Kurzy
ČJ 370 Ověřování čtenářských dovedností testem
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, asistenti pedagoga
Český jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Ideovým východiskem programu je skutečnost, že v současné škole roste frekvence užívání didaktických testů jako výukového, evaluačního i monitorovacího a výzkumného nástroje. Naprostá většina pedagogů nebyla v rámci vysokoškolského studia v této oblasti vzdělávána. Účelem vzdělávacího programu je tedy přispět ke zvýšení didaktických dovedností pedagogů v oblasti testologie. Účastníci se naučí sestavovat didaktický test z českého jazyka a literatury v souladu s principy vývoje standardizovaných testů, a to se zaměřením na ověřování úrovně osvojení čtenářských dovedností žáky. V rámci semináře budou postupovat v jednotlivých krocích od stanovení cíle a obsahu testu přes vytvoření specifikace zamýšleného testu, stanovení bodové hodnoty úloh, sestavení testu, až ke stanovení mezní hranice úspěšnosti žáků v řešení testu. Účastníci budou pracovat s baterií úloh vypracovaných lektorem.
-základní principy konstrukce testu; zpracování specifikace testu;
-vývoj autorského testu; prezentace autorských testů s jejich obhajobou;
-analýza zpracovaných testů
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ČJ 361 Vztah ke čtení, budování čtenářské nezávislosti a dílny čtení jako podpora wellbeingu ve škole
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Český jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Praktický seminář zaměřený na aktivní práci s knihou a čtení s prožitkem. V kurzu se účastníci zaměří na koncept pravidelných i nepravidelných dílen čtení, možnosti interpretace textů a práci s knihou ve všech fázích čtení. Účastníci si sami vyzkouší množství inovativních metod, aktivit a her, které mohou žakům četbu výrazně zatraktivnit. Kurz předkládá soubor aktivit, které vybízejí ke sdílení postřehů a zážitků z četby, a které lze ihned aplikovat do praxe. Zvolené metody práce prohlubují u žáků jejich čtenářskou gramotnost, ale neopomíjí ani komunikační a argumentační dovednosti, vybízejí k tvořivému psaní, pracují s jejich kreativitou.
- Čtenářská anketa do krabiček – zjistěte, jaké čtenáře máte ve třídě (45 min.)
- Čtenářská gramotnost není jen práce s informacemi, dílny čtení a jejich organizace (45 min.)
- Spolupráce s knihovnami, možnosti čtení společné knihy vs. knihy vlastního výběru (30 min.)
- Začínáme číst – práce s ilustrací, smyslový organizér, věštecká koule, první věta, čtení s předvídáním, … (2h)
- Sdílíme postřehy z četby – poslední slovo patří mě, obrázkové karty, autorova knihovna, různé srovnávací metody, … (2 h)
- Dílčí úkoly a uzavření četby – kapsa, jeden den v životě, pizza organizér, … (2 h)
- Diskuze, sdílení zkušeností
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ČJ 357 Klasická literatura neklasicky
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Český jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Praktická ukázka čtenářských lekcí, které pracují s texty klasické literatury. Formou čtenářských lekcí se žáci seznámí s klasickými díly literatury a to pomocí metod, jež současně vedou k prohloubení čtenářských strategií. Žáci zábavnou formou analyzují texty a současně si osvojují základy naratologického zkoumání textů.
Použité techniky:
Čtenářské lekce – literární kroužky, Véénův diagram, dílny psaní, naratologické lekce
- Jáma a kyvadlo – prostor příběhu, hororový žánr, dílna psaní – 45 minut
- Bylo nás pět – shrnování příběhu – 45 minut
- Kniha džunglí – postavení postavy v příběhu – 45 minut
- Robinson Crusoe – analýza textu v literárních skupinkách, srovnání textů pomocí Véénova diagramu – 90 minut
- Tom Sawyer – forma vyprávění, deníky – 45 minut
- Dekameron – postava příběhu z pohledu naratologie – 90 minut
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ČJ 351 Praktické a zábavné aktivity do hodin literatury k okamžitému použití.
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, učitel - metodik prevence, asistenti pedagoga
Český jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz se soustředí na konkrétní aktivity, které lze okamžitě využít v hodinách výuky literatury. Důraz je kladen na klasické metody jako volné psaní, myšlenkové mapy či čtení s předvídáním. V kurzu se ale účastníci také seznámí se zcela novými aktivitami, které propojují tradiční pedagogiku a zážitkovou pedagogiku. V semináři se podíváme na to, jak využít prvky dramatické výchovy, jak zapojit moderní technologie nebo jak udělat z hodiny zážitek (inovativní aktivity jako např. „tržiště“, „speed dating“ a mnoho dalších) Cílem kurzu je, aby si účastníci odnesli portfolio aktivit, které by mohli ihned druhý den zakomponovat do svých hodin. Aktivity jsou prověřené praxí a účastníci si jich velké množství vyzkouší na vlastní kůži.
- Přivítání, představení konceptu semináře, diskuze o potřebách učitele literatury (30 min.)
- Představování tradičnějších aktivit na textech, teoretické vysvětlení cvičení (2,5 h)
- Představování zážitkových a inovativních metod, zapojení účastníků, aby si zkusili aktivity z pozice studenta (3-4 h)
- Zapojení moderních technologií a prvků formativního hodnocení do hodin (2-3 h)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ČJ 365 Specifika výuky českého jazyka žáků - cizinců
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, asistenti pedagoga
Český jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz se zaměřuje na možnosti využití vybraných metod a postupů ve výuce češtiny pro cizince. Většina z nich rozvíjí čtenářskou gramotnost chápanou jako schopnost porozumět psanému textu, přemýšlet o něm a používat jej k dosahování určitých cílů, k rozvoji vlastních schopností a vědomostí a k aktivnímu začlenění do života společnosti. Vybrané metody slouží ve výuce češtiny pro cizince nejen k motivaci a rozvoji psaní a mluvení, nezbytných k běžnému dennímu kontaktu, ale i k úspěšnému testování znalostí a složení zkoušek.
- Alternativní metody výuky (obecně)
- Metody pro podporu čtenářských dovedností
- Metody pro podporu psaní
- Výuka konverzace
- Testování
Seminář je vhodný i pro učitele základních škol. Pro tuto cílovou skupinu nicméně není akreditován.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
IT 54 Jak jednoduše oživit klasickou prezentaci interaktivními prvky a zvýšit motivaci studentů
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Informatika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Během semináře budou nastíněny nové možnosti prezentace učiva skrze technologie. Účastník bude seznámen s aplikacemi, které jsou vhodným prostředkem pro zvýšení interaktivity prezenční i distanční výuky a zvýšení motivace žáků i vyučujících. Zejména pak s aplikací Nearpod.
První část semináře je věnována diskuzi o motivaci žáka ke studiu a možnostem jejího pozitivního ovlivnění pomocí vhodného použití technologií a aplikací. Zmíněna bude také motivace učitele při výuce za použití technologií.
V hlavní části semináře se zaměříme na aplikaci Nearpod jako hlavní prostředek k obohacení prezentací o interaktivní prvky. Účastníci poznají aplikaci Nearpod a její možnosti nejprve z pohledu žáka. Bude jim prezentována vzorová lekce vytvořená v programu MS PowerPoint obohacená o ankety, kvízy, otevřené otázky, virtuální prohlídky apod. vytvořené skrze aplikaci Nearpod. Zároveň uvidí aplikaci z pohledu vyučujícího a její možnost nahlédnout do práce žáků a okamžitě jim poskytnout zpětnou vazbu. V další části si budou účastníci moci vyzkoušet vytvoření vlastní lekce a ve dvojicích cvičně otestovat funkčnost aplikace. Posluchači budou následně seznámeni s funkcí „Reports“, která jim po vyučovací hodině umožní nahlédnout do výsledků jednotlivých žáků a případně jejich počínání ohodnotit.
V poslední části semináře se účastník seznámí s možností vytvoření prezentace v aplikaci Google Slides s integrací aplikace Nearpod. Dále bude seznámen s možnostmi virtuální tabule a jejím využitím v prezenční i distanční výuce. Závěrečná část bude věnována diskuzi a použití ostatních aplikací ve výuce a jejich případnému spojení s aplikací Nearpod.
- Žák a motivace k výuce (45 minut)
- Aplikace Nearpod – teoretická část (90 minut)
- Seznámení s aplikací
- Ukázka vzorové lekce
- Popis funkcí
- Ukázka integrace s ostatními aplikacemi
- Aplikace Nearpod – praktická část (90 minut)
- Praktické vytvoření interaktivní lekce z klasické PowerPoint prezentace
- Otestování funkčnosti lekce ve dvojicích
- Seznámení s funkcí Reports
- Nearpod a Google Slides (45 minut)
- Integrace aplikací a ukázka vytvoření lekce ve Slides jako náhradě za MS PowerPoint
- Virtuální tabule a její využití (30 minut)
- Tipy na ostatní aplikace k obohacení výuky (60 minut)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.