Obsahem semináře je získání inspirace, zdrojů a tipů do hodiny matematiky na téma hlavolamy a slovní úlohy. Ukážeme si také proč je dobré dělat chyby v hodinách matematiky a jak je ve výuce použít. Vyzkoušíme si jak lze pracovat se zadáním tak, aby žáky bavilo a budovalo v nich kritické a kreativní myšlení. Vyřešíme několik mechanických hlavolamů, díky kterým vaši žáci posílí jemnou motoriku a řešení nestandardních úloh a ukážeme si slovní úlohy, které podporují uvažování a komunikaci v hodinách matematiky. Seminář je vhodný pro učitele I. stupně a II. stupně matematiky na ZŠ i učitelé matematiky na SOŠ a SOU.
Hlavolamy do hodin matematiky – Soma kostka, Geoboard, Tangram, Kolumbovo vejce, Golo, Evereto, Stomachion, Kaleidocyklus, šifry v hodinách matematiky . Tvorba, využití v hodinách.
Práce se zadáním – tipy a ukázka zadání ve formě textu, QR kódu, zvuku, videa, obrázku, předmětu.
Slovní úlohy podporující uvažování a komunikaci v hodinách matematiky – slovní úlohy typu: Které číslo dává smysl?, Co je špatně?, Co bys udělal?, Co chybí?, Co když? Nestandartní typy slovních úloh, které mohou sloužit jako nástroj pro diskusi ve třídě.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Program je určen učitelům na 1. stupni
Vzdělávací program "Co se hudbou naučíš, jako když najdeš" je zaměřen na hudební činnosti, kterými lze obohatit výuku žáků na prvním stupni a to nejen v hodinách hudební výchovy. V rámci semináře se učitelé seznamují s možnostmi, kterak zakomponovat různé hudební aktivity do ostatních předmětů a atraktivním způsobem udržovat pozornost žáků během celé výuky. Kurz je však doplněn i mnoha podpůrnými materiály a poznatky z praxe k výuce hudební výchovy činnostním způsobem. Kurz bude rozdělen do tří bloků. V úvodním bloku si účastníci vyzkouší pestrou škálu vokálních a rytmických činností. Druhý blok bude věnován pohybovým a poslechovým aktivitám. Třetí nabídne různé způsoby instrumentálních činností.
Celý seminář je veden s respektem k práci učitele na prvním stupni a neklade vysoké nároky na hudebně teoretické znalosti účastníka. Jedním z cílů je odbourat přehnanou bázeň z hudebních činností a nabídnout jednoduchá řešení. Prostor bude věnován i diskuzi učitelům o vlastních zkušenostech s výukou hudební výchovy.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Tento praktický seminář účastníkům představí desítky výukových aktivit, které nevyžadují náročnou přípravu předem a jsou využitelné pro procvičení různých gramatických témat anglického jazyka. Aktivity se opírají zejména o CLT (communicative language teaching), což znamená, že žák/student během procvičování látky hlavně komunikuje a zároveň používá cílové gramatické struktury. Imitováním lekce obecné angličtiny si účastníci aktivity vyzkouší v praxi. Účastnící pracují ve dvojicích či menších skupinách v závislosti na aktivitě. Účastníci jsou motivováni k vymýšlení vlastních aplikací jednotlivých aktivit. Aktivity jsou doplněny tipy a nápady například na zadávání instrukcí a techniky opravování chyb.
První část semináře se zaměří na deset aktivit, které lze obecně využít pro různé gramatické jevy. Každá aktivita bude aplikována na víc témat.
V druhé části semináře lektor prezentuje hry a aktivity, které jsou navázány na konkrétní gramatická témata (přítomné a minulé časy, vyjádření budoucnosti, podmínkové věty, trpný rod, nepřímá řeč, modální slovesa apod.).
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář je zaměřen na rozvoj pohybových schopností a dovedností (lokomočních, manipulačních aj.) u dětí předškolního a mladšího školního věku. Tyto hry, aktivity a činnosti lze aplikovat do prostředí školní třídy nebo tělocvičny. Účastníci se aktivně zapojí do nácviku pohybových her a činností, které jsou v praxi ověřeny a lze je zařadit do vzdělávací nabídky v mateřské škole a do vzdělávání na prvním stupni základní školy.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Přiblížit pomocí fotografií, map a živých rostlin základní biotopy ČR v různých vegetačních stupních a v odlišných abiotických podmínkách (zejména lesy a louky)
Obsah:
Přestávka 30 minut
Přestávka 30 minut
Přestávka 30 minut
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Ne každému žákovi se daří být ve škole stoprocentně úspěšný a mít jen samé jedničky či dvojky. Někdy děti zase tráví nad učebnicemi velké množství času a dobré známky stojí hodně úsilí, ale výsledný efekt tomu neodpovídá. Potíže s učením jsou častým problémem dětí během školní docházky, nikoliv však neřešitelným. Seminář odpovídá na otázky, které s odhalováním příčin a řešením souvisejí. Součástí semináře jsou i příklady a kazuistiky, což účastníkům umožní nezbytné propojení teoretických poznatků s praxí.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Tento kurz zasvětí posluchače do tajů animace. Seznámí se zde se základními principy jako je plošková animace, stop-motion (loutková animace) a kreslená animace. Všechny techniky si budou moci postupně vyzkoušet. Součástí kurzu bude taky základní návod na sestaveni animačního „studia“. Celý kurz bude veden tak, aby bylo možné jej zrealizovat na hodinách výtvarné výchovy za použití minimálního technického vybavení. (PC, fotoaparát, stativ)
TEORETICKÁ ČÁST:
(2 hodiny)
(1 hodina)
PRAKTICKÁ ČÁST:
(1 hodina)
(1 hodina)
(1 hodina)
(1 hodina)
(1 hodina)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Současný většinový systém hodnocení žáků na školách již nevyhovuje aktuálním požadavkům na vzdělávání. Tento interaktivní seminář přinese inspiraci, jak žáky smysluplně hodnotit a podporovat je na jejich cestě v učení, a to zejména prostřednictvím užitečné a přínosné zpětné vazby. Zaměříme se také na smysluplné způsoby uchopení závěrečného hodnocení na vysvědčení a zprostředkování informací o vzdělávání žáka jeho rodičům.
Aktivizační metody a interaktivní techniky, diskuse, řešení problémů, apod.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V rámci akce bude realizován výklad s následnou diskuzí, přičemž bude demonstrováno využití XML v praxi.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Tento praktický seminář je zaměřený, jak název napovídá, na využití moderních technologií ve výuce anglického jazyka. V semináři se lektor věnuje následujícím softwarovým aplikacím a nástrojům (seřazeno dle abecedy):
Factile
LearningApps
LingoClip
nástroje umělé inteligence - jazykový model a generátory obrázků
ObjectViewer
Padlet
Plickers
Quizizz
Quizlet
StoryBoard
Wordwall
Seminář je rozdělen do bloků, přičemž každý blok reprezentuje jeden nástroj. Na začátku každého bloku lektor využije předem připravenou aktivitu/hru. Následně účastníci tvoří vlastní aktivitu v daném nástroji na dané téma (týkající se gramatiky nebo slovní zásoby) individuálně či ve skupinách. Lektor observuje a pomáhá při tvorbě. V každém bloku lektor vybere jednoho účastníka/skupinu účastníků, aby aktivitu aplikoval. Na konci semináře všichni účastníci zanesou odkazy na právě vytvořené aktivity do sdílené tabulky, aby z ní mohli čerpat později v praxi.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
- Základní typy obtížných situací
- Jak reagovat na urážky
- Základy vyjednávání
- Fáze vyjednávacího procesu
- Tipy a triky při vyjednávání
- Řešení patových situací při vyjednávání
- Seznámení s metodou BATNA
- Modelové situace
- Pravidla přesvědčivé argumentace
- Principy logické argumentace
- Řečnické triky
- Rozpoznání manipulace
- Asertivní techniky jako obrana proti manipulaci
- Modelové situace
- Námitka jako projev zájmu
- Techniky překonávání námitek
- Vedení a usměrňování diskuse, zvládání námitek v týmu
- Modelové situace
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Účastník zážitkově orientovaného workshopu se naučí základům mindfulness, které může začít aplikovat v každodenním životě. Techniky mindfulness jsou vhodné pro zvyšování odolnosti vůči stresu, zvyšování pozornosti a koncentrace. Pracovníci tak budou více uvědomělí a budou lépe umět pracovat s napětím.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
My jako učitelé známe a používáme anglickou gramatiku, ale může být těžké vysvětlit detaily našim studentům. Na tomto semináři se důkladně podíváme na relevantní a problematické gramatické struktury anglického jazyka. Probereme, jak můžeme tuto gramatiku lépe vysvětlit pomocí: pracovních listů, učebnic, prezentací indukční a deduktivní gramatiky, her a komunikačních postupů.
-Opakování gramatiky (90 min)
-Indukční a deduktivní strategie prezentace gramatiky (90 minut)
-Teorie gramatiky v EFL třídě (90 min)
-Použití gramatických her (90 min)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
.• Prvky prezentace - sdělení (verbální a neverbální část, pomůcky, vizualizace, příprava prostředí)
• Etapy prezentace – příprava, stanovení cíle, struktura, nejčastěji používané pomůcky
Jak připravit dobrou pomůcku. Jak vnímáme a co si odnášíme.
. Struktura a zpracování prezentace – stanovení obsahu a hlavních bodů, struktura,
jak posluchač vnímá, co si zapamatuje, jak zaujmout, příprava pomůcek, doladění.
• Vlastní prezentace :
Formy , prostředky, technika řeči, práce s otázkami, zvládání trémy.
• Vyhodnocení a zpětná vazba – desatero efektivní komunikace, shrnutí.
. Praktické příklady a ukázky
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Tvořivá dramatika jako kreativní prostředek rozvoje osobnosti dítěte 1 hodina
Struktura dramatické lekce 1 hodina
Metody a techniky dramatické výchovy a jejich využití při vzdělávání dětí a žáků 6 hodin praktická participativní část s prezentací her a činností
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Obsah: Vzdělávací akce je zaměřena na nejdůležitější horniny, na jejich vznik a výskyt v přírodě, vlastnosti a průmyslové využití. Jde o přehledně uspořádaná fakta o horninách coby základu našeho přírodního prostředí i lidské civilizace. Jádrem semináře je sbírka hornin v jejich nejčastějších podobách s důkazem na nejrozšířenější horniny zemské kůry a nejvýznamnější nerostné suroviny; vzorků je cca 100 a sbírka představuje ucelený soubor s vysokým didaktickým potenciálem mírně nad rámec potřeb základních a středních škol. Po krátkém teoretickém úvodu (základní stavba zemského tělesa; co je hornina, jaké typy hornin se rámcově rozeznávají podle vzniku) se probírají jednotlivé nejdůležitější horniny od vyvřelých přes usazené po přeměněné s ukázkami jednotlivých druhů (výčet viz níže) – vzorky kolují mezi účastníky, takže si je mohou „osahat“ a pořádně prohlédnout. Hodně pozornosti je věnováno poznávacím znakům základních hornin; zkušenost ukazuje, že učitelům tato „praktická“ část nauky o horninách často působí potíže, nepochybně proto, že jde o dovednost, již lze získat jen praxí, tj. studiem reálných vzorků, ne pouze teoreticky např. četbou literatury nebo hledáním informací na internetu. Ke každé hornině se účastníci dozví základní informace (složení, vlastnosti, určovací znaky, vznik a výskyt obecně a v ČR, průmyslové použití) i různé zajímavosti, kterými by mohli oživit a zatraktivnit svůj výklad žákům. Velký důraz je kladen na snahu o srozumitelnost bez používání složitější oborové terminologie. Vítány jsou samozřejmě všechny dotazy a připomínky účastníků, byť jasně daná struktura semináře nedává příliš prostoru pro improvizaci témat (na rozdíl od semináře o deskové tektonice).
Témata:
Výčet základních probíraných hornin (pozornost je vždy věnována hlavně nejrozšířenějším horninám z dané skupiny – viz témata, ostatní jen letmo nebo v případě zvláštního zájmu účastníků):
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář je zaměřen na využití sociální psychologie ve vzdělávání. Zaměřuje se na skupinové chování, teorii dyád, sociální vztahy. Klade důraz na využití fenoménů jako je skupinové myšlení, sociální lenivost, kognitivní disonance, mylná atribuce, chování davu, kulturní odlišnosti, skupinová polarizace a další v kontextu vzdělávání a práce s dospělými.
1.ICT ve vzdělávání, úvod
(2 vyučovací hodiny)
− Úvod do sociální psychologie
− Experimenty v sociální psychologii
− Nejvýznamější objevy v sociální psychologii
2. Skupiny
(2 vyučovací hodiny)
− Pojem skupina
− Dynamika skupiny, role ve skupině, vývoj skupin
− Skupinové myšlení, skupinová polarizace
− Teorie davu
3. Fenomény v sociální psychologii
(2 vyučovací hodiny)
− Kognitivní disonance, falešná atribuce
− Předsudky, postoje a názory
− Behaviorální teorie, chování
− Využití sociální psychologie ve vzdělávání
4. Využití sociální psychologie v praxi
(2 vyučovací hodiny)
− Sociální chování
− Teorie dyád
− Vztahy a jejich aspekty
− Láska, její fáze, vztahové mýty
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V tomto semináři se účastníci zaměří na možnosti rozšiřování a upevňování slovní zásoby v kontextu procvičování dovedností čtení, poslech, psaní a mluvení. Vyměníme si zkušenosti a společně se zaměříme na to, s čím naši studenti bojují a co potřebují pro to, aby si slovní zásobu neustále zlepšovali. V hlavní části semináře si ukážeme a vyzkoušíme různé aktivity a hry zaměřené na procvičování slovní zásoby, aby studenti pravidelným opakováním dostávali slova z pasivní slovní zásoby do slovní zásoby aktivní. Vyzkoušíme si také, jak můžeme studentům pomoci zapamatovat si německé členy. Dále se podíváme na to, jak učitelé mohou pracovat s chybami studentů a jak vést studenty k sebereflexi. Pracovat budeme i s frekventovanými kodifikovanými rakouskými či švýcarskými variantami.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Přehled témat:
Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Obsah semináře nabízí inspirace, jak pomocí rozmanitých metod motivovat děti ke čtení, rozvíjet základy jejich čtenářské gramotnosti, naučit je pracovat s krásnou literaturou, s populárně naučným a žurnalistickým textem. Zaměříme se na to, jak mají žáci vyhledávat v textu klíčové informace a pracovat s nimi. Účastníci si prakticky vyzkoušejí vybrané aktivity spojené s prací s lineárním i nelineárním textem a seznámí se některými technikami, jejichž pomocí je možno docílit funkční čtenářské gramotnosti pomocí hry. Bude doporučen i výběr literatury pro děti a mládež, která může podpořit čtenářskou gramotnost.
0,5 h
Význam regionální literatury, spolupráce s knihovnami, besedy s autory atd.
Smysl pro krásu jazyka. Rozvíjení estetického cítění – prožitkové vnímání, zážitková četba.
0,5 h
1,5 h
Čtení s předvídáním, řízené čtení, skládankové čtení, vyhledávání klíčových slov, práce s grafickými organizéry atd.
2h
Audioknihy, využití poslechu nahrávek, videoukázky, čtenářské dílny
Přehled vybraných knih pro děti
1 h
Evaluace, diskuse, sdílení zkušeností
0,5 h
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V tomto semináři se zaměříme na nejrůznější konverzační aktivity k zapojení různých úrovní pokročilosti studentů. Seminář představí praktické aktivity, které mohou učitelé zapojit do výuky. Účastníci si prakticky vyzkouší nejrůznější konverzační aktivity zaměřené na gramatiku, slovní zásobu, icebreakers, warmers a fillers. Představíme si také množství nejrůznějších užitečných zdrojů.
Quizlet ,Quotes, Random question generator, Running game, Scattergories
Scrambled letters, Scavenger hunt, Sentence construction,...
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V tomto workshopu se zaměříme na to, jak pomáhat našim studentům zlepšit jejich produktivní lingvistické schopnosti a zároveň je umět citlivě a efektivně opravovat. Podíváme se na psychologické a pedagogické aspekty opravování chyb a jak toto zanést do našich kontextů. Budeme pracovat s množstvím příkladů ze života, které potom budeme moci přímo přenést do naší výuky.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Během semináře budou nastíněny nové možnosti prezentace učiva skrze technologie. Účastník bude seznámen s aplikacemi, které jsou vhodným prostředkem pro zvýšení interaktivity prezenční i distanční výuky a zvýšení motivace žáků i vyučujících. Zejména pak s aplikací Nearpod.
První část semináře je věnována motivaci žáka ke studiu a možnostem jejího pozitivního ovlivnění pomocí vhodného použití technologií a aplikací. Zmíněna bude také motivace učitele při výuce za použití technologií.
V hlavní části semináře se zaměříme na aplikaci Nearpod jako hlavní prostředek k obohacení prezentací o interaktivní prvky. Účastníci poznají aplikaci Nearpod a její možnosti nejprve z pohledu žáka. Bude jim prezentována vzorová lekce vytvořená v programu MS PowerPoint obohacená o ankety, kvízy, otevřené otázky, virtuální prohlídky apod. vytvořené skrze aplikaci Nearpod. Zároveň uvidí aplikaci z pohledu vyučujícího a její možnost nahlédnout do práce žáků a okamžitě jim poskytnout zpětnou vazbu. V další části si budou účastníci moci vyzkoušet vytvoření vlastní lekce a ve dvojicích cvičně otestovat funkčnost aplikace. Posluchači budou následně seznámeni s funkcí „Reports“, která jim po vyučovací hodině umožní nahlédnout do výsledků jednotlivých žáků a případně jejich počínání ohodnotit.
V poslední části semináře se účastník seznámí s možností vytvoření prezentace v aplikaci Google Slides s integrací aplikace Nearpod. Dále bude seznámen s možnostmi virtuální tabule a jejím využitím v prezenční i distanční výuce. Závěrečná část bude věnována diskuzi a použití ostatních aplikací ve výuce a jejich případnému spojení s aplikací Nearpod.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Obsah: 1.-2.hodina Hudební hry, hry na tělo, rytmické hry. Propojení hudby, slova a pohybu. Didaktické postupy zaměřené na rozvoj rytmického cítění. 3.-4.hodina Formy aktivního poslechu. Možnosti realizace poslechových skladeb tak, aby poslech nebyl nudnou složkou hudební výchovy. 5.-6.hodina Orffův instrumentář, boomhackery (perkusní tyče) a jejich využití ve skupinové výuce. Možnost práce s hudebním repertoárem formou úprav pro Orffovy nástroje a soustavu boomhackerů (perkusních tyčí). Ukázky nácviku skladeb formou hry, tedy bez nutnosti práce s notovým zápisem. 7.-8- hodina Hudba jako prevence problémových jevů. Praktické možnosti využití.
|
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Charakteristika
Evoluční biologie je u veřejnosti stále vnímána kontroverzně, zejména ve školním prostředí. Obsahem semináře bude základní představení evoluční biologie, zejména evoluce člověka z hlediska evoluční psychologie. Důležitou částí evoluční biologie je volba partnera. Rozhodnutí týkající se výběru partnera u člověka patří k těm, která se týkají téměř všech. Na mnoho zdánlivě iracionálních či podivných nutkání a přání přitom umí odpovědět evoluční psychologie člověka. Atraktivní tématika pohlavního výběru tak bude demonstrována na příkladu volby partnera u lidí z hlediska evoluční psychologie člověka.
Obsah
Během tohoto semináře jsou představeny základy evoluční biologie – zejména příčiny a důsledky přirozeného výběru a teorie sobeckého genu. Teoretické zákonitosti jsou demonstrovány na praktických příkladech živočichů i člověka (2 hod).
Stručně nastíněna je i evoluce rodu Homo a koncept tzv. „prostředí evolučních adaptací“ člověka (2 hod).
Další část semináře je věnována pohlavnímu výběru – jeho existence je zdůvodněna na základě fyziologie rozmnožování, jeho nápadné projevy jsou demonstrovány na praktických příkladech z české i exotické přírody (1 hod).
Kromě základní charakteristiky pohlavního výběru jsou uvedeny jeho nejdůležitější další složky (zejména „hypotéza sexy synů“, „hypotéza dobrých genů“, teorie handicapu“ a „parazitová hypotéza“ Hamiltona a Zuka). Všechny teoretické konstrukce jsou přiblíženy na příkladech živočichů, především hmyzu, ptáků, obojživelníků a savců včetně člověka (1 hod).
V poslední části semináře budou účastníci seznámeni s detaily výběru partnera u lidí. Z lidské evoluce pramenící specifika procesu výběru partnera jsou ukázány na příkladech z výzkumů běžných i exotických lidských kultur celého světa. Kromě fyzických vlastností, ovlivňujících atraktivitu pro opačné pohlaví, jsou ukázány např. příklady vlivu hormonální antikoncepce na pohlavní výběr člověka; úloha čichu; červené barvy a další zajímavosti. Představen je i základní koncept tzv. války spermií a vztah krátkodobých / dlouhodobých svazků a osobnosti mužů i žen (2 hod).
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
úvodní zamyšlení nad chybou (30 min), úmyslná chyba učitele (20 min), oprava žákovské chyby (40 min), taháky (40 min), text učící (30 min), mnemotechnické pomůcky a legrace – Ladova malovaná frazeologie, vtipy vznikají chybným pochopením slov,… (50 min), to jsou možnosti, které dětem češtinu přiblíží. Budeme mluvit o nezvyklých způsobech opravování chyb (50 min), o vytváření korektur (30 min) i o tom, co může chyba způsobit a proč je v učení tak důležitá ( 40 min), diskuze (30 min) .
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V semináři budou účastníci získávat základní údaje o supervizi jako účinném nástroji k zvládání většiny situací, které se mohou v pedagogických kolektivech vyskytnout. Seminář přiblíží nezbytné teoretické poznatky a podklady tak, aby se daly během výuky prakticky uchopit a vyzkoušet. Během semináře budou představeny běžné způsoby supervizí, také budou zmíněny jejich rizika v pedagogickém kolektivu. Hlavním nástrojem semináře bude vzájemná komunikace a přehrávání modelových situací typických ve vzdělávacím procesu, příkladně: syndrom vyhoření, konfliktní vztahy, systémové nedostatky při vzdělávání, nežádoucí chování žáků apod.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Práce v pedagogické oblasti (a interakci s druhými) je náročná. Hledáme cestu, jak být v pohodě. Jak zvládnout dobře svou práci a svůj soukromý život. Někdy se v tom topíme a je toho na nás příliš. Na tomto workshopu bude každý hledat svou cestu ven, svůj recept na to, jak dobře zvládat zátěž při práci s druhými, být produktivní v práci, mít ji pod kontrolou a rád. Zároveň jak si užívat svůj život. Pojďme hledat cesty k životu, jaký chceme žít.
Blok 1 Slasti a strasti v práci i doma – diagnostika sama sebe z pohledu zaměstnance v pedagogických službách a práci s druhými (2 hod)
- Co bere čas a energii v práci s lidmi a ve službách?
- Jak si poskládat své osobně-pracovní priority, osobní a firemní?
- Pozitivní inteligence a jak ji využít ve svůj prospěch v práci s lidmi a ve službách
Blok 2 Time management a produktivita (2hod)
Blok 3 Konfliktní situace zejména v práci s lidmi a v sociálních službách (2hod)
Blok 4 Sebepoznání a jak to využít ve svůj prospěch a prospěch druhých, při práci s lidmi a v sociálních službách (2hod)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Účastníci se seznámí s vybranými dechovými a artikulačními cvičeními, která jsou nezbytným základem pro správné a srozumitelné vyjadřování. Prakticky si vyzkoušejí, jak tato cvičení se žáky provádět a jak rozvíjet jejich komunikační dovednosti. Pozornost bude věnována i obohacování slovní zásoby a možnostem spojení s průřezovým tématem mediální výchova.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V tomto semináři se zaměříme na aktivity a hry včetně “icebreakers, fillers a warmers”, které vyžadují naprosto minimální čas na přípravu a dokáží zapojit studenty nejrůznější úrovně pokročilosti (od začátečníků po pokročilé) žáků prvního i druhého stupně ZŠ. Představíme si přístup “DOGME” ve výuce a jak ukážeme si, jak taková typická “DOGME” lekce vypadá a jak se dá využít. Seminář se zaměří na praktické aktivity, které mohou pedagogové využít k většímu zapojení studentů do výuky. V průběhu semináře si učitelé sami vyzkouší účastnit se nejrůznějších her a aktivit (fillers, warmers, icebreakers,..), které se zaměřují na různé jazykové dovednosti (gramatika, slovní zásoba, mluvení, poslech, čtení, psaní). Představíme si také množství zajímavých zdrojů, které mohou být při zapojování těchto aktivit užitečné.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Učitelé se naučí využívat výtvarné a pracovní techniky ke zpracování důležitého obsahu učiva).
Aby si žáci tyto znalosti pamatovali, musí s nimi umět pracovat, zaznamenat je tak, aby se k nim rádi vraceli. Učitelé se naučí nejen připravovat podrobné projekty, ale vyzkouší si i spoustu technik, jak tyto projektové materiály shromáždit a zpracovat, jak žáky pro práci připravit, jak vyrobit přehledy sesbíraných údajů, jak pracovat s výtvarnými a pracovními technikami.
Struktura kurzu:
Výběr tématu, zvolení oblastí, které v knize budou uvedeny (znalosti), delegování úkolů, výběr formátů.
Zhodnocení přínosu, výhod, ale i odhalení možných slabých míst a jak
je eliminovat
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V rámci akce bude realizován výklad s následnou diskuzí, přičemž bude demonstrováno využití XML v praxi.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Zaměříme se na několik základních skupin, hry pohybové, s pohybem, tleskací, pohybově komunikační a prstové hříčky.
Ukážeme si jejich charakteristiku, možnosti jejich využití a jejich přínos.
Učitelé se naučí, jak využít tyto atraktivní hry pro rozvoj kvalitní výslovnosti, přiměřené gramatiky, rozšíření slovní zásoby v přirozeném proudu komunikace, ale také soustředění, paměť a smysl pro pravidla a fair play.
Přehled témat výuky a časová dotace:
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V tomto hravém semináři se blíže podíváme na prostředky dramatické výchovy a ukážeme si, jak je můžeme využít ve výuce němčiny – pantomimu, rolové a improvizační hry, práci s hlasem, s rekvizitami a další možnosti, které mohou němčinu udělat přístupnou i pro studenty, kteří jsou při klasické výuce spíše slabší či pasivnější. Tím, že studenti komunikují v určité roli, a ne sami za sebe, je pro ně často jednodušší se vyjádřit. Vyzkoušíme si celou řadu aktivit, s jejichž pomocí můžeme u studentů rozvíjet slovní zásobu, gramatiku, výslovnost, ale i psaní či mluvení, a zamyslíme se nad tím, jak studentům pomoci překonávat strach z chyb.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Matematika je nesporně univerzálním jazykem a účinným nástrojem v řadě oborů lidské činnosti. I přes obvyklý odpor k tomuto předmětu ze strany žáků (bohužel často přenášený z rodinného prostředí) je mnoho cest, jak vzbudit v dnešních dětech a mládeži zájem o pochopení principů matematiky a možností jejích aplikací. Zatímco škola většinou staví při výuce na „co a jak“, což je určitě nezbytné, lze doplnit vhodným a citlivým způsobem i „proč a kde“. Seminář má poskytnout informaci o metodice tohoto přístupu na jedné straně a současně na druhé straně poskytnout zásobárnu příkladů, úloh, kvízů a dalších pomůcek pro oživení výuky matematiky nebo organizaci zájmových kroužků, kde se matematické vzdělání prohlubuje. Seminář je primárně určen pro učitele na středním stupni vzdělávání, i když existuje i jeho verze pro ZŠ.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Záměrem semináře je inspirovat učitele příklady, jak je možno netradičním způsobem seznamovat žáky s poezií. Na názorných ukázkách si prakticky vyzkoušejí, jak básnické texty působí na jednotlivé smysly i na více smyslů pohromadě. Zaměříme se i na humor a nonsens v poezii, na vazbu poezie s hudbou a vybrané písňové texty. Prakticky si vyzkoušíme možnosti práce s ilustrací a obrazem (grafická poezie, kaligramy) a možnosti rozvíjení fantazie žáků a jejich vlastní tvorby. Zřetel bude brán na mezipředmětové vztahy.
Motivace a aktivizace dětských čtenářů. Vytváření čtenářského vkusu, smysl pro krásu jazyka. Rozvíjení estetického cítění – prožitkové vnímání. 0,5 h
Práce s texty, v nichž hraje významnou úlohu chuť a čich (J. Žáček, J. Dědeček, J. Havel, Z. Svěrák, J. Suchý aj.)
1 h
Poezie a hmatový vjem (např. J. Skácel, M. Lukešová aj.)
Vnímání poezie zrakem - grafická poezie, kaligramy, limerik, spojení obrazu a básně, ilustrace, rozvíjení představivosti při četbě básně
1 h
Poezie určená k hlasitému čtení, zhudebněná poezie, písňový text
Spojení více smyslů v jedné básni. Filmová podoba básnického díla aj.
1 h
Evaluace, sdílení zkušeností, závěr
0,5 h
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář rozvíjí komunikaci verbální, neverbální, formy práce s trémou, vliv komunikačního šumu a metody jeho eliminace (např. navracení porozumění). Téma komunikační chyby, fauly a obrana proti nim se zabývá lží, pomluvou, manipulací. Zahrnuje techniky přiměřeného prosazení práv a obrany před nespravedlivou kritikou. Seminář je doplněn nácvikem, ukázkami, kazuistikami z praxe lektorky, testem inventáře sociálního chování, na který navazuje téma forem asertivního chování v aktuální situaci.
V rámci semináře lze zvolit prioritní témata: komunikace jako nástroj sladění kolektivu třídy, komunikace s rodiči žáků, vedení třídní schůzky, komunikační chyby, fauly, chyby percepce a jejich dopad na klima třídy, klima sborovny, vztahy učitel – rodič.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Účastníci se dozvědí především praktické informace, které pomohou včasně rozpoznat projevy ADHD, dále díky nim dokážou upravit podmínky vzdělávání tak, aby se minimalizoval vliv negativních projevů dítěte na jeho školní výsledky a také na jeho zařazení v kolektivu.Účastníci uslyší příklady řešení konkrétních konfliktních a krizových situací.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář představí jednoduché a základní využití počítače, notebooku a telefonu ve vyučovací hodině matematiky a v přípravě na výuku. V průběhu semináře si ukážeme možnosti jaké on-line nástroje zapojit do výuky matematiky, ukážeme si jaké programy/aplikace využít na PC/notebooku/telefonu a tipy na využití tabletu/telefonu ve výuce matematiky.
Dozvíte se, JAK ZAŘÍZENÍ OVLÁDAT, JAK ORGANIZOVAT TŘÍDU při práci s technologiemi.
Modelově si představíme předinstalované aplikace v tabletu/telefonu ODPOČET, ZÁZNAMNÍK, FOTOAPARÁT, QR ČTEČKA a jejich spojení s výukovými metodami. (2h)
Další blok semináře představí některé VOLNĚ DOSTUPNÉ APLIKACE ale s nutností instalace. Předvedeme si online ORGANIZÉR VYUČOVACÍ HODINY vhodný pro interaktivní tabuli. Ukážeme si GENERÁTORY skládanek a kartiček, které usnadní práci a zatraktivní hodinu. (2h)
Projdeme WEBOVÉ STRÁNKY a ONLINE NÁSTROJE využitelné při přípravě vyučovací hodiny. Zažijete si metodu SOLE a FLIPPED CLASSROOM ve spojení s tabletem nebo smartphonem. (2h)
Podrobněji si představíme QUIZZIZ, VIRTUÁLNÍ TABULI, GRAFICKÝ TABLET, TARZII (2h)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář je zaměřen na rozvoj pohybových schopností a dovedností (lokomočních, manipulačních aj.) u dětí předškolního a mladšího školního věku. Tyto hry jsou situovány do venkovního prostředí (příroda, dětské hřiště, zahrada mateřské či základní školy). Seminář je založen na participaci všech účastníků, kteří se aktivně zapojí do nácviku pohybových her a aktivit v přírodě. Všechny prezentované hry a činnosti které jsou v praxi ověřeny a lze je zařadit do vzdělávací nabídky v mateřské škole a do vzdělávání na prvním stupni základní školy.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V tomto semináři se zaměříme na nejrůznější psací aktivity k zapojení různých úrovní pokročilosti studentů středních škol a VOŠ .Seminář představím praktické aktivity, které mohou učitelé zapojit do výuky. Účastníci si prakticky vyzkouší nejrůznější písemné aktivity zaměřené na gramatiku, slovní zásobu, icebreakers, warmers a fillers. Představíme si také množství nejrůznějších užitečných zdrojů.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.