Přehled témat:
Klíčovým tématem tohoto setkání je rozvoj čtenářské gramotnosti a čtení s porozuměním. Společně se podíváme na to, jaké dovednosti má mít osvojené dobrý čtenář. Na ukázkách konkrétních výukových programů či metod aktivního učení zaměřených na práci s texty budeme tyto dovednosti analyzovat a navrhovat, jak je hodnotit a vyhodnocovat. Každý účastník obdrží sadu vyzkoušených metod práce s texty v elektronické podobě. Každý účastník bude mít příležitost si naplánovat, jaké nejbližší kroky podnikne ve své praxi. Vytvoří si nástřel konkrétní vyučovací jednotky. Každý účastník bude mít možnost svůj nástřel sdílet s ostatními účastníky i možnost přijímat a poskytovat zpětnou vazbu. Tato témata úzce souvisí se zaváděním inkluzívního vzdělávání do praxe škol.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Přehled témat:
V rámci semináře strategie řízení výuky se budeme zabývat společným sdílením konkrétních strategií, které učitelé na škole používají. Na základě této zkušenosti budeme hledat, podle jakých kritérií by se daly strategie třídit a k jednotlivým kritériím budeme hledat činnosti, kterými by se měl učitel zabývat. Z přehledu: „Co by měl učitel umět a znát, aby volil efektivní strategie řízení výuky“, si účastníci vyberou oblast, které se budeme podrobněji věnovat. Každý účastník dostane podporu v elektronické podobě.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Základem kurzu je efektivní správa úkolů, projektů a cílů. Účastníci se seznámí se stále více rozšířenou a využívanou metodou “Mít vše hotovo”, jejímž hlavním principem je využívat lidský mozek k přemýšlení a tvoření a správu svých úkolů přenechat promyšlenému a fungujícímu systému, který za svého uživatele hlídá, co je třeba kdy a kde udělat a snižuje tak stres z velkého množství úkolů a termínů v ideálním případě na nulu. Účastníci se naučí, jak zavést osobní produktivitu do života jednotlivce či týmu, jak se vypořádat s návalem úkolů, jaké nástroje (papírové i digitální) využít a naučí se s nimi pracovat.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Práce třídního učitele v tématech primární prevence je vnímána jako důležitý a základní článek pro předcházení a prvotní řešení rizikových projevů v chování žáků. V rámci teoretické části kurzu budou frekventanti seznámeni se základními pravidly vedení třídnické hodiny, tvorbou pravidel a se základy přiměřené reflexe aktivit. V teoretické části budou též seznámeni se základním postupem vytvoření, plánování, realizace a vyhodnocení třídnické hodiny.
V praktické části kurzu, která tvoří většinovou náplň, budou frekventantům formou zážitkové pedagogiky představeny konkrétní metody práce s třídním kolektivem v rámci třídnických hodin, dále budou formou kazuistik představeny různé formy a možnosti preventivní práce se školním kolektivem a způsoby řešení možných obtíží ve školní třídě. Prakticky budou realizovány workshopy na různé typy třídnických hodin, návody na reflexi. Třídnické hodiny jsou cílené zejména na pokrytí témat nespecifické i specifické primární prevence ve školní třídě, tak, jak je doporučeno v minimálním preventivním programu školy.
Součástí kurzu bude předání ucelené metodiky: Metodika vedení třídnických hodin ve vztahu k primárně preventivním aktivitám v práci třídního učitele. („Skácelová, L. (2012). Metodika vedení třídnických hodin. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga.“) Tato metodika byla vypracována ve spolupráci s učiteli a školními metodiky prevence ze základních a středních škol v Brně a blízkém okolí. Je v ní utříděno množství námětů a zkušeností tak, aby se mohly stát dobrým pomocníkem i inspirací při práci s dětmi.
Konkrétními tématy jsou:
Forma realizace: Workshop s praktickými příklady, krátkými teoretickými vstupy, metody zážitkové pedagogiky, diskuse - výměna zkušeností, rozbor kazuistik. Seznámení s komplexní metodikou.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Charakteristické znaky vztahových manipulátorů, jsme všichni manipulátoři? Za jakými maskami se skrývají ti, kdo s lidmi manipulují? Nejasná vyjadřování, konkrétní postupy manipulátorů, využívání prostředníků. – 2. hodiny
Navozování viny, manipulátor a zodpovědnost, manipulátor a komunikace, změna názorů a chování podle situace. – 2 hodiny
Přehlížení potřeb druhých, cvičte se v kontramanipulaci, jak se manipulaci ubránit? Naučit se odmítat, racionálně – emoční strategie. Psychologická a somatická poškození. – 2 hodiny
Charakteristika sociopatů, ledoví lidé, pochybnosti o autoritách, pozor na komplimenty, pozor na vzbuzování soucitu. Jak je odhalit a porazit? – 2 hodiny
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V rámci kurzu absolvent získá základní znalosti z oblasti marketingu a naučí se je aplikovat na jednoduchém projektu do praxe. Bude využito videoprezentací, případových studií, pracovních listů a interaktivních cvičení.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Vývojová psychologie pozoruje a popisuje především psychické (emoční, hodnotové, vztahové a jiné) i fyzické změny lidské osobnosti v závislosti na čase. Člověk zažívá neustálou změnu od početí až do smrti. Pro pedagoga pracujícího s dětmi, které se neustále tělesně i duševně mění, může znalost právě těchto změn velice pomoci v pochopení žáků a v adekvátním vztahu k nim.
V období vzdělávacího procesu (v kontextu školství mateřského, základního, středního či vysokého) prochází každý žák (a samozřejmě také pedagog a rodič) specifickými vývojovými stádii, pro které jsou určité tělesné a duševní (např. emoce, utváření hodnot a cílů) typické. Každé vývojové stadium v sobě skýtá u většiny jedinců obecné prvky, které právě vývojová psychologie popisuje.
Vzhledem k důležitosti věkového rozmezí vzdělávacího procesu u žáků a studentů se nejvíce zaměříme na vývojové změny, potřeby a další fyzická či psychická specifika předškolního věku, mladšího školního věku a dospívání. Samozřejmě však neopomeneme také další stádia, jako je např. období dospělosti.
Lektor jakožto psycholog se bude snažit předat vědomosti a zkušenosti získaná teoretickým studiem psychologie a praktickými zkušenostmi nabytými ve sféře školního prostředí a pedagogicko-psychologického kontextu.
Po celou dobu programu bude vymezen čas a prostor pro vlastní dotazy a připomínky samotných účastníků.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Problematika užívání kyberprostoru žáky a studenty ve škole či mimo školu se stává více a více palčivějším negativním fenoménem, který zaměstnává nejen rodiče, ale především pedagogy, školní psychology nebo preventisty. Virtuální prostor skýtá pro žáky mnoho výhod, ale bohužel také velkou část rizik, o jejichž předcházení, včasném záchytu a efektivním řešení by měl mít základní přehled každý pedagog.
Vysvětlíme si různé typy rizikových projevů v kyberprostoru, jako je Kybergrooming, Webcamtrolling, Sexting, Happy slapping, Hoax a další fenomény, které jsou v dnešní době velmi aktuální a mohou se u žáků vyskytnout. Samozřejmě neopomeneme základní informace o sociálních sítích, které naprostá většina žáků a studentů denně využívá a bohužel také zneužívá nebo se prostřednictvím jich stává jejich obětí.
Hlavní zřetel bude kladen na problematiku kyberšikany, u které si vysvětlíme mechanismus jejího vzniku, její fáze, základní typy a především její prevenci, diagnostiku a adekvátní řešení.
Škola by se měla k výskytu kyberšikany (nebo jiných „kyber“ útoků) postavit čelem vždy – jak v případě, že k ní dochází v době výuky (resp. na půdě školy), tak i když probíhá mimo ni. V prvním případě existují ucelené postupy, kterých by se měla každá škola držet. V případě druhém je doporučeno pracovat s kolektivy, kde ke kyberšikaně dochází, protože naprostá většina případů kyberšikany souvisí s reálnými vztahovými potížemi (agrese, nepřátelství, šikana) ve třídě i mimo virtuální prostor.
Seminář obsahuje jednak teoretická východiska problematiky užívání kyberprostoru žáky, na straně druhé budou účastníci seznámeni s ukázkami konkrétních aktivit – detailně si vysvětlíme některé techniky, přímo použitelné při prevenci, diagnostice nebo řešení projevů rizikového chování u žáků a studentů spojeného s používáním kyberprostoru.
Probereme si také konkrétní kazuistiky z praxe, při kterých se reálná kyberšikana řešila.
Lektor jakožto školní psycholog a preventista se bude snažit předat vědomosti a zkušenosti získaná teoretickým studiem psychologie a praktickými zkušenostmi nabytými ve sféře školního prostředí a pedagogicko-psychologického kontextu.
Po celou dobu programu bude vymezen čas a prostor pro vlastní dotazy a připomínky samotných účastníků.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Kurs se zaměřuje na praktické otázky přístupu ke vzdělávání a pomoci dětem v náhradní rodinné péči (dále jen NRP). Seznamuje frekventanty s cestami, jak a odkud se děti do NRP dostávají, jaký je právní rámec a jaká práva a povinnosti vznikají náhradním rodičům (osvojitelům, pěstounům, opatrovníkům, poručníkům). Hlavní část kursu se věnuje specifikám duševního a fyzického traumatu způsobeného zanedbáváním a týráním ze strany biologických rodičů a technikám, jak dětské duše a těla uzdravovat (terapeutické rodičovství, rozeznání a zvládání traumatu, hranice trpělivosti, projevy podvědomé i vědomé, nedosycení potřeb, strategie přežití, metody práce, např. použití maňáska).
Pedagog ve školce/škole tráví s dítětem velké množství času a má významnou možnost pomáhat hojit hluboké rány, stejně jako bohužel v případě neznalosti těmto traumatizovaným dětem může ještě více ublížit. V praxi může nabyté znalosti pedagog uplatnit i u dětí z nefunkčních biologických rodin, kde často dlouhá léta dochází k týrání či zanedbávání, aniž by si okolí všimlo a dítěti pomohlo. Výchova a vzdělávání dítěte v NRP je týmová spolupráce, ve které kromě náhradních rodičů, psychologů, lékařů a jiných specialistů hraje pedagog zásadní roli. Pochopit znamená dítě přijmout, jaké je, a pomoci mu tím. Naučíme se, jak pedagog komunikuje s náhradním rodičem a jaké postavení v dané situaci mají biologičtí rodiče. Jak před třídou hovořit o NRP a jak děti přirozeně informovat o různých způsobech soužití v rodinách a zachovat přitom lidskou důstojnost a úctu k dětem v NRP.
Kurs je pojat prakticky – jeho autorka je schválenou pěstounkou.
Používané techniky: Výklad, prezentace, příklady, grafika, zapojení do kolektivních demonstrací (zážitkový seminář) a diskuse o zkušenostech s jednotlivými účastníky kursu.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V průběhu přednášky probereme témata:
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V semináři budou účastníci reflektovat vlastní teoretické poznatky z přípravy na svoji profesi, konkrétní pedagogické zkušenosti a schopnosti zvládat nepříjemné situace ve vzdělávacím procesu se žáky. Hlavní pozornost tedy nebude směřována na žáky jako takové, ale zaměří se především na osobnost pedagoga. Pedagog svým působením ovlivňuje nejen požadované výsledky svých žáků, ale především jejich chování. Uvědomováním si vlastních schopností a nastavením na vnímání skutečných požadavků dětí pedagog přirozenějším způsobem dokáže zvládat běžné a konfliktní situace ve školním prostředí. Vzájemnou spoluprací během semináře budou zjišťovány osobnostní charakteristiky, které jsou vhodné pro další rozvíjení. Bezpečným způsobem budou také osloveny ty vlastnosti nebo naučené postupy pedagoga, které je při vzdělávání vhodné omezit nebo změnit.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V jednom dni si projdeme základní témata první pomoci, dozvíme se o způsobu jak první pomoc trénovat a vysvětlíme si proč je první pomoc výukový problém. Ochutnáme zážitkovou výuku a natrénujeme
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Pocit ohrožení, tlak a toxický stres jsou faktory, které omezují naši kapacitu učit se. Pro efektivní učení je tedy bezpodmínečně nutné, abychom se cítili bezpečně. V tomto interaktivně zaměřeném semináři společně najdeme odpověď na to, jak ve škole pro naše žáky vytvářet bezpečné a zároveň podnětné prostředí pro učení. Zaměříme se na sedm hlavních kroků, které k takovému prostředí vedou, a zjistíme, jakou roli v tom všem hraje učitel.
Aktivizační metody a interaktivní techniky, diskuse, řešení problémů, apod.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Kurz se zaměřuje na možnosti využití vybraných metod a postupů ve výuce češtiny pro cizince. Většina z nich rozvíjí čtenářskou gramotnost chápanou jako schopnost porozumět psanému textu, přemýšlet o něm a používat jej k dosahování určitých cílů, k rozvoji vlastních schopností a vědomostí a k aktivnímu začlenění do života společnosti. Vybrané metody slouží ve výuce češtiny pro cizince nejen k motivaci a rozvoji psaní a mluvení, nezbytných k běžnému dennímu kontaktu, ale i k úspěšnému testování znalostí a složení zkoušek.
Seminář je vhodný i pro učitele základních škol. Pro tuto cílovou skupinu nicméně není akreditován.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Účastníci se dozví důležitost diagnostikování dětí a žáků pro další učení a celoživotní vzdělávání. Souvislost diagnostikování se stanovením výchovně vzdělávacím cílem, rozvoj dítěte a žáka dle jeho individuálních schopností a možností každého žáka a dítěte. Seminář bude veden prostřednictvím aktivního výkladu s možností řízené diskuse o zkušenostech účastníků s diagnostikováním
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář bude veden aktivním výkladems možností diskuse k řešení konkrétních situací. Účastníci si vyzkouší některé komunikační techniky
1 hodina
1 hodina
2 hodiny
2 hodiny
1 hodina
1 hodina
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář bude veden jako aktivizující výklad doplněný ukázkami z praxe. Účastníci budou mít možnost diskutovat ad vlastním příkladem portfolia a nad svými zkušenosti při vedení a práce s ním a jak portfolio využít pro svou práci s dětmi a žáky při stanovaní cíle výuky, jak ho využít při hodnocení jejich individuálních pokroků
1 hodina
1 hodina
1 hodina
2 hodiny
1 hodina
1 hodina
1 hodina
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Obsahem tohoto modulu je návrh školního vzdělávacího programu založeného na klasických pohádkách anebo na pohádkách z Večerníčků.
Účastníci si odnesou množství nápadů a námětů, jak využít pohádku v průběhu dne, týdne a roku práce s dětmi. Budou umět postavit integrovaný blok z oblíbené pohádky, uvědomí si důležitost hry a čtení v předškolním věku.
2 hodiny
2 hodiny
2hodiny
2 hodiny
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Obsahem tohoto semináře je ukázat učitelkám cestu, jak u dětí rozvíjet jemnou motoriku, dávat základ pro úspěšné psaní a čtení zábavnou formou, přispívající k všestrannému rozvoji dětí.
Účastníci si odnesou zásobu grafomotorických cvičení i metod, jak s nimi pracovat.
2 hodiny
2 hodiny
2hodiny
2 hodiny
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Nejde o „klasický“ seminář, kde se frontálně dozvíte fůru obsahu, ale spíše o dílnu, kde si ukážeme, že část geografického vzdělávání lze provést hravou formou. Studium určitých jevů, procvičování znalostí, testování, rozvíjení některých kompetencí je možné uskutečnit hravě nebo soutěživě. Hry/aktivity si přímo vyzkoušíme, ukážeme si jejich možné využití pro různá témata a různý věk studentů. Předlohy ke hrám a podpůrné materiály si budete moci odnést papírově/elektronicky.
Hry budeme prokládat několika zamyšleními: Jaká jsou didaktická východiska pro hry? Jak hru použít/zařadit v hodině? Jak hru využít jako formu práce/jako úkol a jak ji hodnotit? Jak geografické hry/aktivity propojit s jinými předměty? Jak s hrou pracovat poté/jak ji vytěžit a reflektovat?
1) Východiska, hra jako nástroj.
2) Aktivity pro jednotlivce.
3) Aktivity pro skupiny.
4) Aktivity mimo třídu.
5) Existující deskové a jiné hry.
6) Modifikace her/aktivit.
7) Hodnocení, reflexe.
8) Mezipředmětové vztahy a průřezová témata.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V tomto semináři budou nastíněny nové možnosti prezentace učiva skrze technologie. Účastník bude seznámen s aplikacemi, zejména aplikací Nearpod, které jsou vhodným prostředkem pro zvýšení interaktivity výuky a motivace žáků i vyučujících. Tyto aplikace nám zároveň umožní jednoduchý přechod mezi prezenční a distanční výukou.
První část semináře je věnována motivaci žáka ke studiu a možnostem jejího pozitivního ovlivnění pomocí vhodného použití technologií a aplikací. Zmíněna bude také motivace učitele při výuce za použití technologií.
V hlavní části semináře se zaměříme na aplikaci Nearpod jako prostředek k obohacení prezentací o interaktivní prvky. Účastníci poznají aplikaci Nearpod a její možnosti nejprve z pohledu žáka. Bude jim prezentována vzorová lekce vytvořená v programu MS PowerPoint obohacená o ankety, kvízy, otevřené otázky, virtuální prohlídky apod. vytvořené skrze aplikaci Nearpod. Zároveň uvidí aplikaci z pohledu vyučujícího a její možnosti nahlížet do práce žáků a okamžitě jim poskytovat zpětnou vazbu. V další části semináře si budou účastníci moci vyzkoušet vytvořit vlastní lekci a ve dvojicích cvičně otestovat funkčnost aplikace. Posluchači budou následně seznámeni s funkcí „Reports“, která jim po vyučovací hodině umožní nahlédnout do výsledků jednotlivých žáků a případně jejich počínání ohodnotit.
V poslední části semináře se účastník seznámí s možností vytvoření prezentace v aplikaci Google Slides s integrací aplikace Nearpod. Dále bude seznámen s možnostmi virtuální tabule a jejím využití v prezenční i distanční výuce. Závěrečná část bude věnována diskuzi a použití ostatních aplikací ve výuce a jejich případnému spojení s aplikací Nearpod.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.