Seminář je zaměřen na rozvoj pohybových schopností a dovedností (lokomočních, manipulačních aj.) u dětí předškolního a mladšího školního věku. Tyto hry, aktivity a činnosti lze aplikovat do prostředí školní třídy nebo tělocvičny. Účastníci se aktivně zapojí do nácviku pohybových her a činností, které jsou v praxi ověřeny a lze je zařadit do vzdělávací nabídky v mateřské škole a do vzdělávání na prvním stupni základní školy.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Interaktivní přednáška se zapojením všech účastníků, teoretické zásady s navazujícím nácvikem. Výklad podpořený prezentací v MS Power Point, individuální práce, sebezkušenostní techniky, práce ve skupinách, hraní rolí, zpětná vazba, reflexe provedených aktivit, testy, výtvarné techniky, diskuze, příklady z praxe, opakovaná cvičení, rady a doporučení ke zlepšení
1.blok v rozsahu 2 vyuč.hodin
2.blok v rozsahu 2 vyuč.hodin
3.blok v rozsahu 2 vyuč.hodin
4.blok v rozsahu 2 vyuč.hodin
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Interaktivní přednáška se zapojením všech účastníků, teoretické zásady s navazujícím nácvikem. Výklad podpořený prezentací v MS Power Point, individuální práce, sebezkušenostní techniky, práce ve skupinách, hraní rolí, zpětná vazba, reflexe provedených aktivit, diskuze, příklady z praxe, opakovaná cvičení, rady a doporučení ke zlepšení
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
I s nejmenšími dětmi (kolektivy mateřské školy a první resp. druhé ročníky základních škol) lze preventivně pracovat a rozvíjet v nich určité sociální kompetence, např. adekvátní chování ve vztazích s ostatními, komunikaci, spolupráci, společenská pravidla, toleranci k rozdílům, funkční řešení problémů nebo předcházení projevům rizikového chování.
Práce s touto věkovou skupinou má jednu obrovskou výhodu - vykazuje (na rozdíl od starších dětí a náctiletých) téměř vždy vysokou motivaci a nadšení jedinců pro skupinové nebo kreativní aktivity.
Mějme také na paměti, že v tomto věku působí dospělá autorita (rodič, učitel, vychovatel, školní psycholog, preventista, vychovatel, vedoucí aj.) o mnoho silněji než později, kdy se na toto místo dostává spíše vrstevník, starší sourozenec či média. Z hlediska školní primární prevence rizikového chování je možné této velké výhody ve prospěch pozitivního působení na děti využít.
Lektor jakožto školní psycholog a preventista se bude snažit předat vědomosti a zkušenosti získaná teoretickým studiem psychologie a praktickými zkušenostmi nabytými ve sféře školního prostředí a pedagogicko-psychologického kontextu.
Po celou dobu programu bude vymezen čas a prostor pro vlastní dotazy a připomínky samotných účastníků.
(základní fyziologické potřeby, úroveň schopnosti učení, socializace a kognitivních procesů (pozornost, paměť, myšlení).
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Jak už sám název napovídá, seminář se zabývá lepším poznáním a zkoumáním konkrétního třídního kolektivu, který je každý ve svém složení jedinců, jejich sociálních rolích, vzájemných vztazích, atmosféře, vlastnostech a schopnostech (např. ochota si navzájem pomoci) neopakovatelný a originální. Mnoho důležitých fenoménů lze však ve většině kolektivů více či méně posuzovat resp. měřit.
Seminář se dělí na dvě základní části.
MAPOVÁNÍ TŘÍDNÍHO KLIMATU, při jehož použití nefigurují konkrétní jména žáků (ani konkrétní vztahy mezi nimi), ale obecné vlastnosti nebo schopnosti celého kolektivu např.: míra spokojenosti žáků ve třídě nebo pocitová dovednost řešit problémy. Pomocí mapování třídního klimatu tedy můžeme lépe zjistit aktuální či dlouhodobější situaci ve třídě ohledně jejich aktuální nálady, celkové atmosféry, jejich pocitové míry bezpečnosti, empatie, blízkosti, důvěry, soudržnosti, spolupráce, komunikace, ale také soutěživosti, strachu, agrese a dalších měřitelných fenoménů ve třídě.
Pomocí SOCIOMETRIE zjišťujeme specifické vlastnosti (např.: oblíbenost nebo vliv) u konkrétních žáků ve třídě (pracujeme tedy s jejich jmény) či jejich sociální role a vzájemné vztahy, což už je o mnoho složitější z hlediska nutnosti souhlasů zákonných zástupců, celkové obtížnosti odborných metod či adekvátní práce s výsledky. Po proškolení je však většina pedagogů schopna základní sociometrické nástroje použít.
Seznámíme se s některými konkrétními metodami (na nichž není potřeba certifikát z odborného školení) mapování třídního klimatu i sociometrických nástrojů, kterými účastníky na základě své praxe provedu a poučím od začátku až do konce – rozdělení jednotlivých metod podle určitých věkových skupin žáků, jejich administraci, vyhodnocení, práci s výsledky, adekvátní možnosti sdělení výsledků zákonným zástupcům či pedagogům a jejich možnému využití při další práci se třídou.
Lektor jakožto školní psycholog a preventista se bude snažit předat vědomosti a zkušenosti získaná teoretickým studiem psychologie a praktickými zkušenostmi nabytými ve sféře školního prostředí a pedagogicko-psychologického kontextu.
Po celou dobu programu bude vymezen čas a prostor pro vlastní dotazy a připomínky samotných účastníků.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Obsahem semináře je seznámení s receptivními i produktivními aktivitami a hrami k procvičování anglického jazyka v různých úrovních pokročilosti. Účastníci si prakticky vyzkouší širokou škálu zábavných a užitečných aktivit pro žáky ve věku 6 - 12 let.
Nejprve si projdeme slovní zásobu, která je vyučovaná v jednotlivých úrovních pokročilosti Poté proběhne sdílení dobré praxe a seznámíme se s aktivitami, který mi je možné obsáhnout více lexikálních témat jak produktivní tak receptivní formě. Naposledy se zaměříme na některé specifické aktivity vhodné pro určité konkrétní úrovně a témata.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář seznámí účastníky s tím, co by mělo zvládat dítě předškolního věku v mateřské škole ve vztahu k matematickým činnostem. Rozvoj schopnost porovnávat, třídit, skládat a kompletovat. Hledání a vytváření shod a rozdílů jako významného nástroje rozvoje specifických schopností a dovedností pro pochopení matematiky. Rozvoj předmatematických představ je v předškolním vzdělávání založen na vytváření rozmanitých činností, dostatku příležitosti k rozvoji vědomostí, dovedností a schopností, návyků a rozvoje řeči, komunikace, pohybových dovedností a orientace v prostoru. Seminář bude veden formou aktivního výkladu a možností diskuse a příkladů dobré praxe. Účastníci semináře si vyzkouší některé činnosti a získají náměty na různé činnosti podporující matematickou gramotnost.
1 hodina
1 hodina
1 hodina
1 hodina
1 hodina
1 hodina
2 hodiny
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Kurz, který seznámí účastníky s možnostmi textového editoru i základními typografickými pravidly, ukázka zápisů méně obvyklých znaků na klávesnici.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Počet problémových žáků neustále narůstá. Na učitele jsou kladeny stále vyšší nároky v oblasti výchovného působení, především při zvládání problémových žáků a stresových situací s nimi souvisejících. Seminář se skládá ze třech na sebe navazujících částí. V první části se účastníci seznámí s příčinami problémového chování žáků a s možnostmi a hranicemi jeho ovlivnění, protože předpokladem úspěšného řešení problémového chování je hlubší porozumění příčinám. Stěžejní částí druhého semináře je oblast prevence, tedy jak problémovému chování žáků předcházet, jak ho předvídat či eliminovat. Důležitou součástí práce s problémovými žáky je ale i práce s vlastními emocemi, jejichž zvládání se na úspěšnosti ovlivnění problému významně podílí. Na druhém semináři také učitelé dostanou podklady pro vyzkoušení v praxi, které budou v navazujícím semináři předmětem rozboru. Třetí seminář bude převážně praktický a bude úzce navazovat na předcházející části.
Účastníci se seznámí s konkrétními problémovými situacemi a variantami jejich řešení. Předmětem rozboru budou jak kazuistiky z praxe lektorky, tak i z praxe účastníků. Učitelé se také seznámí s technikami a strategiemi, které jsou chybné, dále jaká kázeňská opatření používat a v neposlední řadě také s tím, s kým při řešení problémového chování spolupracovat.
Osnova 1. Semináře (8 x 45 minut):
Osnova 2. Semináře (8 x 45 minut):
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.