Seminář má charakter inspirativní tvořivé dílny. Prezentované náměty vycházejí
z pedagogicko-psychologických věkových zvláštností žáků 1. stupně ZŠ, poukazují
na široké možnosti využití aktivit herního typu při aktivizaci jejich myšlenkového
úsilí posilování motivace, hledání a objevování, ale i potřebného uvolnění. Účastní-
ci se seznámí s podnětnými v praxi osvědčenými činnostmi nabízejícími efektivní
naplňování učebních cílů (nácvik numerace, procvičování početních operací, rozví-
jení představivosti, tvořivosti aj.). K naplňování sledovaného záměru přispějí obdr-
žené didaktické materiály: soubor pracovních listů a metodická příručka s více než
130 didaktickými hrami vč. kopírovatelných předloh.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Význam tvořivé dramatiky pro rozvoj osobnosti dítěte (žáka) 1 hodina
Struktura a obsah dramatické jednotky 1 hodina
Praktické ukázky her a činností napříč metodami a technikami dramatické výchovy 6 hodin praktická participativní část s prezentací her a činností
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Kurz je zaměřen na teorii a praxi práce se školním kolektivem. Kurz předkládá praxí ověřený soubor činností a her, které vzbuzují kolektivní uvědomění, procvičují komunikaci a podporují spolupráci v rámci skupiny. Celý seminář je veden formou workshopu a účastníci si během něj vyzkouší metodiku práce s hrou a způsoby vedení těchto aktivit. Součástí kurzu bude dostatečný prostor pro diskuzi a řešení různých situací, které mohou během teambuildingových aktivit nastat.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář se zabývá tématem obecné - primárně preventivní práce s třídními kolektivy na školách (resp. možnou náplní třídnických hodin) – jejich smyslem, cíli, pravidly, strukturou, obsahem (tématy), důležitými ovlivňujícími faktory i možnými potížemi, které se mohou při preventivní práci se skupinou vyskytnout.
Seminář obsahuje jednak teoretická východiska práce se třídou, na straně druhé budou účastníci interaktivní formou seznámeni s názornými ukázkami konkrétních aktivit – na vlastní kůži si vyzkouší některé techniky, přímo použitelné při práci se třídou.
Primárně preventivní práce se třídou by měla mít předem stanovené, reálně dosažitelné cíle, materiální podmínky (adekvátní čas, dobu a místo, tzn. kdy, jak dlouho a kde), personální obsazení (s kým) a především konkrétní strukturu, kterou je dobré téměř vždy dodržovat. Věnovat se také budeme samozřejmě faktory, které efektivitu práce se třídou podporují, ale také faktory, které mohou tuto práci komplikovat a narušovat.
Lektor jakožto školní psycholog a preventista se bude snažit předat vědomosti a zkušenosti získaná teoretickým studiem psychologie a praktickými zkušenostmi nabytými ve sféře školního prostředí a pedagogicko-psychologického kontextu.
Po celou dobu programu bude vymezen čas a prostor pro vlastní dotazy a připomínky samotných účastníků.
Třída je živý a neustále se měnící pestrý organismus. Kromě příjemných prvků jako je přátelství či legrace se v každé třídě vyskytuje často i věci nepříjemné a nebezpečné. V dnešní době obecně se tyto jevy nazývají jako rizikové chování (dříve sociálně patologické jevy). Abychom tento výskyt mohli co nejvíce minimalizovat, je potřeba se třídou preventivně pracovat. K tomu slouží mnoho aktivit a technik, které podporují soudržnost, adekvátní komunikaci či zdravé názory na určitá témata. Tyto aktivity (resp. řízené skupinové diskuse) mají svá pravidla a zákonitosti, na která se při tomto semináři zaměříme.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Podrobný přehled témat výuky (obsah), anotace kurzu
Přehled témat:
Forma a průběh:
Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:
Anotace:
V rámci tématu se seznámíme s různými pohledy na proces hodnocení dovedností žáků, produktů, které žáci vytvářejí, a procesů, kterými procházejí. Porovnáme hodnocení žáků vzhledem k cílům (sumativní hodnocení) a vzhledem k jejich individuálnímu pokroku (formativní hodnocení). Zaměříme se na to, jak sbírat informace o jednotlivých žácích, abychom jim mohli poskytnout ucelenou zpětnou vazbu a jak k tomuto účelu slouží žákovská portfolia. Budeme hodnotit s pomocí kritérií hodnocení a sestavovat jednoduchý kriteriální rámec hodnocení. Zvláštní prostor bude věnován hodnocení dovedností, které směřují k rozvoji klíčových kompetencí. Toto téma významně souvisí se zaváděním inkluzívního vzdělávání do praxe škol.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seznamte se s nástrahami internetu, co dělat v případě úniku fotografií, na co si dát pozor v kyberprostoru, jak ovlivňují aplikace jako je TikTok světové dění, dezinformace a jak se jim bránit
Případová studie: student za vámi přijde, že se za něj někdo vydává na Facebooku. Co uděláte? – brainstorming, prezentace, rešerše, kritické hodnocení informací, diskuse, týmová práce
Válečný konflikt – ochrana lidských práv z pohledu mezinárodního práva (Osnova: Co je konflikt? Právní rámce, případové studie, týmová práce..) – cíl: seznámit studenty s mezinár.právem,
Facebook, Google a právo – mohu na internetu zmizet? – právní rámce: právo být zapomenut, GDPR, právo na ochranu projevů osobní povahy. Cíle: zvýšit povědomí o právním rámci kyberprostoru, jak se chránit
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Široce koncipovaný, interdisciplinárně orientovaný seminář a workshop na pomezí ekonomie, historie a numismatiky ukazuje, jak peníze od svého vzniku až do současnosti ovlivňovaly a ovlivňují život lidí.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Žáci ve školní třídě jsou sociální skupinou, o kterou je nutné pečovat od počátku jejího vzniku. Adaptační kurzy jsou efektivním nástrojem pro nastartování zdravých sociálních vazeb mezi žáky a vytvoření funkčního a bezpečného kolektivu. Těchto cílů lze dosáhnout prostřednictvím konkrétních her, technik a aktivit, které zajistí vašemu adaptačnímu kurzu nejen efektivitu, ale i potřebnou atraktivitu pro žáky.
Seminář poskytne dostatek odborných teoretických i praktických informací, jak adaptační kurz (či jinou pobytovou akci pro žáky kolektivů, kteří se již znají a kde je třeba zajistit nosný preventivní program) naplánovat, připravit a poté efektivně realizovat. Budou probrány obecné podmínky vhodného místa, času, délky pobytu, personálního zajištění a především dostatek adekvátních činností, které nejen budou žáky bavit, ale splní také preventivní cíle jako je seznámení, společný zážitek, podpora vzájemné komunikace a spolupráce mezi žáky. Tento fakt už sám o sobě splňuje cíle primární prevence projevů rizikového chování - nepřátelské chování, agrese, šikana, vyčleňování či ignorace některých členů kolektivu.
Seminář se zabývá tématem obecné - primárně preventivní práce s třídami na školách v rámci adaptačních – seznamujících se akcí pro nové kolektivy – jejich smyslem, cíli, pravidly, strukturou, obsahem (tématy), důležitými ovlivňujícími faktory i možnými potížemi, které se mohou při této preventivní práci se skupinou vyskytnout. Seminář obsahuje jednak teoretická východiska práce se třídou, na straně druhé budou účastníci interaktivní formou seznámeni s názornými ukázkami konkrétních aktivit – na vlastní kůži si vyzkouší některé aktivity a hry, přímo použitelné při práci se třídou na adaptační nebo pobytové akci.
Lektor jakožto školní psycholog a preventista se bude snažit předat vědomosti a zkušenosti získaná teoretickým studiem psychologie a praktickými zkušenostmi nabytými ve sféře školního prostředí a pedagogicko-psychologického kontextu.
Po celou dobu programu bude vymezen čas a prostor pro vlastní dotazy a připomínky samotných účastníků.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Společně budeme hledat odpovědi na otázky, proč by si učitelé měli vést svá profesní portfolia, co by si do nich měli/mohli vkládat a jak by s nimi mohli pracovat. Budeme se zabývat tím, že profesní portfolia mohou sloužit jako nástroj zpětné vazby a rozvoje učitele, jako nástroj reprezentační i jako nástroj hodnotící (zejména ve vztahu k nastavenému kariérnímu řádu). V neposlední míře se budeme zabývat strukturou profesního portfolia i tím, co by se do nich mělo vkládat ve vztahu k „Rámci profesních kvalit učitele“ (NÚV).
Přehled témat:
Přehled metod:
Forma:
Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Role vedoucího se dá naučit, ale žádný universální návod platný pro všechny neexistuje. A kdo říká že ano, tak pěkně „kecá“. Každý v sobě máme své vlastní recepty, které nám skvěle fungují. Jde o to je najít, nebát se a správně použít. Cílem tohoto semináře je najít svou vlastní cestu k tomu, jak být úspěšný vedoucí. Základem je vyznat se sám v sobě, poznat co vše role vedoucího obnáší, přijmout zodpovědnost a svěřenou kompetenci a dobře se připravit. Kdo hledá cestu, najde ji.
Diskuze s celou skupinou
Přestávka
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Cílem vzdělávacího semináře/praktického workshopu je pomoci pedagogickým pracovníkům lépe se orientovat v problematice ADHD a jejich projevů u žáků ve školním prostředí. Cílem není naučit pedagogické pracovníky, jak odstraňovat nežádoucí chování, ale nabídnout jim možnosti, jakým způsobem důsledky tohoto chování regulovat a jak upravit podmínky výuky, aby byl minimalizován vliv negativních projevů dítěte na jeho výsledky školní práce a práce celé školní třídy.
Obsahem vzdělávacího semináře/praktického workshopu je představení diagnózy ADHD, včetně nejčastějších specifik pojící se s touto diagnózou. Představíme základní postupy, možnosti prevence a působení na žáka s ADHD.
Součástí je i krizový postup, pedagogičtí pracovníci se naučí vést záznamy problémového chování. Bude jim představen dotazník předcházení problémovému chování a jeho možné úpravy dle individuálních potřeb žáka tak, aby byl minimalizován vliv negativních projevů dítěte na jeho výsledky školní práce a práce celé školní třídy.
Součástí vzdělávacího kurzu je práce se socio-emočním deficitem a smyslovou dysregulací jako možnou příčinou nevhodného chování či neschopnosti orientovat se ve vztazích v třídním kolektivu.
Snahou semináře je zvýšení kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti odměn a trestů u dětí s problémovým chováním. Dále pravidla pro nastavení funkčního odměnového systému. Důležité je, že všichni, kdo s žákem pracují, musí používat stejné výchovné prostředky.
Dítě s poruchou chování nelze „opravit“, ale je možné mu upravit podmínky ke vzdělávání takovým způsobem, aby mohlo v třídním kolektivu být spokojené.
Cílem tohoto vzdělávacího semináře není pouhá teorie, ale hlavně praktické zkušenosti a rady, jak žákovi i školní třídě pomoci ke společnému fungování ve školním prostředí.
V třídních kolektivech je stále více žáků, kteří mají specifické problémy učení nebo chování.
Hlavními rysy ADHD jsou nepozornost, impulzivita a nadměrná aktivita vymykající se obvyklému chování dětí v daném věku. Při diagnostice se používají kritéria podle MKN-10.
ADHD se u každého dítěte může projevovat jinak, diagnostiku však usnadňuje přítomnost některých hlavních příznaků. Ty se rozdělují do tří hlavních oblastí:
Nepozornost
Hyperaktivita
Impulzivita
Dílčí hodinová dotace: 1 hodina
Pedagogičtí pracovníci budou seznámeni s možnými riziky a bariérami pedagoga (osobnostní předpoklady, připravenost na práci, znalost x neznalost problematiky ADHD, přístupu k dítěti/žákovi). Možná úskalí při kontaktu s dítětem, asistentem pedagoga a rodiči. Typologie žáka – v čem mu pomáhat.
Dílčí hodinová dotace: 2 hodiny
Co je problémové chování? Seznámení s možnými příčinami a formami. Nastínění základních postupů: prevence a krizový přístup. Možnosti působení na žáka, krizové scénáře. Jaké jsou možnosti ovlivňování důsledků chování žáků s ADHD.
Jak se tvoří záznamy problémového chování, dotazník předcházení problémovému chování.
Dílčí hodinová dotace: 1 hodina
Pedagogičtí pracovníci se seznámí s pojmy Hyposensivita vs. Hypersensitivita, screening senzorického profilu a jeho význam u dítěte s problémovým chováním.
Problémové chování jako reakce na nevhodně nastavené prostředí, nepříjemné smyslové podněty, adaptaci v neznámém (nevhodném) prostředí. Nerespektování odlišnosti dítěte či nevhodný přístup k tomuto dítěti.
!!! Nezbytnost bezpečného prostředí pro dítě s problémovým chováním !!!
Dílčí hodinová dotace: 2 hodiny
Diskuse s účastníky kurzu na témata: Co jsou emoce a k čemu nám slouží? Jak se cítíme? Co je nám příjemné či nepříjemné? Jak druhým dáváme najevo, co se v nás děje? Jak se emoce vážou k myšlení?
Socio-emoční deficit jako příčina nevhodného chování, neschopnost orientovat se ve vztazích a předvídat reakce druhých lidí, snížená schopnost chápání pravidel sociální interakce, omezená schopnost vyjadřovat a rozumět emocím druhých lidí.
Úzkost, strach – obranná reakce při pocitu ohrožení – i nelogickém!
Dílčí hodinová dotace: 1 hodina
Zvýšení kompetencí v oblasti odměn a trestů u dětí s problémovým chováním. Pravidla pro nastavení funkčního odměnového systému. Jasné stanovení konkrétních kritérií k hodnocení.
Při redukci nežádoucího chování musíme vždy současně nabídnout jiné alternativy chování, které vedou k dosažení žádoucího cíle vhodnějším způsobem.
!!! Všichni, kdo s dítětem/žákem pracují, musí používat stejné výchovné prostředky !!!
Dílčí hodinová dotace: 1 hodiny
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Teoreticko praktický seminář o anatomicky správném a funkčním pohybu. Stručné základy anatomie a principů fungování lidského těla dle pedagogicko-pohybového konceptu Spiraldynamik®. Praktické cvičení. Prostor pro dotazy a diskusi.
• Základy anatomie 45 min
• Principy fungování lidského těla 1,5 hod
• Praktické cvičení 1,5 hod
• Diskuze, dotazy 45 min
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Účastníci kurzu budou seznámeni s komplexními dojmovými znaky, které vyplývají z ručně psaného písma, kresby stromu a dvou lidských postav, muže a ženy. Zjistí, jaký postup se uplatňuje při grafologickém rozboru, zda v rukopise převažuje více pohyb či forma, zda písmo působí harmonicky, vyrovnaně, uvolněně nebo naopak, zda pisatel více inklinuje k introvertnímu prožívání svých emocí a dozvědí se i o dalších psychologických významech grafologických znaků. Zajímavým zjištěním pro ně pak budou znaky nepoctivosti v písmu.
Kurz je určen pro mladistvé ve věku od 15-23 let, účast pedagogů je také vítána. Kurz je interaktivní, uvedené grafologické znaky budou účastníci zkoumat i ve svých rukopisech a kresbách. Více se dozvědí o sobě i svých kamarádech.
V průběhu výkladu budou přiměřené přestávky.
Grafologie se zabývá odhalováním povahových rysů člověka z jeho rukopisu a kreseb, poskytuje ucelený pohled na osobnost člověka.
Na základě psychologických významů jednotlivých grafologických znaků je postupně odkrýván způsob myšlení pisatele, jeho poměr k realitě či fantazii, jeho pracovní schopnosti, vlohy či nadání, jaké jsou jeho vztahy k sobě i okolí, jak dokáže komunikovat s druhými. Jedná se o vlastnosti, které souvisejí s celou strukturou osobnosti, především se sebepojetím, dynamikou pisatele, jeho temperamentem, emocionalitou a dalšími jeho projevy.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Účastník zážitkově orientovaného workshopu se naučí základům mindfulness, které může začít aplikovat v každodenním životě. Techniky mindfulness jsou vhodné pro zvyšování odolnosti vůči stresu, zvyšování pozornosti a koncentrace. Pracovníci tak budou více uvědomělí a budou lépe umět pracovat s napětím.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Komunikace je velkou součástí našeho života a dost významně se podílí na naší kvalitě života, protože ovlivňuje naše vztahy a interakci s druhými, ať již jde o vztahy osobní nebo pracovní.
Každé jednání je jiné, vždy v jednání však uplatňujeme určité vzorce, které vedou k úspěšnému zakončení. Cílem workshopu je objasnit a uvědomit si vzorce jednání, které vedou k úspěšnému jednávání v každodenním životě, zejména se složitým (problematickým) „protějškem“. Zároveň tyto vzorce jednání naroubovat na naše osobní nastavení. Kurz je veden tak, aby co nejjednodušším způsobem posluchačům kurzu ukázal cestu a návod, jak lépe a účinněji ve svých každodenních interakcích jednat, zejména v těch, které jsou složitější a také to nacvičit. Kdo je připraven není tak moc překvapen.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Smyslem semináře je nabídnout pedagogům receptář nápadů pro výuku hudební výchovy. Součástí je obsáhlý zásobník hudebních her a činností, které propojují výuku a radost z hudby. Tvůrčí dílna poskytuje možnost prakticky si vyzkoušet různé způsoby práce s hudebním materiálem: rytmicko-pohybová cvičení rozvíjející tělesnou koordinaci a podporující vnímání více rytmických vrstev najednou, základy rozmanitých body percussion (hra na tělo) přístupů, rytmické hry stmelující skupinu a rozvíjející koncentraci i vnímání kolektivu, rytmická cvičení s claves, shakery, boomwhackers a dalších nástrojů pro doprovod písní. Praktické pojetí umožní pedagogům seznámit se s účinkem všech aktivit na vlastní kůži a propustit uzdu své hudební fantazie.
1.hodina: Rytmicko-pohybová cvičení rozvíjející tělesnou koordinaci a podporující vnímání více rytmických vrstev najednou, základy rozmanitých body percussion (hra na tělo) přístupů
2.hodina: Rytmické hry stmelující skupinu a rozvíjející koncentraci i vnímání kolektivu
3.hodina: Rytmická cvičení s claves, shakery, boomwhackers a dalších nástrojů pro doprovod písní.
4.hodina: Improvizace, hry na skladatele a dirigenta.
5..hodina: Zapojení hlasu jako rytmického elementu – říkanky, básničky, kreativní práce s rytmickými slabikami
6.hodina: Formy aktivního poslechu. Možnosti realizace poslechových skladeb.
7.hodina: Hudba jako prevence problémových jevů.
8.hodina: Společná diskuze a reflexe.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V rámci akce bude souběžně s výkladem demonstrována instalace a základní konfigurace redakčního systému Joomla! včetně publikování obsahu.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Komunikace s rodiči je poměrně ožehavé téma ve školství, souvisí zejména s inkluzivním pojetím výchovně vzdělávací soustavy, ale také s faktem, že čím je dítě mladší, tím bývá velmi často komunikace s rodičem obtížnější, právě proto nabízíme tento akreditovaný semináře, který je zaměřen na možnosti a strategie, jak zvládat tyto často velmi zátěžové situace v práci pedagogického pracovníka.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.