Voda základní látka potřebná pro život na Zemi. Vše je tvořeno vodou. Lidské tělo, zvířata, rostliny, většina povrchu Země. Voda je podmínka života na naší planetě.
Seminář představí posluchačům základní aspekty fonetiky s přihlédnutím k britským standardům. Poté budou představeny konkrétní hlásky, jejich obměny v kontextu slabik a slov a srovnání s hláskami českými, tj. budou vytyčeny rozdíly, které obvykle český mluvčí nevnímá a užívá tak hlásky chybně vlivem mateřského jazyka. Následně budou v semináři popsány základy přízvuku a jeho vliv na změny významu slova a zároveň budou posluchačům představeny základní intonační vzorce britské angličtiny, které jsou typické a rozhodující pro výpovědní hodnotu dané komunikační jednotky.
Součástí semináře jsou praktická cvičení s ohledem na správnou výslovnost i intonaci, na významové rozdíly v případě chybné výslovnosti či intonace a další aspekty anglické fonetiky.
TÉMA I. - Sebedůvěra v cizím jazyce
TÉMA II. - Znalosti a používání jazyka, reálie
TÉMA III. - Výuka „na míru“
TÉMA IV. - Cizí jazyk jako cesta
VYBRANÉ AKTIVITY, KTERÉ SI NA WORKSHOPU PŘEDSTAVÍME A VYZKOUŠÍME
Tematicky uspořádané lekce naučí učitele, jak s minimální intervencí dosáhnout hodiny, kdy jsou žáci zaujati daným úkolem, na kterém pracují individuálně či ve skupinách a učí se prezentovat výsledky své práce.
Aktivity zahrnují práci s textem – atraktivní procvičování aktivit zaměřených k soustředěnému poslechu, spontánnímu mluvení, plynulému čtení a psaní.
Učitelé se seznámí s několika způsoby, jak připravit přiměřené jazykové úkoly, jak zvýšit zájem žáků o atraktivní činnosti, jak vstřebat a upevnit základní gramatická pravidla a zvýšit osobní zaujetí pro práci na úkolu. Využitím běžně dostupných materiálů (například textů z učebnic nebo pracovních sešitů, videí z YouTube), ale hlavně jejich jednoduchou adaptací a další zpracováním umožní dětem lépe a důkladněji procvičit dané učivo.
Aktivity jsou zaměřené na nenásilné procvičování textu, upevňování frází, porozumění obsahu sdělení i vlastní produkci anglického textu, k zapamatování slovní zásoby i frází, ke smysluplné reprodukci textu i vytváření nových řečových struktur.
Poznatky přímo z praxe pomáhají méně zkušeným učitelům.
Kurz je doplněn mnoha dalšími podpůrnými materiály a také návody, jak jednoduše vyrobit vlastní pracovní listy, zaměřené přesně na žádoucí učivo.
Přehled témat výuky (každé části je věnována 1 vyuč.hodina):
1. Listening based activity – činnosti zaměřené na řízený poslech a možnosti obměn
2. Speaking based activity – samostatný slovní projev žáků
3. Reading based activity – práce s textem a podpora čtecích návyků, porozumění textu
4. Writing based activity – procvičení psaní na základě vět, volný projev
5. Grammar based activity – vysvětlení gramatických pravidel s minimálním přispěním učitele na základě analýzy textu.
6. Vocabulary based activity – lexikálně pojatá hodina probudí zájem o práci se slovní zásobou.
KURZ PROBÍHA V ANGLICKÉM JAZYCE
Tradičně byl hlavní proud současné a moderní americké literatury bílý a literární produkce menšin byla pro literární kritiky a historiky spíše marginálním doplněním, jakousi „poznámkou pod čarou“. To se během desetiletí hnutí za občanská a lidská práva šedesátých let 20. století začalo dramaticky měnit a literatura menšinových autorů dnes vlastně nejúplněji zaznamenává a vyhodnocuje problematiku americké kulturní identity a složité procesy asimilace nebo integrace. V posledních třech/čtyřech desetiletích etničtí autoři jsou překvapivě „nejameričtější“, což potvrzují úspěšné romány a povídky autorů afroamerických (Terry McMillanová, Percival Everett, Charles Johnson), židovských (Philip Roth, Cynthia Ozicková, Nathan Englander), azijsko-amerických (Maxine Hong Kingstonová, Amy Tanová, Jhumpa Lahiriová, Bharati Mukherjee)ová) chicanská (Luis Valdez, Sondra Cisnerosová), původních indiánských národů (Louise Erdrichova, Marmon Leslie Silková) a dalších. Zřejmě se tato změněná situace odráží i v evropském pohledu na americkou literaturu, když se podíváme na americké nositele Nobbelovy ceny za literatu – posledním bílým Američanem takto oceněným byl John Steinbeck. Od té doby to byli autoři menšinoví – od J. B. Singera po Toni Morrisonovou a nejnověji - Boba Dylana.
Kromě přednáškového výkladu se bude v semináři pracovat s vybranými texty, které účastníci obdrží předem, aby se s nimi seznámili. Vybrané texty budou ilustrovat složitost procesu asimilace a integrace ve stále kulturně (etnicky a rasově) různobarevnější americké společnosti. Obecně jde o téma, které se stává stále aktuálnější i pro Evropu a evropské země, včetně naší.
Seminář pro učitele angličtiny, v němž učitelé získají teoretické znalosti i množství praktických dovedností. Seznámení s webovými stránkami, které nabízejí množství materiálů pro výuku angličtiny, tvorba vlastních prezentací i interaktivních cvičení, která studenty zaujmou a motivují.
Účastníci budou seznámeni nejen s nejrůznějšími stránkami, kde najdou materiály vhodné pro výuku angličtiny, ale naučí se i vytvářet interaktivní cvičení a prezentace, aby tak mohli oživit a obohatit svou výuku a mohli studentům zadávat domácí úkoly, které se samy vyhodnotí, tudíž šetří práci učitelů. Účastníci budou pracovat s programy, které mohou pomoci ve výuce angličtiny a v motivování studentů k samostudiu.
Představení online platformy, kde budou mít účastníci uloženy všechny odkazy i ukázky cvičení, práce s online slovníky a webovým korpusem, web 2.0, seznámení s užitečnými stránkami pro výuku angličtiny, programy pro vlastní tvorbu cvičení, seznámení se stránkami určenými pro vlastní práci učitele a sebevzdělávání. Ukázky různých způsobů prezentace nového učiva.
V praktické části se účastníci naučí vytvářet testy, které se samy vyhodnocují, interaktivní cvičení k opakování slovní zásoby i gramatiky, ukážeme si též, jak upravovat pro vlastní potřeby cvičení vytvořená jinými učiteli, podíváme se na zdroje vhodné k aktivizaci a motivaci studentů, ale i určené pro vlastní práci a další sebevzdělávání učitelů, jako jsou speciální online slovníky a jazykový korpus. Vytvoření vlastního blogu a práce s ním, použití blogu ve výuce.
Seminář je rozdělen do pěti bloků, v první části je lektorka pomocí PPT provede výhodami a nevýhodami použití ICT ve výuce, účastníci se zapojí do diskuse a vysvětlí, jak oni sami ICT používají. Dále jsou účastníci seznámeni s platformou vytvořenou lektorkou, v níž je množství odkazů na programy a nástroje, které mohou použít ve výuce i mimo ni. Lektorka vyzdvihne některé z nich a doporučí způsob jejich využití.
Ve druhém bloku se účastníci naučí pracovat s Quizletem, programem na výuku a procvičování slovní zásoby.
Ve třetím bloku pracujeme s Learning Apps, programem, v němž se dají vytvářet interaktivní cvičení pro procvičování gramatiky, slovní zásoby, poslechu, reálií, literatury, historie, atd.
Ve čtvrtém bloku si vytvoříme blog, kam umístíme odkazy na doposud vytvořená interaktivní cvičení.
V závěrečném bloku pracujeme s Edmodem – účastníci si nejdříve vytvoří účet jako studenti, aby se s programem seznámili z pohledu studenta, pak si vytvoří učitelský účet a naučíme se vytvářet kvizy a vše další, co Edmodo umožňuje.
Interaktivní platforma vhodná pro výuku a projektovou výuku, různé způsoby prezentování online, nástroje Google Drive, dotazník Survey Monkey a Google, vytvoření vlastní webové stránky v Google, prezentace v Prezi a PowToon, práce s obrázky pro zpestření výuky i pro opakování slovíček - ToonDoo, Thinglink, online plakáty a pozvánky, Padlet, Linoit.
1. Úvod – schopnost celoživotního učení se jazyku jako dovednost, kterou je třeba rozvinout v době středoškolského studia: 0.5 vyučovací hodiny (VH)
2. Přehled modelů obecných učebních stylů i modelů zaměřených na učení se jazykům, doporučení pro vhodný výběr modelu: 1 VH
3. Ukázky prostředků pro rozvoj dovednosti celoživotního učení se jazyku: neelektronické (např. slovníky a jejich správné využití, technika kopírování slovního projevu,…) či elektronické (např. technika neúplné slovní zásoby, kritické hodnocení studijních materiálů a informací v nich obsažených) prostředky, praktické zkušenosti z výuky: 1.5 VH
4. Tvorba výukových materiálů zaměřených na celoživotní rozvoj jazykových schopností - workshop s využitím materiálů vybraných školitelem 1.5 VH
5. Příprava studentů na vysokoškolské kurzy angličtiny – specifika výuky jazyků na vysoké škole, úvod k výuce odborné angličtiny: 1.0 VH
6. Příprava studentů na vysokoškolské kurzy jazyků – workshop zaměřený na přípravu materiálů a techniky celoživotního rozvoje jazykových schopností, zejména výuka studentů posledních ročníků SŠ: 2.0 VH
7. Kontrolní test 0.5 VH
(i) Obecné souvislosti, konceptuální a metodické posuny: nová hlediska v organismální biologii - fylogenetická systematika, molekulární nástroje, evoluční vývojová biologie, nové cesty zhodnocení historických faktorů a fosilního záznamu.
(ii) Nejstarší historie obratlovců, postavení obratlovců v rámci živočišné říše, specifika tělesné stavby a genomické organisace, vývojové zdroje evolučního rozmachu a adaptivní rozmanitosti této skupiny
(iii) Přehled jednotlivých tříd a řádů - aktuální názory na vymezení jednotlivých skupin, jejich historii a vývojové vztahy, druhové bohatství, fylogenetickou strukturu a klasifikaci
(iv) Shrnutí: invarianty zoologie obratlovců, společenské souvislosti a pedagogické důrazy
1. blok - Historie mikrobiologie ve zkratce, Bakterie – tvar, velikost, rozmnožování, Mikroskopie (fixovaný a nativní preparát), Praktické ukázky: Gramovo barvení (základní diagnostické barvení) – princip, postu, Mikroskopie vybraných preparátů (grampozitivní a gramnegativní bakterie) – čeho si všímáme
2. blok - Kvasinky –rozdíl prokaryotická a eukaryotická buňka, nepohlavní rozmnožování, pohlavní rozmnožování, Praktické ukázky – pozorujeme mikroskopické (rozmnožování, tvar buněk, velikost, uspořádání) a makroskopické znaky (barva kolonie, vzhled, struktura, atd.) Využití kvasinek
3. blok - Základní metody identifikace – biochemické testy, diagnostická média, PCR, MALDI-TOF, imunologické testy, Praktická ukázka – odečet a vyhodnocení biochemického testu
4. blok – Plísně (mikroskopické vláknité houby) – rozdělení, rozmnožování,
výskyt, význam, Praktické ukázky - mikroskopické a makroskopické znaky
Úvod do problematiky geneticky organismů. Povíme si, co to GMO vlastně jsou. Jaká jsou reálná rizika jejich využití a naopak čeho se tolik bát nemusíme (i porovnání se standartními technologiemi). Jaké jsou jejich přínosy. Jak je vlastně takový GMO tvoří? Historie zavádění GMO a „bitvy o pravdu“. Popíšeme si konkrétní příklady GMO a příběh jejich uvádění do praxe.
Kreativní dílna bude zaměřena na využití metod tvůrčího psaní k rozvoji osobnosti, jeho cílem tedy primárně není literární, nýbrž sebereflexivní a motivační psaní, někdy s nadsázkou charakterizované jako myšlení na papíře. Půjde tedy zejména o snadno využitelné, níže uvedené metody práce s vlastním duševním potenciálem, včetně pro učitele nezbytné psychohygieny a vědomého sebekoučování vedoucího k rozvoji osobních i profesních kompetencí.
Úmyslná chyba, oprava žákovské chyby, taháky, text učící, mnemotechnické pomůcky a legrace, to jsou možnosti, které dětem češtinu přiblíží. Budeme mluvit o nezvyklých způsobech opravování chyb, o vytváření korektur i o tom, co může chyba způsobit.
Seminář bude zaměřen na vývoj české prózy po listopadu 1989, kdy se otevřel široký prostor pro uměleckou tvorbu nejrůznějšího druhu. Účastníci semináře se seznámí s hlavními vývojovými tendencemi prózy uplynulých pětadvaceti let (např. autenticitní a postmodernistická literatura, historický román, próza s náboženskými a duchovními motivy, ženy v literatuře, konfrontace s „cizími“ etniky a kulturami apod.), bude informován o důležitých autorech tohoto období a nejvýznamnějších dílech. Výklad bude doplněn ukázkami z vybraných próz. Seminář přispívá k rozvoji čtenářské gramotnosti.
Seminář nabídne pedagogům rozmanité aktivity pro práci v mluvnici, slohu, komunikaci i v literatuře. Jedná se o didaktické hry, postupy a aktivity, jimiž je možno zpestřit vyučování ČJL, motivovat žáky k práci, vést je k samostatnosti, k tvořivosti, ke správné komunikaci a k lásce k mateřskému jazyku.
Obsah: 1. seminář
Obsah: 2. seminář
Cyklus osmi 45 minutových přednášek přiblíží nové trendy v české literatuře, např. využití nových komunikačních technologií v literární tvorbě a při jejím šíření, tematizaci poválečného odsunu Němců, lokalizaci děl do exotických krajů atd. Pozornost bude rovněž věnována dosud neznámým autorům, kteří zaujali literární veřejnost, ať už odbornou nebo laickou.
Předmět »český jazyk a literatura« vnímají snad všichni zúčastnění, učitelé i žáci, jako dva předměty v jednom. Je »literatura«, kde se za úspěch uznává (ze strany školy) i přijímá (ze strany rodičů a žáků), když funguje jako občanská a mravní výchova a zároveň probouzí zájem o svět (což uznávám za důležité hodnoty); »literatura« co estetická výchova je na školách vzácná, »literatura« co autonomní předmět studia se fakticky nepředvádí (pomíjím karikaturu v podobě soupisu autorů a děl). A je »jazyk«, který se pojímá jako pravopis (prožíváno: už byste to konečně měli umět!) a mluvnický rozbor (prožíváno: k čemu je to dobré?); proti tomu se staví pojetí: učme raději komunikovat. Předmět »cizí jazyk« se o předmět »mateřský jazyk« nezajímá, vzývá se naopak ideál: myslet rovnou v cizím jazyce, nepřekládat z češtiny; vyjádřit kloudně česky, co jsem slyšel či četl v jazyce jiném, se nepěstuje. — Kurs ukazuje, jak tyto propasti překonat pomocí celostní filologie.
• Jazyková komunikace je jedinečný »zázrak přírody«, který se děje v lidských společenstvích. Funguje jen díky obrovskému systému společenských norem: jazykové rozumění je nadosobní a pro dané společenství závazné.
• Jazyková komunikace je vždy konkrétní, děje se v jisté situaci mezi jistými účastníky, vždy s plným využitím všeho, co oni účastníci mají k dispozici.
• Jsme přirozeně mnohojazyční, protože přirozeně patříme do mnoha společenství zároveň (nejsme však ve všech současně); již náš rodný jazyk je systém mnoha jazyků.
• Popis jazyka (mluvnice, gramatika) je užitečný nástroj, jak překonat situace, kdy si nerozumíme. Pravopis je užitečný nástroj, jak spolehlivě přecházet mezi jazykem, jenž se vyjadřuje zvukem, a jazykem, jenž se vyjadřuje písmem, což jsou samostatné a značně odlišné systémy.
• Učit se cizí jazyk je nejlepší způsob, jak porozumět jazyku vlastnímu: vidíme, že lidé, kteří jsou jinak stejní, mají k dispozici odlišné prostředky, a v komunikačních situacích, které jsou jinak stejné, se chovají odlišně.
• S výukou cizích jazyků se začíná zbytečně brzy. Nejprve je nutné získat odstupu od vlastního jazyka, naučit se na něj dívat zvenčí.
• Zvuk a písmo jsou rozdílné materiály jazykového projevu. Mnohem důležitější je rozdíl mezi projevem reflektovaným a nereflektovaným. Úspěšnost jedince ve společenství je dána tím, jak dobře si dokáže uvědomit, s kým komunikuje, za jakých okolností a o co přitom jde.
• Jazykové sdělení může potěšit i ublížit: člověk je za své vyjadřování zodpovědný. Jazykové sdělení může být objevné i krásné: objevnost a krása jsou provázány, báseň dokáže být stejně objevná jako cestopis.
KURZ PROBÍHÁ V ČESKÉM JAZYCE
V kurzu se posluchačům představí nejvýznamnější postavy americké literatury první poloviny 20. století. Autory takzvané „ztracené generace“, Ernesta Hemingwaye, Francise Scotta Fitzgeralda, a Johna Dos Passose. Samozřejmě nemůžeme pominout představitele amerického Jihu a pravděpodobně největšího amerického autora 20. století Williama Faulknera. Seznámíme se také se sociální kritikou Johna Steinbecka a s pohledem na americkou společnost z pera černošské spisovatelky Zory Neal Hurstonové. U každého autora dostanou posluchači základní přehled o životě a díle a pak se seznámí podrobněji s jeho charakteristickým dílem v českém překladu.
Seminář je koncipován jako uvedení do versologie (tj. teorie a historie verše), jeho absolventi se seznámení se základní terminologií a především se ji naučí využívat při rozboru konkrétního básnického textu. Výuka je zaměřena prakticky a výklad se opírá o řadu příkladů z poezie 19. a 20. století. Seminář je určen všem pedagogům, kteří by chtěli versologický rozbor zapojit do výuky a/nebo chtějí získat jistotu v dané problematice.
1. Základní pojmy versologie (verš, metrum, rytmus)
2. Základy fonetiky a fonologie češtiny (slabika, přízvuk, přízvukový takt)
3. Versifikační systém v českém verši
3.1 Sylabismus
3.2 Časomíra
3.3 Sylabotónismus
3.4 Volný verš
4. Strofika a rým
Seminář se zaměřuje na současnou mluvenou francouzštinu, která je ovlivněna novými trendy: zkracování slov, používání názvů značek namísto produktů popisu samotné reality, verlan (mluva mladých Francouzů – přehazování pořádku slov slabik), anglicismy, argot atd. a nakonec seznámení s jazykem sms a chatu, který se rozvíjí pod vlivem mluveného slova. Cílem je seznámit posluchače s těmito trendy za použití autentických materiálů písemné i mluvené formy.
Pro podrobnější a konkrétnější obsah přikládám na konci formuláře pracovní materiál, se kterým se bude pracovat, včetně uvedených zdrojů.
Kurz určen zejména pro učitele(-ky) 1. stupně ZŠ, vychovatele(-ky) školní družiny, pedagogy volného času. Pro učitele fyziky v případě, že s těmito aktivitami teprve začínají; obdobně pro učitele fyziky na středních školách a gymnáziích. Odborná náročnost semináře nepřesáhne úroveň základního vzdělávání.
Zábavné přírodovědné (převážně fyzikální) pokusy, vědecké a technické hračky, hlavolamy… Některé z nich se dětem jen převádějí, většinu jich ale provádějí ony samy a některé pomůcky si mohou vlastnoručně vyrobit. Účastníci kurzu si všechny náměty vyzkouší v roli dětí a v návaznosti na to si jako pedagogové osvojí metodiku přípravy a realizace jednotlivých aktivit i celých workshopů.
K většině aktivit stačí běžně dostupný materiál (často takový, který se jinak hází do odpadu) a jsou vhodné i k provádění v domácnosti.
Většina námětů pochází z běžně dostupných zdrojů (knihy, internet...). Účastníci se dozvědí, kde a jak si je mohou vyhledat.
1.ucelená dílna, které se účastníci zúčastní v roli dětí
2.metodika přípravy aktivit a dílen
3.vybrané náměty na aktivity z fyziky včetně výkladu příslušných fyzikálních jevů
4.vybrané náměty na aktivity mimo fyziku
Obsah:
1)Výživa a nutriční a biochemické vlastnosti potravin (energie, vitamíny, minerály, základy intermediálního metabolismu člověka)
2)Zpracování mléka, technologie mléčných výrobků
3)Zpracování rostlinných produktů (obiloviny, cukr, oleje, káva, čaj, …)
4)Výroby kvasných nápojů
5)Technologie masa a konzervárenství
6)Biochemie a biotechnologie každodenního života
7)Biochemie trávení proteinů u člověka
8)Biochemie trávení sacharidů a lipidů u člověka
45 minut na každé téma
Plasty a umělá vlákna 3h
- historie plastů (první plast – parkesin, bakelit, nylon a jeho úspěšnější konkurent silon vyvinutý Ottou Wichterlem ve Zlíně, plasty nahrazují ocel, sklo a dřevo)
- polymerace a polykondenzace (mechanismus, typy), přírodní polymer kaučuk a Goodyearova vulkanizace, polymerace in-vivo při tuhnutí vteřinového lepidla
- třídění polymerů (s řetězovým, se stupňovitým růstem)
- kopolymery, jejich typy (statické, alternující, blokové, roubované), vliv struktury na vlastnosti
- speciální (ko)polymery s kterými se v učebnici moc nesetkáme, ale v životě téměř každý den: elastan, kevlar, Viton, Saran, ABS
- možnosti využití odpadních plastů, vliv na životní prostředí
Uhlík v anorganické chemii 2h
- výroba a příprava fullerenů (přirozený vznik v sazích, Krätschmerova – Huffmanova metoda, laserová pyrolýza grafitu)
- reaktivita fullerenu, fullereny reagují velmi podobně jako nenasycené uhlovodíky, nástin halogenace, redukce (a následné zpětné oxidace), vznik epoxidu reakcí s O3, zapouzdřování kovů do fullerenů
- využití fullerenů (supravodivost, transport léčiv, léčba HIV)
- výroba, vlastnosti a využití uhlíkových vláken (vojenská i civilní letadla, kosmonautika, karoserie závodních aut), kompozity z uhlíkových vláken
- grafen – dvourozměrný materiál, elektrické vlastnosti grafenu a jeho použití, výroba, jeho využití
Nanomateriály 1h
- Co je to nanočástice, jednoduché experimenty s monochromatickým zářením (laserem)
- uhlíkové nanotrubice, výroba a struktura
- využití nanomateriálů v lékařství, elektronice, nátěrových hmotách a textilním průmyslu
Pokročilé anorganické materiály kolem nás 1h
- pyroelekrické, piezoelektrické a elektrochromní materiály a jejich využití (měření teploty, tlaku, piezoelektrický tisk, sonar, „inteligentní“ okna)
- složení a využití průhledných vodivých oxidů: solární články, OLED technologie
Supravodiče 1h
- charakteristiky supravodičů (kritická teplota, kritický proud)
- struktura a výroba supravodičů (supravodiče na bázi železa, boridu hořečnatého, Chevlerovy fáze, tzv. vysokoteplotní supravodiče)
- Využití supravodičů (LHC urychlovač, magnetická levitace, NMR spektroskopie)
Absolvováním semináře získají vyučující základní povědomí o obecných možnostech využití moderních technologií ve výuce i mimo ni.
V první části semináře budou účastníci seznámeni s aktuálními trendy moderních technologií a jejich možností využití ve školství. Náplní druhé části pak budou praktické ukázky využití moderních technologií ve školství (cloudové služby; příklady robotiky na nižších stupních škol - BeeBot, Ozoboti; praktické ukázky vybraných aplikací využitelných ve výuce matematiky, např. Microsoft Excel, online aplikace, atd.)
1.Jednoduché příklady problematických výpočtů na PC 90 min)
2.Druhy chyb, podmíněnost úloh, stabilita algoritmů (60 min)
3.Zobrazení čísel v počítači, příklady sčítání čísel (90 min)
4.Samoopravný kód pro posílání zpráv (60 min)
5.Šifrování zpráv a digitální podpis (60 min)
Jedním z hlavních témat, která jsou diskutována v souvislosti se změnami v českém školství, jsou aktivity, které nabídnou žákovi možnost autonomního rozvoje jeho schopností a dovedností a současně budou dostatečně motivující. Takovými aktivitami jsou např. didaktické hry a aktivity herního a soutěžního typu. Diskutována budou hlavně tato témata:
V centru výuky matematiky v minulosti vždy bylo řešení problémů. Obdobně je tomu i dnes a jistě to tak bude i v budoucnu. Jedním z důležitých cílů školské matematiky je přispět k tomu, aby se z žáků a studentů stali lepší řešitele matematických problémů a tím i problémů ostatních.
V semináři bude krátký pohled do historie a dále objasnění toho, co je problém a také jaké druhy problémů existují (1 h). Hlavní část bude obsahovat seznámení s užitečnými (heuristickými) strategiemi pro řešení problémů školské matematiky. Tyto strategie vytvářeli nejvýznamnější matematici už od dob antického Řecka (2 h). Vše bude demonstrováno na úlohách vhodných pro školu (2 h). Vyřešený problém je mnohdy vhodné obalit analogickými problémy a vytvořit tak tzv. hrozen problémů. Do popředí tak vystoupí metoda řešení (1 h). Užitečné při řešení mnohých úloh a také při zkoumání matematických situací je experimentování, které tvoří základ výzkumného přístupu. Také tento přístup bude demonstrován na vhodných úlohách a ve vhodných matematických situacích. 2 h).
V osmi hodinách budou posluchači seznámeni s vybranými tématy aplikace finanční matematiky v praxi.
1.Základní pojmy.
2. Jednoduché úročení a jednoduchý diskont – teorie.
3. Jednoduché úročení a jednoduchý diskont – praktické využití.
4. Složené úročení a diskont, smíšené úročení – teorie.
5. Složené úročení a diskont, smíšené úročení – praktické využití.
6. Investiční rozhodování.
7. Opakované platby jisté – teorie.
8. Opakované platby jisté – praktické využití.
Účastníci semináře se prostřednictvím ukázkových příkladů naučí základům práce s programem Geogebra – 3D. Kurz je zaměřen na využití 3D nákresny programu a tudíž na geometrii v prostoru.
Seminář představí rozličné internetové zdroje původu českého, německého, rakouského i švýcarského a odjinud. Jedná se o stránky určené pro učitele DaF ve světě, pro učitele němčiny jako mateřského jazyka a konečně nástroje pro výuku nezamýšlené, ale velmi dobře využitelné. Jejich obsahem jsou motivační materiály založené na obrazu, zvuku a textu, herní aktivity, lexikální vyhledávače a slovníky, zásobníky výukových materiálů a jiné užitečné nástroje, které zatraktivní výuku a pomohou učiteli.
Obsah semináře
V tomto semináři se většinou jedná o prezentaci kratších cvičení a aktivity, které se jednoduše integruji do výuky, například jako „warm up“ nebo „cool down“. Jde o práci se slovní zásobou, výslovnost, reálie i gramatiku. Prezentovány jsou všechny čtyři dovednosti a učitelé si mají uvědomit, kdy a jak zapojit tyto prvky do hodiny němčiny, aby nejvíc účinkovaly: jestli jako motivační element, nebo na opakování před testem, nebo pro diferenciaci a podporu žáků. Pracovat se bude se stránkami
- Goethe-Institutu: např. www.goethe.de/lrn/prj/wnd/deu/deindex.htm, www.goethe.de/ins/pl/de/spr/ueb/pod.html, www.goethe.de/lrn/pro/str/index.html, www.goethe.de/de/spr/ueb/24h.html, atd.
- Deutsche Welle: např. www.dw.com/de/deutsch-lernen/das-portr%C3%A4t/s-30546, www.dw.com/de/deutsch-lernen/das-deutschlandlabor/s-32379, www.dw.com/de/deutsch-lernen/bandtagebuch/s-13891, atd.
- rakouského Sprachportalu: např. uebungen.sprachportal.at/uebungen.html, sprachportal.integrationsfonds.at/deutsch-lernen/materialien-zum-kostenlosen-download/unterrichtsmagazin-deutsch-lernen, uebungen.sprachportal.at/videoswerte.html, atd.
- různých portálů pro studenty němčiny, např. deutschlernerblog.de/, slowgerman.com/, www.deutschalsfremdsprache.ch, www.deutsch-perfekt.com, atd.
Aby seminář byl co nejpřínosnější, každý pedagog má k dispozici svůj počítač, aby mohl sám a svým tempem prohlížet a zkoušet stránky a materiály.
Obsahem semináře je rozvoj komunikačních dovedností účastníků. Hlavní důraz bude kladen na praktická sebezkušenostní cvičení a jejich reflexi ve vztahu k jednotlivým účastníkům semináře. Pozornost bude věnována též možnostem uplatnění získaných poznatků a dovedností v praxi.
Přehled témat výuky s časovou dotací
1 hod Jak si získat pozornost druhého a motivovat jej ke vzájemné komunikaci? (evokace problému)
Rozebereme si několik příkladů (např. nezájem, antipatie k tématu, demotivace, apod.), kde se podíváme na situaci očima učitele i žáka. Účastníci zkusí odhadnout s jakými cíli, očekáváním či náladami každá ze stran do interakce vstupuje. Krátce se pobavíme, s jakými reakcemi studentů se učitelé setkávají a co si myslí, že je jejich příčinou.
1 hod Inspirace v metodě Neurolingvistického programování – možnosti jak a kdy může pomoci (představení metody a základních pilířů)
Představíme si metodu NLP, k čemu původně vznikla a co konkrétně lze využít pro pedagogickou praxi. Řekneme si hlavní cíle, předpoklady a pravidla pro využití této metody. Zjistíme, jak zpracováváme získané informace a co vede k nedorozumění mezi lidmi, které může mít za následek nezájem o další komunikaci.
4 hod Různé situace a jejich řešení pomocí jednoduchých metod NLP - učitelé si vyzkouší modelové situace, zjistí, jaký komunikační styl sami preferují, naučí se rozpoznat, jaký komunikační styl preferuje žák, zkusí se svým komunikačním stylem pracovat.
Představíme si, jak probíhá meziosobní percepce, sociální poznávání, utváření dojmu, jak pracujeme s kognitivnímí zkratkami, jak vzniká první dojem apod. Na mnoha příkladech se budeme věnovat komunikačním stylům (komunikační kanály, způsoby vyjadřování, volba slov apod.). Účastníci se naučí přizpůsobit svůj komunikační styl a vyjadřování komunikačnímu stylu druhého, naučí se navodit tzv. raport (vzájemné pochopení). Zároveň se naučí vyjasnit si vlastní cíle komunikace (čeho chtějí komunikací dosáhnout) a potlačit různé nálady, emoce, předsudky, očekávání apod., které splnění tohoto cíle brání.
2 hodiny Reflexe. Diskuse nad konkrétními příklady učitelů.
Na základě získaných znalostí a dovedností proběhne diskuse nad konkrétními zkušenostmi (zážitky) učitelů. Ti se pokusí situace nahlédnout a vyřešit pomocí právě naučených metod. Účastníci si tak získané znalosti více upevní a aplikují přímo na vlastní praxi.
V rámci prevence a práce s kolektivem se zaměříme na důležitou oblast mapování třídního klimatu - základní i méně známé interaktivní metody a jejich využití i omezení v praxi. Probereme typologii problémů ve třídách na konkrétních kazuistikách z praxe a také si ukážeme vhodné postupy pro dané kolektivy. V neposlední řadě si účastníci vyzkouší různé techniky zpětné vazby, práci s komunitním kruhem ve třídě a odnesou si pracovní listy, které mohou na základě zkušeností hned využít v praxi. Součástí kurzu bude také dostatečný prostor pro diskuzi a řešení problematických situací a zkušeností samotných účastníků.
Ukázky her a aktivit nemusí sloužit pouze k prohloubení spolupráce, ale jsou i výborným nástrojem pro odreagování, odpočinek nebo k lepšímu navázání vztahu s učitelem. Uvedené techniky jsou vhodné nástroje pro etickou výuku a podobné předměty nejen na 2. stupni ZŠ. Seminář doporučujeme pro jakéhokoliv pedagoga, který chce se svou třídou pracovat, chce výuku obohatit či realizuje adaptační kurzy a chce načerpat novou inspiraci. Kurz je velmi užitečný také pro výchovné poradce a metodiky prevence.
Účastníci kurzu si zážitkově projdou zkrácenou historií psychologie od psychometrické laboratoře a měření rozdílového prahu vnímání, přes hypnózu (pouze bezpečné zkoušky sugestibility a dalších fenoménů), operantní podmiňování, sociální učení, umělou inteligenci až k úvodu do psychoterapie a relaxačních technik (autogenní trénink a imaginace). Bude se pracovat s pohádkami, příběhy, video projekcí, hrami a ke všemu vždy trocha teoretického ukotvení a diskuze nad tématy. Seminář je vhodný jak pro učitele Společenských věd, seminářů z psychologie, tak i pro nadšence a zájemce o obor.
Přehled témat:
Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:
Přehled témat:
Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:
Jednodenní seminář s dotací 8 hodin poskytuje základní vhled do jednotlivých právních odvětví (občanské, obchodní, pracovní, trestní, správní, procesní a ústavní právo).
Důraz je kladen zejména na otázky praktické, tedy takové, se kterými se každý člověk může potkat v běžném životě (uzavírání smluv, dědictví, odpovědnost za škodu, vztah k orgánu veřejné moci). Základním cílem semináře je naučit účastníky chovat se tak, aby s právem neměli problémy a byli schopni své znalosti šířit dále.
Důležitou část semináře tvoří i vysvětlování často tradovaných nepravd a nesprávností o právu, a to zejména v oblasti pojmosloví. Pozornost je v tomto směru věnována právnímu jazyku a jeho úskalím.
Orientace naší společnosti na výkon a materiální bohatství má i svou odvrácenou stránku - jsme často pod velkým tlakem, ve stresu, nevíme co dělat dřív a jak zvládat všechny úkoly, které jsme si na svá záda naložili. Dlouhodobý stres může vést k celé řadě duševních a tělesných potíží. Stresu je třeba předcházet. Právě zde platí zásada, že prevence je účinnější a levnější než léčba. Seminář Vám poskytne inspiraci a motivaci k tomu, abyste do svého života vnesli více pohody a harmonie a abyste lépe zvládali Vaši náročnou práci.
Program:
1. Úvod
- zahájení semináře, představení účastníků a lektora, pravidla
2. Stres a jeho symptomy
- hlavní stresory
- projevy stresu
- syndrom vyhoření
3. Co je a není pozitivní myšlení
- typologie osobnosti – myšlenkové vzorce
- naučený pesimismus
- techniky rozvoje pozitivního myšlení
4. Time – management a Work/Life Balance
- hodnoty a priority
- mapování životních cílů
5. Relaxace
- jak relaxovat (praktický nácvik)
6. Retrospektiva
- opakování témat semináře
- cíle pro praxi
Základní informace o významu a síle našich vědomých i nevědomých projevů. Umění číst tělesné signály druhých. Jak rozpoznat lež. Jak se vyhnout hlavním komunikačním chybám. Jak usnadnit kontakt. Jak vystupovat na veřejnosti.
Seminář bude mít část teoretickou i praktickou, drobná cvičení „na vlastních tělech“.
5. Vybraná kasuistika, diskuse (2 hod.)
Ne každému žákovi se daří být ve škole stoprocentně úspěšný a mít jen samé jedničky či dvojky. Někdy děti zase tráví nad učebnicemi velké množství času a dobré známky stojí hodně úsilí, ale výsledný efekt tomu neodpovídá. Potíže s učením jsou častým problémem dětí během školní docházky, nikoliv však neřešitelným. Seminář odpovídá na otázky, které s odhalováním příčin a řešením souvisejí. Součástí semináře jsou i příklady a kazuistiky, což účastníkům umožní nezbytné propojení teoretických poznatků s praxí.
Seminář seznámí účastníky s problematikou kyberšikany a sociálních sítí. Komplexním způsobem odpovídá na otázky, které s problematikou šikany prostřednictvím komunikačních technologií souvisejí. Podrobně rozkrývá motivy, které ke kyberšikaně vedou a prostředí, ve kterých se odehrává. Všímá si specifik důvodů k šikanování v jednotlivých vývojových obdobích. Největší důraz je kladen na pochopení závažnosti tohoto jevu a správnému nastavení preventivních opatření.
Osnova semináře:
1. Kyberšikana – definice, pojetí, příbuzné pojmy, výskyt.
2. Znaky kyberšikany – jak ji rozpoznat, signály, podobnosti a odlišnosti od šikany „klasické“, jejich specifika, rizikové chování.
3. Techniky kyberšikany – prostředí, ve kterém probíhá, druhy a formy, projevy.
4. Pachatel kyberšikany a jeho oběti – jak je rozpoznat, vlastnosti, důvody, motivace, rodinné zázemí.
5. Důsledky kyberšikany – psychické, psychosomatické, sociální, primární a sekundární účinky, sebevražda.
6. Sociální sítě – jejich pozitiva a negativa, konkrétní rizika sdělování informací, bezpečné chování.
7. Obrana proti kyberšikaně – prevence, bezpečné klima, metody a strategie řešení, co brání odhalení, právní opora, s kým spolupracovat, kde hledat pomoc, jak může pomoci škola a jak rodina.
Použité techniky a aktivity:
Výklad – prezentace v MS Power Point, individuální práce, sebezkušenostní techniky, práce ve skupinách, hraní rolí, zpětná vazba, reflexe provedených aktivit, diskuze, příklady z praxe, kazuistiky.
praxe, zaměřené zejména na vzdělávací potřeby žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Lektorka zároveň představí vlastní nové a obecně málo známé a frekventované formy a metody vyučování. V první části se lektorka zaměří na obecnější principy metodiky a didaktiky (na praktických příkladech), na využití inovativních, aktivizujících metod, v druhé části pak na ukázky konkrétních možností, jak výuku vést a obohacovat o zajímavé prvky a činnosti, které vedou u žáků se speciálními potřebami k rozvoji pozornosti, vnímání, k rozvoji pravolevé orientace i ke čtení s porozuměním.
Témata:
A – O kom hovoříme? (podmínky vzdělávání stanovené RVP) – 45 min
B - Didaktické zásady a efektivní učení (45 min)
C - Rozvoj paměti (90 min)
D – Bloomova taxonomie (45 min)
E – Žáci se sociálním znevýhodněním – metody a formy práce vedoucí k inkluzivnímu a efektivnímu vzdělávání (třífázový rozhovor, soustředné kruhy, metoda barevných papírů, otázky a odpovědi, překřížené skupiny) – 60 min
F – Žáci se SPUCH, LMP – metody a formy prvopočátečního čtení a psaní (rozvoj sluchového a zrakového vnímání, pravolevá a prostorová orientace, rozvoj jemné motoriky, knoflíky ve výuce, pětilístek, I.N.S.E.R.T., myšlenková mapa, principy tvorby PL pro žáky s SPUCH, LMP (75 min)
Každé naše slovo ovlivňuje jednání a prožívání okolí, neustále komunikujeme, i když nemluvíme. 0, 5 hodiny Řeč mluvená, psaná, viděná. 1, 5 hodiny Technika řeči – jak dobře mluvit, správná výslovnost - ortoepie, slovní, větný přízvuk, frázování, intonace. 1 hodina Asertivita – práva a povinnosti, 0, 5 hodiny obrana proti manipulátorům 0, 5 hodiny. Aktivní naslouchání, jak naslouchat 1 hodina. Týmová komunikace 1 hodina. Zvládání konfliktů 1 hodina. Praktická cvičení 1 hodina.
1. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):
2. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):
3. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):
4. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):
Shrnutí, závěrečné dotazy a zpětná vazba od lektora i účastníků
1. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):
2. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):
3. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):
4. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):
Shrnutí, závěrečné dotazy a zpětná vazba od lektora i účastníků
1) Užitá tvorba a její význam pro moderní společnost 21. století. Vztahy mezi volným uměním - užitou tvorbou - uměleckým řemeslem - průmyslovým designem.
Časová náročnost. 1 hodina
2) Textilní tvorba - možnosti dekorování textilií. Vlastní návrh a jeho realizaci na textilním předmětu (malba textilními barvami a fixy)
Časová náročnost 3 hodiny
3) Dekorování textilie technikou odbarvování. (Savo). Dekorace pomocí šablony.
Časová náročnost 2 hodiny
4) Textilní šperk. Vlastní návrh a realizace (náhrdelník, brož)
Časová náročnost 2 hodiny
Účastníci budou seznámeni s kulturně-historickým pozadím vzniku islámu (myšlenkové a kulturní pozadí vzniku Koránu, život a působení proroka Mohameda) dále se základní myšlenkovou strukturou tohoto náboženství (signifikantní témata: kosmologie, vztah člověk - Bůh, eschatologie, právo, sociální aspekty, vztah k dalším náboženstvím atd.) včetně komparace s judaismem a křesťanstvím. Výklad dále zahrne historický nástin šíření islámu ve světě v průběhu dějin a kulturně-civilizační aspekty islámu. Dále se výklad bude zabývat detailní analýzou práva šaría a jeho srovnáním s právem v euroamerickém civilizačním okruhu. Dalším z dílčích témat budou projevy islámu v současném světě včetně problematiky islámu v rámci EU (realita - statistiky, mýty a předsudky).
V další části přejdeme k vysvětlení okolností vzniku militantního islámského fundamentalismu, popíšeme jeho historický vývoj a vysvětlíme jeho ideologii včetně vysvětlení negativního vztahu islamistů k naší civilizaci. Lektor bude výklad doplňovat multimediálními prezentacemi k dané problematice a posluchači si odnesou řadu odkazů ke stažení zajímavých a přínosných materiálů na webu lektora.
Je mezinárodní politika jen světem velmocí, islamistů a teroristů? Mezinárodní bezpečnost: důsledky změn mezinárodního řádu
Existuje rozdíl mezi laickou a vědeckou logikou/diskurzem? Dilema sociální vědy: interpretace sociální reality veřejností a experty
Co je to hrozba a jak hrozbu poznám? Sekuritizace a desekuritizace: konstruování a dekonstruování hrozeb
Jakk přežít v nebezpečném světě? Behaviorální modality: bezpečnostní strategie a řešení konfliktů
Diskuze nad tématem Prostor ke vznášení otázek a pro společné hledání odpovědí
Učitelé se seznámí a vyzkouší si (vlastní prožitek) hry (nejen), které jsou nenáročné na realizaci (materiál, pravidla, dostupnost aj.) , mají široké didaktické uplatnění a jsou ověřené v podmínkách školního vzdělávání. Umožňují využití různých organizačních forem práce se zajištěním zpětné vazby a respektováním mezipředmě- tových vztahů.
Ke snadnějšímu uchopení prezentovaných činností přispějí obdržené didaktické materiály. Jedná se o soubor pracovních listů a metodickou příručku s více než 130 podnětnými hrami (vč. kopírovatelných předloh).
Teoretická hlediska v oboru práce s hlasem (anatomie a fyziologie hlasového ústrojí, dětský hlas a jeho vývoj, dospělý hlas, poruchy hlasu, hlasová hygiena). Osvojování a upevňování správných technických návyků zpěvního projevu - základy dechové, hlasové a artikulační techniky. Poučení o dětském hlasu a jeho vývoji (rozsah, hlasová změna v období dospívání a její fáze), poučení o hlasu dospělého člověka. Práce s dětským hlasem - realizace přípravy pro zpěv, rozezpívání. Intonování, analýza písňového materiálu po stránce intonační, rytmické, výrazové, dechová problematika a frázování.
Obsah:
Seminář je zaměřen na prohloubení přehledu a orientace v aktuálním dění ve světě – jeho problémových oblastech a konfliktech a nedávné minulosti. Obecný a systematický pohled na problematiku (aktuální procesy, obecné příčiny a důsledky, typologie problémových oblastí a konfliktů) bude vystřídán přiblížením vybraných konfliktů v jednotlivých oblastech světa: Evropy, postsovětského prostoru, islámského regionu (terorismus, Blízký východ), indického subkontinentu, jihovýchodní a východní Asie, Latinské Ameriky a subsaharské Afriky. Důraz je přitom kladen na vidění problematiky v širších globálních a historických souvislostech, analýzu příčin a diskusi rizik budoucího vývoje. Závěr se věnuje významu znalosti aktuálního dění ve světě a možnostem aplikace této látky ve výuce na ZŠ a SŠ.
V semináři budou předvedeny originálně zpracované didaktické zkušenosti pedagogů z praxe, zahrnující různé oblasti vzdělávání, zaměřené na rozvoj čtenářské gramotnosti. Lektorka zároveň představí vlastní nové a obecně málo známé a frekventované formy a metody vyučování. V první části se lektor zaměří na obecnější principy metodiky a didaktiky (na praktických příkladech), na využití inovativních, aktivizujících metod, v druhé části pak na ukázky konkrétních možností, jak výuku vést a obohacovat o zajímavé prvky a činnosti. Seminář bude věnován především těmto formám a metodám práce: otevřenému učení a prožitkovému učení, vyhledávání a zpracovávání informací, technikám RWCT – metoda I.N.S.E.R.T., pětilístek, volné psaní, metoda barevných papírů, třífázový rozhovor a mnoho dalších.
Změny ve vzdělávání – kurikulární reforma, rozvoj klíčových kompetencí (kompetence pro život) – 45 min
Čtenářská gramotnost: vyvození sedmi základních strategií čtenářské gramotnosti – 45 min
Obecná pedagogika – metody a formy práce, které rozvíjejí nejvíce klíčových kompetencí (vyvození) – 45 min
Model vzdělávání: E – U – R (45 min)
Inovativní a aktivizující metody a formy práce: prvky RWCT (včetně vyvození vhodných metod hodnocení – hodnotící teploměr, sluníčková metoda hodnocení…) – 180 min
V semináři Improvizace ve škole se učitelé praktickou formou, s doplněním teoretického výkladu, seznámí s možnostmi rozvíjení dovedností žáků, které umožňuje improvizace. Prostřednictví her a cvičení si vyzkouší, jak mohou své žáky dovést ke koncentraci, kooperaci, kreativitě a komunikaci při vyučování. Mnohdy frontální vyučování tak mohou doplnit o aktivní vyučovací prvky, které žáky motivují jak k aktuálnímu učení, tak k celoživotnímu vzdělávání.
Témata výuky:
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.