Účastníci se seznámí s vybranými dechovými a artikulačními cvičeními, která jsou nezbytným základem pro správné a srozumitelné vyjadřování. Prakticky si vyzkoušejí, jak tato cvičení se žáky provádět a jak rozvíjet jejich komunikační dovednosti. Pozornost bude věnována i obohacování slovní zásoby a možnostem spojení s průřezovým tématem mediální výchova.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Obsah semináře vychází z požadavků RVP na rozvíjení klíčových kompetencí. Zohledňuje různé učební strategie žáků, využívá mezipředmětové vztahy, prolínání vzdělávacích oblastí a průřezových témat s předmětem ČJL. Je vytvořen na základě poznatků získaných z odborné literatury, příspěvků z vědeckých konferencí a vlastního pedagogického působení lektorky. Nabízí inspirace, jak pomocí rozmanitých metod motivovat žáky ke čtení, rozvíjet jejich čtenářskou gramotnost, dovést je k porozumění textu, naučit je pracovat s krásnou literaturou, s odborným a publicistickým textem (lineárním i nelineárním), vyhledávat klíčové informace a pracovat s nimi. Účastníci si prakticky vyzkoušejí vybrané aktivity spojené s prací s textem a seznámí se s některými technikami, jejichž pomocí je možno docílit funkční čtenářské gramotnosti.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Kurz aplikuje poznatky formativního hodnocení na výuku českého jazyka a literatury. V první části kurzu se účastníci seznámí se základními prvky formativního hodnocení (zjistíme především, že formativní hodnocení není jen hodnocení, ale je to přístup k výuce). Dále si vybereme zajímavé aktivity, které lze aplikovat ve výuce českého jazyka, a to jak v mluvnici, stylistice, tak literatuře. V semináři si účastníci na vlastní kůži vyzkouší množství aktivit, které budou moci následně využít ve svých hodinách. Cílem je pomoci účastníkům se zaváděním formativního hodnocení do výuky češtiny, ale také ukázat, že mnoho učitelů již techniky formativního hodnocení využívá, aniž by to sami věděli.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
úvodní zamyšlení nad chybou (30 min), úmyslná chyba učitele (20 min), oprava žákovské chyby (40 min), taháky (40 min), text učící (30 min), mnemotechnické pomůcky a legrace – Ladova malovaná frazeologie, vtipy vznikají chybným pochopením slov,… (50 min), to jsou možnosti, které dětem češtinu přiblíží. Budeme mluvit o nezvyklých způsobech opravování chyb (50 min), o vytváření korektur (30 min) i o tom, co může chyba způsobit a proč je v učení tak důležitá ( 40 min), diskuze (30 min) .
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Záměrem semináře je inspirovat učitele příklady, jak je možno netradičním způsobem seznamovat žáky s poezií. Na názorných ukázkách si prakticky vyzkoušejí, jak básnické texty působí na jednotlivé smysly i na více smyslů pohromadě. Zaměříme se i na humor a nonsens v poezii, na vazbu poezie s hudbou a vybrané písňové texty. Prakticky si vyzkoušíme možnosti práce s ilustrací a obrazem (grafická poezie, kaligramy) a možnosti rozvíjení fantazie žáků a jejich vlastní tvorby. Zřetel bude brán na mezipředmětové vztahy.
Motivace a aktivizace dětských čtenářů. Vytváření čtenářského vkusu, smysl pro krásu jazyka. Rozvíjení estetického cítění – prožitkové vnímání. 0,5 h
Práce s texty, v nichž hraje významnou úlohu chuť a čich (J. Žáček, J. Dědeček, J. Havel, Z. Svěrák, J. Suchý aj.)
1 h
Poezie a hmatový vjem (např. J. Skácel, M. Lukešová aj.)
Vnímání poezie zrakem - grafická poezie, kaligramy, limerik, spojení obrazu a básně, ilustrace, rozvíjení představivosti při četbě básně
1 h
Poezie určená k hlasitému čtení, zhudebněná poezie, písňový text
Spojení více smyslů v jedné básni. Filmová podoba básnického díla aj.
1 h
Evaluace, sdílení zkušeností, závěr
0,5 h
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Kurz se soustředí na konkrétní aktivity, které lze okamžitě využít v hodinách výuky literatury. Důraz je kladen na klasické metody jako volné psaní, myšlenkové mapy či čtení s předvídáním. V kurzu se ale účastníci také seznámí se zcela novými aktivitami, které propojují tradiční pedagogiku a zážitkovou pedagogiku. V semináři se podíváme na to, jak využít prvky dramatické výchovy, jak zapojit moderní technologie nebo jak udělat z hodiny zážitek (inovativní aktivity jako např. „tržiště“, „speed dating“ a mnoho dalších) Cílem kurzu je, aby si účastníci odnesli portfolio aktivit, které by mohli ihned druhý den zakomponovat do svých hodin. Aktivity jsou prověřené praxí a účastníci si jich velké množství vyzkouší na vlastní kůži.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.