Vzdělávací akce je zaměřena na problematiku slohové práce jako nedílné součásti výuky českého jazyka a literatury. Obsahem vzdělávací akce je téma přípravy zadání slohové práce, hodnocení slohové práce (možné přístupy) i ve vztahu k hodnocení písemné práce jako součásti maturitní zkoušky. V rámci semináře budou použity zejména prezentace lektorky, které vycházejí z její dlouholeté praxe. Dále pak publikace, které se tématu věnují. Jako aktivizující prvky lektorka použije zejména metodu generátor otázek v úvodu a na konci semináře.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář vychází z požadavků RVP humanizovat vyučování a z vědeckých poznatků, jež ukázaly, že optimistická atmosféra ve třídě uvolňuje napětí, smích odstraňuje stres a humor stimuluje kreativitu, která napomáhá rozvoji komunikace. Prostřednictvím humoru může učitel žákům ukázat plastičnost mateřského jazyka, nekonečné možnosti hry s ním i to, že četba poskytuje nejen poučení, ale i zábavu. V psychické rovině může humor žáky zklidnit, v sociální rovině pomůže navodit vzájemné sympatie a soulad. Pracovní seminář poskytne návod, jak toho docílit prostřednictvím praktických aktivit.
Osnova akce:
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Kurz aplikuje poznatky formativního hodnocení na výuku českého jazyka a literatury. V první části kurzu se účastníci seznámí se základními prvky formativního hodnocení (zjistíme především, že formativní hodnocení není jen hodnocení, ale je to přístup k výuce). Dále si vybereme zajímavé aktivity, které lze aplikovat ve výuce českého jazyka, a to jak v mluvnici, stylistice, tak literatuře. V semináři si účastníci na vlastní kůži vyzkouší množství aktivit, které budou moci následně využít ve svých hodinách. Cílem je pomoci účastníkům se zaváděním formativního hodnocení do výuky češtiny, ale také ukázat, že mnoho učitelů již techniky formativního hodnocení využívá, aniž by to sami věděli.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Obsah semináře vychází z požadavků na humanizaci vyučování a na rozvíjení klíčových kompetencí. Zohledňuje různé učební strategie žáků. Pozornost bude věnována i potřebám znevýhodněných žáků (dyslektiků, cizinců). Seminář je vytvořen na základě poznatků získaných z odborné literatury, na stážích ve Francii a vlastního pedagogického působení lektorky. Nabízí inspirace, jak je možno pracovat s komiksem v mluvnici, ve slohu, literární výchově a v dalších předmětech. Ukáže, jak motivovat žáky ke čtení, rozvíjet jejich čtenářskou gramotnost, naučit je pracovat s komiksovou literaturou beletristickou i s populárně naučným textem, hledat a nalézat vazby mezi jednotlivými druhy umění a podporovat tvořivost. Účastníci si prakticky vyzkoušejí vybrané aktivity spojené s prací s komiksem a ilustracemi.
Rozpis obsahu:
Seznámení s historií komiksu a s teoretickými poznatky. Možnosti využití komiksu ve vzdělávání. Komparace různých ztvárnění téhož námětu v literárním, výtvarném, dramatickém, filmovém a komiksovém zpracování. Motivace prostřednictvím komiksu a ilustrace, aktivizace žáků.
Charakteristika komiksu – textová a obrazová složka, kreslené romány. Identifikace hodnotné literatury a literatury triviální. Rozvíjení estetického cítění. Formování názoru na umělecké dílo. Úloha ilustrace v knihách a učebnicích.
Výběr nejlepších komiksů zaměřených na různé žánry a témata (vzdělávání, historie, významné osobnosti, dobrodružství, humor, pohádky atd.)
Komiksové adaptace vybraných literárních děl českých i zahraničních – jejich analýza a komparace.
Praktická cvičení s vybranými komiksy a ilustracemi. Tvořivý přístup ke čtení a psaní. Kreativita při práci s textem. Rozvíjení schopnosti nonverbálního vyjadřování. Postupy, jak vytvořit vlastní komiks.
Evaluace, diskuse
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V tomto semináři budou nastíněny nové možnosti prezentace učiva skrze technologie. Účastník bude seznámen s aplikacemi, zejména aplikací Nearpod, které jsou vhodným prostředkem pro zvýšení interaktivity výuky a motivace žáků i vyučujících. Tyto aplikace nám zároveň umožní jednoduchý přechod mezi prezenční a distanční výukou.
První část semináře je věnována motivaci žáka ke studiu a možnostem jejího pozitivního ovlivnění pomocí vhodného použití technologií a aplikací. Zmíněna bude také motivace učitele při výuce za použití technologií.
V hlavní části semináře se zaměříme na aplikaci Nearpod jako prostředek k obohacení prezentací o interaktivní prvky. Účastníci poznají aplikaci Nearpod a její možnosti nejprve z pohledu žáka. Bude jim prezentována vzorová lekce vytvořená v programu MS PowerPoint obohacená o ankety, kvízy, otevřené otázky, virtuální prohlídky apod. vytvořené skrze aplikaci Nearpod. Zároveň uvidí aplikaci z pohledu vyučujícího a její možnosti nahlížet do práce žáků a okamžitě jim poskytovat zpětnou vazbu. V další části semináře si budou účastníci moci vyzkoušet vytvořit vlastní lekci a ve dvojicích cvičně otestovat funkčnost aplikace. Posluchači budou následně seznámeni s funkcí „Reports“, která jim po vyučovací hodině umožní nahlédnout do výsledků jednotlivých žáků a případně jejich počínání ohodnotit.
V poslední části semináře se účastník seznámí s možností vytvoření prezentace v aplikaci Google Slides s integrací aplikace Nearpod. Dále bude seznámen s možnostmi virtuální tabule a jejím využití v prezenční i distanční výuce. Závěrečná část bude věnována diskuzi a použití ostatních aplikací ve výuce a jejich případnému spojení s aplikací Nearpod.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Práce s dechem a hlasová výchova
Technika řeči
Kultivovaný mluvený projev a publikum
METODY
Lektor prakticky předvádí dechová a hlasová cvičení, individuálně konzultuje s posluchači a prakticky s nimi nacvičuje základní hlasové návyky:
HLASOVÁ VÝCHOVA
RÉTORIKA
|
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.