Kurzy

M 179 Statistika pro začátečníky

Cílová skupina
učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8

Obsah:

Histogram včetně krátkého historického úvodu, odhady středních hodnot, rozptyl

Frekvenční a distibuční funkce, pravděpodobnost a statistická rozdělení

Statistické testy neparametrické a parametrické, nulová hypotéza, test dle Kolmogorova a Smirnova, F-test, t-test

Regresní metody a korelace, korelační koeficient

Analýza rozptylu, ANOVA

Multivariační metody, principy shlukové analýzy a metod rozlišení vzoru

Nejnovější trendy ve statistickém zpracování dat, kloudová řešení, principy neuronových sítí a učících metod

další informace

Olomouc 15.11.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 850 Kč

 objednat

Brno 22.11.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 850 Kč

 objednat

Praha 29.11.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 850 Kč

 objednat

M 180 Aktivity pro rozvoj matematického nadání

Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
6

Seminář má 3 části:

  • Teorie o matematickém nadání a matematicky nadaném žákovi (latentní x manifestované nadání, Renzulliho trojkruhový model nadání, nadání typu řešitel x badatel, možnosti a meze akceleračních a prohlubovacích metod, …) – 1 hod.
  • Matematické soutěže (typy soutěží, praktické záležitosti kolem zapojení do žáka do soutěží, pohled do zákulisí, …) – 2 hod.

Aktivity pro rozvoj matematicky nadaného žáka (typologie aktivit včetně praktických ukázek – např. aktivity pro rozvoj početní rychlosti, aktivity zaměřené na práci s různými metodami řešení, aktivity zaměřené na tvorbu úloh, …) – 3 hod.

další informace

Praha 26.10.2018, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 260 Kč

 objednat

Brno 09.11.2018, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 260 Kč

 objednat

M 181 Integrace cizího jazyka do výuky (nejen) matematiky

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jan Wossala, Ph.D.
Cílová skupina
učitelé ZŠ 1, učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8
Tento kurz lze zařadit do šablony
Cizí jazyky, Matematická gramotnost

Absolvováním semináře získají vyučující základní povědomí o přístupu CLIL, tedy integraci cizího jazyka do výuky nejazykového předmětu. V průběhu semináře získají inspiraci pro vlastní zařazení CLILu do výuky, která pak bude podpořena konkrétními náměty pro aktivity. Mezi aktivity bude patřit např. tzv. „language showers“, výuková videa v cizím jazyce, řešení slovních úloh zadaných v anglickém jazyce, matematické hry, pracovní listy pro zařazení do výuky, využití cizojazyčných vzdělávacích aplikací, atd.

V první části semináře (2 - 3 vyučovací hodiny) budou účastníci seznámení s přístupem CLIL a jeho specifiky. Náplní druhé části (5 - 6 vyučovacích hodin) pak budou praktické ukázky vybraných aktivit v hodinách matematiky a některých dalších předmětů, včetně námětů pro výběr dalších aktivit.

další informace

Brno 16.11.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Olomouc 22.11.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Praha 07.12.2018, 10:30–17:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

M 182 Geometrická a černobílá symetrie

Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8
Tento kurz lze zařadit do šablony
Matematická gramotnost

  • Motivace hledání souměrnosti. Geometrická symetrie základních pravidelných n-úhelníků (n = 3, 4, 6) a obdélníku. Symetrie pásu, zavedení posunuté osové souměrnosti, frýzové vzory, klasifikace.
  • Pojem černoblé symetrie. Černobílá symetrie základních pravidelných n-úhelníků (n = 3, 4, 6) a obdélníku. Zavedení pojmu černobílá osová souměrnost. Klasifikace.
  • Rozšíření frýzových vzorů o černobílou symetrii, zavedení pojmu černobílá posunutá osová souměrnost, tj. posunutá osová souměrnost spojená se změnou barvy, klasifikace. 
  • Vytváření pracovních listů pro žáky. Diskuze.

další informace

Praha 15.10.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Olomouc 08.11.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

M 183 Vizualizace při budování pojmu a řešení úloh

Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8
Tento kurz lze zařadit do šablony
Matematická gramotnost

Vážným nedostatkem tradičního vyučování matematice je kladení důrazu na vstřebávání celé řady poznatků a algoritmických dovedností a malá pozornost věnovaná jejich tvořivému využívání jak v matematice, tak i mimo ni. Využívat matematiku znamená umět určit, kdy, kde a jak použít poznatky, které má uživatel (a to nejen žák) k dispozici. To vyžaduje, aby tvořil, formuloval a konstruoval modely, jazyky, budoval pojmy a sdružoval je, využíval své předchozí zkušenosti, diskutoval o svých zjištěních. Slovní úlohy jsou jedním z prostředí, kde je tento přístup možno realizovat. Seminář je zaměřen hlavně na tato témata: Vizualizace jako jedna z možností odstraňování formalismu ve vyučování. Vizualizace problému jako diagnostický nástroj při řešení různých variací jedné úlohy a při různých typech modifikací úloh. Mechanismy řešitelského procesu slovních úloh při použití různých typů reprezentací. Využití různých typů reprezentací jako edukačního a reedukačního nástroje. Využití různých typů reprezentací jako diagnostického nástroje

další informace

Brno 10.10.2018, 8:30–15:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Praha 17.10.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Olomouc 07.11.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

M 185 Budování neformálního poznání u zlomků aneb co dělat, aby jim žáci opravdu rozuměli

Lektor/ka kurzu
PhDr. Gabriela Novotná
Cílová skupina
učitelé ZŠ 1, učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
6

Účastníci budou vedeni, aby sami aktivně plnili úlohy a zkusili si tak, s jakými obtížemi se můžou jejich žáci potýkat. Některé oblasti budou doplněny videoukázkou, nad kterými bude vedena diskuze.

  • Zařazení tématu do vzdělávací oblasti
  • Nejčastější problémy žáků
  • Seznámení se s různými modely pojmu zlomek (kruhový model, úsečka, diskrétní model, čokoláda apod.) a práce s nimi
  • Zlomek jako část celku a další reprezentace
  • Objevení a prezentace základních algoritmů pro práci se zlomky
  • Zlomky na číselné ose
  • Gradované úlohy k procvičení
  • Závěrečná diskuze a shrnutí

další informace

Praha 14.11.2018, 9:00–14:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 280 Kč

 objednat

M 186 Krásy matematiky v chaosu a fraktálech

Cílová skupina
učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
6

Obsah:

1.Iterační principy numerických výpočtů - popis základních metod řešení nelineárních rovnic, zastavovací podmínky a podmínky konvergence

2.Jednoduché populační modely, deterministický chaos

3.Fraktálové struktury, fraktální dimenze křivky, motivace na příkladu měření délky pobřeží

další informace

Praha 14.11.2018, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

990 Kč

 objednat

Brno 28.11.2018, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

990 Kč

 objednat

Olomouc 05.12.2018, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

990 Kč

 objednat

M 187 Finanční plánování rodiny aneb, jak si nezatížit finanční rozpočet

Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8
Tento kurz lze zařadit do šablony
Výchova k podnikavosti

Jak se neztratit ve světě financí

  • Peníze a jejich role
  • Finanční systém
  • Aktivní a pasivní operace bank
  • Úrok, úvěr
  • Magický trojúhelní financí – nejdůležitější schéma pro život
  • Peníze na útěku

další informace

Praha 16.11.2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Brno 29.11.2018, 10:30–17:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Olomouc 07.12.2018, 10:30–17:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

M 188 K čemu je ta tvá matematika? Copak jde štěstí vypočítat?

Cílová skupina
učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8
Tento kurz lze zařadit do šablony
Matematická gramotnost

Tématem kursu je role matematiky v dnešních společenských vědách, zejména ekonomii. Cílem kursu je ukázat, kde může být užitečná a kde jsou v dané oblasti její limity.

Hlavními problémy, na které matematika ve společenských vědách naráží, jsou zejména nedostatek informací (neurčitost) a obtížný popis liských preferencí, obecně pak nemožnost předvídání svobodného rozhodování. To vše zabraňuje mechanickým aplikacím matematických postupů, ale na druhou stranu činí věc zajímavou: je například otázkou, nakolik je naše rozhodování ovlivněno teoriemi, které je původně měly jen popisovat.

Po krátkém představení současné matematiky a jejích možností bude diskutována problematika předpovídání za neurčitosti, popisu lidského rozhodování a modelování konfliktních situací (teorei her), vše demonstrováno na praktických příkladech (od sestavování rozvrhu po korupci či fake news). Následně bude diskutováno téma zmíněné v názvu: jak může a jak nemůže matematika pomoci ve „spravedlivém“ přerozdělování společně vytvořeného bohatství.

Při výkladů nebude zabíháno do detailů – spíše než detailní přehled probraného materiálu by se účastníci měli odnést určitý vhled, který umožňuje nahlížet věci i z jiného než „selského“ úhlu pohledu.

1. hod. Matematika se představuje: starověk, středověk, moderní nadšení, postmoderní vystřízlivění, matematika dnes, co dnes je a co není vědecké

2. hod.  Matematika a myšlení: nevyhnutelnost logiky, myšlení pomalé a rychlé, heuristiky,  kognitivní zahlcení, ahaefekt, racionální a „iracionální“ chování, koherence aneb která news je fake.

3. hod. Matematika a předpovídání: co je a co není náhoda, všudypřítomná statistika, dynamické systémy, teorie chaosu,

4. hod. Matematika a rozhodování: vícekriteriální rozhodování aneb když je něco za něco, NP-úplnost aneb proč nelze sestavit ideální rozvrh, rozhodovíní za neurčitosti,

5. hod. Matematika a hry: modelování konflitních situací, spravedlivá a nespravedlivá hra, Nashovo ekvilibrium aneb jak se dostat do ráje, když každý táhne za jiný provaz, proč hrajeme, i když prohráváme, pojištění proti prohře

6. hod. Matematika a spravedlnost: jak spravedlivě rozdělit koláč, superaditivní efekt aneb jak se podělit, když 1+1=3, co dokáže a co nedokáže neviditelná ruka trhu, nutnost pravidel aneb jak by to vypadalo, kdyby každý jezdil jsk chce, proč by byl socialismus super, jen kdyby….

7-8. hod. Závěrečný „test“: krátká esej či diskusní příspěvek na některé z probíraných témat, prezentace, diskuse (dle počtu účastníků)

další informace

Praha 08.10.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Brno 26.11.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Olomouc 10.12.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

M 189 Podnětné příklady na řešení (ne)rovnic a užití grafů funkcí

Lektor/ka kurzu
Mgr. Karel Otruba
Cílová skupina
učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
5950/2018-2-239
Počet vyučovacích hodin
8
Tento kurz lze zařadit do šablony
Matematická gramotnost

Rozvrstvíme-li školskou matematiku podle významu a účelu jejích tradičních témat, patřila by jistě témata s klíčovými slovy "rovnice, nerovnice, funkce, grafy" do kategorie "základní nářadí" pro celou výuku matematiky. Hlavně od nich se totiž odvíjí vše ostatní a všude jinde se pak dále používají. Propojování pohledů „rovnice, funkce, grafy“ (s výraznou podporou geometrie, zvl. analytické) je také klíčovou přípravou pro hledání strategií při řešení úloh státní maturity. Užití vhodného přístupu a postupu může totiž řešení mnoha maturitních příkladů výrazně (hlavně časově) optimalizovat. Hledání, nacházení a využívání souvislostí mezi kapitolami zdánlivě vzájemně odlehlými je také nejlepším způsobem, jak do látky lehce vniknout, snadno si ji zapamatovat a s prospěchem používat.

Zvláště téma „exponenciální a logaritmické (ne)rovnice“ a „(ne)rovnice s parametrem“ patří dnes mezi středoškoláky k nejobávanějším. I proto stojí za to vyhledávat nové přístupy, které jim jeho uchopení usnadní. 

Pokusíme se také proniknout do psychologie studentského vnímání této problematiky, jak o ní víme ze vzpomínek významných osobností (C. G. Jung a další).

Jistě stojí za povšimnutí i to, že "nové a netradiční" postupy a přístupy se většinou zakládají na několika základních a studentům (doufejme) známých skutečnostech a principech.  

O tom všem budeme na semináři hovořit. 

další informace

Praha 22.10.2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Olomouc 08.10.2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Brno 05.11.2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

M 190 Zajímavá algebra v moderní době

Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8
Tento kurz lze zařadit do šablony
Matematická gramotnost

  1. Rozklad přirozených čísel na prvočísla. Jak to souvisí se šifrováním a s bezpečností bankovních kont? Ukázka jedné šifry od spisovatele E. A. Poea.  Dvě faktorizační metody dostupné i žákům ZŠ. (2 vyuč. hodiny)
  2. Seznámení s kalkulátory realizujícími symbolické výpočty (TI-92 Plus), resp. se základními možnostmi programu Mathematica. (Půjde o elementární úvod vhodný i pro ty, kteří s těmito prostředky nemají žádnou zkušenost.)  (2 vyučovací hodiny)
  3. O jednom zajímavém matematikovi (J. J. Sylvester), jeho životních osudech a o něčem, čemu bychom se od něj mohli přiučit. (2 vyučovací hodiny)
  4.  Jak se algebra vyvíjela (linie algebra „klasická“ – „moderní“ – „počítačová“).  Může počítač provést důkaz matematické věty? (2 vyučovací hodiny)

další informace

Praha 06.11.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 850 Kč

 objednat

M 191 Didaktické hry a objevování ve vyučování matematice

Cílová skupina
učitelé ZŠ 1, učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
12475/2017-2-556
Počet vyučovacích hodin
8
Tento kurz lze zařadit do šablony
Matematická gramotnost

Seminář je věnován zařazování aktivit herního typu a objevování do vyučování matematice. Cílem je ukázat na konkrétních příkladech možnosti, které aktivity herního a soutěžního typu a objevování přinášejí do vyučování matematice, a na příkladech ukázat jejich možnosti pro různé věkové kategorie žáků. I když je přednostně zaměřen na žáky 2. stupně ZŠ, najdou si v něm vhodné náměty i učitelé 1. stupně ZŠ a SŠ.

V oblasti didaktických her a aktivit herního a soutěžního typu budou diskutována tato témata:

  • Zařazení didaktických her do vyučování
  • Funkce herních aktivit ve vyučování matematice
  • Ukázky konkrétních her vhodných pro vyučování matematice
  • Diskuse o možnostech zařazení her do vyučování jak v závislosti na věku, tak i na úrovni matematických znalostí a dovedností žáků

(4 hodiny)

V oblasti objevování budou diskutována hlavně tato témata:

 

  • Příprava aktivit pro objevování v matematice
  • Od konkrétních modelů k obecnějším vztahům
  • Komunikace mezi žákem a učitelem a mezi žáky
  • Zařazování návodů a rozšíření
  • Vysvětlování a dokazování
  • Ukázky vhodných situací

 (4 hodiny)

další informace

Brno 21.11.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Olomouc 28.11.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Praha 5.12.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

volných míst: 0
 objednat

Praha 9.1.2019, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace