Kurzy
MŠ 3 HRAJEME SI S PŘÍBĚHEM: Dramatická výchova a čtenářská gramotnost (pro učitele MŠ a 1. stupně ZŠ).
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga
Mateřská škola
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Vzdělávací seminář se zaměřuje na rozvoj čtenářské gramotnosti v oblasti porozumění textu u dětí předškolního věku a mladšího školního věku (1.-3.třída ZŠ) prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy. Účastníci si vyzkouší různé lekce dramatické výchovy, které propojují práci s jazykem, pohybem, rytmem a vyjadřováním. Budou pracovat s různými typy textů – říkadly, klasickými pohádkami, obrázkovými knížkami a příběhy s dětskými hrdiny. Seminář bude veden interaktivně, účastníci se aktivně zapojí do jednotlivých aktivit a projdou si různé stupně obtížnosti dramatických lekcí – od jednoduchých metod pro nejmladší děti až po komplexnější techniky vhodné pro heterogenní skupiny. Součástí budou i ukázky přizpůsobení metod různým věkovým kategoriím a skupinové dynamice v mateřských školách.
Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat)
- Úvod do dramatické výchovy a její propojení s čtenářskou pregramotností
- Různé typy dramatických aktivit podle věkových kategorií a složení skupin:
- 1) Práce s říkadlem a poezií - využití pro rozvoj jazyka, rytmu a porozumění textu
- 2) Klasická pohádka - struktura příběhu, práce s postavami a prostředím
- 3) Obrázková knížka jako nástroj pro podporu porozumění textu
- Reflexe a přenos získaných zkušeností do praxe
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 748 Vědomé hodnoty a vnitřní zdroje: objev, co tě pohání
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento sebezkušenostní kurz je zaměřen na práci s vlastními hodnotami a vnitřními zdroji – těmi silami, které nás podpírají, směrují a dodávají energii. Účastníci si ujasní, co je pro ně skutečně důležité, jak jejich hodnoty ovlivňují každodenní rozhodování, vztahy a osobní pohodu. Naučí se rozpoznávat vlastní vnitřní zdroje (jako jsou odolnost, kreativita, víra v sebe, laskavost) a pracovat s nimi v těžších životních situacích. Kurz je určen všem, kteří chtějí lépe porozumět sobě i ostatním, vést smysluplnější život a být oporou i druhým.
1. Úvod do tématu (30 min)
- Co jsou hodnoty? Jak vznikají?
- Rozdíl mezi vnitřními hodnotami a naučenými normami
- Proč je důležité znát své vnitřní zdroje
2. Hodnoty jako kompas (90 min)
- Individuální cvičení: Můj žebříček hodnot
- Práce s kartami hodnot / pojmovou mapou
- Diskuze: Které hodnoty mě vedou v těžkých chvílích?
- Konflikt hodnot – jak poznám, že nejsem v souladu sám se sebou?
3. Vnitřní zdroje – kde bereme sílu? (90 min)
- Co jsou vnitřní zdroje? Rozdíl mezi „zdrojem“ a „spotřebičem“
- Mapování vlastních zdrojů (bezpečí, vztahy, víra, přijetí, kreativita...)
- Skupinová reflexe: Kdy jsem v životě zvládl něco těžkého – co mi pomohlo?
4. Vědomá práce s energií a motivací (60 min)
- Co mě dobíjí a co mě vysává?
- Doplňování „vnitřních baterek“
- Techniky mikronabití během dne
5. Podpora pro sebe i druhé (60 min)
- Jak podporovat sám sebe – zdravé sebepovzbuzení
- Jak mluvit podpůrně k druhému (bez zachraňování)
- Praktický trénink: podpora skrze otázky, zrcadlení a uznání
6. Praktická aplikace hodnot a zdrojů v každodenním životě (60 min)
- Kdy jsem „ve svém středu“ – a kdy ne?
- Jak rozpoznat signály vnitřního nesouladu
- Vytvoření osobního plánu: Jak posiluji své hodnoty a zdroje v běžném dni?
7. Závěr a integrace (30 min)
- Sdílení uvědomění z kurzu
- Psaní závěrečného poselství sám sobě
Co si odnáším? (do života, do práce, do vztahů)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
VV 125 ŠATY DĚLAJÍ ČLOVĚKA – ODĚV JAKO KOMUNIKAČNÍ NÁSTROJ V PROFESI PEDAGOGA
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Výtvarná výchova
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
- aktivizační otázky, brainstorming, diskuze
- názorná prezentace a výklad
- nácvik praktických dovedností
Osnova akce
- význam odívání, potřeby spojené s odíváním, faktory ovlivňující výběr oděvu (45min)
- úvod do problematiky barev (45min)
- úvod do problematiky tvarů (45min)
- úvod do problematiky stylu (45min)
- jak barvy, tvar a styl oděvu vzájemně souvisí (45min)
- jak oděvem podpořit komunikační cíle a jak číst oděv svého protějšku (45min)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 742 4 klíče pohody – rozvoj well-being ve čtyřech klíčových oblastech
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Všichni chceme žít spokojený a smysluplný život. Často ale narážíme na překážky, které nám naši pohodu zkomplikují. Jak můžeme tyto nároční situace zvládnout a získat svoji pohodu zpět? Společně se zaměříme na 4 klíčové oblasti, které jsou důležité pro well-being. Prostřednictvím zlepšení sebepoznání a rozvojem konkrétních dovedností zlepšíme osobní pohodu a životní spokojenost.
- Osobní well-being
- Sebepoznání – autenticita a směřování, osobní potenciál a jeho využití
- Sebepoznání – osobní limity a slabší stránky, strategie zvládání
- Mezilidské vztahy – porozumění fungování, efektivní komunikace
- Work-life balance- efektivní fungování v pracovní oblasti, kvalitní a spokojený osobní život
- Integrace informací a aplikace do praxe
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 727 Aktivní učitel - Vyučovací hodiny s využitím techniky II
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento kurz je možné absolvovat i bez předchozí účasti na 1. části.
Umíte již používat výstřižky, tvořit osmisměrky a křížovky a chcete umět více pro přípravu do vyučovací hodiny a nevadí vám registrovat si účty, které jsou zadarmo a nebojíte se instalovat programy?Přihlas se na tento seminář. Ukážeme si pár tipů v operačním systému windows.Digipad využijeme pro prezentaci a nahrávání práce. Pro tvorbu plakátů a jednoduché grafiky využijeme Canvu. Pro tvorbu aktivit využijeme Learning Apps. Zkusíme jednoduše využít google účet – Disk Google pro sdílení souborů a YouTube pro vyhledávání a nahrávání videí. Google účet také využijeme pro tvorbu aktivit z flippity – Quizz, Breakout,Videa si vyzkoušíme upravit v CapCut. Představíme si programy Open Board a Tarsii. Quizziz si ukážeme více do hloubky. Pro práci s PDF formátem využijeme PDF Creator a pro tvorbu přípravy na vyučovací hodinu využijeme ScioBota.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 743 Artefiletika a střípky arteterapie ve školním prostředí – sebezkušenostní ochutnávka
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, výchovní poradci, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Prožitkové malování a tvoření pomáhá uvolňovat napětí, stres, vyrovnat se s každodenními výzvami, přispívá k celkové rovnováze a učí nové senzitivitě. Podporuje kreativitu, myšlení, komunikaci, empatii i objevování svých silných stránek. Přináší nové pohledy na sebe a svůj životní příběh. Není zde důležitý výtvarný talent, ale proces tvorby a vlastní prožitek. Ve výtvarném umění je vše možné. Pojďme si přínosy artefiletiky a arteterapie vyzkoušet.
- artefiletika a arteterapie
- vymezení pojmů
- krátký vhled do teorie
- praktické příklady seznamovacích aktivit
(2 hodiny)
- „arte“ v pedagogické praxi
- jak lze využít výtvarné techniky při práci s dětmi i v předmětu PSPP nebo v PI
- sebezkušenostní aktivita
(2 hodiny)
- jak může i pedagog relaxovat a uvolnit stres spojený s náročným pracovním prostředím
- sebezkušenostní aktivita
- diskuze
(2 hodiny)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ZŠ 147 Zábavné činnosti pro děti předškolního a mladšího školního věku
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Základní škola I
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Interaktivní seminář, který účastníkům prezentuje nejrůznější zábavné činnosti, které lze provádět s dětmi předškolního a mladšího školního věku. Seminář nabízí činnosti pro děti z oblasti výtvarné a pracovní výchovy, badatelských a experimentálních činností, a také několik „kouzel“. Dítě si těmito činnostmi osvojuje nové znalosti a dovednosti, rozvíjí jemnou motoriku a také Tyto činnosti rozvíjí kognitivní funkce. Seminář je interaktivní a počítá s participací všech zúčastněných. Je určen pro předškolní pedagogy, učitele prvních stupňů základních škol, asistenty pedagoga, vychovatele školních družin a pedagogy volného času.
- Teoretický úvod
- Praktická prezentace činností s participací všech účastníků
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 745 Dětská kresba vypráví příběh
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kresba vypráví příběh, můžeme ji chápat jako nevědomé písmo. Dětská kresba napomáhá poznání osobnosti dítěte, otevírá bránu do dětské duše. Vnáší vhled do svérázného dětského myšlení a vnímání reality, za občasného přispění nedostatku grafomotorických dovedností. Postupně si dítě osvojuje základní grafomotorické dovednosti, začíná vytvářet „základní“ tvary, ze kterých, díky své fantazii vznikají nové celky nebo napodobuje jiné obrázky. Prostřednictvím kresby dítě komunikuje se svým okolím, nevědomě sděluje informace o svých vztazích k sobě a k druhým. Dítě často nedokáže verbalizovat své emoce, ale pomocí neverbální a symbolické řeči kresby vyjadřuje své vnitřní niterné pocity, přání, obavy a představy. Kresba vypovídá i o náladách, vnitřním napětí či prožitých traumatech dítěte, avšak slouží pouze jako doplňkový diagnostický materiál. Vždy je nutné znát i další informace ohledně dítěte (sociální a kulturní zázemí apod.).
Seminář je určen jak rodičům, tak učitelům, všem, kteří se snaží porozumět dětem a přiblížit se jejich úhlu pohledu vnímání světa. Účastníci jsou aktivně zapojováni jak do diskuze nad kresbami, tak sami tyto kresby vytvářejí.
- Vývoj dětské kresby
- Uspořádání kresby v prostoru - velikost kresby a její umístění
- Dětská kresba jako forma komunikace - základní témata kresby (kresba domu, zvířat, stromu, postav, rodiny, začarované rodiny, kresba na volné téma)
- Specifické znaky dětské kresby – co je běžným jevem, co si naopak zaslouží zvýšenou pozornost
- Varovné znaky v kresbě:
--- např. dítě „v problémech“ nebo „problémové dítě“
--- depresivní znaky
--- psychické trauma
--- výchovné potíže
- Dětský rukopis
- Interpretace dětské kresby a písma
- Diskuze nad ukázkami kreseb
V průběhu výkladu budou přiměřené přestávky.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 737 Jak pečovat o své duševní zdraví
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V rámci vzdělávací akce se účastníci seznámí s významem péče o duševní zdraví, získají informace o oblastech, které duševní zdraví ovlivňují a o nástrojích, kterými lze realizovat potřebné změny. Každý účastník si bude moct prakticky vyzkoušet minimálně jednu techniku a zapojit se do společné diskuse nad jednotlivými tématy.
- Vliv životosprávy na duševní zdraví (1h)
- Vliv hodnot a postojů jedince na zvládání zátěže.(1h)
- Vliv prostředí na naše duševní zdraví. (1h)
- Vliv osobních vztahů na naše duševní zdraví (1h)
- Hospodaření s časem a naše duševní zdraví. (1h)
- Únava a možnosti relaxace.(1h)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 728 Jak na účelnou zpětnou vazbu a slovní hodnocení
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář se soustředí na alternativy k sumativnímu hodnocení. Během kurzu se účastníci seznámí s možnostmi, jak žáky hodnotit pro budoucnost a jak správně uchopit cílenou formativní zpětnou vazbu. Důležitou součástí je také praktický nácvik slovního hodnocení a jak dávat pozitivní i negativní zpětnou vazbu tak, aby žáky skutečně posunula.
Seminář je vhodný i pro pedagogy 1. stupně a může jim pomoct při plánovaném přechodu na slovní hodnocení.
- Úvod, seznámení, vymezení pojmu sumativní hodnocení, formativní hodnocení, slovní hodnocení
- Jak poskytovat kvalitní a formativní zpětnou vazbu
- Jak na žákovské hodnocení a jak podpořit kvalitní sebehonocení
- Příklady z praxe, diskuze
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 739 Mindfulness – cesta k duševní pohodě v učitelské profesi
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Učitelská profese je náročná jak po stránce mentální, tak emoční. Stres, tlak na výkon a neustálá potřeba zvládat nejrůznější složité situace mohou vést k vyčerpání a poklesu celkové životní spokojenosti. Kurz mindfulness (všímavosti) vám ukáže, jak efektivně pracovat s vlastní myslí, zvládat stres a podporovat své duševní zdraví. Naučíte se techniky, které můžete aplikovat nejen ve svém profesním životě, ale i v osobní rovině. Díky propojení s nejnovějšími poznatky z neurověd pochopíte, jak mindfulness ovlivňuje mozek a proč má tak zásadní vliv na psychickou pohodu.
OBSAH AKCE
- Úvod do mindfulness: Co je mindfulness a proč je důležitá v kontextu učitelského povolání.
- Mindfulness v každodenním životě: Praktické techniky pro všímavější a klidnější přístup k pracovním i osobním výzvám.
- Mindfulness v náročných situacích: Jak zvládat stres, emoční vypětí a konfliktní situace ve škole.
- Neurovědecký pohled na mindfulness: Co se děje v mozku během mindfulness praktik? Jak to ovlivňuje regulaci emocí, soustředění a psychickou odolnost?
- Prevence syndromu vyhoření: Jak využít mindfulness k dlouhodobé péči o duševní zdraví a spokojenost v práci.
- Praktické cvičení a nácvik: Jednoduché techniky, které si osvojíte během kurzu a ihned je můžete aplikovat.
OSNOVA AKCE
- Úvod do mindfulness (1 vyuč. hodina) – Co je mindfulness, proč je klíčová pro duševní pohodu a jaký má význam pro učitelskou profesi.
- Základní techniky mindfulness v teorii i praxi (2 vyuč. hodiny) – Stabilizace pozornosti, rozdíl mezi myšlením a bytím v těle, technika Body scan. Co se při mindfulness děje v mozku?
- Mini-cvičení a jejich využití ve stresových situacích (2 vyuč. hodiny) – Jednoduché a účinné techniky pro každodenní praxi.
- Mindfulness v akci (2 vyuč. hodiny) – Jak zůstat přítomný při pohybu, v komunikaci se studenty a kolegy. Praktické tipy, jak dlouhodobě pečovat o duševní zdraví.
- Závěrečná reflexe a diskuse (1 vyuč. hodina) – Sdílení zkušeností, otázky a inspirace, jak pokračovat v mindfulness po skončení kurzu.
Kurz je veden certifikovaným učitelem mindfulness, atestovaným neurologem a neurovědcem, který propojí praktické zkušenosti s vědeckými poznatky.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.