Kurzy

ZŠ 115 Exkurze do moderní literatury pro žáky mladšího školního věku

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jarmila Sulovská
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
9374/2020-4-238
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Lektorka vychází z průzkumu provedeného mezi žáky, jenž mapoval nejoblíbenější knihy, které by samy děti doporučily svým vrstevníkům k přečtení. Opírá se o antologii kolektivu Petra Mandyse 2x 101 knih – nejlepší a nejvlivnější knihy pro děti a mládež (Albatros 2013). Pozornost bude věnována také knihám, které byly oceněny Zlatou stuhou a jinými cenami.

 České učebnice často pracují s ukázkami textů z literatury pro dospělé čtenáře, což někdy může vést i k demotivaci. Jestliže literatura pro děti není v učebnicích dostatečně zastoupena, je na učiteli, aby ji svým žákům přiblížil sám.  Pro učitele je průběžné sledování nových titulů časově velmi náročné. Je však třeba se v této oblasti patřičně orientovat. Seminář jim má být v tomto ohledu oporou. Kromě práce s texty se seznámí s vybranými autory a ilustrátory knih pro žáky mladšího školního věku.

  • Vytváření čtenářského vkusu, ceny za dětskou literaturu
  •  Připomínka některých nadčasových autorů, jejichž obliba přetrvala do současnosti
  • Vybraní čeští a zahraniční autoři a ilustrátoři od  2. poloviny 20. století do současnosti – přehled podle žánrů:
  • Pohádky (Petr Stančík, Pierre Grippari, Sven Nordqvist, Luis Sepúlveda aj.)
  • Dětský hrdina (Markéta Pilátová, Hana Doskočilová, Miloš Kratochvíl, René Goscinny, Christine Nöstlingerová aj.)
  • Dobrodružné příběhy; detektivní zápletka ( Thomas Brezina, Jo Nesbo aj.)
  • Dříve tabuizovaná témata v literatuře pro děti – handicap, nemoc, holocaust, smrt atd.(Ivona Březinová, Martina Drijverová, Ollivier Mikaël, R. J. Palaciová, Andreas Steinhöfel, John Boyne, Iva Procházková aj.)
  • Populárně naučná literatura (Alena Ježková, Daniela Krolupperová, Martina Drijverová, , Lucie Seifertová, Martina Skala, Ondřej Hník aj.)
  • Komiks a obrázková kniha (Pavel Čech, Raina Telgemeierová aj.)
  • Poezie pro děti a mládež (Pavel Šrut, Radek Malý, Michal Černík, Jiří Havel, Jiří Dědeček, Emanuel Frynta, Josef Brukner aj.)
  • Rozvíjení estetického cítění, smysl pro krásu jazyka, práce s poetickým textem, vlastní tvorba žáků

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 11.10.2021, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 350 Kč

 objednat

AJ 293 English Pronunciation aneb výslovnost je třeba pěstovat

Lektor/ka kurzu
Mgr. Sylvie Doláková
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení
Kurz akreditován MŠMT pod č.
343/2021-4-32
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Cvičení, zaměřená na výslovnost, obvykle nepatří k těm populárním, děti nudí, učitele přivádějí do rozpaků. V kurzu si ukážeme, že tomu tak vůbec nemusí být! Podíváme se, jak lze zakomponovat procvičení výslovnosti do každé lekce.

Projdeme si seznam chybně vyslovovaných slov v angličtině.

Naučíme se připravovat zábavné hry, které žákům umožní procvičit typické jevy správné výslovnosti (sluchové hry, zvukové labyrinty, obrázkové symboly, manipulace s kartičkami, výslovnostní rozcvička, hry v prostoru i ve skupinách, nácvik rytmu a intonace s říkankami, zábavné rýmování apod.).

Budeme se zabývat otázkou používání fonetické transkripce a jak ji dětem přiblížit způsobem adekvátním jejich schopnostem (bez nutnosti znalosti čtení a psaní).

Na základě praktického vyzkoušení nabízených aktivit se naučíte připravovat hry i pracovní listy samostatně podle potřeby vašich žáků.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 08.11.2021, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 350 Kč

 objednat

M 263 Hrajeme si v matematice (nejen) na 1. stupni ZŠ

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
9374/2020-4-238
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Jedním z hlavních témat, která jsou diskutována v souvislosti se změnami v českém školství, jsou aktivity, které nabídnou žákovi možnost autonomního rozvoje jeho schopností a dovedností a současně budou dostatečně motivující. Takovými aktivitami jsou např. didaktické hry a aktivity herního a soutěžního typu. Diskutována budou hlavně tato témata:

  • Zařazení didaktických her do vyučování na 1. stupni ZŠ
  • Funkce herních aktivit ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ
  • Ukázky konkrétních her vhodných pro vyučování matematice na 1. stupni ZŠ
  • Diskuse o možnostech zařazení her do vyučování jak v závislosti na věku, tak i na úrovni matematických znalostí a dovedností žáků

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 10.11.2021, 9:00–12:15

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 300 Kč

 objednat

HV 56 Teambuildingové hudební aktivity pro práci v kolektivu

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jakub Kacar, DiS.
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé ZUŠ a SUŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Kurz je zaměřen na aktivity s "hudebním nádechem" rozvíjející multitasking, které jsou proveditelné v rámci běžné výuky, na školách přírodě, soustředěních hudebních těles či jako doplněk volnočasových aktivit. Součástí je obsáhlý zásobník hudebních her a činností, které rozvíjejí motorické dovednosti, schopnost provádět více úkonů současně a další atributy, jež aktivují mozkovou činnost. Jednotlivé činnosti také podporují kolektivní uvědomnění a pomáhají tmelit různorodou skupinu lidí napříč věkovým spektrem. Jednotlivé činnosti v žácích rozvíjí rytmické, intonační a improvizační dovednosti na elementární úrovni bez nutné znalosti jakékoliv hudební terminologie.   

  • Úvodní seznámení s metodikou vedení teambuildingových aktivit (1 vyuč. hodiny)
  • Náměty a interaktivní ukázky jednotlivých činností (4,5 vyučovací hodiny)
  • Společná diskuze a reflexe (0,5 vyučovací hodiny)

Celý seminář je veden zážitkovou formou s akcentem kna práci učitele/animátora s různorodou skupinou džáků/dětí napříč věkovými skupinami a neklade vysoké nároky na hudebně teoretické znalosti účastníka. Jedním z cílů je odbourat přehnanou bázeň z hudebních činností a nabídnout jednoduchá řešení. Prostor bude věnován i diskuzi učitelům o vlastních zkušenostech s vedením kolektivu.

 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 03.12.2021, 9:00–14:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 850 Kč

 objednat

VV 102 Jak vyjádřit výtvarně hudbu

Lektor/ka kurzu
Květuše Belanová
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, vychovatelé školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

  • Vysvětlení jak budeme používat temperové barvy
  • Příprava barev na paletu, výběr čtvrtky velikost A3 , barva dle uvážení každého jednotlivce

Hudbu většinou posloucháme. Ale hudba se dá vyjádřit i výtvarně. Stačí nám k tomu naše prsty a dlaně. Temperové barvy a můžeme se zaposlouchat do ukázek hudby.

  • Poslech první ukázky, která je dynamická a rychlá
  • Po odeznění ukázky ještě jednou vysvětlení jak se bude dál pracovat.
  • Hudba se pustí podruhé a účastníci kurzu pracují na základě poslechu namáčením prstů  a dlaní do temperových barev, které mohou lehce ředit vodou, dle toho jak a co si pod tóny hudby představují.
  • Druhá ukázka je hudba tichá, navozující klid a uvolnění. Práce opět prsty a dlaněmi.
  • Hotové práce se vzájemně hodnotí, tak jak kdo měl pocit při poslechu hudby
  • Další využití a práce s hotovými výkresy je na uvážení každého jednotlivce. Buď se dílo nechá v původním provedení. Nebo jej lze rozstříhat na různé tvary a opětovně nalepit na jiný papír. Nebo lze vymezovacím rámečkem hledat další zajímavé tvary, které vznikly prostřednictvím prstů a dlaní.
  • Zbylé temperové barvy jsou využity až do posledního zbytku natřením čtvrtek a je možné je použít v dalších hodinách výtvarné výchovy.
  • A jako vždy fotografická dokumentace prezentovaná albu.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 09.11.2021, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 350 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

descartes
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace