Kurzy

M 296 Experimentování ve školské matematice a předpoklady žáků k řešení úloh

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Celý seminář lze nejlépe nazvat pracovní dílnou. V první části se účastníci seznámí s tzv. experimentálními strategiemi řešení úloh ze školské matematiky. Tyto mohou být obecně nasazeny v případě, když žáci z nějakých důvodů nejsou schopni postupovat naučeným způsobem nebo vůbec nevědí, jak úlohu začít řešit. Formou řešení konkrétních úloh se učitelé seznámí se strategiemi Systematické experimentování, Pokus – ověření – korekce, Užití falešného předpokladu, Cesta zpět a Řešitelský obrázek. Ve druhé části semináře budou účastníci seznámeni s pěti základními ukazateli, které popisují předpoklady žáka k řešení matematických úloh (matematická inteligence, matematická tvořivost, čtenářská gramotnost, pracovní paměť, tendence k užití algoritmu). Dozví se, jak žáky z hlediska jednotlivých ukazatelů otestovat a jak získané poznatky využít v praxi – tedy jakým způsobem odstranit překážky, které žákovi brání v úspěšném řešení úloh. Účastníci semináře si odnesou jimi vyplněné pracovní listy domů a dostanou webový odkaz na stránku, kde si většinu těchto pracovních listů budou moci stáhnout.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 29.03.2023, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 050 Kč

 objednat

WEB 153 Aktivity do hodin matematiky I - webinář

Lektor/ka kurzu
Mgr. Lukáš Javorek
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
15063/2022-4-472
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Praktický webinář pro učitele matematiky na 1. a 2. stupni základní školy. Vyzkoušíme si univerzální aktivizující startéry na začátek vyučovací hodiny, které budou bavit Vás i Vaše žáky. Čeká Vás také ochutnávka pestrých aktivit využitelných nejen v matematice. Předám vám i  online zdroje, které se mi osvědčily při výuce. Ze semináře si odnesete zásobník ověřených aktivit, ze kterého budete moci čerpat v průběhu školního roku a zatraktivnit své hodiny.

  • Proč a jak zvyšovat matematickou gramotnost - šetření PISA a TIMMS, představení příkladů, výsledků a ukázka možnosti využití ve výuce. (1 hodina)
  • Zásobník aktivit pro rozvoj matematické gramotnosti pro jednotlivce  -  univerzální aktivizující startéry/aktivity nejen na začátek vyučovací hodiny, které budou bavit Vás i Vaše žáky  –Zasloužené jméno, Jednička, Karty s čísly, Desítka, Největší součet, Nejmenší rozdíl, Postav věž, Číselná pyramida, Metr, Šablony (2 hodiny)
  • Zásobník aktivit v on-line prostředí – Hádanka, Matematico, Kostky (1h)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Online webináře 20.03.2023, 9:00–12:15

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 500 Kč

 objednat

WEB 154 Párové a kooperativní učení v matematice - webinář

Lektor/ka kurzu
Mgr. Lukáš Javorek
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
15063/2022-4-472
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Chcete začít s kooperativním učením  a potřebujete pomoci s prvními kroky? Na semináři se dozvíte, jak dělit žáky do skupin, jaké role ve skupině lze přidělovat. Vyzkoušíte si hlavní výukové metody spjaté s kooperativním učením. Ze semináře si odnesete zásobník forem výuky, ze kterého budete moci dlouhodobě čerpat. Určeno pro učitele matematiky I. a II. stupně ZŠ.

  • Kooperativní a párové učení – představení alternativy pro frontální výuku (1h)
  • Tipy pro kooperativní učení – domovská skupina, role v domovské skupině, rozvoj jemných dovedností (1h)
  • Metody vhodné pro kooperativní učení – Nonograms, Hádanka/Hlavolam, Trimino, Zástupná písmena, Myšlenkový mrak, Skládankové učení, Myšlenková mapa (2h)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Online webináře 03.05.2023, 9:00–12:15

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 500 Kč

 objednat

M 297 GeoGebra II

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
670/2022-4-27
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Workshop je zaměřen na poskytnutí pokročilejších dovedností a znalostí programu GeoGebra. Absolvent workshopu bude schopen aplikovat nástroje a funkce pro tvorbu vlastních pomůcek. Využijeme i webového online prostředí programu a ukážeme si možnosti jeho využití při výuce.

  • Prostředí tabulka (1,5 hod)
  • Skriptování a prostředí CAS (1,5 hod)
  • 3D GeoGebra (1,5 hod)
  • Publikování online, platforma třída (1,5 hod)

 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 30.03.2023, 9:30–14:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 050 Kč

 objednat

Brno 27.03.2023, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 050 Kč

 objednat

M 298 Párové a kooperativní učení v matematice

Lektor/ka kurzu
Mgr. Lukáš Javorek
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
670/2022-4-27
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Chcete začít s párovým či kooperativním učením v hodinách matematiky a potřebujete pomoci s prvními kroky? Na semináři se dozvíte, jak dělit žáky do skupin, jaké role ve skupině lze přidělovat a vyzkoušíte si hlavní výukové metody spjaté s párovým a kooperativním učením. Dozvíte se, jak nastavovat kritéria při zadávání komplexnějších úkolů, jak posuzovat jejich splnění a jak posilovat rozvoj vybraných jemných dovedností. To vše si zažijete semináři, který probíhá formou modelových aktivit pro jednotlivce, dvojice nebo týmy. Ze semináře si odnesete zásobník forem výuky, ze kterého budete moci dlouhodobě čerpat. Určeno pro učitele matematiky I. a II. stupeň ZŠ.

  • Kooperativní a párové učení – představení alternativy pro frontální výuku (1h)
  • Tipy pro kooperativní učení – domovská skupina, role v domovské skupině (1h)
  • Kritéria hodnocení – jak a co hodnotit. Jemné dovednosti – jaké jemné dovednosti rozvíjet (1h)
  • Metody vhodné pro kooperativní učení – Zástupná písmena, Skládankové učení, INSERT, Myšlenková mapa,Čtyři rohy, SOLE, Plakát (3h)
  • Písemné opakování – ukázka možností jak organizovat opakování v rámci domovských skupin (1h)
  • Sdílení příkladů dobré praxe (1h)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 31.05.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

Praha 10.05.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

Brno 18.05.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

M 299 Co je v hlavě, to se POČÍTÁ.

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
6368/2022-4-234
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Činnostně zaměřený seminář s důrazem na aktivní přistup formou prožitkového učení v podobě didaktických her (nejen). Podněcování kultury numerického počítání, posilování efektivity pamětného učení (matematika je z principu založená na naučení se řady faktů zpaměti), rozvíjení logického uvažování a představivosti – schopnosti „umění vidět“. Prezentace ověřených námětů s využitím vlastních pracovních listů a dostupných didaktických pomůcek. Efektivitu semináře a další využití aktivit podpoří obdržené metodické materiály - příručka s více než 130 náměty didaktických her (nejen)

a CD s kopírovatelnými předlohami.
  • Modul 1

Stěžejní cíle vyučování matematice na 1. stupni základní školy a metodická literatura (učební texty – přehled, zkušenosti inspirace). Priority ve vzdělávání, matematická gramotnost potřebná pro život. Didaktické hry ve vyučování jako nástroj aktivizace žáků k žádoucímu výcviku paměti (požadavky, ukázky). 2 vyuč. hodiny.

  • Modul 2

Nácvik numerace a procvičování základních počteních operací s důrazem na aktivní učení jako koncepce činné školy. Podněcování myšlenkového úsilí žáků s ohledem na jejich věkové zvláštnosti, inspirace (konkrétní ukázky). 2 vyuč. hodiny.

  • Modul 3

Rozvíjení geometrické představivosti a tvořivost (význam) a možnosti naplňování didaktického cíle v podmínkách hodin geometrie, příp. v návaznosti na jiné předměty (projektové vyučování). Podporování tvořivého přístupu, manipulativní zručnosti a zdokonalování technických dovedností prostřednictvím podnětných činností. 2 vyuč. hodiny.

  • Modul 4

Účinná motivace jako prostředek zvyšování zájmu žáků o předmět. Metody aktivního vyučování, kooperativní formy práce (přednosti, možnosti využití), hodiny „jiné matematiky“, didaktické hry a problémové vyučování. Osvědčilo se v hodinách matematiky – prezentace podnětných zaměstnání. Výměna zkušeností (brainstorming).

2 vyuč. hodiny.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 04.05.2023, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

Brno 16.05.2023, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

Praha 30.05.2023, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

M 300 Konstrukční úlohy s důrazem na argumentaci

Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
6368/2022-4-234
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Konstrukční úlohy jsou důležitou součástí syntetické geometrie vyučované na střední škole. V řešení úloh tohoto typu se používá specifická formální struktura a uplatňuje široké spektrum teoretických poznatků z geometrie. Z toho důvodu jde o náročné úlohy. Z různých reflexí je zřejmé, že výuka na střední škole se mnohdy omezí jenom na algoritmickou část provedení konstrukce, a tedy opakování dovedností naučených na základní škole. Na tomto semináři se budeme věnovat částem konstrukčních úloh rozvíjejících argumentační dovednosti, resp. metody dokazování a konkrétním úlohám zadaným na jednotlivé části formální struktury.

  • Význam a formální struktura konstrukční úlohy pro žáky středních škol (1h)
  • Typy konstrukčních úloh dle zadání a vliv na jednotlivé části řešení (1h)
  • Metody řešení konstrukčních úloh (2h)
  • Důkaz v konstrukční úloze (2h)
  • Řešení konkrétních úloh a diskuze (2h)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 18.05.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

M 301 Metody řešení úloh syntetické geometrie

Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
6368/2022-4-234
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Úlohy syntetické geometrie jsou přirozenou součástí výuky matematiky na základní a střední škole. Setkáváme se však s velkými rozdíly v úspěšnosti žáku při jejich řešení. Na jedné straně jsou žáci, kteří najdou ten správný trik. Na straně druhé ti, kteří mají problém úlohu vůbec začít řešit. Na konkrétních úlohách se podíváme na to, jak lze analýzou zadání úlohy omezit prostor řešení. Zaměříme se přitom na strukturu geometrie na základě invariantů geometrických zobrazení. V důsledku tak zúžíme počet možností, kterými se lze na začátku řešení úlohy vydat. Nakonec se podíváme na některé speciální typy úloh.

  • Struktura geometrie na základě invariantů geometrických zobrazení (2h)
  • Řešení konkrétních úloh různými metodami (3h)
  • Metody řešení Apolloniovych úloh (2h)
  • Úlohy na množiny bodů dané vlastnosti (1h)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 20.06.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

M 288 Aktivity do hodin matematiky

Lektor/ka kurzu
Mgr. Lukáš Javorek
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
670/2022-4-27
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Vyzkoušíme si univerzální aktivizující startéry na začátek vyučovací hodiny, které budou bavit Vás i Vaše žáky. Čeká Vás také ochutnávka pestrých aktivit využitelných nejen v matematice vhodných i pro párovou práci. Podíváme se na online nástroje, které nám pomohou s přípravou hodiny a mohou je využívat i naši žáci. Předám vám online zdroje, které se mi osvědčily při výuce. Ze semináře si odnesete zásobník ověřených aktivit, ze kterého budete moci čerpat v průběhu školního roku a zatraktivnit své hodiny, aby odpovídaly výstupům pro 21. století. Seminář je určen učitelům matematiky I. a II. stupně.

Seznámíme se s aktivitami pro jednotlivce – Zasloužené jméno, Kostky, Jednička, Karty s čísly, Desítka, Největší součet, Matematico, Postav věž, Číselná pyramida, Metr, Šablony, Hádanka.

Zažijeme si aktivity pro dvojice – Ano x Ne, Kolotoč, Telefonní číslo, Já mám – kdo má, Vyřeš a prohoď, Sirky, Domino, Dobble, Piškvorky, Pexeso, Vyškrtávačka.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 09.05.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

IT 28 Jak jednoduše oživit klasickou prezentaci interaktivními prvky a zvýšit motivaci studentů

Lektor/ka kurzu
Bc. Petr Chamula
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
20817/2020-4-467
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

V tomto semináři budou nastíněny nové možnosti prezentace učiva skrze technologie. Účastník bude seznámen s aplikacemi, zejména aplikací Nearpod, které jsou vhodným prostředkem pro zvýšení interaktivity výuky a motivace žáků i vyučujících. Tyto aplikace nám zároveň umožní jednoduchý přechod mezi prezenční a distanční výukou.

První část semináře je věnována motivaci žáka ke studiu a možnostem jejího pozitivního ovlivnění pomocí vhodného použití technologií a aplikací. Zmíněna bude také motivace učitele při výuce za použití technologií.

V hlavní části semináře se zaměříme na aplikaci Nearpod jako prostředek k obohacení prezentací o interaktivní prvky. Účastníci poznají aplikaci Nearpod a její možnosti nejprve z pohledu žáka. Bude jim prezentována vzorová lekce vytvořená v programu MS PowerPoint obohacená o ankety, kvízy, otevřené otázky, virtuální prohlídky apod. vytvořené skrze aplikaci Nearpod. Zároveň uvidí aplikaci z pohledu vyučujícího a její možnosti nahlížet do práce žáků a okamžitě jim poskytovat zpětnou vazbu. V další části semináře si budou účastníci moci vyzkoušet vytvořit vlastní lekci a ve dvojicích cvičně otestovat funkčnost aplikace. Posluchači budou následně seznámeni s funkcí „Reports“, která jim po vyučovací hodině umožní nahlédnout do výsledků jednotlivých žáků a případně jejich počínání ohodnotit.

V poslední části semináře se účastník seznámí s možností vytvoření prezentace v aplikaci Google Slides s integrací aplikace Nearpod. Dále bude seznámen s možnostmi virtuální tabule a jejím využití v prezenční i distanční výuce. Závěrečná část bude věnována diskuzi a použití ostatních aplikací ve výuce a jejich případnému spojení s aplikací Nearpod.

  • Žák a motivace k výuce (45 minut)
  • Aplikace Nearpod – teoretická část (90 minut)
    • Seznámení s aplikací
    • Ukázka vzorové lekce
    • Popis funkcí
    • Ukázka integrace s ostatními aplikacemi
  • Aplikace Nearpod – praktická část (90 minut)
    • Praktické vytvoření interaktivní lekce z klasické PowerPoint prezentace
    • Otestování funkčnosti lekce ve dvojicích
    • Seznámení s funkcí Reports
  • Nearpod a Google Slides (45 minut)
    • Integrace aplikací a ukázka vytvoření lekce ve Slides jako náhradě za MS PowerPoint
  • Virtuální tabule a její využití (30 minut)
  • Tipy na ostatní aplikace k obohacení výuky (60 minut)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 23.02.2023, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

volných míst: 1
 objednat

Brno 09.03.2023, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

volných míst: 0
přihlásit se jako náhradník
 objednat

Olomouc 02.06.2023, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

Brno 09.06.2023, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

IT 33 Základy práce v Excelu

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
7471/20216-6--218
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

  • spuštění aplikace, stručný přehled jednotlivých ikon, nastavení prostředí; zadávaní textu a vzorců adresování buněk, vzorce a matematické funkce (90 min.)
  • formátování buněk; tvorba tabulek jejich formátování; tvorba 2D a 3D grafů a jejich formátování (90 min.)
  • maticové vzorce a některé nematematické funkce; pokročilé tabulky, dynamické vyplňování (90 min.)
  • základy práce s daty (kvalitativními i kvantitativními), třídění, filtry; grafická reprezentace; jedno- i dvourozměrné četnostní tabulky; aktivní prvky (90 min.)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 14.06.2023, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

volných míst: 4
 objednat

Olomouc 20.06.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

Brno 21.06.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace