Kurzy

ČJ 215 Jak na čtenářské dílny?

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jiří Hruška
Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8
Tento kurz lze zařadit do šablony
Čtenářská gramotnost

Přehled témat:

  • čtenářská gramotnost a čtenářské dovednosti
  • metody práce s texty a konstruktivismus
  • příklady / ukázky čtenářských dílen
  • cíle a kritéria hodnocení
  • efektivní zpětná vazba, vnitřní motivace k učení a čtení

Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:

  1. představení tématu a cílů semináře
  2. představení lektora a účastníků
  3. snos myšlenek na téma: Co umíme?
  4. pojmenování vzdělávacích potřeb (resp. očekávání) k tématu ze strany účastníků (Co bychom se chtěli naučit? S čím si nevíme rady? Chtěli bychom odpovědi na tyto otázky…)
  5. praktické ukázky výukových programů (resp. metod) – přímá práce účastníků kombinovaná s pozorováním videí
  6. analýza ukázek
  7. plánování dle potřeb účastníků
  8. společná reflexe – přijímání a poskytování zpětné vazby k prezentovaným plánům i přípravám

 

další informace

Brno 08.11.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

ČJ 184 Nejen Čapkem živ jest člověk, jsou tu také komiksy

Lektor/ka kurzu
Mgr. Pavel Pilch
Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8

Komiks se v posledních letech stále častěji dostává do hledáčku vědců všeho druhu. Úspěšně se zbavuje nálepky „nízkého“ umění a nachází si cestu i k těm, kdo by se jeho čtením dříve nezabývali. Potenciál využití komiksu ve výuce na druhém stupni ZŠ a střední škole je však nadále téměř nevyužit. Seminář má za cíl představit komiks jako plnohodnotný umělecký druh, který má co říct dětem i studentům a zejména může osvěžit výuku. Ve čtyřech seminářích se účastníci naučí používat komiksovou terminologii, interpretovat komiks ve vtahu k jeho specifické struktuře, využít komiks jako praktický nástroj pro cvičení a nakonec diskutovat o komikse jako o uměleckém díle, které může obohacovat nejen výuku, ale lidský život obecně.

Obsahem je představení základní komiksové terminologie a možností práce s komiksem ve výuce – interpretace, praktická cvičení, diskuse o (ne)uměleckosti komiksu, komiksové adaptace literárních děl, hledání místa komiksu v univerzu literárním i univerzu výtvarném. Témata:

-Základní komiksová terminologie (60 min)

-Možnosti interpretace komiksu ve výuce (60 min)

-Praktické využití komiksové tvorby ve výuce (90 min)

-Komiks jako literární adaptace – pro a proti (90 min)

            -Je komiks umění? A jaké? (60 min)

Nevhodné pro učitele, kteří komiksem opovrhují !

další informace

Brno 31.10.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

ČJ 186 Metody a formy práce vedoucí ke čtenářské gramotnosti a efektivnímu učení

Lektor/ka kurzu
Mgr. Dana Svobodová
Cílová skupina
učitelé ZŠ 1, učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
5950/2018-2-239
Počet vyučovacích hodin
8
Tento kurz lze zařadit do šablony
Čtenářská gramotnost

V semináři budou předvedeny originálně zpracované didaktické zkušenosti pedagogů z praxe, zahrnující různé oblasti vzdělávání, zaměřené na rozvoj čtenářské gramotnosti. Lektorka zároveň představí vlastní nové a obecně málo známé a frekventované formy a metody vyučování. V první části se lektor zaměří na obecnější principy metodiky a didaktiky (na praktických příkladech), na využití inovativních, aktivizujících metod, v druhé části pak na ukázky konkrétních možností, jak výuku vést a obohacovat o zajímavé prvky a činnosti. Seminář bude věnován především těmto formám a metodám práce: otevřenému učení a prožitkovému učení, vyhledávání a zpracovávání informací, technikám RWCT – metoda I.N.S.E.R.T., pětilístek, volné psaní, metoda barevných papírů, třífázový rozhovor a mnoho dalších.

Změny ve vzdělávání – kurikulární reforma, rozvoj klíčových kompetencí (kompetence pro život) – 45 min

Čtenářská gramotnost: vyvození sedmi základních strategií čtenářské gramotnosti – 45 min

Obecná pedagogika – metody a formy práce, které rozvíjejí nejvíce klíčových kompetencí (vyvození) – 45 min

Model vzdělávání: E – U – R (45 min)

Inovativní a aktivizující metody a formy práce: prvky RWCT (včetně vyvození vhodných metod hodnocení – hodnotící teploměr, sluníčková metoda hodnocení…) – 180 min

další informace

Brno 21.11.2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

volných míst: 0
 objednat

Brno 23.1.2019, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

ČJ 187 Podoby současné světové literatury

Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

Kurz obsahuje část teoretickou (seznámení s vývojem současné světové literatury se zaměřením na prózu, představení významných autorů překládaných do češtiny) a praktickou (práce s vybranými texty a otázkami).

Budeme se věnovat dílu vlivných současných světových autorů, jež zasadíme do širšího společenského kontextu a do vztahu k české literatuře. Zaměříme se na v současnosti silné tendence překračování žánrových omezení a zpochybňování hranic mezi vysokým a nízkým v umění, na reinterpretaci mýtu v literatuře a na práci s fantastickým a iluzivním v současných vysoce ceněných textech.

Výběrový okruh autorů: David Mitchell, Markus Zusak, Timur Vermes, Margaret Atwoodová, Michel Faber, Salman Rushie, Edice Mýty, Johanna Sinisalo, Vladimir Sorokin, Haruki Murakami, Rjú Murakami, Kazuo Ishiguro, Jasutaka Cucui, Jü Chua, Mo Jen a další.

Tento kurz přispívá k rozvoji čtenářské gramotnosti.

další informace

Brno 30.11.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

ČJ 188 Inspirace pro rozvíjení čtenářské gramotnosti v hodinách ČJL

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jarmila Sulovská
Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8
Tento kurz lze zařadit do šablony
Čtenářská gramotnost

Obsah semináře vychází z požadavků RVP ZV na rozvíjení klíčových kompetencí v rámci ŠVP. Zohledňuje různé učební strategie žáků, využívá mezipředmětové vztahy, prolínání vzdělávacích oblastí a průřezových témat s předmětem ČJL. Je vytvořen na základě poznatků získaných z odborné literatury, příspěvků z vědeckých konferencí a vlastního pedagogického působení lektorky. Nabízí inspirace, jak pomocí rozmanitých metod motivovat žáky ke čtení, rozvíjet jejich čtenářskou gramotnost, naučit je pracovat s krásnou literaturou i s odborným a publicistickým textem, vyhledávat klíčové informace a pracovat s nimi. Účastníci si prakticky vyzkoušejí vybrané aktivity spojené s prací s textem a seznámí se některými technikami, jejichž pomocí je možno docílit funkční čtenářské gramotnosti.

Rozpis obsahu:

-Seznámení s teoretickými poznatky výzkumů zaměřených na čtenářství

-Osobnost učitele, význam motivace, aktivizace žáků a kreativity při práci s textem

-Vytváření čtenářského vkusu, rozlišování hodnotné literatury od literatury konzumní a manipulační

-Smysl pro krásu jazyka, rozvíjení estetického cítění – prožitkové vnímání

-Význam regionální literatury, literární soutěže, spolupráce s knihovnami, besedy s autory atd.

-Tradiční a netradiční hodiny literární výchovy

-Tvořivý přístup ke čtení a psaní ve strategii RWCT

-Čtení s otázkami, čtení s předvídáním, podvojný deník – žákovské reflexe na četbu, literární dopisy, řízené čtení, skládankové čtení, atd.

-Vyhledávání klíčových slov a informací, učíme se navzájem, metoda INSERT atd. 

další informace

Brno 26.10.2018, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 850 Kč

 objednat

ČJ 190 Nebojme se poezie

Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8
Tento kurz lze zařadit do šablony
Čtenářská gramotnost

Procházka světem poezie založená na konkrétních setkáních básníků napříč dvacátým a dvacátým prvním stoletím.

Výuková akce bude vedena především seminárním způsobem, pedagogové si tedy vyzkoušejí sami na sobě principy, které budeme sledovat a prohlubovat. Jednotlivá témata budou doplněna nejen prací s textem, ale i metodami tvůrčího psaní, které je, domnívám se, nezbytné ve větší míře do výuky českého jazyka a literatury prosadit. Pokusí se napsat báseň o konkrétním měsíci, stejně jako manifest osobní svobody. Připomenuty budou též elementární principy moderní poezie, zejména asociativnost daná její kontaktem se surrealismem a dalšími moderními uměleckými směry a proudy.

Základní principy interpretace básní - na práci s konkrétními texty ukázat principy rytmické, které ovšem nemají mít podobu jen jakéhosi "čárkování", ale skutečně prohlubují porozumění textu. (2 hod)

Karel Toman - Měsíce, Karel Šiktanc - Český orloj, Petr Hruška - Měsíce. Básnické kalendáře v průběhu století. (3 hod)

František Gellner - Po nás ať přijde potopa, Jakub Deml - Zapomenuté světlo a Moji přátelé, Ivan Martin Magor Jirous - Magorovy labutí písně a Okuje. Podoby české nezávislosti a undergroundu. (3 hod)

další informace

Brno 15.11.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

ČJ 193 Rozumíme reklamě a umíme (se) před ní bránit?

Cílová skupina
učitelé ZŠ 1, učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8

Tematický blok Rozumíme reklamě a umíme (se) před ní bránit? představí různé formy marketingové komunikace a soustředí se především na jednu z jejích forem – na reklamu (vizuální i audiovizuální, marketingovou, sociální i politickou). Seznámí s jejími globálními cíli, s její historií a zaměří se také na jazykové i nejazykové prostředky a strategie, jimiž autoři reklam manipulují různými cílovými skupinami (vše bude doloženo ukázkami reklam). Součástí semináře budou otázky zneužití reklamy a obrany před jejím působením.

Témata:

1.         Marketingová komunikace, Marketingový komunikační mix

2.         Druhy a typy reklamy

3.         Cíle a funkce reklamy

4.         Verbální prostředky v reklamě

5.         Cílová skupina – rozhodující faktor při tvorbě reklamy

6.         Vývoj vyjadřovacích prostředků a strategií v české reklamě

7.           Odborný styl a česká reklama

další informace

Brno 13.11.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

ČJ 195 Jazykové hry v hodinách češtiny

Cílová skupina
učitelé ZŠ 1, učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8
Tento kurz lze zařadit do šablony
Čtenářská gramotnost

Seminář chce hledat radost z poznávání jazykových jevů, účastníky čeká mnoho jazykových her, veselých cvičení a diktátů, luštění jazykových hlavolamů. Povíme si o dlouhodobých hrách v hodinách češtiny i mimo ně. Představíme si i dostupné společenské jazykové hry, jiné  společenské hry upravíme pro potřeby jazyka.

  • úvodní hra
  • hry dlouhodobé
  • hry krátkodobé
  • hravá cvičení, jazykové hlavolamy, jazyková nej,...
  • hravé diktáty a zajímavé domácí úkoly
  • společenské jazykové hry a jejich úpravy
  • závěr

další informace

Brno 08.10.2018, 10:00–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 850 Kč

 objednat

ČJ 196 Specifika výuky českého jazyka žáků - cizinců

Lektor/ka kurzu
Mgr. Hana Svobodová
Cílová skupina
učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8
Tento kurz lze zařadit do šablony
Čtenářská gramotnost

Seminář se zaměřuje na možnosti užití vybraných metod a postupů ve výuce českého jazyka jedinců s odlišným mateřským jazykem.

Důraz je položen na rozvoj čtenářských dovedností a schopnosti porozumět psanému textu. Nedílnou součástí výuky je i podpora psaní a metody nácviku konverzace.

Tyto vybrané metody slouží ve výuce češtiny jedinců s odlišným mateřským jazykem nejen k motivaci a rozvoji vlastních schopností a vědomostí, obzvláště nácvik psaní a mluvení, jsou důležité pro úspěšné testování znalostí (např. Zkouška z jazyka a reálií pro účely udělování státního občanství ČR), ale vedou především k aktivnímu začleňování těchto jedinců do společnosti.

1. Alternativní metody výuky (obecně)

2. Metody pro podporu čtenářských dovedností

3. Metody pro podporu psaní

4. Výuka konverzace

5. Testování

další informace

Brno 12.11.2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace