Kurzy
Diagnostika dítěte předškolního a školního věku
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
22149/2021-7-667
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Účastníci se dozví důležitost diagnostikování dětí a žáků pro další učení a celoživotní vzdělávání. Souvislost diagnostikování se stanovením výchovně vzdělávacím cílem, rozvoj dítěte a žáka dle jeho individuálních schopností a možností každého žáka a dítěte. Seminář bude veden prostřednictvím aktivního výkladu s možností řízené diskuse o zkušenostech účastníků s diagnostikováním
- blok 90 minut
- Úvod a organizace semináře
- Pedagogická diagnostika v požadavcích RVP PV, RVP ZV
- Pedagogická diagnostika jako vědní disciplína zabývající se diagnostikováním
- Formulace cílů výchovně vzdělávacího procesu na základě diagnostiky dítěte, žáka
- Diagnostická činnost učitele
- blok 90 minut
- Pedagogická diagnostika neformální, formální, současné přístupy
- Požadavky na diagnostickou činnost, individuálnost, komplexnost, integrativnost, kontinuálnost, konkrétnost, objektivnost, konsenzualita, prognostický charakter, pedagogický optimismus
- Etapy pedagogické diagnostiky
- Typy diagnostikování, vstupní diagnostika, průběžná diagnostika, výstupní diagnostika
- blok 90 minut
- Metody pedagogické diagnostiky – pozorování, rozhovor,
- Metody pedagogické diagnostiky – dotazník, anamnéza
- Rozbor dětské kresby, kresba postavy, hlavonožec, jednodimenzionální a dvojdimenzionální kresba postavy, rozvoj grafomotoriky a vizuomotoriky
- Zrání x učení, školní zralost x školní připravenost, složky školní zralosti, diagnostika školní zralosti
- blok 90 minut
- Diagnostické nástroje k diagnostice zrání a k diagnostice učení
- Diagnostika podle paní Bednářové
- Predikt
- Společné vzdělávání a diagnostika
- Diskuse
- Hodnocení a závěr
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Efektivní komunikace mezi školou a rodinou
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
22149/2021-7-667
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář bude veden aktivním výkladems možností diskuse k řešení konkrétních situací. Účastníci si vyzkouší některé komunikační techniky
1 hodina
- Úvod, seznámení se s účastníky
- Co je vše komunikace se školou, sociální sítě
- Praktické cvičení škola očima rodičů
1 hodina
- Problémy očima rodiče, učitele, dítěte
- Dítě jako prostředník komunikace mezi školou a rodičem a role dítěte v komunikaci
- Praktická cvičení Zásady komunikace
2 hodiny
- Zásady komunikace učitele s rodičem, fáze rozhovoru
- Typologie rodičů – styly osobnosti, charakteristiky, jak je poznat, kdo jsou a co potřebují slyšet
- Praktická cvičení ve dvojicích Vedení rozhovoru
2 hodiny
- Jak poznat problémového rodiče
- Jak komunikovat s problémovým rodičem
- Specifika komunikace s rodiči žáků se SVP
- Praktické cvičení ve skupinách
1 hodina
- Školní neúspěšnost dítěte v kontextu rodiny a školy
- Jak komunikovat s rodiči selhávajícího se dítěte
- Technika komunikace
- Praktické cvičení – efektivní komunikace a prosazení se v komunikaci
1 hodina
- Chyby v komunikaci s rodiči
- Aktivní naslouchání
- Řešení konfliktů
- Závěr diskuse, hodnocení
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Práce s portfóliem v předškolním vzdělávání
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
22149/2021-7-667
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář bude veden jako aktivizující výklad doplněný ukázkami z praxe. Účastníci budou mít možnost diskutovat ad vlastním příkladem portfolia a nad svými zkušenosti při vedení a práce s ním a jak portfolio využít pro svou práci s dětmi a žáky při stanovaní cíle výuky, jak ho využít při hodnocení jejich individuálních pokroků
1 hodina
- Úvod, seznámení, představení
- Definice a význam portfolia
- Portfolio jako cíl rozvoje osobnosti dítěte a žáka a sledování individuálních pokroků
- Praktické činnosti – co účastníci ví o portfolia, případně k čemu jim slouží a jaké druhy portfolií znají
1 hodina
- Portfolio jako diagnostický prostředek
- Obsah portfolia
1 hodina
- Typy portfolií
- Diagnostické portfolio a práce s ním
- Význam diagnostického portfolia
2 hodiny
- Funkce diagnostického portfolia
- Forma portfolia
- Obsah portfolia
- Praktické činnosti – tvorba portfolia
1 hodina
- Struktura a východiska portfolia
- Obsah a zobrazovací prostředky
- Osoby ovlivňující podobu portfolia
1 hodina
- Využití portfolia ke spolupráci s ostatními vyučujícímu, s rodinou a poradenským zařízením
- Potenciál diagnostického portfolia
1 hodina
- Práce s portfoliem z hlediska dětí, žáků, učitelů a rodičů
- Závěr, diskuse hodnocení semináře
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Rok s pohádkou
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
670/2022-4-27
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Obsahem tohoto modulu je návrh školního vzdělávacího programu založeného na klasických pohádkách anebo na pohádkách z Večerníčků.
Účastníci si odnesou množství nápadů a námětů, jak využít pohádku v průběhu dne, týdne a roku práce s dětmi. Budou umět postavit integrovaný blok z oblíbené pohádky, uvědomí si důležitost hry a čtení v předškolním věku.
2 hodiny
- Úvod a organizace semináře
- Pohádka a její význam v životě dítěte, člověka
- Výběr pohádek pro práci s dětmi
- Využití pohádek napříč výchovně vzdělávacími složkami
2 hodiny
- Pohádky z Večerníčků vhodné k celoročnímu programu
- Esteticky zaměřené aktivity
- Pohybové hry a hudebně pohybové hry
- Využití pohádky pro rozvoj gramotností
2hodiny
- Pohádky našich klasiků
- Pohádky napříč školním rokem
- Jak vyrobit loutku
2 hodiny
- Dětské muzikály
- Hudební pohádky
- závěrečná diskuse
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Grafomotorika hrou
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
670/2022-4-27
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Obsahem tohoto semináře je ukázat učitelkám cestu, jak u dětí rozvíjet jemnou motoriku, dávat základ pro úspěšné psaní a čtení zábavnou formou, přispívající k všestrannému rozvoji dětí.
Účastníci si odnesou zásobu grafomotorických cvičení i metod, jak s nimi pracovat.
2 hodiny
- Úvod a organizace semináře
- Rozvoj jemné a hrubé motoriky v předškolním věku
- Význam grafomotorických cvičení v předškolním a mladším školním věku
2 hodiny
- Uvolňovací cvičení v pohybových a hudebně pohybových aktivitách
- Rytmická cvičení spojená s hudbou a pohybem
- Hudebně pohybové aktivity jako průprava pro grafomotorická cvičení
2hodiny
- Grafomotorická cvičení pro mladší děti předškolního věku
- Grafomotorická cvičení pro starší děti předškolního věku
2 hodiny
- Grafomotorická cvičení a pohádka
- Grafomotorika na doma
- závěrečná diskuse
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Rozšíření znalostí o biologii a etologii včely medonosné a jejich příbuzných
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
670/2022-4-27
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
- Včela od antény po žihadlo (1 hod)
- Včelstvo jako superorganismus (1 hod)
- Potrava a výživa včel – role opylovačů (1 hod)
- Film o životě včel a diskuse k probírané látce (2 hod)
- Včely jako součást životního prostředí (agrochemie, ekologie, diverzita) (1 hod)
- Včelí produkty a jejich význam (1 hod)
- Náměty na didaktické hry inspirované včelami, diskuse, závěrečný test (1 hod)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.