Instrumentální a efektivní přístup ke starší literatuře. Aktivizující prvky.
Použitou technikou bude PC. Aktivitou řešení několika problémových úkolů (typu hádanky; překladu).
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Kurs seznámí s vývojem ruské literatury 19. století od období jejího konstituování po nástup moderny. Představí hlavní osobnosti epochy romantismu a realismu. Zvláště se zastaví u osobností A. S. Puškina, M. J. Lermontova, N. V. Gogola, I. S. Turgeněva, I. A. Gončarova, L. N. Tolstého a F. M. Dostojevského. Popíše vývoj poezie a dramatu jako svébytných druhů literatury. Na základě analýzy vybraných děl výše uvedených autorů nastíní myšlenkový svět ruské klasické literatury.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Literatury pro mládež vychází doslova nepřeberné množství a ve velice různorodé kvalitě. Cílem semináře je seznámit účastníky s podnětnými autory fantastické literatury pro mládež a díly a zároveň poskytnout inspiraci, jak se čtenářsky oblíbenými žánry a konkrétními texty pracovat v hodinách. Zaměříme se zejména na žánry young adult fantasy, dystopie, alternativní historie a městské fantasy a na způsoby, jakými umožňují klást a rozvíjet otázky výrazně přesahující rámec zábavné funkce textu – reflexe minulosti a současného dění, vize budoucího světa, zkoumání společenských struktur, odpovědnost jedince apod. Poukážeme také na přesah od čtení literatury pro mládež k občanskému aktivismu.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář představí básníky z přelomu 20. a 21. století a tvorbu „zakázaných „ básníků od r. 1948 do roku 1989. Nabídne možnosti, jak poezii interpretovat a jak s ní pracovat ve škole. Učitelé získají inspiraci, jak žáky motivovat k četbě poezie i k její tvorbě. Vyzkoušejí si netradiční práci s uměleckým textem, která podporuje kreativitu žáků a vede k rozvoji estetického cítění. Aktivity jsou zaměřeny nejen na literární výchovu, ale i na mezisložkové a mezipředmětové vztahy. Účastníci získají materiály, s nimiž budou moci pracovat v hodinách literární výchovy.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář má svou praktickou a reflexivní část, během nichž se střídají psané kreativní aktivity s kritckou analýzou prováděných kroků. Vedle konkrétních nástrojů praxe tvůrčího psaní jde v případě učitelské veřejnosti také o tipy na práci s osobním duševním potenciálem, psychohygienické postupy, případně sebekoučování. Pro jednotlivé semináře jsou připravovány handouty s hlavními tezemi a doporučenou literaturou pro zájemce o hlubší studium témat.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Kurz se zaměřuje na možnosti využití vybraných metod a postupů ve výuce češtiny pro cizince. Většina z nich rozvíjí čtenářskou gramotnost chápanou jako schopnost porozumět psanému textu, přemýšlet o něm a používat jej k dosahování určitých cílů, k rozvoji vlastních schopností a vědomostí a k aktivnímu začlenění do života společnosti. Vybrané metody slouží ve výuce češtiny pro cizince nejen k motivaci a rozvoji psaní a mluvení, nezbytných k běžnému dennímu kontaktu, ale i k úspěšnému testování znalostí a složení zkoušek.
Seminář je vhodný i pro učitele základních škol. Pro tuto cílovou skupinu nicméně není akreditován.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Ideovým východiskem programu je skutečnost, že v současné škole roste frekvence užívání didaktických testů jako výukového, evaluačního i monitorovacího a výzkumného nástroje. Naprostá většina pedagogů nebyla v rámci vysokoškolského studia v této oblasti vzdělávána. Účelem vzdělávacího programu je tedy přispět ke zvýšení didaktických dovedností pedagogů v oblasti testologie. Účastníci se naučí sestavovat didaktický test z českého jazyka a literatury v souladu s principy vývoje standardizovaných testů (evaluačních nástrojů, u nichž uživatel dovede velmi přesně předvídat/odhadnout dosahované psychometrické charakteristiky při jejich použití, a to na základě konstrukčních i obsahových ukazatelů), a to se zaměřením na ověřování úrovně osvojení čtenářských dovedností žáky. V rámci semináře budou postupovat v jednotlivých krocích od stanovení cíle a obsahu testu přes vytvoření specifikace zamýšleného testu, stanovení bodové hodnoty úloh, sestavení testu, až ke stanovení mezní hranice úspěšnosti žáků v řešení testu. Tematické zaměření testu, který budou účastníci vyvíjet, i jeho rozsah budou stanoveny na minimalistické úrovni, tzn tak, aby si účastníci osvojili dovednost sestavit evaluační nástroj, který již splňuje kritéria částečně standardizovaného testu (a také s ohledem na možnosti účastníků v určených časových podmínkách, tedy je realizovatelný v daném čase). Účastníci budou pracovat s baterií úloh vypracovaných lektorem.
Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat):
- základní principy konstrukce testu; zpracování specifikace testu;
- vývoj autorského testu; prezentace autorských testů s jejich obhajobou;
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Obsahem tohoto semináře je ukázat učitelkám cestu, jak u dětí rozvíjet jemnou motoriku, dávat základ pro úspěšné psaní a čtení zábavnou formou, přispívající k všestrannému rozvoji dětí.
Účastníci si odnesou zásobu grafomotorických cvičení i metod, jak s nimi pracovat.
2 hodiny
2 hodiny
2hodiny
2 hodiny
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář je zaměřen na to, jak některá genetická onemocnění ovlivnila vznik legend a uměleckých děl. Ukazuje způsoby hledání nezvyklých souvislostí mezi zdánlivě nepříbuznými obory, které umožní vzbudit zájem i u studentů, kteří se úzkoprofilově zaměřují jen na některé předměty. Seminář zahrnuje velký podíl společných i samostatných analýz uměleckých děl z genetického hlediska a větší počet tematických diskusí.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V tomto semináři budou nastíněny nové možnosti prezentace učiva skrze technologie. Účastník bude seznámen s aplikacemi, zejména aplikací Nearpod, které jsou vhodným prostředkem pro zvýšení interaktivity výuky a motivace žáků i vyučujících. Tyto aplikace nám zároveň umožní jednoduchý přechod mezi prezenční a distanční výukou.
První část semináře je věnována motivaci žáka ke studiu a možnostem jejího pozitivního ovlivnění pomocí vhodného použití technologií a aplikací. Zmíněna bude také motivace učitele při výuce za použití technologií.
V hlavní části semináře se zaměříme na aplikaci Nearpod jako prostředek k obohacení prezentací o interaktivní prvky. Účastníci poznají aplikaci Nearpod a její možnosti nejprve z pohledu žáka. Bude jim prezentována vzorová lekce vytvořená v programu MS PowerPoint obohacená o ankety, kvízy, otevřené otázky, virtuální prohlídky apod. vytvořené skrze aplikaci Nearpod. Zároveň uvidí aplikaci z pohledu vyučujícího a její možnosti nahlížet do práce žáků a okamžitě jim poskytovat zpětnou vazbu. V další části semináře si budou účastníci moci vyzkoušet vytvořit vlastní lekci a ve dvojicích cvičně otestovat funkčnost aplikace. Posluchači budou následně seznámeni s funkcí „Reports“, která jim po vyučovací hodině umožní nahlédnout do výsledků jednotlivých žáků a případně jejich počínání ohodnotit.
V poslední části semináře se účastník seznámí s možností vytvoření prezentace v aplikaci Google Slides s integrací aplikace Nearpod. Dále bude seznámen s možnostmi virtuální tabule a jejím využití v prezenční i distanční výuce. Závěrečná část bude věnována diskuzi a použití ostatních aplikací ve výuce a jejich případnému spojení s aplikací Nearpod.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Účastník akce se seznámí se základními pojmy z oblasti kapitálového trhu, finančních derivátů, kompletní daňové problematiky, veřejných financí a komerčního pojištění. Po absolvování kurzu by měl účastník získat základní přehled o daných tématech. Použité techniky - integrované skriptum, dataprojektor, notebook, doplňující materiály.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.