Kurzy

ČJ 287 Verneovky jako prostředek k rozvoji mezipředmětových čtenářských dovedností

Lektor/ka kurzu
Mgr. František Brož
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
9374/2020-4-238
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Knihy Julese Verna patří ke zlatému fondu literatury pro děti a mládež. Mají své místo i v dnešní době a mohou velmi dobře posloužit k rozvoji interdisciplinárních dovedností. Verneovky charakterizuje nejen dobrodružný charakter příběhů, jejich čtenáři jsou konfrontováni s mnoha vědními obory – fyzikou, chemií, astronomií, biologií, matematikou, geografií i historií. K využití tohoto potenciálu verneovek ve smyslu rozvoje čtenářských dovedností napříč vzdělávacími oblastmi je směřován tento vzdělávací program. Účastníci budou pracovat s vybranými texty, v nichž se uplatňuje propojování různých vědeckých poznatků i předjímání budoucího vývoje, a budou tvořit pracovní listy s ukázkami vybraných textů s náměty k práci v hodinách českého jazyka a literatury, přičemž východiskem bude vždy rozvoj čtenářských dovedností žáků.

Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat):

- přehledová charakteristika literárních témat reflektovaných J. Vernem;

- práce s vybranými texty J. Verna;

- tvorba pracovních listů účastníky semináře (samostatná práce s vedením lektora).

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 26.05.2022, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

ČJ 288 Pracovními listy k rozvoji a ověřování čtenářských a jazykových dovedností na středních a vyšších odborných školách

Lektor/ka kurzu
Mgr. František Brož
Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
9374/2020-4-238
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Vzdělávací program je zaměřen na získání praktických dovedností v oblasti vývoje pracovních listů, jejichž prostřednictvím lze rozvíjet a případně i ověřovat čtenářské dovedností žáků středních škol a studentů vyšších odborných škol. Program je založen na obecně platných principech a konstrukčních zásadách vývoje pracovních listů s akcentem na jejich využití při výuce českého jazyka a literatury na středních a vyšších odborných školách a má převážně charakter praktické dílny. Účastníci budou získávat dovednosti vytváření pracovních listů k různým typům souvislých i nesouvislých textů. Při tvorbě pracovních listů si účastníci vyzkouší práci s různými typy úloh vhodnými k využití při rozvíjení čtenářských a jazykových dovedností, přičemž hlavní úsilí bude směřovat k vývoji materiálů tak, aby jejich využití ve výuce bylo orientováno zásadně k praktické práci žáků s texty. Účastníci se budou učit vytvářet pracovní listy dovednostního charakteru, tedy bez využití faktografie a terminologie, případně s jejich minimalizací. Při praktickém nácviku budou využívány různé oborové texty, bude přihlédnuto ke specifickým rysům práce s nesouvislými texty. Pozornost bude věnována také didaktickému potenciálu pracovního listu ve výuce – tedy návaznosti a propojenosti mezi cílem (čeho chci pomocí pracovního listu dosáhnout), nástrojem (text + úlohy) a vyhodnocením práce žáka (způsob/kritéria hodnocení). Účastníci budou pracovat také s rozeznáním a analýzou běžných konstrukčních i obsahových vad pracovních listů a úloh v nich užitých; východiskem práce budou výhradně autentické texty.

Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat):

- obecné základní zásady vývoje pracovních listů k rozvoji čtenářských a jazykových dovedností

- aplikace souvislosti cíl prostředek; hodnocení v pracovních listech se zřetelem k žákům středních škol a studentům vyšších odborných škol

- specifické rysy pracovních listů s jazykovými a čtenářskými znalostmi a dovednostmi určenými k užití na středních a vyšších odborných školách

- práce s konstrukčními a obsahovými vadami pracovních listů

- vliv didaktických vad a nedostatků pracovních listů na výkon žáka/studenta při jejich použití

- tvorba pracovních listů účastníky semináře (samostatná práce s vedením lektora) s akcentem na cílovou skupinu jejich uživatelů

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 28.04.2022, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

ČJ 293 Jazykové hry v hodinách češtiny

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
28733/2021-2
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Na semináři si ukážeme dlouhodobé jazykové hry i hry krátké, jen na pár minut, které můžeme využívat v různých fázích vyučovacího procesu, budou to tedy hry motivační, hry, které je možné použít během výkladu, při procvičování či prověřování učiva nebo jako domácí úkoly.

Některé hry si také zahrajeme.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 07.04.2022, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

ČJ 296 Využití reklamy a autentických materiálů v hodině ČJL

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jarmila Sulovská
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
28733/2021-2
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář reaguje na výsledky průzkumů PISA týkající se čtenářské gramotnosti, které ukázaly, že čeští žáci nedosáhli v této oblasti dobré úrovně. Prací s autentickými materiály se účastníci pokusí nalézt možnosti, jak vést své žáky ke čtení s porozuměním a zároveň jak využít médií ve výuce. Účastníci si prakticky vyzkoušejí vybrané aktivity s autentickými materiály a získají inspiraci, jak jim mohou reklamní slogany, obrazové materiály a rozmanité texty z běžného života pomoci při výuce.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 28.03.2022, 9:00–12:15

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 500 Kč

 objednat

ČJ 298 Malý zázrak divadelní recenze

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Intenzivní výukový teoreticko-praktický blok věnovaný specifickému publicistickému žánru seznamuje s nezbytnou divadelní teorií a základy recenzentské praxe. S využitím aktuálních ukázek i historických příkladů směřuje nejen k osvojení recenzentských dovedností, ale i k hlubšímu pochopení vztahu divadla a diváků v kontextu dobové společenské mentality, kde je  odborně divadelní reflexe rovněž součástí reflexe obecně kulturní.

Čeho si všímat, na co se zaměřit, čeho si nevšímat, jak potěšit? – Aneb jak hodnotit vkusně, erudovaně, smysluplně.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 10.06.2022, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace