Kurzy

ČJ 229 Píšeme, povídáme, prostě stylistika nás baví

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
7313/2019-3-257  
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Obsah: 1. Úvod, seznámení - 30 minut

            2. Stylistické hry a cvičení - 80 minut

            3. Ukázky výsledků práce dětí - 30 minut

            4. Zajímavá témata na psaní i mluvení - 120 minut

            5. Ukázky prací dětí - 30 minut

            6. Hodnocení prací - 20 minut

            7. Diskuse - 40 minut

            8. Závěr - 10 minut

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 30.09.2020, 08:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 950 Kč

volných míst: 7
 objednat

Brno 24.09.2020, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 950 Kč

 objednat

Olomouc 14.09.2020, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 950 Kč

 objednat

ČJ 230 Exkurze do moderní literatury pro děti a mládež

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jarmila Sulovská
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
33609/2019-4-998
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Obsah semináře vychází z analýzy kurikulí zemí, jejichž žáci se ve čtenářské gramotnosti opakovaně nacházejí na předních místech (průzkumy PISA). Základní rozdíl spočívá v tom, že se tito žáci od počátku učí pracovat s intencionálními texty, jimž bez problémů rozumějí. České učebnice naopak často pracují s ukázkami z literatury pro dospělé čtenáře, což někdy může vést i k demotivaci. Jestliže literatura pro děti a mládež (LPDM) v učebnicích není dostatečně zastoupena, je na učiteli, aby ji svým žákům přiblížil sám. K tomu je třeba, aby sledoval její vývoj, avšak v dnešní době vychází obrovské množství literatury určené dětem a mládeži, je tedy pro učitele časově velmi náročné se v této oblasti patřičně orientovat. Seminář jim má být v tomto ohledu oporou.

Rozpis obsahu:

  • Seznámení s poznatky z analýzy zahraničních kurikulí
  • Postavení LPDM v kurikulu české základní školy
  • Jak rozlišit kvalitní a nekvalitní literaturu (vytváření čtenářského vkusu)
  • Počátky LPDM – autoři a díla, jejichž obliba přetrvala do současnosti
  • Čeští a zahraniční autoři od 2. poloviny 20. století do současnosti
  • Dříve tabuizovaná témata v LPDM - různé druhy handicapu, nemoci, smrt
  • Výběr z poezie pro děti a mládež (smysl pro krásu jazyka, rozvíjení estetického cítění)

Učitelé získají  tipy, na co se zaměřit při hledání vhodných textů.  Na vybraných ukázkách si vyzkoušejí některé metody práce s textem.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 21.09.2020, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 800 Kč

 objednat

ČJ 231 Mediální výchova v hodinách českého jazyka

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jarmila Sulovská
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
7313/2019-3-257  
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář využívá spojení českého jazyka s mediální výchovou. Opírá se o psychologické a sociolingvistické poznatky. Učitelé se seznámí s nástinem historického vývoje médií, se stereotypy, s nimiž média pracují, a se způsoby, jimiž média ovlivňují myšlení a chování lidí. Účastníci se zaměří především na jazykové prostředky, jichž média využívají, a vyzkoušejí si, jak je možno čelit mediální manipulaci. Vybrané aktivity jsou zaměřeny na rozvoj komunikačních kompetencí žáků pomocí autentických tištěných, audio a audiovizuálních materiálů. 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 28.08.2020, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 800 Kč

 objednat

Praha 27.08.2020, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 800 Kč

 objednat

ČJ 234 Jak ověřovat osvojení čtenářských dovedností žáků na 2. stupni ZŠ

Lektor/ka kurzu
Mgr. František Brož
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
33609/2019-4-998
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář je orientovaný na získání praktických dovedností v oblasti vývoje nástrojů k rozvíjení a ověřování čtenářských dovedností žáků. Účastníci semináře si osvojí základy dovednosti tvořit některé typy úloh ověřujících jednotlivé dovednosti, kterými je tvořena čtenářská gramotnost obecně (budou např. vytvářet úlohy na porozumění textu i jeho částem, nalezení informací v textu, určení či odvození významu slov i větších celků v daném kontextu, využití jednoho textu v jiném textu, interpretace různých druhů textu, interdisciplinární vztahy apod.). Práce v semináři se bude odehrávat s autentickými souvislými i nesouvislými texty využitelnými pro práci s žáky 6.–9. tříd.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 1.10.2020, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

Brno 10.09.2020, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

ČJ 235 Vybraní autoři současné světové literatury II.

Lektor/ka kurzu
Mgr. František Brož
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
7313/2019-3-257  
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Volné pokračování semináře Vybraná díla současné světové literatury. Cílem semináře je seznámení účastníků s vybranými autory a jejich některými literárními díly, která v posledním dvacetiletí upoutala pozornost kritiků i čtenářů. Předmětem práce v semináři budou vybraná díla a texty autorů jako D. Kehlmann, J. Zeh, U. Eco, J. Guillou, K. Aust, D. Masłovská aj. Pozornost bude věnována především, nikoli ale výlučně, německé, italské a severské literatuře. Seminář není zaměřen na prezentaci komplexních přehledových informací o současném vývoji jednotlivých světových literatur, ale spíše na hledání cest k rozvoji čtenářských dovedností žáků prostřednictvím vybraných děl některých autorů.

 

Účastníci semináře si vyzkouší tvorbu pracovních listů k použití ve výuce. Absolvování semináře tedy přinese jeho účastníkům nejen dílčí poznatky o vybraných dílech současné světové literatury, ale také náměty k využití převážně nekanonických děl v hodinách českého jazyka a literatury.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 24.09.2020, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

Olomouc 17.09.2020, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

ČJ 237 Práce s chybou v českém jazyce

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065  
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Úmyslná chyba, oprava žákovské chyby, taháky, text učící, mnemotechnické pomůcky a legrace, to jsou možnosti, které dětem češtinu přiblíží. Budeme mluvit o nezvyklých způsobech opravování chyb, o vytváření korektur i o tom, co může chyba způsobit.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 21.09.2020, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 950 Kč

 objednat

ČJ 243 Labyrintem interpretace aneb vztah autora, textu, čtenáře a kontextu v zásadních pracích z teorie interpretace

Lektor/ka kurzu
PhDr. Jan Huleja, Ph.D.
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065  
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

1.         Dílo jako historický pramen.

 

2.         Nová kritika aneb „smrt autora“.

3.         Hermeneutika a její horizonty očekávání.

4.         Čtenářsky orientovaná literární teorie.

5.         Český strukturalismus. Vše je struktura.

6.         Poststrukturalistické tázání. Co je autor?

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 12.06.2020, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

Brno 18.09.2020, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

ČJ 244 Integrované dítě v hodinách českého jazyka

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
33609/2019-4-998
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Integrace dětí se smyslovým či tělesným postižením do běžných škol, práce s dětmi, které mají dyslexii, dysgrafii či dysortografii. Hledání cest, jak opravdu tyto děti začlenit mezi ostatní, jak využít pomoci asistenta. Prostě jak pomoci a neublížit. Celý seminář budou provázet příběhy skutečných dětí.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 07.09.2020, 10:00–13:15

místo konání bude upřesněno na pozvánce

880 Kč

 objednat

Praha 16.09.2020, 10:00–13:15

místo konání bude upřesněno na pozvánce

880 Kč

volných míst: 4
 objednat

ČJ 245 Literární fantastika včera a dnes

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
33609/2019-4-998
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář uvede účastníky do problematiky literární fantastiky, tj. především žánrů science fiction, fantasy a hororu. Nejprve budou zmíněné žánry charakterizovány, naznačen jejich vývoj a žánrové rozvrstvení v rámci angloamerické populární kultury, v níž tato oblast vznikla. Dále bude podrobně pojednána současná česká fantastika, její nejvýznamnější autoři a jejich díla. Zvláště pak bude zmíněna fanouškovská subkultura (tzv. fandom), která dnes určuje podobu fantastiky. V některých případech budou dle potřeby uvedeny také vazby na jiná média (např. film).       

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 03.09.2020, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

950 Kč

 objednat

ČJ 249 Tvůrčí psaní jako nástroj motivace a sebereflexe

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář má vždy svou praktickou a reflexivní část, během nichž se střídá vlastní činnost s analýzou prováděných kroků, záleží na zvoleném tématu. Vedle konkrétních nástrojů praxe tvůrčího psaní jde rovněž o rozvoj kreativity a v případě učitelské veřejnosti také o tipy na práci s vlastním duševním potenciálem, řekněme s psychohygienou a sebekoučováním. Pro jednotlivé tematické semináře připravuji obvykle handouty s konkretizovanými hlavními tezemi a doporučenou literaturou…

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno BUDE UPŘESNĚN PO SKONČENÍ CORONA

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

Praha BUDE UPŘESNĚN PO SKONČENÍ CORONA

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

ČJ 250 Rozumíme reklamě a umíme (se) před ní bránit?

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35  
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Tematický blok Rozumíme reklamě a umíme (se) před ní bránit? představí různé formy marketingové komunikace a soustředí se především na jednu z jejích forem – na reklamu (vizuální i audiovizuální, marketingovou, sociální i politickou). Seznámí s jejími globálními cíli, s její historií a zaměří se také na jazykové i nejazykové prostředky a strategie, jimiž autoři reklam manipulují různými cílovými skupinami (vše bude doloženo ukázkami reklam). Součástí semináře budou otázky zneužití reklamy a obrany před jejím působením.

Témata:

1.         Marketingová komunikace, Marketingový komunikační mix

2.         Druhy a typy reklamy

3.         Cíle a funkce reklamy

4.         Verbální prostředky v reklamě

5.         Cílová skupina – rozhodující faktor při tvorbě reklamy

6.         Vývoj vyjadřovacích prostředků a strategií v české reklamě

7.            Odborný styl a česká reklama

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 22.09.2020, 9:00–16:15

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

ČJ 251 Co nenajdete v čítánkách – Současná světová literatura

Lektor/ka kurzu
PaedDr. Vladimír Heger
Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35  
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Kritéria výběru autorů a děl

Britská a americká literatura (Rushdie, McEwan, Ishiguro, Barnes, Mitchell, Pynchon, Franzen, McCarthy)

Španělská a latinskoamerická literatura (Marías, Vargas Llosa, Bolaňo, Cabrera Infante)

Francouzská literatura (Tournier, Jenni, Kaddour)

Německy psaná literatura (Sebald, Zeh, Jelinek, Menasse)

Ruská literatura (Sorokin, Jerofejev, Sokolov)

Autoři jiných zemí (Pamuk, Murakami, Tokarczuková, Lindgren)

Populární literatura a nové trendy (postmodernismus, fantasy, komiks)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 18.9.2020, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

W - ČJ 1 Počátky moderny v české literatuře

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
Bez akreditace
Počet vyučovacích hodin
2 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Zrození generace české moderny a její umělecké požadavky, emancipace umělecké kritiky, osobnost Františka Xavera Šaldy.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Online webináře 14.4.2020, 17:00–18:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

300 Kč

 objednat

W - ČJ 2 Anarchističtí buřiči

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
Bez akreditace
Počet vyučovacích hodin
2 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Objasnění problematičnosti pojmu, představitelé a jejich umělecké požadavky, angažovanost umění, osobnost Viktora Dyka.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Online webináře 16.4.2020, 17:00–18:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

300 Kč

 objednat

W - ČJ 4 Avantgarda v české literatuře

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
Bez akreditace
Počet vyučovacích hodin
2 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Objasnění pojmu a jeho společensko-politické souvislosti, projevy avantgardních směrů v české literatuře a avantgardní literární skupiny, poetismus.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Online webináře 22.04.2020, 17:00–18:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

300 Kč

 objednat

W - ČJ 5 Čapkovská generace

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
Bez akreditace
Počet vyučovacích hodin
2 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Příslušníci generace a jejich postavení v rámci kultury první republiky, různá pojmenování tohoto uskupení, osobnost Karla Čapka.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Online webináře 11.05.2020, 17:00–18:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

300 Kč

 objednat

W - ČJ 6 Osobnost a dílo Karla Poláčka

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
Bez akreditace
Počet vyučovacích hodin
2 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Představení spisovatele a seznámení se s nepříliš známými fakty jeho života, charakter jeho komiky, důraz na jeho románový cyklus o okresním městě, který je svébytnou reakcí na první světovou válku.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Online webináře 27.04.2020, 17:00–18:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

300 Kč

 objednat

W - ČJ 7 Osobnost a dílo Ladislava Fukse

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
Bez akreditace
Počet vyučovacích hodin
2 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Představení spisovatele, obzvláště jeho specifického psychofyzického profilu, který zásadním způsobem ovlivňoval jeho dílo, Fuksovy osudy za normalizace.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Online webináře 29.4.2020, 17:00–18:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

300 Kč

 objednat

W - ČJ 8 Reflexe holokaustu v české próze

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
Bez akreditace
Počet vyučovacích hodin
2 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Kulturně-společenský úvod týkající se židovské tragédie za druhé světové války; různé způsoby zobrazení holokaustu v české literatuře v průběhu poválečných literárních dějin: první vlna hned po válce (Jiří Weil), druhá vlna v 60. letech (Arnošt Lustig, Ladislav Fuks, Ladislav Grosman), třetí vlna v próze po roce 1989 (Radka Denemarková, Jáchym Topol, Hana Andronikova).
 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Online webináře 04.05.2020, 16:00–19:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

300 Kč

 objednat

W - ČJ 9 Situace české literatury po roce 1989

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
Bez akreditace
Počet vyučovacích hodin
2 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Obecná charakteristika domácí literatury v české transformované společnosti a nejpodstatnější aspekty ve srovnání s literárním životem za normalizace. Proměny nakladatelského trhu, kniha jako zboží, konkurenční média vůči tištěné literatuře. 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Online webináře 06.05.2020, 17:00–18:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

300 Kč

 objednat

W - ČJ 11 Proměny židovské tematiky v české literatuře a jejich didaktické aspekty

Lektor/ka kurzu
Mgr. Markéta Pokorová
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, učitel - metodik prevence, psychologové
Kurz akreditován MŠMT pod č.
Bez akreditace
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Webinář bude primárně zaměřen na podoby židovské tematiky v české literatuře. Vzhledem k faktu, že povětšinou se ve školství pracuje pouze s tematikou biblickou a dále se šoa, budou tyto dvě pod-tematiky upozadněny na úkor jiných, ve výuce méně zastoupených, ne však nezajímavých, pod-tematik (českožidovské hnutí, Praha, Golem, židovství, ahasverismus, humor). Součástí lekce bude rovněž návrh didaktického využití díla Lea Perutze a Siegfrieda Kappera, jenž proběhne formou práce s textem. Jelikož rozebírané díla obsahují značné množství odkazů na mimoliterární kontext, (termíny spojené s judaismem, historická data, symbolika, hebrejské a jidiš výrazy apod.) bude nedílnou součástí webináře také úvod do židovství (historie Židů ve světě, základní židovské texty, židovské tradice a zvyky, židovské jazyky) a dále lekce zabývající se česko-židovskými vztahy (historie, literární stopa, osobnosti, školství). Rovněž budou zmíněny vývojové fáze literárních postav – Židů. Z hlediska šoa se zaměříme na vývojové etapy antisemitismu, na tvorbu terezínskou a na tu intencionální (zaměřenou na děti a mládež). V oblasti biblické bude analyzováno desatero (z židovského pohledu). Účastníkům bude poskytnuta také řada tipů na sekundární studijní literaturu a na výukové programy zabývající danou problematikou.

  1. Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat)
  • Úvod do židovství 
  • historie Židů ve světě
  • základní židovské texty
  • tradice a zvyky
  • jazyky (hebrejština, jidiš, judeo-španělština, němčina, čeština)
  • Židé v českých zemích
  • historie
  • literární vývoj
  • významné osobnosti
  • Golem v souvislostech
  • židovské školství v kontextu českého
  • Židovská tematika v české literatuře
  • židovská postava v romantismu
  • literární kontext
  • rozbor děl autorů židovského původů působících v období mezi revolucí 1848 a druhou světovou válkou se zaměřením na následující pod-tematiky: českožidovské hnutí, Praha, Golem, židovství, ahasverismus, šoa (Terezínská tvorba a intencionální literatura) a židovský humor
  • zaměřeno zejména na autory: S. Kapper, L. Kompert, H. Salus, M. Brod, I. Olbracht, F. Gellner, E. Hostovský, P. Eisner, J. Orten, F Gottlieb, V. Fischl, L. Perutz, G. Meyrink, F. Kafka, J. Langer, V. Rakous a A. Fuchs
  • Návrhy didaktického využití vybraných textů
  • rozbor školských dokumentů
  • práce s textem (S. Kapper, L. Perutz)
  • studijní a výukové zdroje

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Online webináře 29.05.2020, 15:00–20:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

800 Kč

 objednat

W - ČJ 12 Od myšlenky národního divadla k budově Národního divadla

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času
Kurz akreditován MŠMT pod č.
Bez akreditace
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Intenzivní výukový blok představí přehled vývoje českého divadla od počátků národního obrození, v němž hrála myšlenka existence vlastního ´národního divadla´ klíčovou roli v celé probouzející se společnosti, po vybudování velké reprezentativní budovy Národního divadla.

Během stoletého procesu, který několikrát jakoby začínal od počátku, česká divadelní kultura do značné míry (v rekordním čase) ´dohnala Evropu´ a vytvořila základ (svými vzory i traumaty) českého moderního divadla.

Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat)

  1. Počátky přemýšlení o národním divadle (a první divadelní a dramatické pokusy) v českých vlasteneckých kruzích na konci 18. století / 1,5 h
  2. Situace českého divadla v první polovině 19. století s důrazem na působení a význam Josefa Kajetána Tyla / 1,5 h
  3. Josef Jiří Kolár a české divadlo v 50. letech 19. století; ustavení moderní české divadelní kritiky / 1,5 h
  4. Cesta od otevření Prozatímního divadla k (dvojímu) otevření Národního divadla (dramatikové a dramatické soutěže, herci a podoby herectví, publikum) / 1,5 h

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Online webináře 12.05.2020, 14:00–19:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

800 Kč

 objednat

W - ČJ 10 Britská literatura v novém tisíciletí

Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času
Kurz akreditován MŠMT pod č.
Bez akreditace
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Přehled hlavních trendů a nejvýznamnějších děl v britské literatuře po roce 2000 se zřetelem k českým překladům.

  • Terén britské prózy
  • Hlavní tendence — znovuzrození žánrové literatury
  • Noví autoři
  • Žijící klasikové britské literatury

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Online webináře 17.4.2020, 16:00–21:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

800 Kč

 objednat

W - ČJ 3 Expresionismus v české literatuře

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
Bez akreditace
Počet vyučovacích hodin
2 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Představení směru a otázka jeho existence v české literatuře, recepce tohoto směru v české literární historii, osobnost Richarda Weinera.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Online webináře 20.04.2020, 17:00–18:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

300 Kč

 objednat

PP 409 Čtenářskou dílnou ke čtenářské gramotnosti

Lektor/ka kurzu
Mgr. Dana Svobodová
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
32209/2018-2-875  
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Dílna čtení je jedna z možných cest, jak se žáky v hodinách českého jazyka hledat smysl čtení. Nezdůrazňuje rozdíly v technice čtení. Žáci nejsou zkoušeni ze čtení, pracují individuálním tempem. O své knize a o pocitech, které žáci při čtení mají, mohou diskutovat s ostatními. Vytváří si záznamy o četbě, ke kterým se mohou vrátit a připomenout si myšlenky a pocity, které je při četbě provázaly. Dílna čtení má velký vliv na utužení třídního kolektivu, při rozhovorech o četbě se setkávají vždy nové dvojice žáků a tím dochází k jejich lepšímu vzájemnému poznávání.

Cíle dílny čtení

· rozvíjení vědomého čtenářství

· vytváření kladného vztahu k vlastní četbě

· motivování k celoživotnímu učení

· podpořit kladné vztahy v kolektivu třídy, pracovat s textem, zpracovávat informace,   

   vyjadřovat názory ke čtenému textu

· seznámit žáky s knižním fondem školní knihovny

Témata:

Čtenářská dílna – význam, pravidla, výhody, nevýhody                                         45 min

Výběr knih pro čtenářskou dílnu                                                                              45 min

Inspirace pro čtenářskou dílnu – prostředí, křeslo pro hosta                                    45 min

Záznamy o četbě – formy zápisu dle čtenářské úrovně                                          135 min

Rozhovory o četbě  - třífázový rozhovor, překřížené skupiny                                 90 min                          

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 09.09.2020, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 950 Kč

 objednat

Olomouc 14.09.2020, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 950 Kč

volných míst: 0
přihlásit se jako náhradník
 objednat

Praha 13.05.2020, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 950 Kč

volných míst: 0
přihlásit se jako náhradník
 objednat

AJ 246 Britská literatura posledních 20 let

Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
33609/2019-4-998
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář se zaměří na představení nejzajímavějších autorů, děl a trendů v britské literatuře posledních dvou desetiletí. Pozornost bude věnována jak autorům již etablovaným na literární scéně (zejména pak silné generaci, která do literatury vstoupila v osmdesátých letech minulého století), tak autory nové, jejichž první díla vykazují silný literární potenciál. V diskusi bude přihlédnuto i k problematice překladu do češtiny

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 14.09.2020, 09:30–14:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

950 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace