Kurzy
ZSV 107 Dějiny novověké a současné filozofie
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Základy společenských věd
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Cílem kurzu je představit dějiny novověké a současné filozofie tak, aby v ní byly zdůrazněny ty rysy a tendence, které byly relevantní pro utváření humanitních a společenských věd a pro pochopení jejich metodologie. Kurz je rozdělen do čtyř tematických bloků, v nichž bude postupně probráno dvanáct základních témat. Bloky zahrnují úvod do filozofie včetně nástinu základní terminologie a témat, dále raně novověkou filozofii, filozofii 19. století a konečně filozofii 20. století.
Osnova:
- Úvod do filozofie, základní pojmy (2 h)
- Raně novověká filozofie (2 h)
- Filozofie 19. století (2 h)
- Současná filozofie (2 h)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ZSV 106 Ekonomie konkurenčního prostředí
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Základy společenských věd
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Cílem kurzu/workshopu cílem je mikroekonomický rozbor ekonomických problémů. Kurz seznamuje účastníky kurzu/workshopu s metodologií ekonomie, modelem rozhodování spotřebitele a výrobce, základními modely trhu (model dokonané konkurence, monopolistické konkurence, oligopolu, monopolu) a s trhy výrobních faktorů. Při úspěšném absolvování kurzu/workshopu jsou účastnící schopni učinit závěry vyplývající z vybraných mikroekonomicky orientovaných teorií; dále jsou účastníci schopni zorientovat se v základních mikroekonomických pojmech (fixní vs. variabilní náklady, dokonalá vs. nedokonalá konkurence, komplementy vs. substituty a řadě dalších).
Ekonomie jako věda a styl myšlení používá celou řadu metod a přístupů, které budou patřit také k hlavním metodám a technikám během workshopu: např. indukce, dedukce, ekonomické modelování, analýza, pozorování a brainstorming. Studenti si během workshopu vyzkouší grafickou vizualizaci ekonomických jevů a budou
- Trh – místo, kde se střetává nabídka s poptávkou (identifikace tržních stran; příčiny změn na trhu; faktory ovlivňující nabídku a poptávku; nalezení tržní rovnováhy; stát jako aktivní účastník trhu)
- Spotřebitel jako ekonomický subjekt (jeho neomezené potřeby vs. omezené zdroje)
- Firma (druhy nákladů, příjmy, cíl firmy – maximalizace zisku a možnosti jeho dosažení)
- Konkurence (dokonalá vs. nedokonalá – monopol, oligopol, monopolistická konkurence)
- Trhy výrobních faktorů (práce, půda, kapitál);
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
D 178 KŘESŤANSTVÍ V PROMĚNÁCH 2000 LET
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Dějepis
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Posluchači budou seznámeni s okolnostmi vzniku křesťanství. Následně bude v mnoha souvislostech (dějinných, mocenskopolitických, filosofických, kulturně-civilizačních, uměleckých, vědeckých, ekonomických) popsán vnitřní vývoj a globální rozšiřování křesťanství včetně jeho současné podoby. Lektor k téma probere prostřednictvím prezentace s využitím audiovizuálních materiálů a ukázek.
Posluchači budou seznámeni s kulturně-historickým pozadím vzniku křesťanství, s cestou malé sekty v rámci judaismu k nejrozšířenějšímu náboženství světa. Bude osvětlen proces formování Nového zákona a jeho vztahu se Starým zákonem, popsána základní světonázorová struktura křesťanství včetně základních oblastí fundamentální teologie (ekleziologie, pneumatologie, eschatologie atd.) (3h)
Kromě výkladu stěžejních myšlenek, pojmů a výkladu procesu formování dogmat na (ekumenických) koncilech se budeme zabývat vnitřní diferenciací a postupným vznikem jednotlivých významných duchovních proudů v rámci křesťanství. (3h)
Dále bude pospán základní přehled dějin katolické církve s přihlédnutím k jejímu kulturně-civilizační vlivu na evropské i světové dějiny. Bude přiblížena základní osnova liturgického roku a osvětlen význam základních svátků a rituálů. (2h)
Lektor bude výklad doplňovat multimediálními prezentacemi k dané problematice a posluchači si odnesou řadu odkazů ke stažení zajímavých a přínosných materiálů na webu lektora.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 747 Mluvme jazykem čísel: Úvod do datové gramotnosti
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení
Informatika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz poskytuje srozumitelný a praktický úvod do datové gramotnosti a základních principů práce s daty. Účastníci se naučí, jak se v datech orientovat, jak je připravit k analýze a jak z nich získat smysluplné závěry. Klíčovým tématem je průzkumová analýza dat (EDA – Exploratory Data Analysis), která pomáhá nahlédnout do struktury dat pomocí číselných a grafických ukazatelů. Účastníce a účastníci dále pochopí, jak správně interpretovat vztahy mezi proměnnými, především prostřednictvím korelace a kontingenčních tabulek.
Kurz zahrnuje kombinaci výkladu, praktických ukázek a řízené práce s datovými soubory, vždy s důrazem na porozumění základním principům a na rozvoj kritického myšlení. Výuka je vedena interaktivní formou, která podporuje diskuzi a propojení statistického uvažování s výukovou praxí účastníků.
- Úvod do datové analytiky – proč a jak přemýšlet o datech
- Technické seznámení s daty – typy proměnných, chybějící hodnoty, datové typy
- Průzkumová analýza dat (EDA): číselné charakteristiky, práce s jednotlivými typy proměnných
- Průzkumová analýza dat (EDA): grafické techniky – histogramy, krabicové grafy, sloupcové a koláčové grafy
- Analýza vztahů mezi proměnnými – korelace, kontingenční tabulky, souvislosti mezi kategoriálními a spojitými proměnnými
- Vizualizace vztahů mezi proměnnými
- Základy práce s daty v softwaru (přednostně R, případně Excel)
- Závěrečná reflexe a diskuse
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
IT 54 Jak jednoduše oživit klasickou prezentaci interaktivními prvky a zvýšit motivaci studentů
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Informatika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Během semináře budou nastíněny nové možnosti prezentace učiva skrze technologie. Účastník bude seznámen s aplikacemi, které jsou vhodným prostředkem pro zvýšení interaktivity prezenční i distanční výuky a zvýšení motivace žáků i vyučujících. Zejména pak s aplikací Nearpod.
První část semináře je věnována diskuzi o motivaci žáka ke studiu a možnostem jejího pozitivního ovlivnění pomocí vhodného použití technologií a aplikací. Zmíněna bude také motivace učitele při výuce za použití technologií.
V hlavní části semináře se zaměříme na aplikaci Nearpod jako hlavní prostředek k obohacení prezentací o interaktivní prvky. Účastníci poznají aplikaci Nearpod a její možnosti nejprve z pohledu žáka. Bude jim prezentována vzorová lekce vytvořená v programu MS PowerPoint obohacená o ankety, kvízy, otevřené otázky, virtuální prohlídky apod. vytvořené skrze aplikaci Nearpod. Zároveň uvidí aplikaci z pohledu vyučujícího a její možnost nahlédnout do práce žáků a okamžitě jim poskytnout zpětnou vazbu. V další části si budou účastníci moci vyzkoušet vytvoření vlastní lekce a ve dvojicích cvičně otestovat funkčnost aplikace. Posluchači budou následně seznámeni s funkcí „Reports“, která jim po vyučovací hodině umožní nahlédnout do výsledků jednotlivých žáků a případně jejich počínání ohodnotit.
V poslední části semináře se účastník seznámí s možností vytvoření prezentace v aplikaci Google Slides s integrací aplikace Nearpod. Dále bude seznámen s možnostmi virtuální tabule a jejím využitím v prezenční i distanční výuce. Závěrečná část bude věnována diskuzi a použití ostatních aplikací ve výuce a jejich případnému spojení s aplikací Nearpod.
- Žák a motivace k výuce (45 minut)
- Aplikace Nearpod – teoretická část (90 minut)
- Seznámení s aplikací
- Ukázka vzorové lekce
- Popis funkcí
- Ukázka integrace s ostatními aplikacemi
- Aplikace Nearpod – praktická část (90 minut)
- Praktické vytvoření interaktivní lekce z klasické PowerPoint prezentace
- Otestování funkčnosti lekce ve dvojicích
- Seznámení s funkcí Reports
- Nearpod a Google Slides (45 minut)
- Integrace aplikací a ukázka vytvoření lekce ve Slides jako náhradě za MS PowerPoint
- Virtuální tabule a její využití (30 minut)
- Tipy na ostatní aplikace k obohacení výuky (60 minut)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 727 Aktivní učitel - Vyučovací hodiny s využitím techniky II
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento kurz je možné absolvovat i bez předchozí účasti na 1. části.
Umíte již používat výstřižky, tvořit osmisměrky a křížovky a chcete umět více pro přípravu do vyučovací hodiny a nevadí vám registrovat si účty, které jsou zadarmo a nebojíte se instalovat programy?Přihlas se na tento seminář. Ukážeme si pár tipů v operačním systému windows.Digipad využijeme pro prezentaci a nahrávání práce. Pro tvorbu plakátů a jednoduché grafiky využijeme Canvu. Pro tvorbu aktivit využijeme Learning Apps. Zkusíme jednoduše využít google účet – Disk Google pro sdílení souborů a YouTube pro vyhledávání a nahrávání videí. Google účet také využijeme pro tvorbu aktivit z flippity – Quizz, Breakout,Videa si vyzkoušíme upravit v CapCut. Představíme si programy Open Board a Tarsii. Quizziz si ukážeme více do hloubky. Pro práci s PDF formátem využijeme PDF Creator a pro tvorbu přípravy na vyučovací hodinu využijeme ScioBota.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
VV 124 Příběh moderního umění I.
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času
Výtvarná výchova
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Moderní umění často zůstává, a to i po více než stoletém období své existence, pro širokou veřejnost významově nepřístupné a špatně pochopitelné. Kurz mapující vývoj této scény do konce první poloviny 20. století dovede posluchače k lepšímu propojení myšlenkového, sociálně-politického, i vědecko-technologického podhoubí s obsahovými i formálními východisky stěžejních reprezentativních proudů. Na konkrétních názorných příkladech si ukážeme vzájemnou vývojovou kontinuitu vycházející z klasických forem po vzoru hesla, že „nic nevzniklo na zelené louce“.
- Impresionisté: revoluce začíná. Nové požadavky na pravdivost umění (45 min)
- Kulturní zámořské objevy. Umění divochů, dětí a bláznů (45 min)
- Osvobození barvy a živelná síla fauvismu (45 min)
- Vzpoura i apokalypsa: německý expresionismus (45 min)
- Rozklad tvaru: kubismus a čtvrtý rozměr (45 min)
- Volání po budoucnosti: italský futurismus (45 min)
- Cesty k abstrakci (45 min)
- Umění a život jedno jsou: dada a surrealismus (45 min)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 757 Prevence a řešení potíží v kyberprostoru s akcentem na kyberšikanu.
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Problematika užívání kyberprostoru žáky a studenty ve škole či mimo školu se stává více a více palčivějším negativním fenoménem, který zaměstnává nejen rodiče, ale především pedagogy, školní psychology nebo preventisty. Virtuální prostor skýtá pro žáky mnoho výhod, ale bohužel také velkou část rizik, o jejichž předcházení, včasném záchytu a efektivním řešení by měl mít základní přehled každý pedagog.
Vysvětlíme si různé typy rizikových projevů v kyberprostoru, jako je Kybergrooming, Webcamtrolling, Sexting, Happy slapping, Hoax a další fenomény, které jsou v dnešní době velmi aktuální a mohou se u žáků vyskytnout. Samozřejmě neopomeneme základní informace o sociálních sítích, které naprostá většina žáků a studentů denně využívá a bohužel také zneužívá nebo se prostřednictvím jich stává jejich obětí.
Hlavní zřetel bude kladen na problematiku kyberšikany, u které si vysvětlíme mechanismus jejího vzniku, její fáze, základní typy a především její prevenci, diagnostiku a adekvátní řešení.
Škola by se měla k výskytu kyberšikany (nebo jiných „kyber“ útoků) postavit čelem vždy – jak v případě, že k ní dochází v době výuky (resp. na půdě školy), tak i když probíhá mimo ni. V prvním případě existují ucelené postupy, kterých by se měla každá škola držet. V případě druhém je doporučeno pracovat s kolektivy, kde ke kyberšikaně dochází, protože naprostá většina případů kyberšikany souvisí s reálnými vztahovými potížemi (agrese, nepřátelství, šikana) ve třídě i mimo virtuální prostor.
Seminář obsahuje jednak teoretická východiska problematiky užívání kyberprostoru žáky, na straně druhé budou účastníci seznámeni s ukázkami konkrétních aktivit – detailně si vysvětlíme některé techniky, přímo použitelné při prevenci, diagnostice nebo řešení projevů rizikového chování u žáků a studentů spojeného s používáním kyberprostoru.
Probereme si také konkrétní kazuistiky z praxe, při kterých se reálná kyberšikana řešila.
Lektor jakožto školní psycholog a preventista se bude snažit předat vědomosti a zkušenosti získaná teoretickým studiem psychologie a praktickými zkušenostmi nabytými ve sféře školního prostředí a pedagogicko-psychologického kontextu.
Po celou dobu programu bude vymezen čas a prostor pro vlastní dotazy a připomínky samotných účastníků.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
D 183 Žena v době předmoderní: tělo, víra a každodennost
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času
Dějepis
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář se věnuje postavení žen od antiky po počátky moderní doby. Ukazuje, jak se měnil obraz ženy v náboženství, medicíně, filozofii i každodenním životě, a jak skutečně vypadala realita ženského života – od dětství přes manželství a mateřství až po stáří či řeholní dráhu.
Kurz odhaluje, že největší zlom pro ženy nepřinesla politika ani revoluce, ale pokrok v medicíně, hygiena, anestezie či antikoncepce. Zabývá se také genderovými stereotypy, představou ženského těla, sexualitou a otázkou moci.
Seminář kombinuje výklad s diskusí, analýzou historických pramenů, ukázkami textů a praktickými tipy, jak tato témata začlenit do výuky dějepisu či občanské nauky.
|
Téma |
Časová dotace |
Obsah |
|---|---|---|
|
1. Úvod: žena v dějinách a v učebnicích |
45 min |
Kde ženy v dějinách chybí a proč; jak přemýšlet o dějinách žen a každodennosti |
|
2. Žena v antice |
45 min |
Postavení ženy v antické společnosti: vlastnictví, manželství, ideál ctnosti, vdovství |
|
3. Středověká žena v teorii i praxi |
60 min |
Ženská role podle náboženství a filozofie, život na vesnici, ve městě a v klášteře |
|
4. Náboženská reformace a proměna ženských rolí |
45 min |
Zánik klášterů, důraz na mateřství, výchovu a vzdělávání; nové představy o ženství |
|
5. Tělo, porod a medicína |
60 min |
Ženské zdraví v předmoderní době: porodnictví bez anestezie, infekce, vysoká úmrtnost, “hysterie” |
|
6. Od osvícenství k modernitě |
45 min |
Žena jako emocionální bytost, výchova, vzdělání a první kroky k emancipaci |
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Z 134 ZDRAVÁ KRAJINA
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Zeměpis
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
|
Téma |
Hodiny |
|
Jak to bylo v době našich předků, jak se vyvíjela česká krajina |
2 |
|
Péče o krajinu – památné stromy, stromořadí, remízky a další |
1 |
|
Sucho a naopak povodně v krajině a jejich zvládání |
2 |
|
Agrolesnictví jako moderní cesta na starobylých základech |
1 |
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Z 135 VZÁCNÁ ZEMĚ, NEOBYČEJNÉ KLIMA
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Zeměpis
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Přednáška s následnou diskusí, ukázka mobilních aplikací k tématu
|
Téma |
Hodiny |
|
Vzácnost Země a jejího klimatu, vhodného pro život, počátky života a vývoj klimatu až k dnešku |
2 |
|
Velká vymírání a otázka, zda k jednomu z nich směřujeme |
1 |
|
Předpovídání počasí a dnešní chod klimatu |
2 |
|
Jak přiblížit studentům cesty ke zmírnění ekologické zátěže, uhlíkové stopy, klimatických změn |
1 |
|
Předpovědi počasí. Využití technologií ( v podstatě využití mobilních aplikací pro rozšíření znalostí studentů, využití internetu k obohacení vědomostí – simulace, umělá inteligence atd.) |
1 |
|
Praktické ukázky související s počasím a klimatem, které lze realizovat v prostředí základních škol i středních škol a které lze z dostupných prostředků škol lehce připravit do vyučování |
1 |
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
VV 127 Příběh moderního umění II.
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Výtvarná výchova
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Moderní umění často zůstává, a to i po více než stoletém období své existence, pro širokou veřejnost významově nepřístupné a špatně pochopitelné. Kurz mapující vývoj této scény v druhé polovině 20. století dovede posluchače k lepšímu propojení myšlenkového, sociálně-politického, i vědecko-technologického podhoubí s obsahovými i formálními východisky stěžejních reprezentativních proudů. Na konkrétních názorných příkladech si ukážeme vzájemnou vývojovou kontinuitu vycházející z klasických forem po vzoru hesla, že „nic nevzniklo na zelené louce“.
1) Dědictví dadaismu a surrealismu; válečná vřava a pokračování na novém kontinentu (45 min)
2) Podoby poválečné abstrakce; abstraktní expresionismus, color field painting, informel (45 min)
3) Výpočetní optikou: minimalismus, op art a kinetické umění (45 min)
4) Pop art a Noví realisté: reflexe konzumní společnosti; komplexní dílo a multimédia (45 min)
5) Vítězství myšlenky nad hmotou: průkopníci a ohniska konceptuálního umění (45 min)
6) Tělesné a performativní formy uměleckého projevu; prolomení hranic mezi výtvarnými a dalšími uměleckými disciplínami (45 min)
7) Umění a vývoj architektury od druhé poloviny 20. století (45 min)
8) Proměny definice umění a role umělce v průběhu 20. století (forma diskuze - 45 minut)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
D 179 Ideologické obrazy a česká společnost v letech 1945–do současnosti
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Dějepis
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz je určen vyučujícím dějepisu a občanské nauky/základům společenských věd zajímajícím se o naši nedávnou minulost, především pak těm, kteří si kladou otázky související s ideologickým a propagandistickým výkladem našich nejnovějších dějin i dnešní současnosti. Prostřednictvím vybraných ideologických a propagandistických obrazů, jakož i vykreslováním naší minulosti dobovými uměleckými prostředky jsou charakterizovány jednotlivé politické či společenské události, vystihující obecnější a širší problematiku naší nedávné minulosti. Novým technologickým šiřitelem různých "zaručených" zpráv jsou nová média.
Předmět by měl přispět ke kritickému vyhodnocování různých ideologických sdělení a propagandistických kanálů. Přednáška vychází z výsledků badatelských výzkumů přednášejícího.
Osnova:
- Propaganda a ideologie v dějinách
- Propaganda a ideologie v 70 a 80. letech.
- Současná propaganda a ideologie.
- Diskuse o propagandě bez předsudků – jak hovořit o propagandě? Neideologicky.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 785 Propaganda 2.0. Algoritmy, konspirace, dezinformace a umělá inteligence v éře digitální manipulace.
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář se zaměřuje na to, kdo a co formuje svět, ve který věříme, a jaké mechanismy stojí v zákulisí moderních technologií, politických kampaní, dezinformačních aktérů i lidské psychiky. Popisuje, jak fungují algoritmy sociálních sítí (doporučovací systémy, personalizace, metriky engagementu). Vysvětluje, proč algoritmy neukazují „pravdu”, ale to, co nás udrží online a jak se algoritmická logika podílí na formování veřejného mínění, vytváření informačních bublin a polarizaci společnosti. Příklady z praxe (TikTok, YouTube, Instagram, X/Twitter). Naznačuje, proč se ztrácí společenský konsenzus na tom, co je realita, proč dochází k erozi důvěry ve veřejné instituce a tradiční média.
Zkoumá evoluce propagandy: od jejích počátků až k dnešní datové analytice, mikrotargetingu a psychografii.
Zabývá se psychosociálními aspekty fungování lidské mysli v éře dezinformací, deepfake videí, generativní AI jako nástroje manipulace (automatizované účty, syntetické obličeje, generování textů). Analyzuje, jak fungují digitální manipulace a představuje typologii manipulativních obsahů (hoaxy, clickbait, pseudověda, esoterika a alternativní medicína). Zabývá se psychologií konspirací (proč lidé věří jednoduchým vysvětlením složitého světa a jak konspirační teorie naplňují emocionální i identitární potřeby jednotlivce) a uvádí příklady nejsilnějších konspirací posledních let (QAnon, pandemické mýty apod.)
Informační války (státní a nestátní aktéři). Politické a komerční zájmy sledující manipulaci veřejného prostoru. Uvádí příklady koordinovaných kampaní, botnetů a trollích farem (ovlivňování veřejného mínění a voleb). Zkoumá úlohu médií, fact-checkerů, občanské společnosti a vzdělávání.
Ve světle současných výzkumů se zabývá hrozbou algoritmů sociálních sítí s důrazem na děti a teenagary (duševní zdraví, extremismus a polarizace).
Na praktických příkladech rozkrývá dezinformační scénu a poukazuje manipulativní praktiky.
Dále se detailněji zabývá kognitivními biasy, braiwashingem, skupinovým myšlením a tématy jako digitální detox, osobní informační hygiena a nástrojům imunizace žáků před manipulativními technikami (jak pracovat se zdroji, ověřovat fakta, rozvíjet kritické myšlení).
Argumentační fauly. Memetika a šíření narativů.
Seminář bude pracovat s mnoha ukázkami výše naznačených témat v praxi (volební kampaně USA, EU, ČR; dezinformační kampaně kolem covid-19, války na Ukrajině, migrace, energetiky apod.
Osnova semináře:
Algoritmy, bubliny a digitální krajina: Kdo formuje náš svět? (1/2h )
Propaganda 2.0: evoluce a proměny propagandy od počátků do současnosti. (2h)
Emoce, identita a lidská mysl v éře informačního chaosu. (2h)
Umělá inteligence jako nástroj manipulace. (2h)
Obrana, imunizace a kritické myšlení v 21. století. (1,5h)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 783 Základy obecné sociologie (sociální skupiny, sociální hnutí, význam symbolů ve společenském životě, apod.)
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, psychologové
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Cílem kursu je seznámit účastníky kurzu se základními sociologickými pojmy, které jsou často nepřesně používány v tištěných a elektronických médiích a jejichž osvojení patří k mediální gramotnosti. Budou vysvětlovány rozdíly mezi malými a velkými společenskými skupinami, charakteristiky přechodných společenských skupin, budou uváděny příklady formálních a neformálních skupin, apod. Dále budou prezentovány sociální hnutí jako cílevědomé, organizované skupiny usilující o dosažení společného společenského cíle, které působí na místní, státní, národní či globální úrovni. Vyzdvižen bude dále také význam symbolů a sociálních interakcí jako vzájemného působení jedné osoby na druhou, které mohou mít povahu formální (například zasedání parlamentu či senátu) či neformální (studentské večírky na kolejích, štamgastská sezení, apod.). Budou prezentovány debaty o kultuře, sociálních nerovnostech, deviaci, sociální kontrole a vzdělání v současných poměrech.
1. Základní témata obecné sociologie (45 minut).
2. Typologie společenských skupin (45 minut).
3. Typologie sociálních hnutí (45 minut).
4. Význam symbolů pro společenský život a symbolický interakcionismus (45 minut).
5. Vymezení kultury a její klíčové aspekty; materiální a nemateriální kultura, vysoká a nízká kultura, apod. (45 minut).
6. Sociální nerovnosti, stratifikace a sociální mobilita (45 minut).
7. Deviace a sociální kontrola: vymezení řádu, normy, sankce teorie deviantního chování, kriminality a právního systému (45 minut).
8. Vzdělání v současných poměrech: školství a rovný přístup ke vzdělání, kvalita vzdělání, vzdělanostní společnost a skryté curriculum (45 minut).
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
D 180 Dvacet let v odstínech šedé? Československá každodennost v 70. a 80. letech 20. století
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Dějepis
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Pokud mají studenti různých středních škol, ale i fakult o dějinách tzv. normalizace širší povědomí, pak se jedná především o politické dějiny, resp. represivní projevy komunistického systému. Málo se ovšem ví, jak vypadala socialistická každodennost v 70. a 80. letech minulého století v bývalém Československu. Byla skutečně tak šedá, jak by se na první pohled zdálo? Co lidi trápilo, z čeho se naopak radovali? Právě tento kurz by měl přinést prohloubené, vědecké nikoli ideologické, zamyšlení nad povahou „normalizace“ v jejím každodenním projevu a snad napomoci s hledáním odpovědi na otázku „Proč je i po 33 letech stále u některé části společnosti cítit nostalgii, která nemá nic společného s tradovanou šedí, ale jsou připomínány i jiné, pestré tóny?“ Kurz se zaměří na hospodářské, pracovní, sociální a kulturní otázky zmíněného období a jejich dopady na tehdejší populaci, stejnou měrou rozebere problematiku trávení volného času a dotkne se tzv. socio-patologických jevů v čs. společností. Výuku obohatí kromě relevantní literatury řada audiovizuálních ukázek. Přednáška vychází z výsledků badatelských výzkumů přednášejícího, ze dvou publikací a desítek článků v odborných časopisech.
Osnova:
- Socialistická každodennost – šedá, nehybnost, bezdějinnost? Lze takto hodnotit „normalizaci“?
- Starší i mladé švadlenky, kutilství aneb Do it yourself (DIY)
- Zahrádky a chalupářská subkultura
- Diskuse k dnešku – covid – šijeme roušky, covid – útěk na chalupy…
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
D 181 Pod pokličkou klášterního života Benediktinská tradice a život dnešních benediktini na vlastní oči
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, pedagogové volného času
Dějepis
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento kurz bude probíhat přímo v prostředí Benediktinského opatství sv. Petra a Pavla v Rajhradě.
Toto DVPP je zaměřeno na dějiny křesťanského mnišství se zvláštním důrazem na benediktinskou tradici a její vývoj od doby sv. Benedikta z Nursie po současnost. Cílem je nejen prohloubení odborných znalostí účastníků v historicko-náboženském kontextu, ale také umožnění osobního a profesního přesahu prostřednictvím zážitkového vzdělávání v autentickém prostředí Benediktinského opatství sv. Petra a Pavla v Rajhradě.
Účastníci budou prostřednictvím odborného výkladu, práce s pramennými texty (např. vybranými výňatky z Řehole sv. Benedikta) a vedené diskuze uvedeni do problematiky počátků mnišství, formování benediktinské identity a jejích hodnot. Program zahrnuje tematické bloky věnované vlivu benediktinů na vzdělanost, kulturu, hospodářství i organizaci společnosti v dějinách, se zřetelem k využitelnosti ve výuce.
Zásadní částí DVPP je zážitková a badatelská aktivita v autentickém prostředí – tj. v Benediktinském opatství sv. Petra a Pavla v Rajhradě, kde účastníci absolvují fr. Františtem J. Teisterem OSB (tj. benediktinem) vedenou komentovanou prohlídku klášterních prostor s odborným výkladem i v ne veřejnosti běžně přístupných prostorách.
Použité techniky zahrnují přednášku, diskusní a reflektivní metody, práci s historickými texty a ikonografickými prameny, zážitkovou pedagogiku a příklady dobré praxe. V závěru účastníci reflektují možnosti využití získaných poznatků ve své pedagogické praxi, zejména v oblasti dějepisu, občanské výchovy a kulturně-výchovných aktivit.
Osnova:
- sv. Benedikt z Nursie a jím sepsaná Řehole (1 h)
- benediktini v českých zemích (1 h)
- prohlídka Benediktinského opatství sv. Petra a Pavla v Rajhradě zaměřená na život benediktinských mnichů (3 h)
- didaktické a pedagogické přesahy – tj. možnosti využití tématu ve výuce (dějepis, základy společenských věd), inspirace pro tematické dny, exkurze, projektové vyučování (1 h)
- závěr a evaluace + prostor na dotazy
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
IT 64 Nebojte se Rka: Praktická statistika a základy programování v R pro učitele
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času
Informatika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz je určen pro učitele středních škol, kteří si chtějí osvojit základy práce ve statistickém software R. Účastníci se naučí základy programování v R a získají praktické dovednosti v oblasti analýzy dat. Výuka probíhá formou interaktivního praktického semináře. Účastníci si přinesou vlastní laptopy (Před kurzem prosím nainstalovat R a R Studio: 1. https://cran.r-project.org ; 2. https://posit.co/download/rstudio-desktop/ ). Lekce jsou vedeny s důrazem na porozumění základním principům skriptování, ovládání prostředí RStudia a práci s datovými soubory.
Kurz využívá výhradně otevřený (neplacený) software a je vhodný i pro úplné začátečníky bez předchozí zkušenosti s programováním.
- Úvod do prostředí R a RStudio – orientace v prostředí, nastavení adresářů, skripty vs. Konzole
- Základy programování v R – objekty, proměnné, práce s „kalkulačkou“, typy statistických proměnných
- Logické operace, práce s chybějícími hodnotami, grafy funkcí
- Datové tabulky (data.frame) – jejich vytváření, pojmenovávání proměnných, přehled funkcí pro explorativní analýzu dat
- Seznamy (listy) a jejich využití v analýze dat, práce s balíčky (knihovnami)
- Import a export dat – načítání a ukládání objektů, práce s clipboardem, základy editace dat v R
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
IT 70 Když průměr nestačí: Jak na data ve výuce
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení
Informatika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Workshop se zaměří na rozvoj dovedností v oblasti popisné statistiky a vizualizace dat s využitím softwaru Microsoft Excel. Účastníci se seznámí s různými typy dat, naučí se provádět základní statistické analýzy a vytvářet efektivní grafické reprezentace dat. Důraz bude kladen na praktické cvičení s reálnými datovými soubory a na interpretaci výsledků. Součástí workshopu budou také diskuse nad problematickými grafy a práce s online nástroji pro vizualizaci vybraných dat.
- Úvod do popisné statistiky a typů dat
- Základní statistické charakteristiky v Excelu
- Manipulace s proměnnými
- Vizualizace dat v Excelu
- Diskuse nad problematickými grafy
- Práce s kontingenčními tabulkami
- Praktická ukázka práce s online grafy a interpretace výsledků
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
HV 75 Sociální dimenze hudby: Jak učit o sociálních tématech skrze hudební historii
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, učitel - metodik prevence, asistenti pedagoga
Hudební výchova
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
kurz bude zaměřen na propojení závažných aktuálních i historických sociálních témat s příběhy a osobnostmi hudební historie. Kurz pojme druhy opresivních hierarchií jako je antisemitismus, misogynismus, rasismus či homofobie, přes politické systémy (komunismus), po deprese a neurovývojové poruchy. Účastníci kurzu se seznámí s tím, jak se tato témata odrážela v klasické hudbě a životech umělců, a jak lze toto spojení využít k seznámení žáků a studentů v hodinách hudební výchovy, dějepisu a hudební nauky s těmito tématy. Kurz je určen pro učitele základních, středních škol i základních uměleckých škol.
- Historický a sociální kontext hudby, pojmy absolutní a programní hudba v sociální kontextu (30 min)
- Analýza rasových otázek ve hudbě (Chevalier de Saint-Georges) (30 minut)
- Historie antisemitismu v hudebním kontextu (F. Mendelssohn-Bartholdy, Gustav Mahler, R. Strauss) (55 min)
- Misogynie a ženské skladatelky (M. A. Mozart, Fanny Mendelssohn, Clara Shumann, Jean Demessiux a další) (55 min)
- Politické ideologie a hudba v totalitních režimech (D. Shostakovich a S. Prokofjev, čeští autoři) (45 min)
- Psychické zdraví a jeho odraz v hudební tvorbě (Robert Schumann, Jean Sibelius, Fryderyk Chopin) (45 min)
- Homosexualita a Bisexualita (P. I. Tchaikovskij, I. Stravinkij, Darius Milhaud) (45 min)
- (Pravděpodobné) neurovývojové poruchy osobností v hudební historii (J. S. Bach, W. A. Mozart, S. Rachmaninov, Glenn Gould) (55 min)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ČJ 373 Literatura renesance
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ, asistenti pedagoga
Český jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Workshop se snaží přiblížit literaturu v kontextu jednotlivých kultur: italská, španělská, francouzská, i česká. Každá z těchto kultur má svá specifika, každá má i svá literární specifika. Zájem je kladen na analýzu kulturně-historickou i jazykovou tak, aby zdůraznila specifika jednotlivých kulturních kontextů. Druhá rovina je historická: srovnáním, ve které se renesanční literatura vyvíjela. Pokusíme se zodpovědět otázky po relevanci odrazu společnosti v literatuře na straně jedné a na straně druhé, zda je možné charakterizovat kulturu na základě renesanční literatury. Jinými slovy, kde autor vzal inspiraci, co kromě hlavních motivů, chronicky známých chtěl také svými díly říci. Do jaké míry a s jakými konkrétními rysy se držel kulturních rysů dané společnosti.
- Renesanční literatura: kulturně-historické členění; vlivy, motivy, inspirace - 1 hodina
- Literatura rané renesance – Itálie a směs křesťansko-antických rysů – 1 hodiny
- Španělská renesanční literatura: hrdina a jeho činy – 1 hodina
- Francouzská renesanční literatura – 1 hodina
- Shakespeare netradiční pohled na motivy a kulturní kontext – 2 hodina
- Jak k renesanci přispívá česká literatura – 2 hodina
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
