Kurzy

ČJ 391 Čeština mezi řádky: Sdílení zkušeností z výuky

Lektor/ka kurzu
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Předmět
Český jazyk
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář je zaměřen na praktickou výuku českého jazyka a literatury, důraz je kladen na srozumitelné a moderní pojetí, které žákům pomáhá lépe porozumět textu, jazykovým jevům i významovým nuancím. Účastníci se seznámí s osvědčenými metodami práce s textem, strategiemi pro rozvoj čtenářské gramotnosti, postupy pro motivaci žáků a možnostmi, jak propojit výuku s aktuálními tématy i reálným světem. Součástí bude také výměna konkrétních materiálů, aktivit a zkušeností z praxe.

Seminář je koncipován interaktivně a počítá s aktivním zapojením učitelů, sdílením příkladů dobré praxe, krátkými workshopovými bloky a společnou reflexí. Cílem je nabídnout inspirace, které mohou pedagogové okamžitě využít ve své výuce.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 13.3.2026, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

ČJ 390 Kufr plný nápadů na sloh a komunikaci (vypravování, úvaha, popis, rétorika)

Lektor/ka kurzu
Mgr. Adéla Štefánková
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Předmět
Český jazyk
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

V kurzu účastníci získají novou inspiraci především pro tyto slohové útvary a témata: vypravování, popis, úvaha, rétorika, krátké slohové rozcvičky, komunikační hry, možnosti hodnocení slohových prací.

Účastníci si sami vyzkouší množství inovativních metod, aktivit a her, které mohou žakům sloh a komunikační výchovu výrazně zatraktivnit. Kurz předkládá soubor aktivit a metod, které lze ihned aplikovat do praxe. Praktický seminář zaměřený na rozvoj komunikačních a pisatelských dovedností, tvůrčího psaní, schopnosti argumentovat a přemýšlet nad tématem.

Osnova:

  • Krátké společné seznámení, představené tématu
  • Slohové rozcvičky – krátké, jednoduché, zábavné
  • Jak na popis – nové aktivity do hodin
  • Jak na vypravování – nové aktivity do hodin
  • Jak na úvahu – nové aktivity do hodin
  • Jak učit něco málo z rétoriky – nové aktivity do hodin
  • Jak hodnotit slohové práce ještě trochu jinak
  • Diskuze, sdílení zkušeností

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 26.03.2026, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

ČJ 386 Od písmen k příběhům. Praktické postupy pro dílny čtení na 1. stupni

Lektor/ka kurzu
Radka Vojáčková
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
Předmět
Český jazyk
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Praktický seminář pro učitelky 1. stupně vás vtáhne do světa čtení s prožitkem – od prvních písmen až po opravdové čtenářské zážitky a jejich sdílení. Naučíte se, jak proměnit čtení ve vzrušující dobrodružství a jak krok za krokem zavést dílnu čtení do své výuky.

Co získáte:

  • tipy, jak vést dílny čtení i s dětmi, které ještě samy nečtou či se teprve stávají čtenáři
  • nové způsoby interpretace a práce s textem,
  • inspiraci pro hry a aktivity s knihami,
  • sadu osvědčených postupů, které můžete hned využít v praxi.

Použité metody podporují čtenářskou gramotnost, komunikaci, argumentaci i tvořivé psaní. Čtení se stane hrou – a vy získáte nástroje, jak ho přirozeně začlenit do každodenní výuky.

 

Jak se stát čtenářem (45 min.)
Úvod do dílen čtení – jak fungují, jak je efektivně vést a organizovat.

Knihovny a společné čtení (30 min.)
Jak pracovat se společnou knihou i individuálním výběrem, jak zapojit knihovny a budovat třídní knihovny či čtenářské koutky.

Začínáme číst (1,5 h)
Dílny čtení s obrázky, práce s obálkou knihy, čtenářské domino, hry s knihou, předvídání a další aktivity pro první kroky ke čtenářství.

Sdílíme zážitky z četby (3 h)
Různé formy reflexe čtení: od jednoduchých čtenářských úkolů až po náročnější metody, jako je podvojný zápisník, čtenářská záložka nebo Vennův diagram.

Dočteno (1 h)
Zápisky z četby, čtenářské pytlíky, hovory o domácí četbě – jak na to, aby děti opravdu četly a neopsaly text z internetu či AI.

Diskuze a sdílení zkušeností
Otevřený prostor pro otázky, výměnu nápadů a inspiraci mezi účastníky.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 27.03.2026, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

ČJ 388 Práce s chybou v českém jazyce

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Předmět
Český jazyk
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

  • úvodní zamyšlení nad chybou (30 min) 
  • úmyslná chyba učitele (20 min) 
  • oprava žákovské chyby (40 min)
  • taháky (40 min) 
  • text učící (30 min)
  • mnemotechnické pomůcky a legrace – Ladova malovaná frazeologie, vtipy vznikají chybným pochopením slov,… (50 min), to jsou možnosti, které dětem češtinu přiblíží.
  • Budeme mluvit o nezvyklých způsobech opravování chyb (50 min)
  • o vytváření korektur (30 min)
  • i o tom, co může chyba způsobit a  proč je v učení tak důležitá ( 40 min) 
  • diskuze (30 min) .

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 09.04.2026, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

ČJ 387 Dílny čtení, které baví metody, hry a inspirace

Lektor/ka kurzu
Radka Vojáčková
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času
Předmět
Český jazyk
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Praktický seminář vás vtáhne do světa čtení s prožitkem a aktivní práce s textem – od prvního otevření knihy až po sdílení čtenářských zážitků. Naučíte se, jak z obyčejného čtení udělat dobrodružství, které žáky nadchne a vtáhne do děje.

  • Naučíte se vést pravidelné i nepravidelné dílny čtení.
  • Objevíte nové způsoby interpretace textů.
  • Vyzkoušíte si inovativní metody, hry a aktivity, které čtení zpestří.
  • Získáte soubor postupů, které můžete ihned použít ve své výuce.

Metody podporují nejen čtenářskou gramotnost, ale i komunikační a argumentační dovednosti, rozvíjejí tvořivé psaní a otevírají prostor pro kreativitu žáků. Čtení se stane hrou. A vy budete mít v rukou nástroje, jak z něj udělat přirozenou součást výuky.

  • Čtenářské zrcadlo – zjistěte, jaké čtenáře máte ve třídě (45 min.)
  • Jak se stát čtenářem – ukážeme si, jak dílny čtení fungují a jak je efektivně organizovat. (45 min.)
  • Knihovny a společné čtení
    Jak zapojit knihovny, jak pracovat se společnou knihou i s individuálním výběrem a jak budovat třídní knihovnu a čtenářské koutky (30 min.)
  • Začínáme číst – práce s ilustrací, s obálkou knihy, čtenářské domino, Katapult do knihy, první věta, čtení s předvídáním… 1,5 h.
  • Sdílíme zážitky z četby – různé formy reflexe: podvojný zápisník, vlaštovky, žánrové dílny, možnosti ústní reflexe a další… 3 h
  • Dočteno –  zápisky z četby, referáty o knize, čtenářské organizéry – jak na to, aby děti neopisovaly z webových stránek či pomocí AI… (1 h)
  • Diskuze a sdílení zkušeností
    Prostor pro otázky, výměnu nápadů a inspiraci mezi účastníky.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 23.04.2026, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

ČJ 382 Tvůrčí psaní jako nástroj motivace a sebereflexe

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Předmět
Český jazyk
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář kombinuje teoretické, praktické a reflektivní aspeky motivační a rozvojové problematiky prostřednictvím inovativní metodiky praxe tvůrčího psaní. Vedle konkrétních kreativních postupů (psaní jako "myšlení na papíře", psaná mindfulness, mentální mapování, clustering, metoda "šesti klobouků",  práce se seznamy apod.) půjde rovněž v případě učitelské veřejnosti o tipy na časově nenáročnou práci s vlastním duševním potenciálem (psychohygiena učitele, sebekoučování). Účastnící budou vybaveni lektorem připraveným handoutem se zdrojovou a další doporučenou literaturou. 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 24.04.2026, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

ČJ 383 Poezie ve škole i mimo ni

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jarmila Sulovská
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií
Předmět
Český jazyk
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Průzkumy ukázaly, že vztah žáků k poezii se odvíjí od toho, jak ji vnímá jejich učitel. Mnozí učitelé si někdy nevědí rady s tím, jak ji žákům přiblížit. Seminář představí tvorbu „zakázaných básníků“ od r. 1948 do roku 1989, poezii od přelomu 20. a 21. století do současnosti. Nabídne možnosti, jak poezii interpretovat a jak s ní pracovat ve škole. Učitelé získají inspiraci, jak žáky motivovat k četbě poezie i k její tvorbě. Vyzkoušejí si netradiční práci s uměleckým textem, která podporuje kreativitu žáků a vede k rozvoji estetického cítění. Aktivity jsou zaměřeny nejen na literární výchovu, ale i na mezisložkové a mezipředmětové vztahy. Účastníci získají materiály, s nimiž budou moci pracovat ve výuce.

Osnova:

Počátky poezie 
Netradiční pohled na poezii, vývoj jednoho textu
Poezie a 5 smyslů: báseň inspirovaná obrazem, zhudebněná báseň, kaligramy
Stejné téma a dva autoři, totéž téma v próze a v poezii, básnická parafráze
Rekonstrukce básnického textu, grafický verš, experimentální poezie, limerik atd.
Diskuse, výměna zkušeností, evaluace

 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 30.04.2026, 9:30–14:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 250 Kč

 objednat

ČJ 389 Literatura skandální a provokující

Lektor/ka kurzu
Mgr. František Brož
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Předmět
Český jazyk
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Po celá staletí vycházela literární díla, která se vymykala své době – rozdělovala společnost, často byla považována za nebezpečná, provokovala, byla zakazována, stávala se předmětem soudních sporů, byla příčinou pronásledování jejich autorů. Také současná literatura má svá skandální díla. Nepřijatelnost literárních témat pro většinovou společnost se neustále proměňovala a proměňuje – na tento jev se zaměřuje vzdělávací program. Předmětem práce v programu budou proměny skandálnosti a nepřijatelnosti v průběhu literárních dějin jednak z hlediska tabuizovaných témat, jednak ve vztahu ke konkrétním dílům různých autorů, např. Ch. Baudelaira, G. Flauberta, H. Millera, W. Burroughse, Ch. Bukowského, M. Houellebecqa, D. Masłowské, J. Škvoreckého, L. Klímy, I. M. Jirouse aj. Účastníci budou pracovat s konkrétními ukázkami z děl, která bývala nebo jsou z nějakých (často neliterárních) důvodů považována za problematická. Program se zaměřuje na možnosti práce s texty těchto autorů v současné škole. Účastníci semináře budou pracovat s ukázkami vybraných textů s náměty k práci v hodinách českého jazyka a literatury, u některých děl si zkusí tvorbu pracovních listů.

  • Proměny skandálnosti a nepřijatelnosti v dějinách literatury (90 minut)
  • práce s vybranými díly a texty autorů ve smyslu námětů použitelných ve výuce (45 minut)
  • tvorba pracovních listů účastníky programu (samostatná práce s vedením lektora). (45 minut)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 27.05.2026, 10:00–13:15

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 750 Kč

 objednat

ČJ 384 Exkurze do moderní literatury pro děti a mládež

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jarmila Sulovská
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií
Předmět
Český jazyk
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Obsah semináře vychází z analýzy kurikulí zemí, jejichž žáci se ve čtenářské gramotnosti opakovaně nacházejí na předních místech (průzkumy PISA). Základní rozdíl spočívá v tom, že se tito žáci od počátku učí pracovat s intencionálními texty, jimž bez problémů rozumějí. České učebnice naopak často pracují s ukázkami z literatury pro dospělé čtenáře, což někdy může vést k neporozumění a k demotivaci žáků. Jestliže literatura pro děti a mládež (LPDM) v učebnicích není patřičně zastoupena, je na učiteli, aby ji svým žákům přiblížil sám. K tomu je třeba, aby sledoval její vývoj.  V dnešní době vychází obrovské množství literatury určené dětem a mládeži, je tedy pro učitele časově velmi náročné se v této oblasti náležitě orientovat. Seminář jim má být v tomto ohledu oporou.

Rozpis obsahu:

Úvod

Čtenářská gramotnost a výběr literárních ukázek v učebnicích v zahraničí a u nás. Výsledky ankety mezi žáky a studenty, které knihy by doporučili k využití ve škole.                                                                                      

Jak rozlišit kvalitní a nekvalitní literaturu (vytváření čtenářského vkusu).                         

Autoři a díla, jejichž obliba přetrvala do současnosti (v minulosti zakázaná literatura, exilová literatura, samizdat).                                                                               

Čeští autoři od 2. poloviny 20. století do současnosti – přehled podle žánrů     

Pohádka, dětský hrdina (řešení problémů, vztahy v rodině, drogy atd.), romská a menšinová problematika, obrázková kniha (mezipředmětové vztahy), komiks atd.

Poezie pro děti a mládež. Rozvíjení smyslu pro krásu jazyka, estetického cítění, výchova prostřednictvím poezie atd.                                                                                                                                                                                                                     

Zahraniční autoři od 2. poloviny 20. století do současnosti – přehled podle žánrů              

Pohádky, příběhy s dětským a dospívajícím hrdinou (problematika šikany, vztahů ve škole a v rodině, řešení ekologických aktivit, handicapy a odlišnost atd.                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Deníková literatura, židovská problematika, horor, sci-fi, literatura fantasy, komiks, poezie.                                                                                                                   

Učitelé získají tipy, na co se zaměřit při výběru vhodných textů.

Na vybraných ukázkách si vyzkoušejí některé metody práce s textem.               

V závěru proběhne evaluace, diskuse a sdílení zkušeností z praxe.                   

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 28.05.2026, 9:30–14:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 250 Kč

 objednat

ČJ 377 Netradiční hodiny českého jazyka a literatury

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jarmila Sulovská
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ
Předmět
Český jazyk
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář ve shodě s novým RVP nabídne pedagogům rozmanité aktivity pro práci  v mluvnici,  slohu, komunikaci i v literární výchově. Jedná se o didaktické hry, postupy  a aktivity, jimiž je možno podpořit čtenářskou gramotnost, rozvíjet slovní zásobu a komunikační dovednosti, zpestřit vyučování ČJL, motivovat žáky k práci, vést je k samostatnosti, k tvořivosti a k lásce k mateřskému jazyku.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 11.06.2026, 9:30–14:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 250 Kč

 objednat

PP 727 Aktivní učitel - Vyučovací hodiny s využitím techniky II

Lektor/ka kurzu
Mgr. Lukáš Javorek
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Předmět
Pedagogika a psychologie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Tento kurz je možné absolvovat i bez předchozí účasti na 1. části.

Umíte již používat výstřižky, tvořit osmisměrky a křížovky a chcete umět více pro přípravu do vyučovací hodiny a nevadí vám registrovat si účty, které jsou zadarmo a nebojíte se instalovat programy?Přihlas se na tento seminář. Ukážeme si pár tipů v operačním systému windows.Digipad využijeme pro prezentaci a nahrávání práce. Pro tvorbu plakátů a jednoduché grafiky využijeme Canvu. Pro tvorbu aktivit využijeme Learning Apps. Zkusíme jednoduše využít google účet – Disk Google pro sdílení souborů a YouTube pro vyhledávání a nahrávání videí. Google účet také využijeme pro tvorbu aktivit z flippity – Quizz, Breakout,Videa si vyzkoušíme upravit v CapCut. Představíme si programy Open Board a Tarsii. Quizziz si ukážeme více do hloubky. Pro práci s PDF formátem využijeme PDF Creator a pro tvorbu přípravy na vyučovací hodinu využijeme ScioBota.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 28.01.2026, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

PP 785 Propaganda 2.0. Algoritmy, konspirace, dezinformace a umělá inteligence v éře digitální manipulace.

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jan Dušek
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Předmět
Pedagogika a psychologie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář se zaměřuje na to, kdo a co formuje svět, ve který věříme, a jaké mechanismy stojí v zákulisí moderních technologií, politických kampaní, dezinformačních aktérů i lidské psychiky. Popisuje, jak fungují algoritmy sociálních sítí (doporučovací systémy, personalizace, metriky engagementu). Vysvětluje, proč algoritmy neukazují „pravdu”, ale to, co nás udrží online a jak se algoritmická logika podílí na formování veřejného mínění, vytváření informačních bublin a polarizaci společnosti. Příklady z praxe (TikTok, YouTube, Instagram, X/Twitter). Naznačuje, proč se ztrácí společenský konsenzus na tom, co je realita, proč dochází k erozi důvěry ve veřejné instituce a tradiční média.

Zkoumá evoluce propagandy: od jejích počátků až k dnešní datové analytice, mikrotargetingu a psychografii.

Zabývá se psychosociálními aspekty fungování lidské mysli v éře dezinformací, deepfake videí, generativní AI jako nástroje manipulace (automatizované účty, syntetické obličeje, generování textů). Analyzuje, jak fungují digitální manipulace a představuje typologii manipulativních obsahů (hoaxy, clickbait, pseudověda, esoterika a alternativní medicína). Zabývá se psychologií konspirací (proč lidé věří jednoduchým vysvětlením složitého světa a jak konspirační teorie naplňují emocionální i identitární potřeby jednotlivce) a uvádí příklady nejsilnějších konspirací posledních let (QAnon, pandemické mýty apod.)

Informační války (státní a nestátní aktéři). Politické a komerční zájmy sledující manipulaci veřejného prostoru. Uvádí příklady koordinovaných kampaní, botnetů a trollích farem (ovlivňování veřejného mínění a voleb). Zkoumá úlohu médií, fact-checkerů, občanské společnosti a vzdělávání.

Ve světle současných výzkumů se zabývá hrozbou algoritmů sociálních sítí s důrazem na děti a teenagary (duševní zdraví, extremismus a polarizace).

Na praktických příkladech rozkrývá dezinformační scénu a poukazuje manipulativní praktiky.

Dále se detailněji zabývá kognitivními biasy, braiwashingem, skupinovým myšlením a tématy jako digitální detox, osobní informační hygiena a nástrojům imunizace žáků před manipulativními technikami (jak pracovat se zdroji, ověřovat fakta, rozvíjet kritické myšlení).

Argumentační fauly. Memetika a šíření narativů.

Seminář bude pracovat s mnoha ukázkami výše naznačených témat v praxi (volební kampaně USA, EU, ČR; dezinformační kampaně kolem covid-19, války na Ukrajině, migrace, energetiky apod.

 

Osnova semináře:

Algoritmy, bubliny a digitální krajina: Kdo formuje náš svět? (1/2h )

Propaganda 2.0: evoluce a proměny propagandy od počátků do současnosti. (2h)

Emoce, identita a lidská mysl v éře informačního chaosu. (2h)

Umělá inteligence jako nástroj manipulace. (2h)

Obrana, imunizace a kritické myšlení v 21. století. (1,5h)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 13.04.2026, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

descartes