Kurz se soustředí na konkrétní aktivity, které lze okamžitě využít v hodinách výuky literatury. Důraz je kladen na klasické metody jako volné psaní, myšlenkové mapy či čtení s předvídáním. V kurzu se ale účastníci také seznámí se zcela novými aktivitami, které propojují tradiční pedagogiku a zážitkovou pedagogiku. V semináři se podíváme na to, jak využít prvky dramatické výchovy, jak zapojit moderní technologie nebo jak udělat z hodiny zážitek (inovativní aktivity jako např. „tržiště“, „speed dating“ a mnoho dalších) Cílem kurzu je, aby si účastníci odnesli portfolio aktivit, které by mohli ihned druhý den zakomponovat do svých hodin. Aktivity jsou prověřené praxí a účastníci si jich velké množství vyzkouší na vlastní kůži.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář se zaměřuje na moderní pojmy, které se v současné době skloňují ve školní praxi. Tyto termíny podporují aktivní rozvoj čtenářské gramotnosti. Ukázky a nápady reagují na prostor a čas, který je v současnosti rozvoji čtenářské gramotnosti věnován. Aktivity nejsou často rámovány pouze vyučovací jednotkou. Najdeme zde tipy na celoroční literární soutěže, nápady na celoroční aktivity ve čtenářském klubu, projektové dny v průřezu ostatních vyučovacích předmětů aj. Hlavní aktivita v činnostech je pak pro žáky – tedy skupinová práce, projekt, začlenění veřejnosti do aktivit školy, výstava aj.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Vzdělávací akce je zaměřena na problematiku slohové práce jako nedílné součásti výuky českého jazyka a literatury. Obsahem vzdělávací akce je téma přípravy zadání slohové práce, hodnocení slohové práce (možné přístupy) i ve vztahu k hodnocení písemné práce jako součásti maturitní zkoušky. V rámci semináře budou použity zejména prezentace lektorky, které vycházejí z její dlouholeté praxe. Dále pak publikace, které se tématu věnují. Jako aktivizující prvky lektorka použije zejména metodu generátor otázek v úvodu a na konci semináře.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář vychází z požadavků RVP humanizovat vyučování a z vědeckých poznatků, jež ukázaly, že optimistická atmosféra ve třídě uvolňuje napětí, smích odstraňuje stres a humor stimuluje kreativitu, která napomáhá rozvoji komunikace. Prostřednictvím humoru může učitel žákům ukázat plastičnost mateřského jazyka, nekonečné možnosti hry s ním i to, že četba poskytuje nejen poučení, ale i zábavu. V psychické rovině může humor žáky zklidnit, v sociální rovině pomůže navodit vzájemné sympatie a soulad. Pracovní seminář poskytne návod, jak toho docílit prostřednictvím praktických aktivit.
Osnova akce:
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V hodině vykládáte např. Kollárovu Slávy dceru a sami si nejste jisti, co to přesně je časomíra či jakými pravidly se řídila? – Rozbor básně a zvláště její metrické stránky (tedy metra, rytmu, rýmu, strofiky) patří ve výuce často k rozpačitým momentům. Cílem nabízeného semináře je tyto případné rozpaky odstranit. Seminář je koncipován jako uvedení do literárněvědných disciplín zabývajících se básnickým textem (zvl. versologie a deskriptivní poetika), jeho absolventi se seznámení se základní terminologií a především se ji naučí využívat při rozboru konkrétního básnického textu. Výuka je zaměřena prakticky a výklad se opírá o řadu příkladů z poezie 19. a 20. století. Seminář je určen všem pedagogům, kteří by chtěli versologický rozbor zapojit do výuky a/nebo chtějí získat jistotu v dané problematice.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Kurz aplikuje poznatky formativního hodnocení na výuku českého jazyka a literatury. V první části kurzu se účastníci seznámí se základními prvky formativního hodnocení (zjistíme především, že formativní hodnocení není jen hodnocení, ale je to přístup k výuce). Dále si vybereme zajímavé aktivity, které lze aplikovat ve výuce českého jazyka, a to jak v mluvnici, stylistice, tak literatuře. V semináři si účastníci na vlastní kůži vyzkouší množství aktivit, které budou moci následně využít ve svých hodinách. Cílem je pomoci účastníkům se zaváděním formativního hodnocení do výuky češtiny, ale také ukázat, že mnoho učitelů již techniky formativního hodnocení využívá, aniž by to sami věděli.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Biblioterapie je jednou z metod psychoterapie. Vzhledem k vzrůstajícímu počtu žáků s psychickými problémy je její uplatnění v hodinách českého jazyka a literatury jednou z možných cest, jak tyto problémy pojmenovat, ukázat na ně, jak s nimi pracovat. Seminář se zaměřuje na použití biblioterapeutických metod ve výuce literatury na střední škole. Účastníci si vyzkouší biblioterapeutický experiment sami na sobě, dozví se o další možnostech a úskalích použití těchto technik, budou mít možnost diskutovat o adekvátnosti zapojení těchto technik do výuky. Výhodou je účast a spolupráce hned tří lektorů: Jan Křeček je středoškolský pedagog, Marie Mokrá je odbornicí na biblioterapii, Tamara Valešová je psycholožka. Společně již několik let vytváří biblioterapeutické experimenty a aplikují je na žáky.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Biblioterapie je jednou z metod psychoterapie. Vzhledem k vzrůstajícímu počtu žáků s psychickými problémy je její uplatnění v hodinách českého jazyka a literatury jednou z možných cest, jak tyto problémy pojmenovat, ukázat na ně, jak s nimi pracovat. Seminář se zaměřuje na použití biblioterapeutických metod ve výuce literatury na střední škole. Účastníci si vyzkouší biblioterapeutický experiment sami na sobě, dozví se o další možnostech a úskalích použití těchto technik, budou mít možnost diskutovat o adekvátnosti zapojení těchto technik do výuky. Výhodou je účast a spolupráce hned tří lektorů: Jan Křeček je středoškolský pedagog, Marie Mokrá je odbornicí na biblioterapii, Tamara Valešová je psycholožka. Společně již několik let vytváří biblioterapeutické experimenty a aplikují je na žáky.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Po celá staletí vycházela literární díla, která se vymykala své době – rozdělovala společnost, často byla považována za nebezpečná, provokovala, byla zakazována, stávala se předmětem soudních sporů, byla příčinou pronásledování jejich autorů. Také současná literatura má svá skandální díla. Nepřijatelnost literárních témat pro většinovou společnost se neustále proměňovala a proměňuje – na tento jev se zaměřuje vzdělávací program. Předmětem práce v programu budou proměny skandálnosti a nepřijatelnosti v průběhu literárních dějin jednak z hlediska tabuizovaných témat, jednak ve vztahu ke konkrétním dílům různých autorů, např. Ch. Baudelaira, G. Flauberta, H. Millera, W. Burroughse, Ch. Bukowského, M. Houellebecqa, D. Masłowské, J. Škvoreckého, L. Klímy, I. M. Jirouse aj. Účastníci budou pracovat s konkrétními ukázkami z děl, která bývala nebo jsou z nějakých (zpravidla neliterárních) důvodů považována za problematická. Program se zaměřuje na možnosti práce s texty těchto autorů v současné škole. Účastníci semináře dostanou ukázky vybraných textů s náměty k práci v hodinách českého jazyka a literatury, u některých děl si zkusí tvorbu pracovních listů.
Osnova akce:
- Proměny skandálnosti a nepřijatelnosti v dějinách literatury;
- práce s vybranými díly a texty autorů ve smyslu námětů použitelných do výuce;
- tvorba pracovních listů účastníky programu (samostatná práce s vedením lektora).
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Obsah semináře vychází z požadavků na humanizaci vyučování a na rozvíjení klíčových kompetencí. Zohledňuje různé učební strategie žáků. Pozornost bude věnována i potřebám znevýhodněných žáků (dyslektiků, cizinců). Seminář je vytvořen na základě poznatků získaných z odborné literatury, na stážích ve Francii a vlastního pedagogického působení lektorky. Nabízí inspirace, jak je možno pracovat s komiksem v mluvnici, ve slohu, literární výchově a v dalších předmětech. Ukáže, jak motivovat žáky ke čtení, rozvíjet jejich čtenářskou gramotnost, naučit je pracovat s komiksovou literaturou beletristickou i s populárně naučným textem, hledat a nalézat vazby mezi jednotlivými druhy umění a podporovat tvořivost. Účastníci si prakticky vyzkoušejí vybrané aktivity spojené s prací s komiksem a ilustracemi.
Rozpis obsahu:
Seznámení s historií komiksu a s teoretickými poznatky. Možnosti využití komiksu ve vzdělávání. Komparace různých ztvárnění téhož námětu v literárním, výtvarném, dramatickém, filmovém a komiksovém zpracování. Motivace prostřednictvím komiksu a ilustrace, aktivizace žáků.
Charakteristika komiksu – textová a obrazová složka, kreslené romány. Identifikace hodnotné literatury a literatury triviální. Rozvíjení estetického cítění. Formování názoru na umělecké dílo. Úloha ilustrace v knihách a učebnicích.
Výběr nejlepších komiksů zaměřených na různé žánry a témata (vzdělávání, historie, významné osobnosti, dobrodružství, humor, pohádky atd.)
Komiksové adaptace vybraných literárních děl českých i zahraničních – jejich analýza a komparace.
Praktická cvičení s vybranými komiksy a ilustracemi. Tvořivý přístup ke čtení a psaní. Kreativita při práci s textem. Rozvíjení schopnosti nonverbálního vyjadřování. Postupy, jak vytvořit vlastní komiks.
Evaluace, diskuse
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V současné době, kdy v českých školách přibývá žáků s odlišným mateřským jazykem, zejména ukrajinsky a rusky mluvících, je pro efektivní výuku češtiny jako cizího jazyka výběr a příprava materiálů. V průběhu webináře se účastníci seznámí se specifiky výuky češtiny jako cizího jazyka pro slovansky mluvící cizince. Jaké jsou výhody a nevýhody podobnosti slovanských jazyků a jak je můžeme využít při výuce ve prospěch efektivnosti vyučovací hodiny. Kromě ukázek a praktických rad se účastníci sami pokusí vytvořit několik cvičení, která mohou posléze použít ve svých vyučovacích hodinách.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Webinář je určen učitelům českého a ruského jazyka, kteří mají zájem rozšířit svůj pedagogický záběr o výuku češtiny jako cizího jazyka. Webinář proběhne frontální formou za podpory prezentace sdílené účastníkům online.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V tomto semináři budou nastíněny nové možnosti prezentace učiva skrze technologie. Účastník bude seznámen s aplikacemi, zejména aplikací Nearpod, které jsou vhodným prostředkem pro zvýšení interaktivity výuky a motivace žáků i vyučujících. Tyto aplikace nám zároveň umožní jednoduchý přechod mezi prezenční a distanční výukou.
První část semináře je věnována motivaci žáka ke studiu a možnostem jejího pozitivního ovlivnění pomocí vhodného použití technologií a aplikací. Zmíněna bude také motivace učitele při výuce za použití technologií.
V hlavní části semináře se zaměříme na aplikaci Nearpod jako prostředek k obohacení prezentací o interaktivní prvky. Účastníci poznají aplikaci Nearpod a její možnosti nejprve z pohledu žáka. Bude jim prezentována vzorová lekce vytvořená v programu MS PowerPoint obohacená o ankety, kvízy, otevřené otázky, virtuální prohlídky apod. vytvořené skrze aplikaci Nearpod. Zároveň uvidí aplikaci z pohledu vyučujícího a její možnosti nahlížet do práce žáků a okamžitě jim poskytovat zpětnou vazbu. V další části semináře si budou účastníci moci vyzkoušet vytvořit vlastní lekci a ve dvojicích cvičně otestovat funkčnost aplikace. Posluchači budou následně seznámeni s funkcí „Reports“, která jim po vyučovací hodině umožní nahlédnout do výsledků jednotlivých žáků a případně jejich počínání ohodnotit.
V poslední části semináře se účastník seznámí s možností vytvoření prezentace v aplikaci Google Slides s integrací aplikace Nearpod. Dále bude seznámen s možnostmi virtuální tabule a jejím využití v prezenční i distanční výuce. Závěrečná část bude věnována diskuzi a použití ostatních aplikací ve výuce a jejich případnému spojení s aplikací Nearpod.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Práce s dechem a hlasová výchova
Technika řeči
Kultivovaný mluvený projev a publikum
METODY
Lektor prakticky předvádí dechová a hlasová cvičení, individuálně konzultuje s posluchači a prakticky s nimi nacvičuje základní hlasové návyky:
HLASOVÁ VÝCHOVA
RÉTORIKA
|
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.