Kurzy

M 305 Rozvoj funkčního myšlení studentů ve výuce matematiky na střední škole

Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
15063/2022-4-472
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Na seminářích budou prezentovány konkrétní problémy, úlohy a podněty vhodné k motivaci, ilustraci či procvičení základních pojmů tématu Funkce ve výuce matematiky na základní či střední škole a především k rozvoji funkčního myšlení. Na seminářích budou účastníkům zdarma poskytnuty příslušné úlohy a pracovní listy pro žáky.  Sady úloh nesou názvy Naplňování nádob, Obsahy obrazců a Závodní okruhy. Jejich cílem je rozvíjet schopnost vnímat reálné děje z okolního světa jako závislosti, umět je popsat, sestavovat grafy, tabulky či předpisy těchto závislostí a interpretovat naopak grafy dané. 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 22.11.2023, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 050 Kč

 objednat

M 306 Rozvíjení porozumění matematice aktivní systematickou prací s názornými modely

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
758/2023-7-32
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Kurz je určen pro učitele 1. stupně ZŠ. Vychází z modelů projektu Mathe 2000+ E. Wittmanna a G. Müllera. Předvede práci s modely, které "rostou" s žáky - od předškoláků po žáky prvního i druhého období 1. stupně ZŠ, modely aritmetickými, geometrickými, ale i těmi zaměřenými na práci se vzory či daty. Účastníci semináře si prakticky jednotlivé modely vyzkouší při řešení gradovaných úloh. Důraz bude kladen na rozvíjení porozumění žáků problematickému učivu prvního stupně ZŠ, tedy na aktivní opakované užití modelů při řešení úloh žáky a na systematickou proměnu modelu v závislosti na postupném rozšiřování matematického obsahu v průběhu celé žákovy docházky na prvním stupni ZŠ.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 18.12.2023, 10:00–13:15

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 500 Kč

 objednat

M 308 Využívání pomůcek v hodinách matematiky: aritmetika 2. stupně ZŠ

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
28733/2021-4-821
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Na semináři se učitelé seznámí s možnostmi využití různých pomůcek v hodinách matematiky, a to zejména Montessori pomůcek, pomůcek z H-mat a dalších pomůcek pro aritmetiku, algebru a geometrii. Učitelé budou seznámeni s efektivními a oblíbenými přístupy k výuce matematiky. Učitelé se seznámí s pomůckami pro utváření pojmu zlomku či desetinného čísla, dělitelnosti, jako jsou Zlomková věž, Tabulka na desetinná čísla, Stovkový koberec, aj.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 30.11.2023, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

M 309 Aktivity do hodin matematiky

Lektor/ka kurzu
Mgr. Lukáš Javorek
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
670/2022-4-27
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Vyzkoušíme si aktivity do vyučovací hodiny matematiky, které budou bavit Vás i Vaše žáky. Čeká Vás také ochutnávka pestrých aktivit využitelných nejen v matematice vhodných i pro párovou práci. Podíváme se na online nástroje, které nám pomohou s přípravou hodiny a mohou je využívat i naši žáci. Předám vám online zdroje, které se mi osvědčily při výuce. Ze semináře si odnesete zásobník ověřených aktivit, ze kterého budete moci čerpat v průběhu školního roku a zatraktivnit své hodiny. Seminář je určen učitelům matematiky I. a II. stupně.

Seznámíme se s aktivitami pro jednotlivce – Zasloužené jméno, Kostky, Jednička, Karty s čísly, Desítka, Největší součet, Matematico, Postav věž, Číselná pyramida, Metr, Šablony, Hádanka.

Zažijeme si aktivity pro dvojice – Ano x Ne, Kolotoč, Telefonní číslo, Já mám – kdo má, Vyřeš a prohoď, Sirky, Domino, Dobble, Piškvorky, Pexeso, Vyškrtávačka.

 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 24.10.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

M 310 Slovní úlohy a hlavolamy v hodinách matematiky

Lektor/ka kurzu
Mgr. Lukáš Javorek
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
758/2023-7-32
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Obsahem semináře je získání inspirace, zdrojů a tipů do hodiny matematiky na téma hlavolamy a slovní úlohy. Ukážeme si také proč je dobré dělat chyby v hodinách matematiky a jak je ve výuce použít. Vyzkoušíme si jak lze pracovat se zadáním tak, aby žáky bavilo a budovalo v nich kritické a kreativní myšlení. Vyřešíme několik mechanických hlavolamů, díky kterým vaši žáci posílí jemnou motoriku a řešení nestandardních úloh a ukážeme si  slovní úlohy, které podporují uvažování a komunikaci v hodinách matematiky. Seminář je vhodný pro učitele I. stupně a II. stupně matematiky na ZŠ i učitelé matematiky na SOŠ a SOU.

 

Hlavolamy do hodin matematiky – Soma kostka, Geoboard, Tangram, Kolumbovo vejce, Golo, Evereto, Stomachion, Kaleidocyklus, šifry v hodinách matematiky . Tvorba, využití v hodinách. 

Práce se zadáním – tipy a ukázka zadání ve formě textu, QR kódu, zvuku, videa, obrázku, předmětu.

Slovní úlohy podporující uvažování a komunikaci v hodinách matematiky – slovní úlohy typu: Které číslo dává smysl?, Co je špatně?, Co bys udělal?, Co chybí?, Co když?  Nestandartní typy slovních úloh, které mohou sloužit jako nástroj pro diskusi ve třídě. 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 28.11.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

ZŠ 132 Rozvoj matematické pregramotnosti v předškolním vzdělávání

Lektor/ka kurzu
PaedDr. Iva Tomášková
Cílová skupina
učitelé MŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
22149/2021-7-667
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář seznámí účastníky s tím, co by mělo zvládat dítě předškolního věku v mateřské škole ve vztahu k matematickým činnostem. Rozvoj schopnost porovnávat, třídit, skládat a kompletovat. Hledání a vytváření shod a rozdílů jako významného nástroje rozvoje specifických schopností a dovedností pro pochopení matematiky. Rozvoj předmatematických představ je v předškolním vzdělávání založen na vytváření rozmanitých činností, dostatku příležitosti k rozvoji vědomostí, dovedností a schopností, návyků a rozvoje řeči, komunikace, pohybových dovedností a orientace v prostoru. Seminář bude veden formou aktivního výkladu a možností diskuse a příkladů dobré praxe. Účastníci semináře si vyzkouší některé činnosti a získají náměty na různé činnosti podporující matematickou gramotnost.

1 hodina

  • Úvod, seznámení se s účastníky
  • Cíle předmatematické výchovy, příprava na matematiku, důležitost předškolní přípravy a pozdější úspěšnost ve školní matematice
  • Okruhy matematické pregramotnosti dle RVP PV

1 hodina

  • Příprava dítěte na zpracování informací v zadání slovní úlohy, rozvoj řeči, komunikace, paměti, představ, prostorového vnímání,
  • Obrázek jako zdroj informací
  • Práce s otázkou a odpovědí

1 hodina

  • Porovnávání – charakter porovnávaných objektů
  • Porovnávání přirozené, porovnávání základní, porovnávání podílem, rozdílem
  • Aktivity spojené s porovnávánbím
  • Zobrazení, zobrazení prosté
  • Přiřazování – dvojice, n tice,
  • Aktivity k přiřazování, hry, orientace v prostoru,
  • Rozvoj jemné a hrubé motoriky

1 hodina

  • Třídění, schopnost třídit, vlastnosti tříd, zadání souboru, reprezentant třídy, usnadnění procesu třídění
  • Typy třídění – podle druhu, barvy, velikosti, taru
  • Třídění podle dvou a více kritérií, třídění úplné, neúplné,
  • Aktivity vztahující se k třídění
  • Řazení, uspořádání, vzájemné postavení objektů
  • Typologie uspořádání – časové, prostorové, časoprostorové, kvantitativní, kvalitativní
  • Orientace v uspořádaném souboru

1 hodina

  • Rozvoj logického myšlení – usuzování, uvažování, úlohy typu ZEBRA,
  • Hudebně pohybové činnosti rozvíjející matematickou pregramotnost
  • Kvantita – určitá, neurčitá
  • Číslo s významem kvantity
  • Množství a jeho určování do 6ti – určování počtu objektů,
  • Aktivity rozvíjející představu o množství

1 hodina

  • Modely čísla
  • Nezávislost počtu objektů na velikosti, barvě, vzájemného postavení, vzdálenosti, tvaru
  • Hry rozvíjející představu o nezávislosti počtu objektů na velikosti, barvě, tvaru, apod.

 

2 hodiny

  • Ukázky projektů týkající se matematické pregramotnosti
  • Hrajeme si s čísly
  • O skřítku Početníčkovi – rozvoj řeči, počítání předmětů, jednoduché slovní úlohy
  • Matematika v přírodě, využití školní zahrady
  • Případné ukázky práce s dětmi matematická pregramotnost
  • Závěr diskuse, hodnocení

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 06.12.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

IT 37 Naučte se sázet text jako profesionálové (LaTeX pro začátečníky)

Lektor/ka kurzu
Ing. Bc. Jiří Janek
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení
Kurz akreditován MŠMT pod č.
670/2022-4-27
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Cílem webináře je seznámit účastníky se systémem LaTeX, který se hojně používá především v přírodních vědách a technických oborech k sázení textů od výukových materiálů až po odborné publikace a skripta.

Po úvodu věnovaném stručné historii LaTeXu a představení odlišných přístupů k tvorbě dokumentů (WYSIWYG vs. WYSIWYM) bude následovat hlavní část webináře věnovaná přímo psaní dokumentů v LaTeXu. Účastníci budou seznámeni se základní strukturou dokumentu v LaTeXu a s problematikou překladu zdrojového textu a generování výsledného pdf dokumentu. Naučí se se vytvářet číslované i nečíslované seznamy, tabulky, psát matematické vzorce a umísťovat obrázky. Stručný výklad bude vždy následován jednoduchým procvičováním tak, aby si účastníci mohli ihned zkoušet to, co právě slyšeli.

Druhá část semináře bude věnována tématům, která se sazbou textu v LaTeXu úzce souvisí. Nejprve se zaměříme na citace, které jsou důležitou součástí odborných textů. Účastníci budou seznámeni s nástrojem JabRef pro správu citací i s tím, jak zahrnout citaci zdrojů do dokumentu v LaTeXu.

Dalším tématem bude grafika. Budou uvedeny rozdíly mezi vektorovou a rastrovou grafikou a jejich výhody a nevýhody. Bude představen program IPE, který umožňuje přesné kreslení (nebo rýsování) vektorových obrázků vhodných např. pro výuku geometrie.

Na závěr druhé části budou představeny další možnosti využití LaTeXu, např. pro tvorbu prezentací (beamer), posterů, životopisů, jedinečných zadání (spojení s programovacím jazykem Python), materiálů do hudební výchovy (spojení s programem Lilypond) atp. Účastníci budou seznámeni se zdroji, ze kterých je možné čerpat další informace a inspiraci.

Na úplném závěr webináře bude představen koncept open-source software. Následovat bude diskuze účastníků o možnostech a výhodách využívání open-source softwaru ve vzdělávání.

Celý webinář bude zaměřen prakticky. Hlavním přínosem pro účastníky by neměly být získané znalosti, ale především získané praktické dovednosti. Proto bude každé probírané téma hned procvičováno a účastníci obdrží stručný manuál shrnující probraná témata. Také se naučí hledat informace, pomocí kterých budou schopni v LaTeXu vysázet i to, co se na webináři přímo nenaučí.

  • Úvod (20 min)
    • LaTeX – úvod a historie
    • Odlišné přístupy k tvorbě dokumentů – LaTeX vs. MS Word
  • Píšeme v LaTeXu (70 min)
    • Editory pro LaTeX
    • Základní struktura dokumentu
    • Nadpisy a obsah
    • Velikost a typy písma
    • Matematické vzorce
    • Tabulky
    • Obrázky a grafy
  • Přestávka 30 minut
  • Citace v LaTeXu (20 min)
    • JabRef – nástroj pro správu citací
    • Zahrnutí citací do dokumentu
  • Grafika (30 min)
    • Rastrová vs. vektorová grafika, open-source editory
    • IPE – „malování“ přesněji a vektorově
    • Rýsování v IPE
  • Kam dál? (20 min)
    • Další možnosti využití LaTeXu – prezentace, postery, životopisy,…
    • Propojení LaTeXu s dalšími programy – vytváření jedinečných zadání pomocí Pythonu, sazba not pomocí Lilypondu,…
  • Open-source software (20 min)
    • Licencování softwaru, koncept open-source
    • Využití open-source softwaru ve vzdělávání – diskuze

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 30.11.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

PP 593 Zvládání žáků s výchovnými problémy I.a II.

Lektor/ka kurzu
PhDr. Lenka Svobodová
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
758/2023-7-32
Počet vyučovacích hodin
16 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Počet problémových žáků neustále narůstá. Na učitele jsou kladeny stále vyšší nároky v oblasti výchovného působení, především při zvládání problémových žáků a stresových situací s nimi souvisejících. Seminář se skládá ze třech na sebe navazujících částí. V první části se účastníci seznámí s příčinami problémového chování žáků a s možnostmi a hranicemi jeho ovlivnění, protože předpokladem úspěšného řešení problémového chování je hlubší porozumění příčinám. Stěžejní částí druhého semináře je oblast prevence, tedy jak problémovému chování žáků předcházet, jak ho předvídat či eliminovat. Důležitou součástí práce s problémovými žáky je ale i práce s vlastními emocemi, jejichž zvládání se na úspěšnosti ovlivnění problému významně podílí. Na druhém semináři také učitelé dostanou podklady pro vyzkoušení v praxi, které budou v navazujícím semináři předmětem rozboru. Třetí seminář bude převážně praktický a bude úzce navazovat na předcházející části.

 

Účastníci se seznámí s konkrétními problémovými situacemi a variantami jejich řešení. Předmětem rozboru budou jak kazuistiky z praxe lektorky, tak i z praxe účastníků. Učitelé se také seznámí s technikami a strategiemi, které jsou chybné, dále jaká kázeňská opatření používat a v neposlední řadě také s tím, s kým při řešení problémového chování spolupracovat.

 

Osnova 1. Semináře (8 x 45 minut):

  1. Problémový žák, problémové chování – definice, pojetí, různorodost
  2. Příčiny problémového chování
  3. Problémové chování žáka a třídní klima
  4. Metodika – analýza problému/problémového chování
  5. Komunikace s problémovým žákem
  6. Tlumení agresívních sklonů

 

Osnova 2. Semináře (8 x 45 minut):

  1. Možnosti ovlivnění problémového chování – prevence jako důležitý nástroj předcházení problémových situací
  2. Možnosti ovlivnění problémového chování – reakce na konkrétní problémové situace, kazuistiky, příklady z praxe
  3. Chybné a nefunkční strategie
  4. Kázeňské metody a prostředky
  5. Zvládání vlastních emocí, psychohygiena
  6. Opakování, diskuze, test

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 10.10. a 11.10.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

5 100 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace