Kurzy

AJ 223 Reading Skills – Rozvíjení čtenářské gramotnosti

Lektor/ka kurzu
Mgr. Sylvie Doláková
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
16 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

MOŽNO SE TAKÉ ZÚČASTNIT POUZE 1 BLOKU A OBDRŽET CERTIFIKÁT NA 8 VYUČ. HODIN

Aktivity zaměřené na nácvik správného čtení, od anglického hláskování až po vnímání souvislého textu. Procvičíme si používání čtenářských technik, které umožňují přehledné a srozumitelné členění textu s následnými aktivitami k uvědomění si a zapamatování obsahu. Ukázky použitých technik budou prezentovány na základě běžně používaných textů klasických i moderních pohádek a příběhů, zjednodušená četba z nabídky různých nakladatelství apod.)
 

1. blok

Přípravná fáze (90 min)

  • Poslechová analýza, práce s hláskami a klíčovými slovy (techniky práce s flashcards)

Práce s příběhem (90 min)

  • Poslech příběhů, veršů – porozumění na základě slyšeného textu,
  • stanovení klíčových slov a práce s nimi, otázky k textu (vybarvované čtení, obrázkové čtení, práce s obrázkovou knihou)

Technika čtení  (90 min)

  • Abeceda – osvojování, skládání a kombinace (kartičková technika)
  • Word recognition – upevňování rozlišení skupin hlásek, které jsou typické pro angličtinu – usnadnění vnímání textu (blends and clusters, rime and onset, písmenkové loto, bingo, letter wheels)
  • Systém pojmového chápaní věcí a souvislostí (mind maps)

Techniky ke zvyšování čtenářské výkonnosti (90 min)

Struktura textu, osnova, ověřovací otázky (Concept Check Questions - CCQs Paměťová cvičení
 

2. blok

Práce s textem  (90 min)

  • Členění a struktura textu, fráze typické pro začátek a konec

Využívání autentických textů (90 min)

  • Práce s články, písničkami, nursery rhymes (rekonstrukce textu)
  • odhadování textu podle názvu, po odstavci, konec příběhu – jak to dopadne, podle obrázků a ilustrací, podle postav (vyrobení autobiografické knížky postavy, obrázkové slovníky - glosáře)

Non-fiction aneb literatura faktu  (90 min)

  • Jak z textu využít vše, co je užitečné – technika zápisků a poznámek z textu, shrnutí obsahu, interpretace, cvičení vybavování posloupnosti
  • dramatizace textu

Specifika práce se žáky se SPU (90 min)

  • jejich možnosti, jaké požadavky na ně klademe, jak jim pomoci vnímat text - prezentace a demonstrace podpůrných pomůcek

 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 12.11. a 10.12.2019, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

3 400 Kč

 objednat

AJ 224 Anglická gramatika (efektivně a snadno)

Lektor/ka kurzu
Mgr. Sylvie Doláková
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
32209/2018-2-875
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

VHODNÉ PRO UČITELE 1. - 7. ROČNÍKU

Široká škála materiálů napomůže učitelům vysvětlovat, procvičovat a recyklovat používání nabytých znalostí. Učitelé se naučí připravovat vlastní hry a pracovní listy, vyzkouší si důležitost vizualizace učiva (vycházení vstříc žákům s vizuálním, sluchovým i pohybovým učebním stylem) a způsoby, jak poskytovat vhodné činnosti pro všechny učební styly svých žáků. Ti se tak učí používat gramatická pravidla, aniž by se „učili gramatiku“, používat kvalitní výslovnost a naučí se recyklovat slovní zásobu.

Tento kurz má variantu pro první stupeň a pro druhý stupeň. Struktura kurzu je shodná, liší se obsahem jednotlivých technik, použitých gramatických jevů a úrovní pracovního jazyka. Aktivity navíc pro druhý stupeň jsou označeny kurzívou

Přehled témat výuky a časová dotace:

  • How to present new grammar (90min) Příklady prezentace, analýzy i syntézy, přístup „bottom up“
  • Practising grammar structures (90min) Hry, které dětem pomáhají si procvičit naučené fráze a tak si zautomatizovat použití cizího jazyka v adekvátních situacích (running dictation, grammar bingo, running dominoes, magic circle, crazy dialogue, welcome to the jungle etc.)
  • Grammar props (90min) Seznámíme se s efektivními pomůckami, které dětem pomáhají pochopit a procvičit si jednotlivé gramatické jevy (turning wheels, folding strip, accordion minibook, grammar fan, crazy stairs etc.)
  • Moving grammar – how to keep, organize and remember new things (45min) Aktivity jsou zaměřené na pohybové procvičování gramatických struktur vět a frází, které podporuje nejen zájem o práci, a také zapamatování díky pohybu, rytmu, a také zážitku dětí (Puff!, Ring, ring! Irregular disco, liar etc)
  • Závěr, zhodnocení a shrnutí poznatků (45min) Účastníci budou mít možnost se podělit o vlastní dojmy, poznatky, zkušenosti na základě vlastní praxe.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 08.11.2019, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

volných míst: 2
 objednat

Praha 6.2.2020, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

ČJ 219 Inspirace k rozvíjení čtenářské gramotnosti prostřednictvím literatury pro děti a mládež

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jarmila Sulovská
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
13170/2018-2-450
Počet vyučovacích hodin
16 (1 vyučovací hodina = 45 min.)


Obsah  1. semináře

  1. Seznámení s teoretickými poznatky výzkumů zaměřených na čtenářství
  2. Osobnost učitele, význam motivace, aktivizace žáků a kreativity při práci s textem
  3. Tvořivý přístup ke čtení a psaní
  4. Čtení s předvídáním, čtení s otázkami
  5. Vyhledávání klíčových slov a konkrétních informací
  6. Učíme se navzájem, skládankové čtení,
  7. Práce s populárně naučným textem, s odbornou literaturou, s nelineárním textem
  8. Práce s ilustrací, komiksem

Obsah 2. semináře

  1. Smysl pro krásu jazyka, rozvíjení estetického cítění – prožitkové vnímání
  2. Spolupráce s knihovnami
  3. Netradiční hodiny literární výchovy
  4. Podvojný deník – žákovské reflexe na četbu,
  5. Dopis literárnímu hrdinovi, řízené čtení, atd.
  6. Grafické organizéry, literatura a pět smyslů
  7. Hry s poezií
  8. Seznámení s moderní literaturou pro děti a mládež vhodnou pro práci ve vyučování a čtenářské dílny

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 14.10. a 11.11.2019, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

3 900 Kč

 objednat

ČJ 225 Sloh bez obav

Lektor/ka kurzu
Mgr. Klára Vakočová
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
5969/2017-3-299
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Obsahem semináře je seznámení s novými edukačními metodami a postupy v hodinách slohu dle americké pedagožky Lori Jamison Rog. Seminář vychází z konceptu kritického myšlení – dílna psaní. Účastníci semináře si většinu z představovaných metod sami vyzkouší a vcítí se tak do role žáka, který mnohdy zažívá strach před prázdným papírem s tužkou v ruce. Seminář chce ukázat, že psaní je dovednost, kterou si mohou žáci s trpělivým přístupem pedagoga osvojit a mít z ní radost.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 27.11.2019, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 950 Kč

volných míst: 5
 objednat

ČJ 228 Techniky hlasitého čtení

Lektor/ka kurzu
Mgr. Roman Musil
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář vede učitele mateřských škol ke správnému hlasitému čtení, které využijí při čtení pohádek a příběhů dětem, ale také při učení básniček děti předškolního věku. Učitele základních škol vede k metodice hlasitého čtení, kterou mohou využít se svými žáky při výuce této dovednosti. Seminaristé se seznámí se základními pojmy, jakými jsou artikulace, intonace, barva hlasu, tempo, rytmus, pauza, důraz. V mnoha cvičeních si tyto techniky sami vyzkoušejí. Seminář provázejí i teoretické komentáře, jakých chyb se často děti při čtení dopouštějí a jakými metodami tyto chyby odstranit.  

Témata výuky:

  • Úvod do technik hlasitého čtení
  • Cvičení na artikulaci čteného textu
  • Cvičení na intonaci čteného textu
  • Cvičení na temporytmus čteného textu
  • Cvičení na kladení důrazu ve slovech i ve větách.
  • Cvičení na pauzu při hlasitém čtení
  • Cvičení na hlasité čtení textu s dialogem a bez dialogu

Určeno pro učitele (vyučovací předmět):

  • Mateřské školy
  • Českého jazyka
  • Dramatické výchovy (zejména na středních pedagogických školách)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 21.11.2019, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 950 Kč

 objednat

ZŠ 95 Jak ověřovat osvojení čtenářských dovedností žáků na 1. stupni ZŠ

Lektor/ka kurzu
Mgr. František Brož
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
7313/2019-3-257
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář je orientovaný na získání praktických dovedností v oblasti vývoje nástrojů k rozvíjení a ověřování čtenářských dovedností žáků, zejména 3. až 5. tříd základních škol. Účastníci semináře si osvojí základy dovednosti tvořit některé typy úloh ověřujících jednotlivé dovednosti, kterými je tvořena čtenářská gramotnost obecně (budou např. vytvářet úlohy na porozumění textu i jeho částem, nalezení informací v textu, určení či odvození významu slov i větších celků v daném kontextu, využití jednoho textu v jiném textu, interpretace různých druhů textu, interdisciplinární vztahy apod.). Práce v semináři se bude odehrávat s autentickými, zejména uměleckými texty využitelnými pro práci s žáky této věkové skupiny.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 07.11.2019, 9:30–14:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 090 Kč

 objednat

ZŠ 97 Hola, hola, škola volá (didaktické hry pro předškoláky a malé školáky)

Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
32209/2018-2-875
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář vychází z pedagogického přesvědčení o účinnosti a přínosnosti uplatňování aktivit s herním podtextem v podmínkách předškolního, ale také školního vzdělávání (hry spontánní a didaktické). Poukazuje na jejich široké možnosti při vytváření a usměrňování předmatematických a matematických představ, a to v kontextu s dalšími prvky rozumové výchovy (nejen). Prezentované náměty respektují věkové zvláštnosti dětí, individuální přístup. Tím, že vycházejí ze známých reálií (pohádky, říkanky, tradice, příroda aj.), nevyžadují složitou motivaci, povzbuzují k aktivnímu zapojení samy o sobě. 

Součástí semináře je audioukázka části hodiny matematiky v 1.ročníku ZŠ. Dostupnost a snažší uchopitelnost prezentovaných námětů usnadňují poskytnuté didaktické materiály. Jedná se o soubor pracovních listů a knihu, z jejíhož obsahu seminář částečně vychází. Tato kniha je zahrnuta v ceně kurzu a účastníkům bude ponechána. Informace o knize zasíláme níže:

Krejčová, E. Hola, hola, škola volá! 1.vyd. Praha: SPN- pedagogické nakladatelství, a.s., 2017.
K jednotlivým hrám knihy jsou vyhotoveny originální přílohy, které lze využít jako didaktickou pomůcku k realizaci příslušných činností. Tato skutečnost je významným přínosem pro usnadnění a zefektiv nění práce učitele, ale i pro podnětnou motivaci samotných účastníků.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 28.1.2020, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 820 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace