci s žáky této věkové skupiny.

další informace

Praha 07.11.2019, 9:30–14:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 090 Kč

 objednat

ZŠ 96 Využití online aplikací na 1. stupni ZŠ

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
12475/2017-2-556
Počet vyučovacích hodin
8

Obsahem semináře je předání osobních zkušeností z praxe lektorky. Účastníkům budou představeny zajímavé online aplikace. Každý účastník si vše vyzkouší prakticky při vytváření vlastních online výukových materiálů.

Úvod – 0,5 vyučovací hodiny

  • seznámení s obsahem semináře,
  • podání informací o možnostech online aplikací ve výuce
  •  ukázka zdrojů
  • motivace účastníků.

Slovní mraky – 2 vyučovací hodiny

  • popis možností využití v různých částech vyučovací hodiny
  • ukázka dostupné online aplikace
  • praktický nácvik práce s touto aplikací
  • vytvoření vlastního mraku slov pod odborným vedením lektorky
  • upozornění na didaktické zásady

Kvízy a testové otázky – 2 vyučovací hodiny

  • ukázka dostupných aplikací
  • poukázání na didaktické nedostatky a přednosti jednotlivých aplikací
  • praktický nácvik práce s vybranou aplikací
  • vytvoření vlastního kvízu pod odborným vedením lektorky

Myšlenkové mapy - 2 vyučovací hodiny

  • vysvětlení možností využití myšlenkových map ve výuce
  • ukázka dostupných aplikací
  • poukázání na didaktické nedostatky a přednosti jednotlivých aplikací
  • praktický nácvik práce s vybranou aplikací

Závěr – 1 vyučovací hodina

  • shrnutí
  • diskuze
  • zodpovězení dotazů

další informace

Praha 14.10.2019, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 950 Kč

 objednat

ZŠ 97 Hola, hola, škola volá (didaktické hry pro předškoláky a malé školáky)

Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
32209/2018-2-875
Počet vyučovacích hodin
8

Seminář vychází z pedagogického přesvědčení o účinnosti a přínosnosti uplatňování aktivit s herním podtextem v podmínkách předškolního, ale také školního vzdělávání (hry spontánní a didaktické). Poukazuje na jejich široké možnosti při vytváření a usměrňování předmatematických a matematických představ, a to v kontextu s dalšími prvky rozumové výchovy (nejen). Prezentované náměty respektují věkové zvláštnosti dětí, individuální přístup. Tím, že vycházejí ze známých reálií (pohádky, říkanky, tradice, příroda aj.), nevyžadují složitou motivaci, povzbuzují k aktivnímu zapojení samy o sobě. 

Součástí semináře je audioukázka části hodiny matematiky v 1.ročníku ZŠ. Dostupnost a snažší uchopitelnost prezentovaných námětů usnadňují poskytnuté didaktické materiály. Jedná se o soubor pracovních listů a knihu, z jejíhož obsahu seminář částečně vychází. Tato kniha je zahrnuta v ceně kurzu a účastníkům bude ponechána. Informace o knize zasíláme níže:

Krejčová, E. Hola, hola, škola volá! 1.vyd. Praha: SPN- pedagogické nakladatelství, a.s., 2017.
K jednotlivým hrám knihy jsou vyhotoveny originální přílohy, které lze využít jako didaktickou pomůcku k realizaci příslušných činností. Tato skutečnost je významným přínosem pro usnadnění a zefektiv nění práce učitele, ale i pro podnětnou motivaci samotných účastníků.

další informace

Praha 21.10.2019, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 820 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace