Kurzy

ČJ 276 Podoby současné světové literatury

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
20817/2020-4-467
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Kurz obsahuje část teoretickou (seznámení s vývojem současné světové literatury se zaměřením na prózu (zejména fantaskní), představení významných autorů překládaných do češtiny) a praktickou (práce s vybranými texty).

Budeme se věnovat dílu vlivných současných světových autorů, jež zasadíme do širšího společenského kontextu a místy do vztahu k české literatuře. Zaměříme se na v současnosti silné tendence překračování žánrových omezení a zpochybňování hranic mezi vysokým a nízkým v umění, na reinterpretaci mýtu v literatuře a na práci s fantastickým a iluzivním v současných vysoce ceněných textech.

Výběrový okruh autorů: David Mitchell, Markus Zusak, Timur Vermes, Margaret Atwoodová, Michel Faber, Salman Rushie, Johanna Sinisalo, Vladimir Sorokin, Haruki Murakami, Kazuo Ishiguro, Jasutaka Cucui a další.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 15.10.2021, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 350 Kč

 objednat

ČJ 277 Literatura a nová média

Lektor/ka kurzu
PaedDr. Vladimír Heger
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
20817/2020-4-467
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář seznámí účastníky se změnami v povaze textu a zejména literárních děl v prostředí internetu a elektronických médií. Výklad budou doprovázet ukázky vybraných textů.

  • nová média a změny charakteru textu, intermediálnost a hypertext, vztah textu a obrazu, fanfiction, blogy
  • autoři využívající intermediálnost (W. G. Sebald, U. Eco, J. S. Foer, J. Marías, O. Tokarczuková, M. Urban aj.)
  • masová média jako téma literárních děl (D. Eggers, T. Pynchon, M. Dobbs, U. Eco, M. Vopěnka, M. Urban aj.)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 03.12.2021, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 350 Kč

 objednat

ČJ 279 Čtenářská gramotnost a výuka literatury ve spojení s ostatními vyučovacími předměty

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jitka Vyplašilová
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
20817/2020-4-467
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář se zaměřuje na teoretické i praktické začlenění mezipředmětových vztahů v hodinách literatury s přesahem k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti. Seminář si klade za cíl poukázat na propojenost všech předmětů ve vyučovacím procesu. Poukazuje na důležitost zvládnutí čtenářské gramotnosti a vzdělávání v ostatních předmětech. Dále se snaží o aktivní a zábavné zapojení žáků v hodině (projekt, skupinové vyučovaní, pohybové aktivity, názorové škály aj.) V semináři se nebude zaměřovat pouze na literární texty, ale i literární dějiny a okolnosti či literární teorii. Příjemným důsledkem bude procvičení a rozvoj slovní zásoby. Ukážeme si na různých typech cvičení a činnostech, jak propojit s literaturou a četbou hodiny matematiky, anglického jazyka, dějepisu, zeměpisu, přírodopisu, občanské a rodinné výchovy, vývratné a umělecké výchovy a tělesné výchovy.  Budeme využívat pracovní listy, činností učení (kartičky, obrázky, spojovačky aj.), obrazový materiál aj.  Účastníci programu si odnesou dostatek materiálů využitelných ve vlastní praxi. Součástí je rešerše vhodných pomůcek.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 02.11.2021, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 350 Kč

 objednat

ČJ 284 Specifika výuky českého jazyka žáků - cizinců

Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
39989/2020-4-907
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Alternativní metody výuky (obecně)

Metody pro podporu čtenářských dovedností

Metody pro podporu psaní

Výuka konverzace

Testování 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 10.12.2021, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 350 Kč

 objednat

IT 13 Jak jednoduše oživit klasickou prezentaci interaktivními prvky a zvýšit motivaci studentů

Lektor/ka kurzu
Bc. Petr Chamula
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
20817/2020-4-467
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

V tomto semináři budou nastíněny nové možnosti prezentace učiva skrze technologie. Účastník bude seznámen s aplikacemi, zejména aplikací Nearpod, které jsou vhodným prostředkem pro zvýšení interaktivity výuky a motivace žáků i vyučujících. Tyto aplikace nám zároveň umožní jednoduchý přechod mezi prezenční a distanční výukou.

První část semináře je věnována motivaci žáka ke studiu a možnostem jejího pozitivního ovlivnění pomocí vhodného použití technologií a aplikací. Zmíněna bude také motivace učitele při výuce za použití technologií.

V hlavní části semináře se zaměříme na aplikaci Nearpod jako prostředek k obohacení prezentací o interaktivní prvky. Účastníci poznají aplikaci Nearpod a její možnosti nejprve z pohledu žáka. Bude jim prezentována vzorová lekce vytvořená v programu MS PowerPoint obohacená o ankety, kvízy, otevřené otázky, virtuální prohlídky apod. vytvořené skrze aplikaci Nearpod. Zároveň uvidí aplikaci z pohledu vyučujícího a její možnosti nahlížet do práce žáků a okamžitě jim poskytovat zpětnou vazbu. V další části semináře si budou účastníci moci vyzkoušet vytvořit vlastní lekci a ve dvojicích cvičně otestovat funkčnost aplikace. Posluchači budou následně seznámeni s funkcí „Reports“, která jim po vyučovací hodině umožní nahlédnout do výsledků jednotlivých žáků a případně jejich počínání ohodnotit.

V poslední části semináře se účastník seznámí s možností vytvoření prezentace v aplikaci Google Slides s integrací aplikace Nearpod. Dále bude seznámen s možnostmi virtuální tabule a jejím využití v prezenční i distanční výuce. Závěrečná část bude věnována diskuzi a použití ostatních aplikací ve výuce a jejich případnému spojení s aplikací Nearpod.

  • Žák a motivace k výuce (45 minut)
  • Aplikace Nearpod – teoretická část (90 minut)
    • Seznámení s aplikací
    • Ukázka vzorové lekce
    • Popis funkcí
    • Ukázka integrace s ostatními aplikacemi
  • Aplikace Nearpod – praktická část (90 minut)
    • Praktické vytvoření interaktivní lekce z klasické PowerPoint prezentace
    • Otestování funkčnosti lekce ve dvojicích
    • Seznámení s funkcí Reports
  • Nearpod a Google Slides (45 minut)
    • Integrace aplikací a ukázka vytvoření lekce ve Slides jako náhradě za MS PowerPoint
  • Virtuální tabule a její využití (30 minut)
  • Tipy na ostatní aplikace k obohacení výuky (60 minut)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 01.11.2021, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 350 Kč

volných míst: 0
přihlásit se jako náhradník
 objednat

Brno 17.01.2022, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 350 Kč

volných míst: 3
 objednat

PP 498 Čtenářskou dílnou ke čtenářské gramotnosti

Lektor/ka kurzu
Mgr. Dana Svobodová
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
7471/2021-4
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Dílna čtení je jedna z možných cest, jak se žáky v hodinách českého jazyka hledat smysl čtení. Nezdůrazňuje rozdíly v technice čtení. Žáci nejsou zkoušeni ze čtení, pracují individuálním tempem. O své knize a o pocitech, které žáci při čtení mají, mohou diskutovat s ostatními. Vytváří si záznamy o četbě, ke kterým se mohou vrátit a připomenout si myšlenky a pocity, které je při četbě provázaly. Dílna čtení má velký vliv na utužení třídního kolektivu, při rozhovorech o četbě se setkávají vždy nové dvojice žáků a tím dochází k jejich lepšímu vzájemnému poznávání.

Cíle dílny čtení

· rozvíjení vědomého čtenářství

· vytváření kladného vztahu k vlastní četbě

· motivování k celoživotnímu učení

· podpořit kladné vztahy v kolektivu třídy, pracovat s textem, zpracovávat informace,   

   vyjadřovat názory ke čtenému textu

· seznámit žáky s knižním fondem školní knihovny

Témata:

Čtenářská dílna – význam, pravidla, výhody, nevýhody                                         45 min

Výběr knih pro čtenářskou dílnu                                                                              45 min

Inspirace pro čtenářskou dílnu – prostředí, křeslo pro hosta                                    45 min

Záznamy o četbě – formy zápisu dle čtenářské úrovně                                          135 min

Rozhovory o četbě  - třífázový rozhovor, překřížené skupiny                                 90 min                          

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 20.10.2021, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 350 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

descartes
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace