Charakteristika:
Tematicky uspořádané lekce naučí učitele, jak s minimální intervencí dosáhnout hodiny, kdy jsou žáci zaujati daným úkolem, na kterém pracují individuálně či ve skupinách a učí se prezentovat výsledky své práce.
Aktivity zahrnují práci s textem – atraktivní procvičování aktivit zaměřených k soustředěnému poslechu, spontánnímu mluvení, plynulému čtení a psaní. Učitelé se seznámí s několika způsoby, jak připravit přiměřené jazykové úkoly, jak zvýšit zájem žáků o atraktivní činnosti, jak vstřebat a upevnit základní gramatická pravidla a zvýšit osobní zaujetí pro práci na úkolu. Využitím běžně dostupných materiálů, ale hlavně jejich jednoduchou adaptací a další zpracováním umožní dětem lépe a důkladněji procvičit dané učivo. Aktivity jsou zaměřené na nenásilné procvičování textu, upevňování frází, porozumění obsahu sdělení i vlastní produkci anglického textu, k zapamatování slovní zásoby i frází, ke smysluplné reprodukci textu i vytváření nových řečových struktur.
Poznatky přímo z praxe pomáhají méně zkušeným učitelům.
Kurz je doplněn mnoha dalšími podpůrnými materiály a také návody, jak jednoduše
vyrobit vlastní pracovní listy, zaměřené přesně na žádoucí učivo.
Přehled témat výuky:
1. Warm-up activities – činnosti zaměřené na aktivizaci a navození atmosféry
2. Communicative activities – samostatný slovní projev žáků
3. Using videos – jak využít populárních spotů z YouTube k efektivní výuce
4. Songs are not only gap filling – využití písniček ke vzbuzení zájmu o jazyk i
5. Grammar based activities – procvičení gramatických jevů
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V tomto kurzu se učitelé naučí zohledňovat důležitou oblast výuky cizího jazyka, kterou je organizace výuky, přechody mezi aktivitami, možnosti, jak pracovat s tématem pohádky na sadě konkrétních aktivit, motivovaných samotnou pohádkou, písničkou, příběhem. Budeme se věnovat problematice první hodiny, jak představit téma, jak využívat postupně rozvíjené a navazované činnosti, které vedou k osvojování jazyka.
Existuje mnoho způsobů, jak nacvičit a udržovat odlišnou výslovnost a přitom se vyhnout nekonečnému nudnému opakování. Hra s rýmy, výslovnostní tělocvik, jazykolamy, vytleskávací a poskočné hry jsou ro děti přitažlivé a přitom velmi efektivní.
Práce s příběhy je základní a nezbytný přístup při výuce cizího jazyka u této věkové skupiny. Děti získávají jazyk přirozeně, na základě příběhů, které se odvíjejí v jednoduchou, často se opakující zápletku. Děti tak porozumí jazyku bez nutného vysvětlování slovní zásoby a pravidel, pouhou imitací jazyka, zároveň si osvojují komunikativní princip.
Úvod, seznámení s tématikou, omyly v současném, běžně používaném přístupu- 25 min
Jak začít - simulace první hodiny - 90 min
Rozvíjení zvoleného tématu - 45 min
Práce se slovní zásobou - 45 min
Dá se použít pohádka u dětí-začátečníků? - 45 min
Závěr, shrnutí, čas na dotazy - 20 min
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Zaměříme se na charakteristiku žáka s poruchou autistického spektra, vymezíme si jednotlivé poruchy v rámci spektra, probereme možné projevy žáků ve škole a jejich příčiny, zmíníme diagnostický proces, dále probereme podpůrná opatření pro tyto žáky ve škole, existující poradenské služby, funkci asistenta pedagoga, pomůcky nutné při vzdělávání dětí s PAS, probereme ukázky a příběhy z praxe, budou prezentovány videoukázky a výstupy z různých výzkumů.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Co jsou vlastně tvůrčí schopnosti? Jak je rozpoznávat, užívat, pěstovat? Každý člověk má předpoklady k tvořivosti, jež může kdykoli v průběhu života rozvíjet. Většinu inovací v každém oboru však vytvoří pouze znalci, odborníci, experti. Interaktivní výklad, cvičení.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Literatury pro mládež vychází doslova nepřeberné množství a ve velice různorodé kvalitě. Cílem semináře je seznámit účastníky s podnětnými autory a díly a zároveň poskytnout inspiraci, jak se čtenářsky oblíbenými žánry a konkrétními texty pracovat v hodinách. Zaměříme se mimo jiné na žánry young adult fantasy, dystopie, alternativní historie a městské fantasy a na způsoby, jakými umožňují klást a rozvíjet otázky výrazně přesahující rámec zábavné funkce textu – reflexe minulosti a současného dění, vize budoucího světa, zkoumání společenských struktur, odpovědnost jedince apod. Poukážeme také na přesah od čtení literatury pro mládež k občanskému aktivismu.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Formou přednášky jsou porovnány principy uplatňující se ve slovosledu v angličtině a češtině. Je vysvětlen princip aktuálního členění větného (uspořádání větných členů podle stupně jejich výpovědní hodnoty) obecně a dále prostředky, jimiž se AČV vyjadřuje v angličtině, a srovnává je s prostředky, kterými při AČV disponuje čeština. Právě v této oblasti se oba jazyky výrazně odlišují vzhledem k různé gramatické typologii.
Při přednášce jsou posluchači plně vtaženi do probíraných témat formou dotazů vytvářením vlastních příkladů a plněním jednotlivých úkolů. Tyto úkoly jsou zakomponovány do přednášky vždy buď na začátku nebo na konci daného úseku, takže účastníci se přímo a aktivně podílejí na jejím obsahu.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Jedním z hlavních témat, která jsou diskutována v souvislosti se změnami v českém školství, jsou aktivity, které nabídnou žákovi možnost autonomního rozvoje jeho schopností a dovedností a současně budou dostatečně motivující. Takovými aktivitami jsou např. didaktické hry a aktivity herního a soutěžního typu. Diskutována budou hlavně tato témata:
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Lekce č.1 = úvod do parazitologie
Lekce č. 2 = jednobuněční paraziti I
Lekce č. 3 = jednobuněční paraziti II
Lekce č. 4 = parazitičtí červi I
Lekce č. 5 = parazitičtí červi II
Lekce č. 6 = ektoparaziti I
Lekce č. 7 = ektoparaziti II
Lekce č. 8 = informační zdroje a jejich využití ve výuce
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Prenatální vývoj člověka je velmi zajímavým a důležitým tématem spojeným s mnoha vědními disciplínami – embryologií, genetikou, vývojovou biologií, gynekologií a porodnictvím. Pochopení základních principů vývoje člověka může sloužit jak pro samotnou výuku v biologických či biomedicínských oborech, tak může být velmi zajímavé pro klinické souvislosti i pro možný dopad na naše zdraví. V semináři bude diskutována i prevence a klinické poznámky.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář je obsahově zaměřený od úplných základů práce s tabulkovým kalkulátorem MS Excel po mírně pokročilé techniky. Je vhodný doslovně pro kohokoliv. Na své si mohou přijít jak učitelé (matematické operace, funkce, grafy, …), tak i nepedagogičtí pracovníci (tabulky pro různé evidence, docházku, práce se seznamy, rychlé vyhledání, různé přehledy apod.).
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Základní informace o principech a praktickém využití vybraných fyzikálně-chemických metod studia látek. Součástí bude i informace o požadavcích na přípravu vzorků a vyhodnocení získaných dat.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Život v dnešní společnosti je nepředstavitelný bez vlivu vědy a jejích poznatků. S tím, jak se vzdalují vědecké myšlení a praxe osobní praxi širší populace, rostou společenská rizika nepochopení vědy a jejích poznatků, což může vrcholit až tzv. odpíračstvím (denialism). Na druhé straně, porozumění základním principům vědecké práce by mělo umožnit orientovat se snadněji ve složitém světě současnosti, ve kterém rozhodnutí nejen profesionální, ale i ta v osobním životě mohou být na tomto porozumění závislá. Středoškolské studium je vhodným obdobím, kdy studenty s tímto tématem seznamovat. Vědecká gramotnost, tj. nejen znát, ale i chápat, umožní se snadněji pohybovat v prostředí, které je netriviálními vědeckými poznatky přímo utvářeno. Vyučování spojením faktu/poznatku se způsobem, jakým byl tento získán, posiluje schopnost porozumět širším souvislostem a důsledkům dopadu složitého vědeckého poznání na život jednotlivce i společnosti.
Kurz se bude sestávat z interaktivního výkladu za pomocí prezentace a diskuze s účastníky nad předloženými tématy týkajícími se vědecké gramotnosti. Akce předpokládá aktivní účast a osobní zapojení se. Účelem je přímé zprostředkování vhledu do nejednoduché tématiky a pochopení základních principů vědecké metodiky a jejich aspektů pro jejich následnou aplikaci ve výuce.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Tématem vzdělávací akce jsou kultury kulturně-geografického areálu Mesoamerika s důrazem jak na velké kulturní oblasti a jejich jednotlivé kulturní prvky – olmecká, mayská, aztécká, tak na jejich menší, nikoli co do významu, sousedy – Tarasco, Mixtec, Zapotec aj. Neopomeneme historickou perspektivu nativním obyvatel a jejich současné postavení. Presentace předhispánských kultur doplní ukázka dešifrace piktografického a hieroglyfického textu, kterou si budou moci účastníci vyzkoušet, ukázky synkretismu na příkladu na Día de Muertos a některé další rysy současných indiánů Mesoameriky.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář je zaměřen na představení tématu klimatické změny jako fenoménu současné doby, který se prolíná prakticky do všech oborů lidské činnosti a v určité míře ovlivňuje velkou část světové populace. V semináři bude nastíněna fyzikální podstata variability klimatického systému Země, vliv člověka na tento systém a pravděpodobné scénáře vývoje klimatu do blízké budoucnosti. Diskutovány budou různé pohledy na danou problematiku a význam opatření ke zmírnění dopadů klimatické změny v našich podmínkách. Kurz poskytne svým účastníkům rámec pro efektivní zapojení tématu klimatické změny do školní výuky.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Náměty, jak rozvíjet komunikativní i poslechové dovednosti – formulace účelu, specifikace úlohy, dodání důvěry. Ukázky činností se studenty. Přizpůsobení materiálu pro úroveň studentů. Zpětná vazba na návrhy účastníků semináře. Vymezení role poslechu s porozuměním jako receptivní řečové dovednosti v procesu rozvoje komunikativní kompetence žáků. Zdůraznění aspektu autentičnosti jazyka při formování řečové dovednosti. Prezentace řady aktivit, které podporují pozorovací a paměťové dovednosti, napomáhají k trénování koncentrace, trpělivosti. Rozvoj komunikační a sociálních dovedností. Seminář nabízí přehled motivačních činností,které lze zařadit do jazykového vyučování a tím lépe dosáhnout stanovených výukových cílů - uplatnění osvojené slovní zásoby a správně osvojených gramatických znalosti. Prezentované aktivity zahrnují jednoduché hry určené k procvičování slovní zásoby
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář zaměřený na implementaci ICT a internetu do výuky anglického jazyka, metodické postupy, tvorba výukových materiálů, bibliografické rešerše, výukové objekty pro interaktivní tabuli ad. Seznámení s internetovými odkazy a výběr užitečných a převážně bezplatných nabídek, které se týkají reálií, her, didaktických pomůcek a bezpečnosti dětí, a mohou být základem pro internetové rešerše.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář vedený formou workshopu. Prezentace komunikativních aktivit na základě nejčastějších gramatických jevů v učebnicích pro začátečníky až pokročilé. (systém časů, tvorba otázek a záporu, modální slovesa, stupňování příd. jm. apod.) Zapojení produktivních řečových dovedností (především mluvení a psaní). Začlenění aktivity v rámci hodiny. Přizpůsobení aktivit pokročilosti studentů a probíranému tématu.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář se zaměří na prezentaci aktivit přispívajících k osvojování, procvičování a konsolidaci dovednosti mluvení.
Konverzační dovednost patří spolu s poslechem k nejdůležitějším jazykovým dovednostem. V současnosti se úloha mluvení a komunikačního tréninku neustále zvyšuje, stejně jako se zvyšuje úloha i úroveň ústní části při maturitních a jiných státních zkouškách. V prakticky zaměřeném semináři se účastníci soustředí na způsoby rozvoje a nácviku komunikativních dovedností, vyzkouší si různé aktivity, na jejichž základě se dá mluvení nacvičovat, jednak v souvislosti s dalšími jazykovými dovednostmi a jednak na základě autentického textu, obrázku, situačních scének a dalších konverzačních impulzů.
Náměty, jak rozvíjet komunikativní i poslechové dovednosti – formulace účelu, specifikace úlohy, dodání důvěry. Ukázky činností se studenty. Přizpůsobení materiálu pro úroveň studentů. Zpětná vazba na návrhy účastníků semináře. Vymezení role poslechu s porozuměním jako receptivní řečové dovednosti v procesu rozvoje komunikativní kompetence žáků. Zdůraznění aspektu autentičnosti jazyka při formování řečové dovednosti.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Cílem semináře je seznámit vyučující ruského jazyka různých stupňů s novými jevy v současné ruštině, které nejsou popsány v dosavadních učebnicích ruštiny. Obsahem semináře budou přednášky lektorky doprovázené cvičeními, která lektorka vypracovala pouze pro tento seminář. Seminář bude mít několik částí . První část bude věnována převzetí slov a frazeologismů z angličtiny a způsobům osvojování výpůjček v ruštině. Cvičení v této části ukážou objem převzatých slov, rozdíly mezi vypůjčkami v ruštině a v češtině, objasní důvody převzetí cizojazyčných slov. Druhá část bude věnována revitalizaci zapomenutých slov (lexikum z období carského Ruska), pozornost zde bude věnována i současné ruské řečové etiketě, problémům oslovování, procvičování bude zahrnovat dialogy a cvičení. Třetí část přiblíží nové výrazy slangového původu a cesty sémantického vývoje slangismů (školní slang, počítačový slang, kriminální lexikum), zvláštní pozornost bude věnována řeči současné mláděže, procvičování bude zaměřeno na analýzu současných publicistických textů, na použití slangismů v rozhovorech. Bude podrobně rozebrána současná ruská hovorová řeč, z níž hodně čerpají současná mass média, a také jazyk internetu a reklamy. Díky přednáškám a praktickým cvičením a rozborům textů učitelé získají dovednosti, které pak mohou uplatnit ve výuce ruštiny.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Skotsko – země a lidé. Nejkrásnější místa Skotska, krajina, která utvářela charakter lidí, kteří tam žili, jejich historii i jazyk. Přehled nejdůležitějších momentů vývoje Skotska, kořeny konfliktů s Anglií. Povídání o lidech, jejichž význam pro Skotsko byl takový, že se stali ikonami dnešního Skotska. Vývoj skotské kultury a umění, okénko do jazyků. Seminář je koncipován interaktivně s velkým množstvím aktivit, které je možno použít s vlastními studenty.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Obsahem semináře jsou tři základní kroky s návrhy, co by se dalo/mohlo dělat se třídou. V přípravné fázi by bylo dobré (pokud je to možné) se s třídou potkat/potkávat a seznamovat. Před vlastním zahájením třídnické práce se osvědčilo uspořádat harmonizační a adaptační kurz. V realizační fázi je dobré věnovat čas na stmelení třídy, vytvoření třídních pravidel, plánu a kritérií hodnocení týmu a týmové spolupráce. Součástí plánu je, jak často a kdy se bude třídní učitel setkávat s třídou a co budou společně řešit a jak budou plán vyhodnocovat. V konečné fázi by mělo dojít k vyhodnocení celoroční práce na základě předem nastavených kritérií.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V osmi hodinách budou posluchači seznámeni s tématem finančního plánování rodiny, sestavením finančního rozpočtu, jeho plánováním a změnami v rámci různých životních fází.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Obsah: Třetí díl seminářů pro učitele angličtiny v oblasti zapojení počítačů a internetu do výuky angličtiny. Po prvních dvou úspěšných dílech, kde se učitelé seznámili s tvorbou interaktivních cvičení, kvizů, dotazníků, prezentací, blogů, webových stránek a mnoha dalšího, přinášíme další díl s podtitulem Co je nového v oblasti internetu. Jde o metodický seminář, kde se podíváme na programy, s nimiž učitel může pracovat, aby pomáhal studentům rozvíjet jazykové dovednosti, jako jsou čtení, psaní, poslech, mluvení. Pozornost bude věnována i programům k rozvoji znalostí v oblasti gramatiky a slovní zásoby. Dále se učitelé seznámí se základy infografiky a možnostem jejího využití při tvorbě vlastních materiálů.
Jde o metodický seminář s prvky teorie i praxe, prostor bude dán i diskusi učitelů o tom, jak dobře strukturovat hodinu s použitím výpočetní techniky.
Tento osmihodinový seminář bude rozdělen do čtyř dvouhodinových bloků. V prvním bloku bude pozornost věnována metodickým aspektům práce s výpočetní technikou ve škole, podíváme se na modely SAMR a TPACK a Bloomův model. Prostor bude věnován i diskusi učitelů o vlastní práci s technikou, o tom, jak a kdy do hodiny počítač účelně začleňovat.
Druhý blok se soustředí na přehled ukázek programů pro nácvik čtení a psaní, učitelé si vyzkouší práci s některými z nich. Podíváme se i na možnosti nácviku čtení s poslechem.
Třetí blok bude věnován programům pro procvičování poslechu a zároveň i mluvení, ukážeme si programy, které vedou ke studentské autonomii a snaze o zlepšování vlastní výslovnosti studentů.
Čtvrtý blok se zaměří na práci s programy, které mohou učitelé studentům doporučit pro upevňování gramatiky a slovní zásoby. Dále se podíváme na některé programy umožňující tvorbu jednoduché infografiky a vyzkoušíme si práci s jedním z nich. Ukážeme si i další programy pro prezentaci učiva ve škole a práci se třídou.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V tomto workshopu se zaměříme na to, jak pomáhat našim studentům zlepšit jejich produktivní lingvistické schopnosti a zároveň je umět citlivě a efektivně opravovat. Podíváme se na psychologické a pedagogické aspekty opravování chyb a jak toto zanést do našich kontextů. Budeme pracovat s množstvím příkladů ze života, které potom budeme moci přímo přenést do naší výuky.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V tomto workshopu se podíváme na širokou škálu aktivit použitelných ve třídách různých úrovní a zaměření. Všichni rádi cestujeme, toto je tedy oblast praktická a zábavná většině našich studentů, a proč toho tedy nevyužít při našich lekcích? Toto téma se vybízí pro práci na slovesných časech, předložkách, frázových slovesech a mnoha dalších. Některé aktivity si vyzkoušíme, a tak uvidíme, co nám vyhovuje nejvíce a budeme chtít zkusit s našimi studenty!
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V tomto zábavném workshopu se podíváme na typická britská jídla a proč je britská kuchyně tak mezinárodně neoblíbená. Nebo to ale jenom o objevování chutí, zaměříme se také na velké množství aktivit, které je možno využít se studenty různých úrovní a zaměření. Každý rád mluví o jídle, a tak využijme toto skvělé téma pro výuku jazyka tím nejpřirozenějším způsobem!
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář je určen jak pro ty, co chtějí s programováním začít, tak i pro ty, kteří se chtějí naučit další programovací jazyk. Témata jsou především o praktickém procvičování na počítačích.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Na semináři se budeme zabývat historii Spojených států od jejich koloniálních kořenů až po současnost. Budeme diskutovat o tom, jak Amerika ovlivnila geo-politickou krajinu, a také o tom, jak americká kultura ovlivnila globální společnost. Probrány budou taktéž varianty americké angličtiny, slangu a idiomů. Budeme diskutovat o strategiích integrace těchto informací do hodin anglického jazyka.
Osnova akce
-Úvod do historie Spojených států (90 min)
-Americký vliv ve světě, s důrazem na Českou republiku (90 min)
-Americká angličtina: gramatika, výslovnost, slang a idiomy (90 min)
- Začlenění nápadů relací do EFL učebny (90 minut)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Tento seminář se zaměří na to, jak strukturovat jazykový studijní plán s důraz, aby lekce byly systémově úspěšné a rozvíjely potřebné dovednosti. Podíváme se na metodiku plánování lekce, fáze lekce, využití učebnic a návrhy komunikačních aktivit, které studenty zaujmou.
- Metodika plánování lekcí (90 min)
-Dovednosti a systémy angličtiny (90 min)
-Využití učebnic a učebních materiálů (90 min)
-Vytváření interaktivních lekcí (90 min)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
My jako učitelé známe a používáme anglickou gramatiku, ale může být těžké vysvětlit detaily našim studentům. Na tomto semináři se důkladně podíváme na relevantní a problematické gramatické struktury anglického jazyka. Probereme, jak můžeme tuto gramatiku lépe vysvětlit pomocí: pracovních listů, učebnic, prezentací indukční a deduktivní gramatiky, her a komunikačních postupů.
Osnova akce
-Opakování gramatiky (90 min)
-Indukční a deduktivní strategie prezentace gramatiky (90 minut)
-Teorie gramatiky v EFL třídě (90 min)
-Použití gramatických her (90 min)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.