Kurzy

ČJ 216 Specifika výuky českého jazyka žáků - cizinců

Lektor/ka kurzu
Mgr. Hana Svobodová
Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8

Seminář se zaměřuje na možnosti využití vybraných metod a postupů ve výuce češtiny pro cizince. Většina z nich rozvíjí čtenářskou gramotnost chápanou jako schopnost porozumět psanému textu, přemýšlet o něm a používat jej k dosahování určitých cílů, k rozvoji vlastních schopností a vědomostí a k aktivnímu začlenění do života společnosti. Vybrané metody slouží ve výuce češtiny pro cizince nejen k motivaci a rozvoji psaní a mluvení, nezbytných k běžnému dennímu kontaktu, ale i k úspěšnému testování znalostí a složení zkoušek.

  • Alternativní metody výuky (obecně)
  • Metody pro podporu čtenářských dovedností
  • Metody pro podporu psaní
  • Výuka konverzace
  • Testování 

další informace

Olomouc 13.12.2019, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

ČJ 217 Americká literatura 1945-2000

Lektor/ka kurzu
PhDr. Jiří Hanuš
Cílová skupina
učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8

Kurz probíhá v českém jazyce => je akreditovaný pod vyučovacím předmětem: český jazyk
V kurzu se posluchačům představí nejvýznamnější postavy americké prózy druhé poloviny 20. století. Například významná jižanská povídkářka Flannery O’Connorová, autor proslulé Lolity Vladimir Nabokov, význační židovští spisovatelé Saul Bellow a Philip Roth, „Mozart amerického románu“ John Updike, první Afroameričanka vyznamenaná Nobelovou cenou Toni Morrisonová, skvělá prozaistka Joyce Carol Oatesová, i u nás dobře známí romanopisci John Irving a Tom Robbins. U každého autora dostanou posluchači základní přehled o životě a díle a pak se podrobněji seznámí s jeho stěžejním dílem v českém překladu.

další informace

Olomouc 06.11.2019, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

ČJ 218 Jak na čtenářské dílny?

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jiří Hruška
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

Přehled témat:

  • čtenářská gramotnost a čtenářské dovednosti
  • metody práce s texty a konstruktivismus
  • příklady / ukázky čtenářských dílen
  • cíle a kritéria hodnocení
  • efektivní zpětná vazba, vnitřní motivace k učení a čtení

Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:

  1. představení tématu a cílů semináře
  2. představení lektora a účastníků
  3. snos myšlenek na téma: Co umíme?
  4. pojmenování vzdělávacích potřeb (resp. očekávání) k tématu ze strany účastníků (Co bychom se chtěli naučit? S čím si nevíme rady? Chtěli bychom odpovědi na tyto otázky…)
  5. praktické ukázky výukových programů (resp. metod) – přímá práce účastníků kombinovaná s pozorováním videí
  6. analýza ukázek
  7. plánování dle potřeb účastníků
  8. společná reflexe – přijímání a poskytování zpětné vazby k prezentovaným plánům i přípravám

další informace

Olomouc 05.12.2019, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

ČJ 219 Inspirace k rozvíjení čtenářské gramotnosti prostřednictvím literatury pro děti a mládež

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jarmila Sulovská
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
13170/2018-2-450
Počet vyučovacích hodin
16


Obsah  1. semináře

  1. Seznámení s teoretickými poznatky výzkumů zaměřených na čtenářství
  2. Osobnost učitele, význam motivace, aktivizace žáků a kreativity při práci s textem
  3. Tvořivý přístup ke čtení a psaní
  4. Čtení s předvídáním, čtení s otázkami
  5. Vyhledávání klíčových slov a konkrétních informací
  6. Učíme se navzájem, skládankové čtení,
  7. Práce s populárně naučným textem, s odbornou literaturou, s nelineárním textem
  8. Práce s ilustrací, komiksem

Obsah 2. semináře

  1. Smysl pro krásu jazyka, rozvíjení estetického cítění – prožitkové vnímání
  2. Spolupráce s knihovnami
  3. Netradiční hodiny literární výchovy
  4. Podvojný deník – žákovské reflexe na četbu,
  5. Dopis literárnímu hrdinovi, řízené čtení, atd.
  6. Grafické organizéry, literatura a pět smyslů
  7. Hry s poezií
  8. Seznámení s moderní literaturou pro děti a mládež vhodnou pro práci ve vyučování a čtenářské dílny

další informace

Olomouc 08.11. a 29.11.2019, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

3 700 Kč

 objednat

ČJ 220 Kreativní práce se současnou (českou) poezií

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
7313/2019-3-257
Počet vyučovacích hodin
8

Kreativní interpretace vybraných básní současných českých autorů v širším literárněkulturním kontextu (P. Kolmačka, K. Rudčenková, M. Huptych, P. Borkovec, J. Řehák ad.), včetně seznámení s metodami tvůrčího psaní určenými k jejich intertextuální interpretaci (analogramy, clustering, mentální mapování, fokalizační seznamy, vnitřní monology, paralelní texty aj.). Doplňkem skupinové a individuální práce bude přehled doporučené literatury k dílčím tématům, která budou v rámci tvůrčího a interpretačního procesu průběžně reflektována s ohledem na uvedené cíle.

další informace

Olomouc 15.11.2019, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

ČJ 221 Jazykové hry v hodinách češtiny

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

Na semináři si ukážeme dlouhodobé jazykové hry i hry krátké, jen na pár minut, které můžeme využívat v různých fázích vyučovacího procesu, budou to tedy hry motivační, hry, které je možné použít během výkladu, při procvičování či prověřování učiva nebo jako domácí úkoly. Některé hry si také zahrajeme.

další informace

Olomouc 04.11.2019, 10:00–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 850 Kč

 objednat

ČJ 222 Konec s pletením jazyků – komparatistika

Lektor/ka kurzu
Mgr. Žaneta Pixová
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
32209/2018-2-875
Počet vyučovacích hodin
8

Výuka jazyka neprobíhá izolovaně, ale navazuje na znalosti, kterými už žák disponuje - ať již angličtiny, němčiny, mateřštiny, případně dalších jazyků. Žáci si často stěžují, že se jim gramatika i slovíčka z jednotlivých jazyků pletou, ale z podobností i odlišností daných jazyků (jejich srovnávání) lze udělat i přínosný nástroj pro snazší zapamatování nových jevů ve vyučovaném jazyce a upevnění již poznaného z dalších jazyků.

Metody práce s jazykovědnou komparatistikou pro potřeby výuky cizích jazyků nebo mateřštiny budou ukázány v nejčastější kombinaci jazyků na našich školách angličtině, němčině a češtině.

1´Úvod do komparatistiky – 1 hodina

2 Anglický – Český jazyk – 2 hodiny

3 Německý – Český jazyk – 2 hodiny

4 Anglický – Německý jazyk – Český jazyk – 2 hodiny

5 Závěrečné shrnutí – 1 hodina

další informace

Olomouc 03.12.2019, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

ČJ 223 Podoby současné světové literatury

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

Kurz obsahuje část teoretickou (seznámení s vývojem současné světové literatury se zaměřením na prózu, představení významných autorů překládaných do češtiny) a praktickou (práce s vybranými texty).

Budeme se věnovat dílu vlivných současných světových autorů, jež zasadíme do širšího společenského kontextu a do vztahu k české literatuře. Zaměříme se na v současnosti silné tendence překračování žánrových omezení a zpochybňování hranic mezi vysokým a nízkým v umění, na reinterpretaci mýtu v literatuře a na práci s fantastickým a iluzivním v současných vysoce ceněných textech.

Výběrový okruh autorů: David Mitchell, Markus Zusak, Timur Vermes, Margaret Atwoodová, Michel Faber, Salman Rushie, Edice Mýty, Johanna Sinisalo, Vladimir Sorokin, Haruki Murakami, Rjú Murakami, Kazuo Ishiguro, Jasutaka Cucui, Jü Chua, Mo Jen a další.

další informace

Olomouc 09.12.2019, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

ČJ 224 Metody a formy práce vedoucí ke čtenářské gramotnosti a efektivnímu učení

Lektor/ka kurzu
Mgr. Dana Svobodová
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení
Kurz akreditován MŠMT pod č.
5950/2018-2-239
Počet vyučovacích hodin
8

V semináři budou předvedeny originálně zpracované didaktické zkušenosti pedagogů z praxe, zahrnující různé oblasti vzdělávání, zaměřené na rozvoj čtenářské gramotnosti. Lektorka zároveň představí vlastní nové a obecně málo známé a frekventované formy a metody vyučování. V první části se lektor zaměří na obecnější principy metodiky a didaktiky (na praktických příkladech), na využití inovativních, aktivizujících metod, v druhé části pak na ukázky konkrétních možností, jak výuku vést a obohacovat o zajímavé prvky a činnosti. Seminář bude věnován především těmto formám a metodám práce: otevřenému učení a prožitkovému učení, vyhledávání a zpracovávání informací, technikám RWCT – metoda I.N.S.E.R.T., pětilístek, volné psaní, metoda barevných papírů, třífázový rozhovor a mnoho dalších.

 Témata:

  • Změny ve vzdělávání – kurikulární reforma, rozvoj klíčových kompetencí (kompetence pro život) – 45 min
  • Čtenářská gramotnost: vyvození sedmi základních strategií čtenářské gramotnosti – 45 min
  • Obecná pedagogika – metody a formy práce, které rozvíjejí nejvíce klíčových kompetencí (vyvození) – 45 min
  • Model vzdělávání: E – U – R (45 min)
  • Inovativní a aktivizující metody a formy práce: prvky RWCT (včetně vyvození vhodných metod hodnocení – hodnotící teploměr, sluníčková metoda hodnocení…) – 180 min

další informace

Olomouc 15.10.2019, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 850 Kč

 objednat

ZŠ 95 Jak ověřovat osvojení čtenářských dovedností žáků na 1. stupni ZŠ

Lektor/ka kurzu
Mgr. František Brož
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
7313/2019-3-257
Počet vyučovacích hodin
6

Seminář je orientovaný na získání praktických dovedností v oblasti vývoje nástrojů k rozvíjení a ověřování čtenářských dovedností žáků, zejména 3. až 5. tříd základních škol. Účastníci semináře si osvojí základy dovednosti tvořit některé typy úloh ověřujících jednotlivé dovednosti, kterými je tvořena čtenářská gramotnost obecně (budou např. vytvářet úlohy na porozumění textu i jeho částem, nalezení informací v textu, určení či odvození významu slov i větších celků v daném kontextu, využití jednoho textu v jiném textu, interpretace různých druhů textu, interdisciplinární vztahy apod.). Práce v semináři se bude odehrávat s autentickými, zejména uměleckými texty využitelnými pro práci s žáky této věkové skupiny.

další informace

Olomouc 24.10.2019, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

990 Kč

 objednat

ČJ 228 Techniky hlasitého čtení

Lektor/ka kurzu
Mgr. Roman Musil
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8

Seminář vede učitele mateřských škol ke správnému hlasitému čtení, které využijí při čtení pohádek a příběhů dětem, ale také při učení básniček děti předškolního věku. Učitele základních škol vede k metodice hlasitého čtení, kterou mohou využít se svými žáky při výuce této dovednosti. Seminaristé se seznámí se základními pojmy, jakými jsou artikulace, intonace, barva hlasu, tempo, rytmus, pauza, důraz. V mnoha cvičeních si tyto techniky sami vyzkoušejí. Seminář provázejí i teoretické komentáře, jakých chyb se často děti při čtení dopouštějí a jakými metodami tyto chyby odstranit.  

Témata výuky:

  • Úvod do technik hlasitého čtení
  • Cvičení na artikulaci čteného textu
  • Cvičení na intonaci čteného textu
  • Cvičení na temporytmus čteného textu
  • Cvičení na kladení důrazu ve slovech i ve větách.
  • Cvičení na pauzu při hlasitém čtení
  • Cvičení na hlasité čtení textu s dialogem a bez dialogu

Určeno pro učitele (vyučovací předmět):

  • Mateřské školy
  • Českého jazyka
  • Dramatické výchovy (zejména na středních pedagogických školách)

další informace

Olomouc 25.10.2019, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 850 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace