Kurzy

BI 146 Vegetace ČR

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
7471/20216-6--218
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Přiblížit pomocí fotografií, map a živých rostlin základní biotopy ČR v různých vegetačních stupních a v odlišných abiotických podmínkách (zejména lesy a louky)

Obsah:

  1. hod: základní pojmy (flóra x vegetace, klimaxová a azonální vegetace, vegetační stupně, biotopy přírodní x silně ovlivněné nebo vytvořené člověkem); Natura 2000
  2. hod: základní typy lesů ČR (zonální): dubohabřiny a doubravy, bučiny, smrčiny – jejich charakteristika, skladba po patrech, rozšíření, ohrožení, návrhy managementu, zajímavosti, ukázky atypických testů zejména pomocí fotografií

 

Přestávka 30 minut

 

  1. hod: základní typy lesů ČR (ekologicky podmíněné): mokřadní olšiny, lužní lesy, suťové lesy, bory, rašelinné lesy (viz výše)
  2. hod: sekundární trávníky a vřesoviště (viz výše)

 

Přestávka 30 minut

 

  1. hod: vodní a mokřadní a pobřežní vegetace, prameniště a rašeliniště
  2. hod: skály, subalpínské a alpínské bezlesí, křoviny

 

Přestávka 30 minut

 

  1. hod: přehled a charakteristiky biotopů silně ovlivněných nebo vytvořených člověkem; rozbor rostlinného materiálu a třídění do biotopů
  2. hod: diskuze, náměty pro výuku, zejména motivační, test, hodnocení

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 01.11.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

PP 577 Řešení problémových a náročných situací ve škole

Lektor/ka kurzu
Mgr. Martina Havlíková
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, výchovní poradci, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
758/2023-7-32
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Interaktivní přednáška se zapojením všech účastníků, teoretické zásady s navazujícím nácvikem. Výklad podpořený prezentací v MS Power Point, individuální práce, sebezkušenostní techniky, práce ve skupinách, hraní rolí, zpětná vazba, reflexe provedených aktivit, testy, výtvarné techniky, diskuze, příklady z praxe, opakovaná cvičení,  rady a doporučení ke zlepšení

1.blok v rozsahu 2 vyuč.hodin

 

  • Základní faktory, které se na vzniku problému podílejí
  • Nedorozumění a proč vzniká, úskalí komunikace
  • Psychologické strategie zvládání konfliktních  a problémových situací
  • Negativní a pozitivní aspekty konfliktu
  •  

2.blok v rozsahu 2 vyuč.hodin

 

  • Přístup ke konfliktu a styly jednání v konfliktních situacích
  • Transakční analýza (TA) a její využití pro efektivní zvládání komunikace s druhými
  • Jak vnímám sebe sama a svou roli
  •  

3.blok v rozsahu 2 vyuč.hodin

 

  • Jak se bránit agresi
  • Jak jednat s rozčíleným člověkem
  • Jak zvládnout vlastní negativní emoce
  • Základní strategie a praktické postupy v náročných  situacích
  •  

4.blok v rozsahu 2 vyuč.hodin

  • Typologie osobnosti – jak jednat s jednotlivými typy lidí
  • Rozbor problémových situacích  přednesených účastníky
  • Základní orientace ve vlastních zdrojích a strategiích zvládání náročných komunikačních situací

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 06.12.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

PP 580 Zvládání námitek a jednání v obtížných situacích ve škole

Lektor/ka kurzu
Mgr. Rudolf Hadrava
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
8473-7-267
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

  • Typy obtížných situací a jejich příčiny
  • Identifikace konkrétních obtížných situací z praxe účastníků
  • Nástroje efektivního řešení obtížných situací
  • Typologie obtížných lidí a jak s nimi jednat
  • Kontrola emocí
  • Empatie a zvládání námitek
  • Strategie zvládání konfliktních situací
  • Manipulace a obrana proti ní
  • Asertivita – jeden z nástrojů při řešení obtížných situací

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 03.11.2023, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

PP 582 Smysluplné hodnocení pro školu 21. století

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
670/2022-4-27
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Současný většinový systém hodnocení žáků na školách již nevyhovuje aktuálním požadavkům na vzdělávání. Tento interaktivní seminář přinese inspiraci, jak žáky smysluplně hodnotit a podporovat je na jejich cestě v učení, a to zejména prostřednictvím užitečné a přínosné zpětné vazby. Zaměříme se také na smysluplné způsoby uchopení závěrečného hodnocení na vysvědčení a zprostředkování informací o vzdělávání žáka jeho rodičům.

Aktivizační metody a interaktivní techniky, diskuse, řešení problémů, apod.

  • Aktuální požadavky na školní hodnocení – 1 hodina
  • Kvalitní zpětná vazba – 1 hodina
  • Klasifikace – 1 hodina
  • Sebehodnocení a vrstevnické hodnocení - 1 hodina
  • Závěrečné hodnocení – 1 hodina
  • Hodnocení jako informace pro rodiče – 1 hodina

 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 20.11.2023, 9:30–14:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 050 Kč

 objednat

PP 584 Techniky komunikace pro každý den

Lektor/ka kurzu
Mgr. Martina Havlíková
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
758/2023-7-32
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Interaktivní přednáška se zapojením všech účastníků, teoretické zásady s navazujícím nácvikem. Výklad podpořený prezentací v MS Power Point, individuální práce, sebezkušenostní techniky, práce ve skupinách, hraní rolí, zpětná vazba, reflexe provedených aktivit, diskuze, příklady z praxe, opakovaná cvičení,  rady a doporučení ke zlepšení

  • Základní pravidla komunikace
  • 4 roviny komunikace
  • Verbální a neverbální komunikace v každodenní praxi
  • Slušnost a pozitivní přístup
  • Pravidla vedení  rozhovoru s klientem v kontextu školy, praktické tipy pro navázání kontaktu a udržení vztahu, dovednost naslouchání
  • Chyby při jednání s komunikačním partnerem
  • Jak využít metody komunikace - principy transakční analýzy; stavy já v komunikaci, komunikační strategie a komunikační hry
  • Komunikační techniky pro každý den a jejich nácvik

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 14.11.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

PP 587 Prevence pro nejmenší.

Lektor/ka kurzu
Mgr. Petr Halama
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
28733/2021-4-821
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

I s nejmenšími dětmi (kolektivy mateřské školy a první resp. druhé ročníky základních škol) lze preventivně pracovat a rozvíjet v nich určité sociální kompetence, např. adekvátní chování ve vztazích s ostatními, komunikaci, spolupráci, společenská pravidla, toleranci k rozdílům, funkční řešení problémů nebo předcházení projevům rizikového chování.

Práce s touto věkovou skupinou má jednu obrovskou výhodu - vykazuje (na rozdíl od starších dětí a náctiletých) téměř vždy vysokou motivaci a nadšení jedinců pro skupinové nebo kreativní aktivity.

Mějme také na paměti, že v tomto věku působí dospělá autorita (rodič, učitel, vychovatel, školní psycholog, preventista, vychovatel, vedoucí aj.) o mnoho silněji než později, kdy se na toto místo dostává spíše vrstevník, starší sourozenec či média. Z hlediska školní primární prevence rizikového chování je možné této velké výhody ve prospěch pozitivního působení na děti využít.

Lektor jakožto školní psycholog a preventista se bude snažit předat vědomosti a zkušenosti získaná teoretickým studiem psychologie a praktickými zkušenostmi nabytými ve sféře školního prostředí a pedagogicko-psychologického kontextu.

Po celou dobu programu bude vymezen čas a prostor pro vlastní dotazy a připomínky samotných účastníků.

 

  • Věkové vymezení a vývojové potřeby v rámci skupinové práce s malými dětmi: 1 hod
  • vývojová specifika dětí předškolního věku
  • vývojová specifika dětí prvních a druhých ročníků ZŠ

(základní fyziologické potřeby, úroveň schopnosti učení, socializace a kognitivních procesů (pozornost, paměť, myšlení).

 

  • Obecné zákonitosti a podmínky (čas, místo, personální obsazení), struktura a pravidla chování žáků i dospělých při skupinové práce s nejmenšími. 2 hod
    • specifika práce v primární prevenci se skupinou předškolních dětí (3 – 6 let)
    • specifika práce v primární prevenci se skupinou dětí prvních a druhých tříd (6 – 8 let) ZŠ
  • Praktické ukázky konkrétních možností aktivit skupinové práce s nejmenšími dětmi: ukázky aktivit na uvolnění, aktivaci, zklidnění, komunikaci a spolupráci. Např.: Klubíčko; Kompot; Místa si vymění; Letadélka; Společné skládání aj. 3hod
  • Prevence a řešení možných potíží při skupinové práci s nejmenšími (schopnost pozornosti, socializace, sebereflexe, motivace, zvládání afektů aj.)  1,5 hod
  • Shrnutí, dotazy, zpětná vazba. 0,5 hod

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 26.01.2024, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

PP 588 Diagnostika třídních kolektivů (mapování třídního klimatu a sociometrie).

Lektor/ka kurzu
Mgr. Petr Halama
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové
Kurz akreditován MŠMT pod č.
28733/2021-4-821
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Jak už sám název napovídá, seminář se zabývá lepším poznáním a zkoumáním konkrétního třídního kolektivu, který je každý ve svém složení jedinců, jejich sociálních rolích, vzájemných vztazích, atmosféře, vlastnostech a schopnostech (např. ochota si navzájem pomoci) neopakovatelný a originální. Mnoho důležitých fenoménů lze však ve většině kolektivů více či méně posuzovat resp. měřit.  

Seminář se dělí na dvě základní části.

MAPOVÁNÍ TŘÍDNÍHO KLIMATU, při jehož použití nefigurují konkrétní jména žáků (ani konkrétní vztahy mezi nimi), ale obecné vlastnosti nebo schopnosti celého kolektivu např.: míra spokojenosti žáků ve třídě nebo pocitová dovednost řešit problémy. Pomocí mapování třídního klimatu tedy můžeme lépe zjistit aktuální či dlouhodobější situaci ve třídě ohledně jejich aktuální nálady, celkové atmosféry, jejich pocitové míry bezpečnosti, empatie, blízkosti, důvěry, soudržnosti, spolupráce, komunikace, ale také soutěživosti, strachu, agrese a dalších měřitelných fenoménů ve třídě.

Pomocí SOCIOMETRIE zjišťujeme specifické vlastnosti (např.: oblíbenost nebo vliv) u konkrétních žáků ve třídě (pracujeme tedy s jejich jmény) či jejich sociální role a vzájemné vztahy, což už je o mnoho složitější z hlediska nutnosti souhlasů zákonných zástupců, celkové obtížnosti odborných metod či adekvátní práce s výsledky. Po proškolení je však většina pedagogů schopna základní sociometrické nástroje použít.

Seznámíme se s některými konkrétními metodami (na nichž není potřeba certifikát z odborného školení) mapování třídního klimatu i sociometrických nástrojů, kterými účastníky na základě své praxe provedu a poučím od začátku až do konce – rozdělení jednotlivých metod podle určitých věkových skupin žáků, jejich administraci, vyhodnocení, práci s výsledky, adekvátní možnosti sdělení výsledků zákonným zástupcům či pedagogům a jejich možnému využití při další práci se třídou.

Lektor jakožto školní psycholog a preventista se bude snažit předat vědomosti a zkušenosti získaná teoretickým studiem psychologie a praktickými zkušenostmi nabytými ve sféře školního prostředí a pedagogicko-psychologického kontextu.

Po celou dobu programu bude vymezen čas a prostor pro vlastní dotazy a připomínky samotných účastníků.

 

  • Cíle (výhody) primárně preventivní práce s třídními kolektivy a adekvátní zakázka k diagnostice (proč a v jakých případech vlastně diagnostikovat třídní kolektiv?) 0,5 hod
  • Podmínky realizace diagnostické práce se třídou. 0,5 hod
  • Čas – doba vhodná na diagnostiku (v rámci roku, týdne, dne a celkovém procesu práce se třídou) a délka jednotlivých metod.
  • Prostor – vhodné místo, úprava místa konání, potřebné vybavení a pomůcky.
  • Personální obsazení (kdo by se měl na této práci podílet a proč).
  • Struktura diagnostické práce se skupinou (jednotlivé fáze a jejich pořadí). 0,5 hod
  • Pravidla: 0,5 hod
  • přístupu v chování k žákům/studentům i pedagogům – seznámení s tím, které strategie v komunikaci a chování při diagnostice tříd kdy a kde použít)
  • chování žáků a studentů při a po skupinové diagnostice (práce s citlivými daty).
  • Názorné praktické ukázky konkrétních metod mapování třídního klimatu od začátku do konce (věkové rozdělení, administrace, vyhodnocení, práce s výsledky, možnosti následné práce se třídou). Např.: Nedokončené věty; Naše třída; Pocity ve třídě; 3 věty aj. 2 hod
  • Názorné praktické ukázky konkrétních sociometrických metod od začátku do konce. Např.: Medvídci či duchové na stromě; Sluníčko s obláčky; Pyramida; Pustý ostrov; Plavba lodí aj. 2 hod
  • Práce s výsledky diagnostiky třídních kolektivů, možnosti následné práce se třídou na základě zjištěných výsledků. 1 hod
  • Prevence a řešení možných potíží při diagnostice tříd se žáky s a studenty (pravdivost výsledků, nechuť nebo strach žáků poskytovat informace o třídě, rizika následného procesu s výsledky diagnostiky aj.)  0,5 hod
  • Shrnutí, dotazy, zpětná vazba. 0,5 hod

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 07.11.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

PP 591 FORMATIVNÍ HODNOCENÍ

Lektor/ka kurzu
Mgr. Kamil Novák
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
758/2023-7-32
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Tento osmihodinový seminář seznamuje účastníky s principy a strategiemi formativního hodnocení, to jak na straně pedagoga, tak i třídního kolektivu. Účastníci semináře se seznámí s praktickými technikami a metodami formativního hodnocení, seminář je založen na praktických ukázkách. Zaměřuje se také na vhodné nástroje komunikace se žákem a s třídním kolektivem.

Osnova akce

  1. HODINA – teoretické vymezení, co to vlastně je formativní hodnocení, zaměřujeme se na to, aby účastníci vnímali formativní hodnocení především jako nástroje komunikace mezi pedagogem a žákem, mezi pedagogem a třídním kolektivem
  2. HODINA – principy a strategie formativního hodnocení. Není to princip, ale hlavně koncepce. Cíl výuky. Kritéria úspěchu. Třídní komunikace. Zpětná vazba. Hodnocení a sebehodnocení
  3. HODINA – praktická ukázka. Účastníci dostanou k vypracování krátký úkol. Dále lektor provádí metody, formy a strategie formativního hodnocení. Účastníci provádějí hodnocení a sebehodnocení
  4. HODINA – reflexivní část. Vyhodnocení hodnocení a sebehodnocení. Lektor upozorňuje na úskalí formativního hodnocení. Kdy se jedná o formativní hodnocení a kdy již nikoliv
  5. HODINA – úspěch. Co to vlastně je úspěch. Jak zvládat tlak na výkon, kdy je vhodný, kdy nikoliv. Jak určit co to je úspěch. Práce se sebeaktualizační tendencí žáků i celého třídního kolektivu
  6. HODINA - zpětná vazba. Vhodné techniky získávání zpětné vazby. Jak pracovat se zpětnou vazbou. Jak pracovat s negativní zpětnou vazbou. Vhodné komunikační techniky při práci se zpětnou vazbou
  7. HODINA – praktická část – zpětná vazba. Účastníci jsou rozdělení do tříčlenných skupin. Každá skupina vypracuje svoji zpětnou vazbu na seminář. Porovnání zpětných vazeb všech skupinek. Na každou zpětnou vazbu reaguje vhodným způsobem lektor
  8. HODINA – závěrečná debata a reflexivní část, odpovědi na dotazy. Závěrečná hodina je o zjištění toho, co si z tohoto vzdělávání odnášejí účastníci. Následně se vede debata, lektor odpovídá na další dotazy účastníků

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 12.10.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

PP 596 Efektivnější komunikace s ostatními a práce ve skupině

Lektor/ka kurzu
Ing. Tomáš Rygl
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
21787/2022-4-687
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Workshop je zaměřen na pochopení významu týmové práce, na trénink a rozvoj základních komunikačních dovedností. Důležité je uvědomění a pochopení vlastního komunikačního stylu a způsobu komunikace ostatních. Cílem je budování hlubších vztahů.

  • Icebreaking
  • Budování týmů a spolupráce ve skupině
  • Osobnostní typologie DISC
  • Verbální a neverbální komunikace
  • Aktivně konstruktivní reakce
  • Asertivita

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 10.11.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

ČJ 334 Třídní knihovny – jak a čím je naplnit a jak s nimi pracovat

Lektor/ka kurzu
Radka Vojáčková
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
758/2023-7-32
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Vzdělávací akce je zaměřena na tvorbu čtenářsky podnětného prostředí ve školách a na práci s knihou v hodinách literatury, českého jazyka i dalších předmětů. Účastníci se seznámí s možnostmi, jakými tituly třídní knihovny vybavit, jak je získat a jak je v knihovně uspořádat. Vyzkouší si metody, které vedou k seznámení s tituly v třídní knihovně a které pomohou žákům knihu otevřít a začíst se.  Účastníci si také prakticky vyzkouší dílny čtení a čtenářskou lekci. Obě tyto metody vedou k prohloubení čtenářské gramotnosti dětí a současně je zábavným způsobem seznamují s literaturou a vtahují do světa knih a příběhů.

  • výklad s prezentací (teoretický úvod)
  • praktické a zážitkové seznámení s principy práce s knihou:
    • aktivity s obálkami knih, anotacemi, citacemi, klíčovými slovy
    • dílna psaní – tvorba vlastního textu na základě slov (textu) z knihy
    • dílna čtení – minilekce, samostatná četba s úkolem, reflexe
    • čtenářská lekce – společná četba textu s úkoly (řízené čtení)
  • diskuse

 

  • Osnova akce
  • Čtenářsky podnětné prostředí  - budování třídní knihovny a čtenářského koutku, obsah třídních knihoven, uspořádání knihovny – 1x 45 minut
  • Novinky v současné dětské literatuře – 1x 45 minut
  • Základní formy práce s knihou – vymezení pojmů  - čtenářská dílna + čtenářská lekce + dílna psaní -   základní principy, pravidla a metody -  1x 45 minut
  • Praktické ukázky různých forem práce:
    • třídní knihovna – praktická ukázka aktivit, jež vedou k seznámení s tituly z třídní knihovny – práce s obálkami knih, anotacemi, klíčovými slovy, citacemi a navazující dílny čtení  – 2x 45 minut
    • dílna psaní - praktická ukázka pisatelských dílen, jež využívají knihy z třídních knihoven a pomáhají žákům při psaní a současně pomáhají otevřít a nahlédnout do obsahu knih – 2x 45 minut
    • čtenářská lekce v praxi – praktická ukázka čtenářské lekce. V rámci lekce si účastníci osvojí metody, jež je možné při tvorbě lekcí používat (metody RWCT a další aktivity) – 1x 45 minut

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 01.12.2023, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

AJ 340 Ready-to-use grammar games and activities

Lektor/ka kurzu
Mgr. Tomáš Nechanský
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
6368/2022-4-234
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Tento praktický seminář účastníkům představí desítky výukových aktivit, které nevyžadují náročnou přípravu předem a jsou využitelné pro procvičení různých gramatických témat anglického jazyka. Aktivity se opírají zejména o CLT (communicative language teaching), což znamená, že žák/student během procvičování látky hlavně komunikuje a zároveň používá cílové gramatické struktury. Imitováním lekce obecné angličtiny si účastníci aktivity vyzkouší v praxi. Účastnící pracují ve dvojicích či menších skupinách v závislosti na aktivitě. Účastníci jsou motivováni k vymýšlení vlastních aplikací jednotlivých aktivit. Aktivity jsou doplněny tipy a nápady například na zadávání instrukcí a techniky opravování chyb.

První část semináře se zaměří na deset aktivit, které lze obecně využít pro různé gramatické jevy. Každá aktivita bude aplikována na víc témat.

  • Představení aktivit/aplikace/diskuse: 120 minut

V druhé části semináře lektor prezentuje hry a aktivity, které jsou navázány na konkrétní gramatická témata (přítomné a minulé časy, vyjádření budoucnosti, podmínkové věty, trpný rod, nepřímá řeč, modální slovesa apod.).

  • Představení aktivit/aplikace/diskuse: 240 minut

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 16.10.2023, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

AJ 342 Rozšiřování slovní zásoby hrou, aktivity pro mladší žáky

Lektor/ka kurzu
Kristof Abrath
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
6368/2022-4-234
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Obsahem semináře je seznámení s receptivními i produktivními aktivitami a hrami k procvičování anglického jazyka v různých úrovních pokročilosti. Účastníci si prakticky vyzkouší širokou škálu zábavných a užitečných aktivit pro žáky ve věku 6 - 12 let.

Nejprve si projdeme slovní zásobu, která je vyučovaná v jednotlivých úrovních pokročilosti Poté proběhne sdílení dobré praxe a seznámíme se s aktivitami, který mi je možné obsáhnout více lexikálních témat jak produktivní tak receptivní formě. Naposledy se zaměříme na některé specifické aktivity vhodné pro určité konkrétní úrovně a témata.

  • Strukturovaný přehled vyučované slovní zásoby dle úrovní pokročilosti (45 min)
    • od úrovně začátečníků až po pokročilé
    • základní tipy pro vytvoření kvalitní lekce zaměřené na slovní zásobu.
  • Sdílení osvědčených aktivit a her na rozšíření slovní zásoby ve výuce (45 min)
    • Učitelé sdílejí aktivity, které se jim dosud ve výuce osvědčily, zároveň mohou sdílet i oblíbené materiály a zdroje. Osvědčené materiály a zdroje poskytne také lektor semináře.
  • Aktivity a hry, které zahrnují více různých jazykových oblastí i úrovní (45 minutes)
    • Například použití deskových her, jako volné aktivity pro mluvenou produkci ve všech úrovních pokročilosti
  • Aktivity a hry pro začátečníky (45 min)
    • Barvy, čísla, doprava, škola, přídavná jména, jídlo, rodina, aj….
  • Aktivity  a hry pro mírně pokročilé (45 minutes)
    • Slovesa, sport a zájmy, tělo, zvířata, objekty,..
  • Aktivity a hry pro středně pokročilé (45 minutes)
    • Skola, povolání, cestování, nakupování, svátky,...
  • Aktivity a hry pro více pokročilé  (45 minutes)
    • Oblékání, příroda, Vesmír, kultura….
  • Aktivity hra pro pokročilé (45 minutes)
    • Životní prostředí, zábava, profese,...

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 10.11.2023, 09:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

AJ 345 Práce s textem a podpora čtecích návyků, procvičení psaní

Lektor/ka kurzu
Mgr. Sylvie Doláková
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení
Kurz akreditován MŠMT pod č.
15063/2022-4-472
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Práce s textem a podpora čtecích návyků, procvičení psaní

Kurz seznamuje učitele s využitím běžně dostupných materiálů, například těch, které mají k dispozici v učebnicích, ale hlavně jejich jednoduchou adaptací a dalším zpracováním umožní dětem lépe a důkladněji procvičit dané učivo. Aktivity jsou zaměřené na

 

Čtecí techniky:

- předčtenářská gramotnost – jak děti seznamovat s textem ještě dříve, než se samy učí číst v cizím jazyce 45 min
(obrázkové čtení, písmenková rozcvička)

- práce s abecedou, vnímání skupin hlásek, usnadňujících rychlé a efektivní zpracovaní textu 60 min
(jazyková analýza, vytleskávání, Kdo dříve?, písmenkové krabičky

- čtenářské techniky, umožňující zpracovávání informací z textu, (porozumění a zapamatování – „Vím, o čem čtu“) 60 min

(Kdo - co udělal - kde - kdy? Pět krabiček, kvízy)

 

Psaní:

- jak zvládat odlišnost psané podoby od mluvené 60 min

(rimes and onsetts, letter blends + letter clusters, Ants and owls)
- psaní na úrovní slov, vět 60 min
(letter lines, letter boxes, labelling)

- psaní na úrovni volného textu 45 min
(Story frames, Sentence openers)

- hodnocení psaného projevu 10 min

(diskuze, příklady dobré praxe)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 22.11.2023, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

M 309 Aktivity do hodin matematiky

Lektor/ka kurzu
Mgr. Lukáš Javorek
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
670/2022-4-27
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Vyzkoušíme si aktivity do vyučovací hodiny matematiky, které budou bavit Vás i Vaše žáky. Čeká Vás také ochutnávka pestrých aktivit využitelných nejen v matematice vhodných i pro párovou práci. Podíváme se na online nástroje, které nám pomohou s přípravou hodiny a mohou je využívat i naši žáci. Předám vám online zdroje, které se mi osvědčily při výuce. Ze semináře si odnesete zásobník ověřených aktivit, ze kterého budete moci čerpat v průběhu školního roku a zatraktivnit své hodiny. Seminář je určen učitelům matematiky I. a II. stupně.

Seznámíme se s aktivitami pro jednotlivce – Zasloužené jméno, Kostky, Jednička, Karty s čísly, Desítka, Největší součet, Matematico, Postav věž, Číselná pyramida, Metr, Šablony, Hádanka.

Zažijeme si aktivity pro dvojice – Ano x Ne, Kolotoč, Telefonní číslo, Já mám – kdo má, Vyřeš a prohoď, Sirky, Domino, Dobble, Piškvorky, Pexeso, Vyškrtávačka.

 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 02.11.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

M 310 Slovní úlohy a hlavolamy v hodinách matematiky

Lektor/ka kurzu
Mgr. Lukáš Javorek
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
758/2023-7-32
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Obsahem semináře je získání inspirace, zdrojů a tipů do hodiny matematiky na téma hlavolamy a slovní úlohy. Ukážeme si také proč je dobré dělat chyby v hodinách matematiky a jak je ve výuce použít. Vyzkoušíme si jak lze pracovat se zadáním tak, aby žáky bavilo a budovalo v nich kritické a kreativní myšlení. Vyřešíme několik mechanických hlavolamů, díky kterým vaši žáci posílí jemnou motoriku a řešení nestandardních úloh a ukážeme si  slovní úlohy, které podporují uvažování a komunikaci v hodinách matematiky. Seminář je vhodný pro učitele I. stupně a II. stupně matematiky na ZŠ i učitelé matematiky na SOŠ a SOU.

 

Hlavolamy do hodin matematiky – Soma kostka, Geoboard, Tangram, Kolumbovo vejce, Golo, Evereto, Stomachion, Kaleidocyklus, šifry v hodinách matematiky . Tvorba, využití v hodinách. 

Práce se zadáním – tipy a ukázka zadání ve formě textu, QR kódu, zvuku, videa, obrázku, předmětu.

Slovní úlohy podporující uvažování a komunikaci v hodinách matematiky – slovní úlohy typu: Které číslo dává smysl?, Co je špatně?, Co bys udělal?, Co chybí?, Co když?  Nestandartní typy slovních úloh, které mohou sloužit jako nástroj pro diskusi ve třídě. 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 12.12.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

ZŠ 133 Hrajeme si, hýbeme se v mateřské škole a na 1. stupni základní školy

Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
28545/2022-6-863
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář je zaměřen na rozvoj pohybových schopností a dovedností (lokomočních, manipulačních aj.) u dětí předškolního a mladšího školního věku. Tyto hry, aktivity a činnosti lze aplikovat do prostředí školní třídy nebo tělocvičny. Účastníci se aktivně zapojí do nácviku pohybových her a činností, které jsou v praxi ověřeny a lze je zařadit do vzdělávací nabídky v mateřské škole a do vzdělávání na prvním stupni základní školy.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 04.01.2024, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

IT 34 MS Word pro učitele

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jan Polák
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
6368/2022-4-234
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Kurz, který seznámí účastníky s možnostmi textového editoru i základními typografickými pravidly, ukázka zápisů méně obvyklých znaků na klávesnici.

  • úvod do problematiky, MS Word, základní funkce
  • zápis méně obvyklých znaků na klávesnici
  • možnosti formátování textu a odstavce, základní typografická pravidla – správné psaní mezer, zalomení řádku
  • práce s pravítkem, odsazení textu, tvorba sloupců
  • odrážky a číslování, automatické číslování úkolů
  • ukázka tvorby pracovního listu / písemné práce do výuky
  • práce s rozsáhlým dokumentem – styly, záhlaví a zápatí, číslování stran, navigace, konce stránek, práce s oddíly
  • tabulky a jejich editace
  • klávesové zkratky

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 11.12.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

IT 37 Naučte se sázet text jako profesionálové (LaTeX pro začátečníky)

Lektor/ka kurzu
Ing. Bc. Jiří Janek
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení
Kurz akreditován MŠMT pod č.
670/2022-4-27
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Cílem webináře je seznámit účastníky se systémem LaTeX, který se hojně používá především v přírodních vědách a technických oborech k sázení textů od výukových materiálů až po odborné publikace a skripta.

Po úvodu věnovaném stručné historii LaTeXu a představení odlišných přístupů k tvorbě dokumentů (WYSIWYG vs. WYSIWYM) bude následovat hlavní část webináře věnovaná přímo psaní dokumentů v LaTeXu. Účastníci budou seznámeni se základní strukturou dokumentu v LaTeXu a s problematikou překladu zdrojového textu a generování výsledného pdf dokumentu. Naučí se se vytvářet číslované i nečíslované seznamy, tabulky, psát matematické vzorce a umísťovat obrázky. Stručný výklad bude vždy následován jednoduchým procvičováním tak, aby si účastníci mohli ihned zkoušet to, co právě slyšeli.

Druhá část semináře bude věnována tématům, která se sazbou textu v LaTeXu úzce souvisí. Nejprve se zaměříme na citace, které jsou důležitou součástí odborných textů. Účastníci budou seznámeni s nástrojem JabRef pro správu citací i s tím, jak zahrnout citaci zdrojů do dokumentu v LaTeXu.

Dalším tématem bude grafika. Budou uvedeny rozdíly mezi vektorovou a rastrovou grafikou a jejich výhody a nevýhody. Bude představen program IPE, který umožňuje přesné kreslení (nebo rýsování) vektorových obrázků vhodných např. pro výuku geometrie.

Na závěr druhé části budou představeny další možnosti využití LaTeXu, např. pro tvorbu prezentací (beamer), posterů, životopisů, jedinečných zadání (spojení s programovacím jazykem Python), materiálů do hudební výchovy (spojení s programem Lilypond) atp. Účastníci budou seznámeni se zdroji, ze kterých je možné čerpat další informace a inspiraci.

Na úplném závěr webináře bude představen koncept open-source software. Následovat bude diskuze účastníků o možnostech a výhodách využívání open-source softwaru ve vzdělávání.

Celý webinář bude zaměřen prakticky. Hlavním přínosem pro účastníky by neměly být získané znalosti, ale především získané praktické dovednosti. Proto bude každé probírané téma hned procvičováno a účastníci obdrží stručný manuál shrnující probraná témata. Také se naučí hledat informace, pomocí kterých budou schopni v LaTeXu vysázet i to, co se na webináři přímo nenaučí.

  • Úvod (20 min)
    • LaTeX – úvod a historie
    • Odlišné přístupy k tvorbě dokumentů – LaTeX vs. MS Word
  • Píšeme v LaTeXu (70 min)
    • Editory pro LaTeX
    • Základní struktura dokumentu
    • Nadpisy a obsah
    • Velikost a typy písma
    • Matematické vzorce
    • Tabulky
    • Obrázky a grafy
  • Přestávka 30 minut
  • Citace v LaTeXu (20 min)
    • JabRef – nástroj pro správu citací
    • Zahrnutí citací do dokumentu
  • Grafika (30 min)
    • Rastrová vs. vektorová grafika, open-source editory
    • IPE – „malování“ přesněji a vektorově
    • Rýsování v IPE
  • Kam dál? (20 min)
    • Další možnosti využití LaTeXu – prezentace, postery, životopisy,…
    • Propojení LaTeXu s dalšími programy – vytváření jedinečných zadání pomocí Pythonu, sazba not pomocí Lilypondu,…
  • Open-source software (20 min)
    • Licencování softwaru, koncept open-source
    • Využití open-source softwaru ve vzdělávání – diskuze

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 14.11.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

TV 86 Pohybové aktivity v mezipředmětových vztazích

Lektor/ka kurzu
Mgr. Dita Culková, Ph.D.
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
15063/2022-4-472
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář nabízí praktické činnosti zaměřené na zařazování pohybových činností do školní výuky napříč jednotlivými vzdělávacími oblastmi, průřezovými tématy a klíčovými kompetencemi. Seminář nabízí zásobník pohybových činností využitelných nejen ve školní tělesné výchově ale také v mimoškolní tělesné výchově, o školní přestávce či jako součást tzv. pohybových chvilek. Seminář je postavený na praktických pohybových činnostech s využitím široké škály pomůcek. Část semináře je věnována teoretickému pozadí a vědeckým poznatkům z oblasti pohybové aktivity dětí/žáků nejen ve školním prostředí.

  • Možnosti zařazování pohybových činností do školního dne. Pohybové činností jako součást naplňování vzdělávacích cílů napříč vzdělávacími oblastmi (50 min).
  • Pohybové činnosti ve výuce Českého jazyka a jazyků (35 min).
  • Pohybové činnosti ve výuce matematiky a její aplikace (35 min).
  • Pohybové činnosti jako součást vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět (prvouka) (30 min).
  • Pohybové činnosti jako nástroj Osobnostní a sociální výchovy a nástroj pro rozvoj klíčových kompetencí (KK k řešení problémů, KK komunikativní, KK sociální a personální, KK k učení) (30 min).
  • Pohybové chvilky a školní přestávky – návrhy pohybových činností pro tyto příležitosti (20 min).
  • „Burza“ nápadů a dobré praxe – sdílení zkušeností účastníků semináře (průběžně) (40 min).
  • „Školní“ pohybová aktivita dětí/žáků jako součást formování jejich pohybové gramotnosti. Současné pojetí režimu školního dne v kontextu pohybové aktivity dětí/žáků (30 min).

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 24.11.2023, 9:30–14:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 050 Kč

 objednat

HV 66 Co se hudbou naučíš, jako když najdeš

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jakub Kacar, DiS.
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času
Kurz akreditován MŠMT pod č.
758/2023-7-32
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Program je určen učitelům na 1. stupni

Vzdělávací program "Co se hudbou naučíš, jako když najdeš" je zaměřen na hudební činnosti, kterými lze obohatit výuku žáků na prvním stupni a to nejen v hodinách hudební výchovy. V rámci semináře se učitelé seznamují s možnostmi, kterak zakomponovat různé hudební aktivity do ostatních předmětů a atraktivním způsobem udržovat pozornost žáků během celé výuky. Kurz je však doplněn i mnoha podpůrnými materiály a poznatky z praxe k výuce hudební výchovy činnostním způsobem. Kurz bude rozdělen do tří bloků. V úvodním bloku si účastníci vyzkouší pestrou škálu vokálních a rytmických činností. Druhý blok bude věnován pohybovým a poslechovým aktivitám. Třetí nabídne různé způsoby instrumentálních činností. 

Celý seminář je veden s respektem k práci učitele na prvním stupni a neklade vysoké nároky na hudebně teoretické znalosti účastníka. Jedním z cílů je odbourat přehnanou bázeň z hudebních činností a nabídnout jednoduchá řešení. Prostor bude věnován i diskuzi učitelům o vlastních zkušenostech s výukou hudební výchovy.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 05.01.2024, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

VV 112 Základy animované tvorby

Lektor/ka kurzu
MgA. Julie Lupačová
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
758/2023-7-32
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Tento kurz zasvětí posluchače do tajů animace. Seznámí se zde se základními principy jako je plošková animace, stop-motion (loutková animace) a kreslená animace. Všechny techniky si budou moci postupně vyzkoušet. Součástí kurzu bude taky základní návod na sestaveni animačního „studia“. Celý kurz bude veden tak, aby bylo možné jej zrealizovat na hodinách výtvarné výchovy za použití minimálního technického vybavení. (PC, fotoaparát, stativ)

TEORETICKÁ ČÁST:

  • Úvod do tématu – seznámení s jednotlivými technikami, jejich specifikace a ukázky animovaných filmů (zde může byt prostor i pro historické okénko a přiblížení kontextu vzniku animovaného filmu a média filmu jako takového 

(2 hodiny)

  • Jak vzniká animovaný film –  projdeme jednotlivé kroky, jak při práci postupovat ukážeme si jak funguje scénář, k čemu je animatik a jak probíhá samotné natáčení. (Součástí bude také doporučený časový plánu pro realizaci kratšího animovaného filmu v rámci hodin výtvarné výchovy)

(1 hodina)

PRAKTICKÁ ČÁST:

  • Sestavení animačního studia, nastavení fotoaparátu, příprava rekvizit pro animaci     

(1 hodina)

  • Plošková animace – první zkouška animace (cílem není vytvořit animovaný film, ale spíše sérii krátký gifů, na kterých bude jasně demonstrováno, jak animace funguje)

(1 hodina)

  • Stop-motion (loutková animace) – princip obdobný jako u ploškové animace, jen se pohybujeme v 3D prostoru, k dispozici bude plastelína případně bude možné animovat náhodné objekty, naťukneme také téma pixilace

(1 hodina)

  • Kreslená animace – odvážní si budou moci vyzkoušet klasickou pookénkovou animaci, ti kteří se budou chtít raději odreagovat, můžou vyzkoušet vytvořit vlastní flipbook a nebo thaumatrop. (což je také dobrý tip pro animační zadání v rámci hodiny výtvarné výchovy)

(1 hodina)

  • Stručně o titulcích, video postprodukci a sound designu.

(1 hodina)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 24.11.2023, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

PP 598 Metody aktivního učení

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jiří Hruška
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
8473-7-267
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Přehled témat:

  • metody práce s textem
  • komunikační a diskusní metody
  • metody objevování a řešení problémů
  • simulace a simulační hry.
  • metody práce s texty a konstruktivismus
  • výukové programy s využitím metod aktivního učení
  • cíle a kritéria hodnocení
  • efektivní zpětná vazba, vnitřní motivace k učení

 

Forma a průběh:

Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:

  1. představení tématu a cílů semináře
  2. představení lektora a účastníků
  3. snos myšlenek na téma: Co umíme?
  4. pojmenování vzdělávacích potřeb (resp. očekávání) k tématu ze strany účastníků (Co bychom se chtěli naučit? S čím si nevíme rady? Chtěli bychom odpovědi na tyto otázky…)
  5. praktické ukázky výukových programů (resp. metod) – přímá práce účastníků kombinovaná s pozorováním videí
  6. analýza ukázek
  7. plánování dle potřeb účastníků
  8. společná reflexe – přijímání a poskytování zpětné vazby k prezentovaným plánům i přípravám

 

Anotace:

Společně vytvoříme přehled nejčastěji používaných metod aktivního učení – tedy učení, při kterém je žák aktivní. Na praktickém příkladu si ukážeme, jak lze tyto metody v rámci výuky řadit do funkční vyučovací jednotky, při které se žák učí nejen daný obsah, ale i důležité životní dovednosti. Východiskem tohoto tématu je konstruktivistická pedagogika, která vychází z předpokladu, že si žák svoje vlastní poznání buduje (konstruuje) sám na základě svých praktických zkušeností. Základem je model třífázového učení: evokace – uvědomění si významu – reflexe (dále jen E-U-R). Na základě sdílených zkušenosti a s podporou vytvořeného zásobníku metod si vytvoříte prvotní nástřel aplikace modelu E-U-R do svého předmětu. Každý účastník obdrží přehled vybraných metod vč. jejich popisu v elektronické podobě. Toto téma významně souvisí se zaváděním inkluzívního vzdělávání do praxe škol.

 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 20.11.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

PP 593 Zvládání žáků s výchovnými problémy I.a II.

Lektor/ka kurzu
PhDr. Lenka Svobodová
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
758/2023-7-32
Počet vyučovacích hodin
16 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Počet problémových žáků neustále narůstá. Na učitele jsou kladeny stále vyšší nároky v oblasti výchovného působení, především při zvládání problémových žáků a stresových situací s nimi souvisejících. Seminář se skládá ze třech na sebe navazujících částí. V první části se účastníci seznámí s příčinami problémového chování žáků a s možnostmi a hranicemi jeho ovlivnění, protože předpokladem úspěšného řešení problémového chování je hlubší porozumění příčinám. Stěžejní částí druhého semináře je oblast prevence, tedy jak problémovému chování žáků předcházet, jak ho předvídat či eliminovat. Důležitou součástí práce s problémovými žáky je ale i práce s vlastními emocemi, jejichž zvládání se na úspěšnosti ovlivnění problému významně podílí. Na druhém semináři také učitelé dostanou podklady pro vyzkoušení v praxi, které budou v navazujícím semináři předmětem rozboru. Třetí seminář bude převážně praktický a bude úzce navazovat na předcházející části.

 

Účastníci se seznámí s konkrétními problémovými situacemi a variantami jejich řešení. Předmětem rozboru budou jak kazuistiky z praxe lektorky, tak i z praxe účastníků. Učitelé se také seznámí s technikami a strategiemi, které jsou chybné, dále jaká kázeňská opatření používat a v neposlední řadě také s tím, s kým při řešení problémového chování spolupracovat.

 

Osnova 1. Semináře (8 x 45 minut):

  1. Problémový žák, problémové chování – definice, pojetí, různorodost
  2. Příčiny problémového chování
  3. Problémové chování žáka a třídní klima
  4. Metodika – analýza problému/problémového chování
  5. Komunikace s problémovým žákem
  6. Tlumení agresívních sklonů

 

Osnova 2. Semináře (8 x 45 minut):

  1. Možnosti ovlivnění problémového chování – prevence jako důležitý nástroj předcházení problémových situací
  2. Možnosti ovlivnění problémového chování – reakce na konkrétní problémové situace, kazuistiky, příklady z praxe
  3. Chybné a nefunkční strategie
  4. Kázeňské metody a prostředky
  5. Zvládání vlastních emocí, psychohygiena
  6. Opakování, diskuze, test

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 6.11. a 7.11.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

5 100 Kč

 objednat

PP 594 Školní (ne)úspěšnost a možnosti jejího ovlivňování

Lektor/ka kurzu
PhDr. Lenka Svobodová
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
758/2023-7-32
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Ne každému žákovi se daří být ve škole stoprocentně úspěšný a mít jen samé jedničky či dvojky. Někdy děti zase tráví nad učebnicemi velké množství času a dobré známky stojí hodně úsilí, ale výsledný efekt tomu neodpovídá. Potíže s učením jsou častým problémem dětí během školní docházky, nikoliv však neřešitelným. Seminář odpovídá na otázky, které s odhalováním příčin a řešením souvisejí. Součástí semináře jsou i příklady a kazuistiky, což účastníkům umožní nezbytné propojení teoretických poznatků s praxí.

  1. Definice pojmů: co je školní neúspěšnost, školní neprospěch (15 minut).
  2. Hodnocení: normy, kritéria, úskalí (30 minut).
  3. Analýza příčin školní neúspěšnosti: metodika zjišťování, specifika jednotlivých vývojových období (45 minut).
  4. Motivace: role, druhy (vnitřní x vnější), aspirační úroveň (30 minut).
  5. Paměť, pozornost: druhy, posilování, poruchy (45 minut).
  6. Řešení a prevence školní neúspěšnosti (105 minut):
    1. Co může udělat škola?
    2. Žák a učení: styl učení, způsob učení, domácí příprava.
    3. Co mohou udělat rodiče? Spolupráce rodina x škola.
    4. S kým dalším lze na řešení školní neúspěšnosti spolupracovat?
  7. Kazuistiky z praxe: varianty jejich řešení, chybné a nefunkční strategie (průběžně).

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 07.12.2023, 09:00–14:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 050 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace