Předmět Mediální sémiotika je zaměřen na osvojení vědomostí a dovedností pro rozpoznávání a interpretaci znaků a znakových systémů, které působí v naší kultuře a v mediální komunikaci. Sémiotika se tak stává předpokladem k prohloubenému chápání mediální komunikace, její vrstvenosti a propojenosti v mediální krajině. Kurs je zaměřen na hledání ekvivalencí a kooperací mezi znaky, na analýzu znakových operací či znakových soustav, které fungují v mediálním diskursu.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Kurz se soustředí na konkrétní aktivity, které lze okamžitě využít v hodinách výuky literatury. Důraz je kladen na klasické metody jako volné psaní, myšlenkové mapy či čtení s předvídáním. V kurzu se ale účastníci také seznámí se zcela novými aktivitami, které propojují tradiční pedagogiku a zážitkovou pedagogiku. V semináři se podíváme na to, jak využít prvky dramatické výchovy, jak zapojit moderní technologie nebo jak udělat z hodiny zážitek (inovativní aktivity jako např. „tržiště“, „speed dating“ a mnoho dalších) Cílem kurzu je, aby si účastníci odnesli portfolio aktivit, které by mohli ihned druhý den zakomponovat do svých hodin. Aktivity jsou prověřené praxí a účastníci si jich velké množství vyzkouší na vlastní kůži.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Kreativní interpretace vybraných básní tří současných českých autorů (P. Kolmačky. K. Rudčenkové a M. Děžinského), včetně seznámení s metodami tvůrčího psaní určenými k jejich intertextuální interpretaci (například: analogramy, clustering, mentální mapování, vnitřní monology, paralelní texty aj.). Doplňkem skupinové a individuální práce bude přehled doporučené literatury k dílčím tématům, která budou v rámci tvořivého a interpretačního procesu průběžně reflektována s ohledem na níže uvedené cíle.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář bude zaměřen na vývoj české prózy po listopadu 1989, kdy se otevřel široký prostor pro uměleckou tvorbu nejrůznějšího druhu. Účastníci semináře se seznámí s hlavními vývojovými tendencemi prózy uplynulých pětadvaceti let (např. autenticitní a postmodernistická literatura, historický román, próza s náboženskými a duchovními motivy, ženy v literatuře, konfrontace s „cizími“ etniky a kulturami apod.), bude informován o důležitých autorech tohoto období a nejvýznamnějších dílech. Výklad bude doplněn ukázkami z vybraných próz. Seminář přispívá k rozvoji čtenářské gramotnosti.
Vývojové fáze prózy po r. 1989
Postmodernismus
Autenticitní tendence
„Umění“ versus „komerce“
Náboženské a spirituální motivy
Historický román
Reflexe současných společenských problémů a „nová angažovanost“
Feminita a feminismus
Konfrontace s „cizím“
Čeští autoři v cizině
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Obsah semináře vychází z požadavků RVP na rozvíjení klíčových kompetencí. Zohledňuje různé učební strategie žáků, využívá mezipředmětové vztahy, prolínání vzdělávacích oblastí a průřezových témat s předmětem ČJL. Je vytvořen na základě poznatků získaných z odborné literatury, příspěvků z vědeckých konferencí a vlastního pedagogického působení lektorky. Nabízí inspirace, jak pomocí rozmanitých metod motivovat žáky ke čtení, rozvíjet jejich čtenářskou gramotnost, dovést je k porozumění textu, naučit je pracovat s krásnou literaturou, s odborným a publicistickým textem (lineárním i nelineárním), vyhledávat klíčové informace a pracovat s nimi. Účastníci si prakticky vyzkoušejí vybrané aktivity spojené s prací s textem a seznámí se s některými technikami, jejichž pomocí je možno docílit funkční čtenářské gramotnosti.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Vzdělávací akce je zaměřena na tvorbu čtenářsky podnětného prostředí ve školách a na práci s knihou v hodinách literatury, českého jazyka i dalších předmětů. Účastníci se seznámí s možnostmi, jakými tituly třídní knihovny vybavit, jak je získat a jak je v knihovně uspořádat. Vyzkouší si metody, které vedou k seznámení s tituly v třídní knihovně a které pomohou žákům knihu otevřít a začíst se. Účastníci si také prakticky vyzkouší dílny čtení a čtenářskou lekci. Obě tyto metody vedou k prohloubení čtenářské gramotnosti dětí a současně je zábavným způsobem seznamují s literaturou a vtahují do světa knih a příběhů.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář vychází z požadavků na rozvoj estetické výchovy a na interdisciplinární vztahy. Účastníci se seznámí s možnostmi, jak do hodin ČJL vhodně implantovat hudbu a jak využít výtvarné umění v podobě obrazu, ilustrace aj. Texty písní budou východiskem pro rozbor po stránce literárně teoretické, umělecké a jazykové. Učitelé se seznámí s možnostmi, jak ve výuce netradičně využívat zhudebněnou poezii i originální písňové texty. Sami si prakticky vyzkoušejí, jak je možno prostřednictvím hudby a písní motivovat ke správnému porozumění uměleckému dílu, rozvíjet estetické cítění i jak vést žáky ke kreativitě ve vlastní produkční činnosti. Zohledněna budou i průřezová témata, zejména multikulturní, mediální a enviromentální výchova.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář vychází z požadavků na rozvoj estetické výchovy, interdisciplinární vztahy a výchovu filmového diváka. Účastníci se seznámí s možnostmi, jak do hodin ČJL vhodně implantovat film, jeho hudební a výtvarnou součást a další umělecké prvky. Zaměřuje se na vnímání díla čtenářem a divákem. Pracovat se bude s různými literárními druhy, žánry a historickými obdobími. Bude provedena komparace vybraných literárních děl a filmů.
Podrobný rozpis:
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Obsah semináře nabízí inspirace, jak pomocí rozmanitých metod motivovat děti ke čtení, rozvíjet základy jejich čtenářské gramotnosti, naučit je pracovat s krásnou literaturou, s populárně naučným a žurnalistickým textem. Zaměříme se na to, jak mají žáci vyhledávat v textu klíčové informace a pracovat s nimi. Účastníci si prakticky vyzkoušejí vybrané aktivity spojené s prací s lineárním i nelineárním textem a seznámí se některými technikami, jejichž pomocí je možno docílit funkční čtenářské gramotnosti pomocí hry. Bude doporučen i výběr literatury pro děti a mládež, která může podpořit čtenářskou gramotnost.
0,5 h
Význam regionální literatury, spolupráce s knihovnami, besedy s autory atd.
Smysl pro krásu jazyka. Rozvíjení estetického cítění – prožitkové vnímání, zážitková četba.
0,5 h
1,5 h
Čtení s předvídáním, řízené čtení, skládankové čtení, vyhledávání klíčových slov, práce s grafickými organizéry atd.
2h
Audioknihy, využití poslechu nahrávek, videoukázky, čtenářské dílny
Přehled vybraných knih pro děti
1 h
Evaluace, diskuse, sdílení zkušeností
0,5 h
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Kurs seznámí s vývojem ruské literatury ve druhé polovině 19. století. Představí osobnosti vrcholného realismu F. M. Dostojevského a L. N. Tolstého. Dále se zaměří na vývoj ruského dramatu a osobnost A. P. Čechova. Popíše vývoj ruské lyrické poezie v období po smrti Puškina do nástupu moderny. Poslední dvě hodiny jsou věnovány ruskému symbolismu a nástupu moderny. Bude charakterizována poetika moderny a v drobných portrétech budou představeny vybrané osobnosti ruské moderny (Korolenko, Gorkij, Sologub, Merežkovskij, Kuprin, Andrejev).
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Osnova akce
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
úvodní zamyšlení nad chybou (30 min), úmyslná chyba učitele (20 min), oprava žákovské chyby (40 min), taháky (40 min), text učící (30 min), mnemotechnické pomůcky a legrace – Ladova malovaná frazeologie, vtipy vznikají chybným pochopením slov,… (50 min), to jsou možnosti, které dětem češtinu přiblíží. Budeme mluvit o nezvyklých způsobech opravování chyb (50 min), o vytváření korektur (30 min) i o tom, co může chyba způsobit a proč je v učení tak důležitá ( 40 min), diskuze (30 min) .
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Tato akce poskytuje posluchačům základní vědomosti o cílech, metodách a postupech mediální komunikace a specifických forem cílené diskomunikace a dezinformace, směřujících k utváření veřejného mínění. V hierarchii médií masové komunikace je věnována pozornost zejména audiovizuálním a multimediálním médiím. Nebude chybět ani exkurz k rozvoji médií a mediální komunikace a dále analýza mediálních obsahů a jejich formálního ztvárnění z hlediska zpravodajských, publicistických a uměleckých žánrů ale i reklamy, propagace a marketingu.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář vychází z Komenského Velké didaktiky a ukáže prolnutí ČJL do vzdělávacích oblastí Člověk a zdraví a Člověk a příroda. Využito bude i průřezové téma Multikulturní výchova. Pedagogové se seznámí s postupy, jak využít všech pěti smyslů při vyučování slohu. Teoretický úvod je zaměřen na poznatky z vývojové psychologie. Poté si účastníci prakticky vyzkoušejí aktivity, jejichž prostřednictvím mohou žákům zpestřit hodiny slohu a vést je k získávání komunikačních kompetencí. Činnosti naplňují požadavek na humanizaci vyučování a vycházejí vstříc různým učebním strategiím jednotlivých žáků, čímž umožňují zohlednit jejich individuální potřeby.
- využití pro uvolnění atmosféry ve třídě
- využití při motivaci
- využití při popisu, vypravování, zprávě atd. (např. obohacování slovní zásoby, asociace, diskuse atd.)
- využití jako motivace
- využití při přípravě podkladů pro popis prostý a popis pracovního postupu
- využití při přípravě na charakteristiku osoby, subjektivní líčení, vypravování atd.
- využití k popisu pracovního postupu – recept
- využití k úvaze o zdravé výživě
- využití k vypravování, k výkladu
- využití k diskusi o stravování v jiných zemích – multikulturní rozhled
- asociační cvičení, rozvoj slovní zásoby a vyjadřovacích schopností
- význam relaxační hudby ve výuce
- využití hudby a zvuků k motivaci
- nácvik pozorného sluchového vnímání a následné využití při popisu
- vypravování podle zvukového záznamu
- hra na herce
- odpovídáme pohyby těla
- práce s textem (rozstříhaný text, rekonstrukce chybějícího textu, dokončení příběhu)
- postupně se odhalující obrázek – hypotézy, popis
- práce s obrazovým materiálem
- práce s komiksem
- nonverbální vyjadřování
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Kurz aplikuje poznatky formativního hodnocení na výuku českého jazyka a literatury. V první části kurzu se účastníci seznámí se základními prvky formativního hodnocení (zjistíme především, že formativní hodnocení není jen hodnocení, ale je to přístup k výuce). Dále si vybereme zajímavé aktivity, které lze aplikovat ve výuce českého jazyka, a to jak v mluvnici, stylistice, tak literatuře. V semináři si účastníci na vlastní kůži vyzkouší množství aktivit, které budou moci následně využít ve svých hodinách. Cílem je pomoci účastníkům se zaváděním formativního hodnocení do výuky češtiny, ale také ukázat, že mnoho učitelů již techniky formativního hodnocení využívá, aniž by to sami věděli.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Účastníci se seznámí s vybranými dechovými a artikulačními cvičeními, která jsou nezbytným základem pro správné a srozumitelné vyjadřování. Prakticky si vyzkoušejí, jak tato cvičení se žáky provádět a jak rozvíjet jejich komunikační dovednosti. Pozornost bude věnována i obohacování slovní zásoby a možnostem spojení s průřezovým tématem mediální výchova.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Předmětem programu je využití textů se sportovní tematikou při rozvíjení a prohlubování čtenářských a jazykových dovedností ve výuce českého jazyka a literatury. Autentické sportovní texty jsou pro řadu žáků tematicky velmi atraktivní, využívá se tak téma se silným motivačním nábojem, což umožňuje efektivnější osvojování čtenářských dovedností žáky. Účastníci získají základní orientaci v rozmanitosti sportovních textů, předmětem práce jsou rovněž cesty k překonávání obav žáků i učitelů z neporozumění sportovním textům. Vzdělávací program je zaměřen na získání dovedností učitelů potřebných k využití sportovních textů k rozvoji čtenářských a jazykových dovedností, pozornost bude věnována také samostatné tvorbě úloh odvozených od sportovních textů s vedením lektora.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Po celá staletí vycházela literární díla, která se vymykala své době – rozdělovala společnost, často byla považována za nebezpečná, provokovala, byla zakazována, stávala se předmětem soudních sporů, byla příčinou pronásledování jejich autorů. Také současná literatura má svá skandální díla. Nepřijatelnost literárních témat pro většinovou společnost se neustále proměňovala a proměňuje – na tento jev se zaměřuje vzdělávací program. Předmětem práce v programu budou proměny skandálnosti a nepřijatelnosti v průběhu literárních dějin jednak z hlediska tabuizovaných témat, jednak ve vztahu ke konkrétním dílům různých autorů, např. Ch. Baudelaira, G. Flauberta, H. Millera, W. Burroughse, Ch. Bukowského, M. Houellebecqa, D. Masłowské, J. Škvoreckého, L. Klímy, I. M. Jirouse aj. Účastníci budou pracovat s konkrétními ukázkami z děl, která bývala nebo jsou z nějakých (často neliterárních) důvodů považována za problematická. Program se zaměřuje na možnosti práce s texty těchto autorů v současné škole. Účastníci semináře budou pracovat s ukázkami vybraných textů s náměty k práci v hodinách českého jazyka a literatury, u některých děl si zkusí tvorbu pracovních listů.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Záměrem semináře je inspirovat učitele příklady, jak je možno netradičním způsobem seznamovat žáky s poezií. Na názorných ukázkách si prakticky vyzkoušejí, jak básnické texty působí na jednotlivé smysly i na více smyslů pohromadě. Zaměříme se i na humor a nonsens v poezii, na vazbu poezie s hudbou a vybrané písňové texty. Prakticky si vyzkoušíme možnosti práce s ilustrací a obrazem (grafická poezie, kaligramy) a možnosti rozvíjení fantazie žáků a jejich vlastní tvorby. Zřetel bude brán na mezipředmětové vztahy.
Motivace a aktivizace dětských čtenářů. Vytváření čtenářského vkusu, smysl pro krásu jazyka. Rozvíjení estetického cítění – prožitkové vnímání. 0,5 h
Práce s texty, v nichž hraje významnou úlohu chuť a čich (J. Žáček, J. Dědeček, J. Havel, Z. Svěrák, J. Suchý aj.)
1 h
Poezie a hmatový vjem (např. J. Skácel, M. Lukešová aj.)
Vnímání poezie zrakem - grafická poezie, kaligramy, limerik, spojení obrazu a básně, ilustrace, rozvíjení představivosti při četbě básně
1 h
Poezie určená k hlasitému čtení, zhudebněná poezie, písňový text
Spojení více smyslů v jedné básni. Filmová podoba básnického díla aj.
1 h
Evaluace, sdílení zkušeností, závěr
0,5 h
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Kurz se soustředí na konkrétní aktivity, které lze okamžitě využít v hodinách výuky literatury. Důraz je kladen na klasické metody jako volné psaní, myšlenkové mapy či čtení s předvídáním. V kurzu se ale účastníci také seznámí se zcela novými aktivitami, které propojují tradiční pedagogiku a zážitkovou pedagogiku. V semináři se podíváme na to, jak využít prvky dramatické výchovy, jak zapojit moderní technologie nebo jak udělat z hodiny zážitek (inovativní aktivity jako např. „tržiště“, „speed dating“ a mnoho dalších) Cílem kurzu je, aby si účastníci odnesli portfolio aktivit, které by mohli ihned druhý den zakomponovat do svých hodin. Aktivity jsou prověřené praxí a účastníci si jich velké množství vyzkouší na vlastní kůži.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Biblioterapie je jednou z metod psychoterapie. Vzhledem k vzrůstajícímu počtu žáků s psychickými problémy je její uplatnění v hodinách českého jazyka a literatury jednou z možných cest, jak tyto problémy pojmenovat, ukázat na ně, jak s nimi pracovat. Seminář se zaměřuje na použití biblioterapeutických metod ve výuce literatury na střední škole. Účastníci si vyzkouší biblioterapeutický experiment sami na sobě, dozví se o další možnostech a úskalích použití těchto technik, budou mít možnost diskutovat o adekvátnosti zapojení těchto technik do výuky. Výhodou je účast a spolupráce hned tří lektorů: Jan Křeček je středoškolský pedagog, Marie Mokrá je odbornicí na biblioterapii, Tamara Valešová je psycholožka. Společně již několik let vytváří biblioterapeutické experimenty a aplikují je na žáky.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Počet problémových žáků neustále narůstá. Na učitele jsou kladeny stále vyšší nároky v oblasti výchovného působení, především při zvládání problémových žáků a stresových situací s nimi souvisejících. Seminář se skládá ze třech na sebe navazujících částí. V první části se účastníci seznámí s příčinami problémového chování žáků a s možnostmi a hranicemi jeho ovlivnění, protože předpokladem úspěšného řešení problémového chování je hlubší porozumění příčinám. Stěžejní částí druhého semináře je oblast prevence, tedy jak problémovému chování žáků předcházet, jak ho předvídat či eliminovat. Důležitou součástí práce s problémovými žáky je ale i práce s vlastními emocemi, jejichž zvládání se na úspěšnosti ovlivnění problému významně podílí. Na druhém semináři také učitelé dostanou podklady pro vyzkoušení v praxi, které budou v navazujícím semináři předmětem rozboru. Třetí seminář bude převážně praktický a bude úzce navazovat na předcházející části.
Účastníci se seznámí s konkrétními problémovými situacemi a variantami jejich řešení. Předmětem rozboru budou jak kazuistiky z praxe lektorky, tak i z praxe účastníků. Učitelé se také seznámí s technikami a strategiemi, které jsou chybné, dále jaká kázeňská opatření používat a v neposlední řadě také s tím, s kým při řešení problémového chování spolupracovat.
Osnova 1. Semináře (8 x 45 minut):
Osnova 2. Semináře (8 x 45 minut):
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Během semináře budou nastíněny nové možnosti prezentace učiva skrze technologie. Účastník bude seznámen s aplikacemi, které jsou vhodným prostředkem pro zvýšení interaktivity prezenční i distanční výuky a zvýšení motivace žáků i vyučujících. Zejména pak s aplikací Nearpod.
První část semináře je věnována motivaci žáka ke studiu a možnostem jejího pozitivního ovlivnění pomocí vhodného použití technologií a aplikací. Zmíněna bude také motivace učitele při výuce za použití technologií.
V hlavní části semináře se zaměříme na aplikaci Nearpod jako hlavní prostředek k obohacení prezentací o interaktivní prvky. Účastníci poznají aplikaci Nearpod a její možnosti nejprve z pohledu žáka. Bude jim prezentována vzorová lekce vytvořená v programu MS PowerPoint obohacená o ankety, kvízy, otevřené otázky, virtuální prohlídky apod. vytvořené skrze aplikaci Nearpod. Zároveň uvidí aplikaci z pohledu vyučujícího a její možnost nahlédnout do práce žáků a okamžitě jim poskytnout zpětnou vazbu. V další části si budou účastníci moci vyzkoušet vytvoření vlastní lekce a ve dvojicích cvičně otestovat funkčnost aplikace. Posluchači budou následně seznámeni s funkcí „Reports“, která jim po vyučovací hodině umožní nahlédnout do výsledků jednotlivých žáků a případně jejich počínání ohodnotit.
V poslední části semináře se účastník seznámí s možností vytvoření prezentace v aplikaci Google Slides s integrací aplikace Nearpod. Dále bude seznámen s možnostmi virtuální tabule a jejím využitím v prezenční i distanční výuce. Závěrečná část bude věnována diskuzi a použití ostatních aplikací ve výuce a jejich případnému spojení s aplikací Nearpod.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
České dějiny 19. a první poloviny 20. století obsahují řadu událostí, které v národní paměti zanechaly stopy v podobě mýtů a stereotypů. Ty znamenají pro národní společenství základní orientační body pochopení vlastní pozice ve světě. Lektor přiblíží tyto příběhy a jejich proměny za pomoci vědeckých, publicistických i uměleckých děl a podrobí je spolu s účastníky semináře diskusi.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.