KURZ PROBÍHA V ANGLICKÉM JAZYCE
Tradičně byl hlavní proud současné a moderní americké literatury bílý a literární produkce menšin byla pro literární kritiky a historiky spíše marginálním doplněním, jakousi „poznámkou pod čarou“. To se během desetiletí hnutí za občanská a lidská práva šedesátých let 20. století začalo dramaticky měnit a literatura menšinových autorů dnes vlastně nejúplněji zaznamenává a vyhodnocuje problematiku americké kulturní identity a složité procesy asimilace nebo integrace. V posledních třech/čtyřech desetiletích etničtí autoři jsou překvapivě „nejameričtější“, což potvrzují úspěšné romány a povídky autorů afroamerických (Terry McMillanová, Percival Everett, Charles Johnson), židovských (Philip Roth, Cynthia Ozicková, Nathan Englander), azijsko-amerických (Maxine Hong Kingstonová, Amy Tanová, Jhumpa Lahiriová, Bharati Mukherjee)ová) chicanská (Luis Valdez, Sondra Cisnerosová), původních indiánských národů (Louise Erdrichova, Marmon Leslie Silková) a dalších. Zřejmě se tato změněná situace odráží i v evropském pohledu na americkou literaturu, když se podíváme na americké nositele Nobbelovy ceny za literatu – posledním bílým Američanem takto oceněným byl John Steinbeck. Od té doby to byli autoři menšinoví – od J. B. Singera po Toni Morrisonovou a nejnověji - Boba Dylana.
Kromě přednáškového výkladu se bude v semináři pracovat s vybranými texty, které účastníci obdrží předem, aby se s nimi seznámili. Vybrané texty budou ilustrovat složitost procesu asimilace a integrace ve stále kulturně (etnicky a rasově) různobarevnější americké společnosti. Obecně jde o téma, které se stává stále aktuálnější i pro Evropu a evropské země, včetně naší.
Seminář pro učitele angličtiny, v němž učitelé získají teoretické znalosti i množství praktických dovedností. Seznámení s webovými stránkami, které nabízejí množství materiálů pro výuku angličtiny, tvorba vlastních prezentací i interaktivních cvičení, která studenty zaujmou a motivují.
Účastníci budou seznámeni nejen s nejrůznějšími stránkami, kde najdou materiály vhodné pro výuku angličtiny, ale naučí se i vytvářet interaktivní cvičení a prezentace, aby tak mohli oživit a obohatit svou výuku a mohli studentům zadávat domácí úkoly, které se samy vyhodnotí, tudíž šetří práci učitelů. Účastníci budou pracovat s programy, které mohou pomoci ve výuce angličtiny a v motivování studentů k samostudiu.
Představení online platformy, kde budou mít účastníci uloženy všechny odkazy i ukázky cvičení, práce s online slovníky a webovým korpusem, web 2.0, seznámení s užitečnými stránkami pro výuku angličtiny, programy pro vlastní tvorbu cvičení, seznámení se stránkami určenými pro vlastní práci učitele a sebevzdělávání. Ukázky různých způsobů prezentace nového učiva.
V praktické části se účastníci naučí vytvářet testy, které se samy vyhodnocují, interaktivní cvičení k opakování slovní zásoby i gramatiky, ukážeme si též, jak upravovat pro vlastní potřeby cvičení vytvořená jinými učiteli, podíváme se na zdroje vhodné k aktivizaci a motivaci studentů, ale i určené pro vlastní práci a další sebevzdělávání učitelů, jako jsou speciální online slovníky a jazykový korpus. Vytvoření vlastního blogu a práce s ním, použití blogu ve výuce.
Seminář je rozdělen do pěti bloků, v první části je lektorka pomocí PPT provede výhodami a nevýhodami použití ICT ve výuce, účastníci se zapojí do diskuse a vysvětlí, jak oni sami ICT používají. Dále jsou účastníci seznámeni s platformou vytvořenou lektorkou, v níž je množství odkazů na programy a nástroje, které mohou použít ve výuce i mimo ni. Lektorka vyzdvihne některé z nich a doporučí způsob jejich využití.
Ve druhém bloku se účastníci naučí pracovat s Quizletem, programem na výuku a procvičování slovní zásoby.
Ve třetím bloku pracujeme s Learning Apps, programem, v němž se dají vytvářet interaktivní cvičení pro procvičování gramatiky, slovní zásoby, poslechu, reálií, literatury, historie, atd.
Ve čtvrtém bloku si vytvoříme blog, kam umístíme odkazy na doposud vytvořená interaktivní cvičení.
V závěrečném bloku pracujeme s Edmodem – účastníci si nejdříve vytvoří účet jako studenti, aby se s programem seznámili z pohledu studenta, pak si vytvoří učitelský účet a naučíme se vytvářet kvizy a vše další, co Edmodo umožňuje.
Interaktivní platforma vhodná pro výuku a projektovou výuku, různé způsoby prezentování online, nástroje Google Drive, dotazník Survey Monkey a Google, vytvoření vlastní webové stránky v Google, prezentace v Prezi a PowToon, práce s obrázky pro zpestření výuky i pro opakování slovíček - ToonDoo, Thinglink, online plakáty a pozvánky, Padlet, Linoit.
1. Úvod – schopnost celoživotního učení se jazyku jako dovednost, kterou je třeba rozvinout v době středoškolského studia: 0.5 vyučovací hodiny (VH)
2. Přehled modelů obecných učebních stylů i modelů zaměřených na učení se jazykům, doporučení pro vhodný výběr modelu: 1 VH
3. Ukázky prostředků pro rozvoj dovednosti celoživotního učení se jazyku: neelektronické (např. slovníky a jejich správné využití, technika kopírování slovního projevu,…) či elektronické (např. technika neúplné slovní zásoby, kritické hodnocení studijních materiálů a informací v nich obsažených) prostředky, praktické zkušenosti z výuky: 1.5 VH
4. Tvorba výukových materiálů zaměřených na celoživotní rozvoj jazykových schopností - workshop s využitím materiálů vybraných školitelem 1.5 VH
5. Příprava studentů na vysokoškolské kurzy angličtiny – specifika výuky jazyků na vysoké škole, úvod k výuce odborné angličtiny: 1.0 VH
6. Příprava studentů na vysokoškolské kurzy jazyků – workshop zaměřený na přípravu materiálů a techniky celoživotního rozvoje jazykových schopností, zejména výuka studentů posledních ročníků SŠ: 2.0 VH
7. Kontrolní test 0.5 VH
Úmyslná chyba, oprava žákovské chyby, taháky, text učící, mnemotechnické pomůcky a legrace, to jsou možnosti, které dětem češtinu přiblíží. Budeme mluvit o nezvyklých způsobech opravování chyb, o vytváření korektur i o tom, co může chyba způsobit.
Seminář nabídne pedagogům rozmanité aktivity pro práci v mluvnici, slohu, komunikaci i v literatuře. Jedná se o didaktické hry, postupy a aktivity, jimiž je možno zpestřit vyučování ČJL, motivovat žáky k práci, vést je k samostatnosti, k tvořivosti, ke správné komunikaci a k lásce k mateřskému jazyku.
Předmět »český jazyk a literatura« vnímají snad všichni zúčastnění, učitelé i žáci, jako dva předměty v jednom. Je »literatura«, kde se za úspěch uznává (ze strany školy) i přijímá (ze strany rodičů a žáků), když funguje jako občanská a mravní výchova a zároveň probouzí zájem o svět (což uznávám za důležité hodnoty); »literatura« co estetická výchova je na školách vzácná, »literatura« co autonomní předmět studia se fakticky nepředvádí (pomíjím karikaturu v podobě soupisu autorů a děl). A je »jazyk«, který se pojímá jako pravopis (prožíváno: už byste to konečně měli umět!) a mluvnický rozbor (prožíváno: k čemu je to dobré?); proti tomu se staví pojetí: učme raději komunikovat. Předmět »cizí jazyk« se o předmět »mateřský jazyk« nezajímá, vzývá se naopak ideál: myslet rovnou v cizím jazyce, nepřekládat z češtiny; vyjádřit kloudně česky, co jsem slyšel či četl v jazyce jiném, se nepěstuje. — Kurs ukazuje, jak tyto propasti překonat pomocí celostní filologie.
• Jazyková komunikace je jedinečný »zázrak přírody«, který se děje v lidských společenstvích. Funguje jen díky obrovskému systému společenských norem: jazykové rozumění je nadosobní a pro dané společenství závazné.
• Jazyková komunikace je vždy konkrétní, děje se v jisté situaci mezi jistými účastníky, vždy s plným využitím všeho, co oni účastníci mají k dispozici.
• Jsme přirozeně mnohojazyční, protože přirozeně patříme do mnoha společenství zároveň (nejsme však ve všech současně); již náš rodný jazyk je systém mnoha jazyků.
• Popis jazyka (mluvnice, gramatika) je užitečný nástroj, jak překonat situace, kdy si nerozumíme. Pravopis je užitečný nástroj, jak spolehlivě přecházet mezi jazykem, jenž se vyjadřuje zvukem, a jazykem, jenž se vyjadřuje písmem, což jsou samostatné a značně odlišné systémy.
• Učit se cizí jazyk je nejlepší způsob, jak porozumět jazyku vlastnímu: vidíme, že lidé, kteří jsou jinak stejní, mají k dispozici odlišné prostředky, a v komunikačních situacích, které jsou jinak stejné, se chovají odlišně.
• S výukou cizích jazyků se začíná zbytečně brzy. Nejprve je nutné získat odstupu od vlastního jazyka, naučit se na něj dívat zvenčí.
• Zvuk a písmo jsou rozdílné materiály jazykového projevu. Mnohem důležitější je rozdíl mezi projevem reflektovaným a nereflektovaným. Úspěšnost jedince ve společenství je dána tím, jak dobře si dokáže uvědomit, s kým komunikuje, za jakých okolností a o co přitom jde.
• Jazykové sdělení může potěšit i ublížit: člověk je za své vyjadřování zodpovědný. Jazykové sdělení může být objevné i krásné: objevnost a krása jsou provázány, báseň dokáže být stejně objevná jako cestopis.
Vzdělávací program je zaměřen na rozvoj polytechnického vzdělávání na ZŠ a SŠ s využitím moderních metod měření při výuce přírodovědných předmětů.
Obsahově navazuje na vzdělávací program „Přírodovědné experimenty podporované počítačem“. Na základě praktických ukázek seznámí účastníky kursu s metodami začlenění praktických činnosti (systematické a objektivní pozorování – měření - experimentování) žáků a studentů do výuky s obsahovou integrací přírodovědného, technického a environmentálního vzdělávání.
Součástí vzdělávacího programu je i praktické využívání racionálních metod a postupů (formulace závěrů na základě analýzy, zpracování a vyhodnocování získaných dat, vyvozování závěrů z hypotéz, či modelů, řešení problémových situací formou technického a přírodovědného zkoumání).
Větrná a sluneční energie. Jak přesně tyto technologie fungují. Jaké další možnosti produkce energie existují ?
(3 hodiny)
Cílem první části s ukázkami je motivace k rozvoji zájmu žáků a studentů o obnovitelné energie a jejich převody. Systémově se zabývá začleněním technologií OZE do moderní výuky přírodovědných předmětů.
Budou předvedeny a vysvětleny experimenty na základní témata:
Workshop pro účastníky vzdělávacího programu.
(5 hodin)
Ve druhé části si účastníci vzdělávacího programu jednotlivé experimenty vyzkoušejí prakticky.
Ve 2-3 členných skupinkách budou účastníci kursu prakticky sestavovat a měřit experimenty, se kterými se seznámili v první části semináře. Součástí WS budou i konkrétní metodické poznámky k zařazení těchto experimentů do vzdělávacích programů přírodovědných předmětů.
Realizace experimentů k jednotlivým tématům bude provedena s použitím modulárních měřicích zařízení a speciálních souprav v učebně.
Ke všem experimentům budou k dispozici manuály, popisující jak konkrétní měřící postupy, tak metodiku začlenění do výuky.
Pozn. Seminář navazuje na kurz Přírodovědné experimenty podporované počítačem
Plasty a umělá vlákna 3h
- historie plastů (první plast – parkesin, bakelit, nylon a jeho úspěšnější konkurent silon vyvinutý Ottou Wichterlem ve Zlíně, plasty nahrazují ocel, sklo a dřevo)
- polymerace a polykondenzace (mechanismus, typy), přírodní polymer kaučuk a Goodyearova vulkanizace, polymerace in-vivo při tuhnutí vteřinového lepidla
- třídění polymerů (s řetězovým, se stupňovitým růstem)
- kopolymery, jejich typy (statické, alternující, blokové, roubované), vliv struktury na vlastnosti
- speciální (ko)polymery s kterými se v učebnici moc nesetkáme, ale v životě téměř každý den: elastan, kevlar, Viton, Saran, ABS
- možnosti využití odpadních plastů, vliv na životní prostředí
Uhlík v anorganické chemii 2h
- výroba a příprava fullerenů (přirozený vznik v sazích, Krätschmerova – Huffmanova metoda, laserová pyrolýza grafitu)
- reaktivita fullerenu, fullereny reagují velmi podobně jako nenasycené uhlovodíky, nástin halogenace, redukce (a následné zpětné oxidace), vznik epoxidu reakcí s O3, zapouzdřování kovů do fullerenů
- využití fullerenů (supravodivost, transport léčiv, léčba HIV)
- výroba, vlastnosti a využití uhlíkových vláken (vojenská i civilní letadla, kosmonautika, karoserie závodních aut), kompozity z uhlíkových vláken
- grafen – dvourozměrný materiál, elektrické vlastnosti grafenu a jeho použití, výroba, jeho využití
Nanomateriály 1h
- Co je to nanočástice, jednoduché experimenty s monochromatickým zářením (laserem)
- uhlíkové nanotrubice, výroba a struktura
- využití nanomateriálů v lékařství, elektronice, nátěrových hmotách a textilním průmyslu
Pokročilé anorganické materiály kolem nás 1h
- pyroelekrické, piezoelektrické a elektrochromní materiály a jejich využití (měření teploty, tlaku, piezoelektrický tisk, sonar, „inteligentní“ okna)
- složení a využití průhledných vodivých oxidů: solární články, OLED technologie
Supravodiče 1h
- charakteristiky supravodičů (kritická teplota, kritický proud)
- struktura a výroba supravodičů (supravodiče na bázi železa, boridu hořečnatého, Chevlerovy fáze, tzv. vysokoteplotní supravodiče)
- Využití supravodičů (LHC urychlovač, magnetická levitace, NMR spektroskopie)
Jedním z hlavních témat, která jsou diskutována v souvislosti se změnami v českém školství, jsou aktivity, které nabídnou žákovi možnost autonomního rozvoje jeho schopností a dovedností a současně budou dostatečně motivující. Takovými aktivitami jsou např. didaktické hry a aktivity herního a soutěžního typu. Diskutována budou hlavně tato témata:
Účastníci semináře se prostřednictvím ukázkových příkladů naučí základům práce s programem Geogebra – 3D. Kurz je zaměřen na využití 3D nákresny programu a tudíž na geometrii v prostoru.
Po úvodní výměně zkušeností se čtením v hodinách němčiny a prezentaci na téma „Fertigkeit Lesen“ (dovednost čtení) již půjde o komplexnější práci s texty, o aktivity, pomocí nichž lze rozvíjet myšlenkové procesy, uvědomit si hlouběji jejich obsah a souvislosti a logicky formulovat a vyjadřovat vlastní myšlenky. Na příkladech pohádek, básnických a písňových textů, krátkých a ultrakrátkých povídek, poslechových textů i komiksů si učitelé vyzkoušejí různé aktivity, uvedené níže:
1. Pohádky: sestavení názvu pohádky z jednotlivých výrazů , z klíčových slov vytvořených z textu pohádky pomocí programu ‚wordle‘ odhadnout, o kterou známou pohádku se jedná, práce se slovní zásobou z pohádek – přiřazení významu k příslušnému obrázku, pohádková kvarteta spojená s převyprávěním obsahu, čtení pohádek ve skupinách + upravená hra ‚Přines si svou knihu´, zařazení známých citátů do příslušných pohádek, závěrečný kvíz
2.Básnický a písňový text Loreley: po přečtení základních informací shrnutí textu zpaměti,
popis osoby podle vlastní představy, práce se slovní zásobou pomocí synonym, porovnání textu s ilustrací, poslech písně
3. Seznámení s klasickou veršovanou dětskou knihou ‚Struwwelpeter‘: práce s textem ‚Daumenlutscher‘ přiřazení textu k jednotlivým obrázkům, doplnění vhodných výrazů do převyprávěného textu, diskuze o různých druzích výchovy, poslech básně ‚Erziehung‘
4.Poslech krátké povídky: anticipace obsahu z klíčových slov, poslech první části a vlastní formulace možného závěru, poslech závěrečné části a srovnání originálu s vlastní představou,rozbor pocitů vypravěče v jednotlivých fázích.
5. Čtení povídky od současné autorky Julii Franck: práce se slovní zásobou, čtení textu bez závěrečného odstavce, charakteristika postav a vztahů mezi nimi, závěrečný odstavec a stručné převyprávění příběhu v préteritu podle daného schématu
6. Krátké povídky od Franze Hohlera a Marie Luise Kaschnitz, tvorba vlastních variací na texty
7.Ultrakrátké povídky: Bierdeckelgeschichten – skupinová práce -výběr jednoho z nabídnutých textů, příprava a následná prezentace možností práce s tímto textem ve výuce.
8. Comics: základní terminologie, sestaveni příběhu, Goethův Faust v piktogramech
Učitelé tak získají náměty na práci s textem, jimiž se lze inspirovat a dále je rozvíjet a využít při výuce němčiny, a to již od úrovně A1 SERR.
Seminář bude probíhat v německém jazyce.
Seminář představí rozličné internetové zdroje původu českého, německého, rakouského i švýcarského a odjinud. Jedná se o stránky určené pro učitele DaF ve světě, pro učitele němčiny jako mateřského jazyka a konečně nástroje pro výuku nezamýšlené, ale velmi dobře využitelné. Jejich obsahem jsou motivační materiály založené na obrazu, zvuku a textu, herní aktivity, lexikální vyhledávače a slovníky, zásobníky výukových materiálů a jiné užitečné nástroje, které zatraktivní výuku a pomohou učiteli.
V rámci prevence a práce s kolektivem se zaměříme na důležitou oblast mapování třídního klimatu - základní i méně známé interaktivní metody a jejich využití i omezení v praxi. Probereme typologii problémů ve třídách na konkrétních kazuistikách z praxe a také si ukážeme vhodné postupy pro dané kolektivy. V neposlední řadě si účastníci vyzkouší různé techniky zpětné vazby, práci s komunitním kruhem ve třídě a odnesou si pracovní listy, které mohou na základě zkušeností hned využít v praxi. Součástí kurzu bude také dostatečný prostor pro diskuzi a řešení problematických situací a zkušeností samotných účastníků.
Ukázky her a aktivit nemusí sloužit pouze k prohloubení spolupráce, ale jsou i výborným nástrojem pro odreagování, odpočinek nebo k lepšímu navázání vztahu s učitelem. Uvedené techniky jsou vhodné nástroje pro etickou výuku a podobné předměty nejen na 2. stupni ZŠ. Seminář doporučujeme pro jakéhokoliv pedagoga, který chce se svou třídou pracovat, chce výuku obohatit či realizuje adaptační kurzy a chce načerpat novou inspiraci. Kurz je velmi užitečný také pro výchovné poradce a metodiky prevence.
Orientace naší společnosti na výkon a materiální bohatství má i svou odvrácenou stránku - jsme často pod velkým tlakem, ve stresu, nevíme co dělat dřív a jak zvládat všechny úkoly, které jsme si na svá záda naložili. Dlouhodobý stres může vést k celé řadě duševních a tělesných potíží. Stresu je třeba předcházet. Právě zde platí zásada, že prevence je účinnější a levnější než léčba. Seminář Vám poskytne inspiraci a motivaci k tomu, abyste do svého života vnesli více pohody a harmonie a abyste lépe zvládali Vaši náročnou práci.
Program:
1. Úvod
- zahájení semináře, představení účastníků a lektora, pravidla
2. Stres a jeho symptomy
- hlavní stresory
- projevy stresu
- syndrom vyhoření
3. Co je a není pozitivní myšlení
- typologie osobnosti – myšlenkové vzorce
- naučený pesimismus
- techniky rozvoje pozitivního myšlení
4. Time – management a Work/Life Balance
- hodnoty a priority
- mapování životních cílů
5. Relaxace
- jak relaxovat (praktický nácvik)
6. Retrospektiva
- opakování témat semináře
- cíle pro praxi
1.Vytváření hierarchie a statusu žákův třídním kolektivu (1h)
2.Role pedagoga a její význam (1h)
3.Vzájemné vztahy (1h)
4.Co si počít se specifickými problémy žáků (1h)
5.Posilování vztahů, koheze a vzájemnosti ve třídě (konkrétní nabídka aktivit a praktické nácviky. (4h)
Studijní literatura:
Šnýdrová, Ivana: Psychodiagnostika . Grada Praha 2008
Šimíčková-Čížková, J.: Poznávání duševního života. UP Olomouc 2002
Svoboda, Mojmír a kol.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál Praha 2001
Musil, Jiří V.: Sociometrie v psychologické kognici. UP Olomouc 2003
Lašek, Jan: Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Gaudeamus Hradec Králové 2001
Braun, Richard: Pedagogicko psychologická diagnostika (skriptum, ÚPRPŠ, 2003)
Braun, R.; Marková D., Nováčková, J.: Praktikum školní psychologie
Hrabal,Vladimír: Diagnostika. Karolinum Praha 2002
praxe, zaměřené zejména na vzdělávací potřeby žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Lektorka zároveň představí vlastní nové a obecně málo známé a frekventované formy a metody vyučování. V první části se lektorka zaměří na obecnější principy metodiky a didaktiky (na praktických příkladech), na využití inovativních, aktivizujících metod, v druhé části pak na ukázky konkrétních možností, jak výuku vést a obohacovat o zajímavé prvky a činnosti, které vedou u žáků se speciálními potřebami k rozvoji pozornosti, vnímání, k rozvoji pravolevé orientace i ke čtení s porozuměním.
Témata:
A – O kom hovoříme? (podmínky vzdělávání stanovené RVP) – 45 min
B - Didaktické zásady a efektivní učení (45 min)
C - Rozvoj paměti (90 min)
D – Bloomova taxonomie (45 min)
E – Žáci se sociálním znevýhodněním – metody a formy práce vedoucí k inkluzivnímu a efektivnímu vzdělávání (třífázový rozhovor, soustředné kruhy, metoda barevných papírů, otázky a odpovědi, překřížené skupiny) – 60 min
F – Žáci se SPUCH, LMP – metody a formy prvopočátečního čtení a psaní (rozvoj sluchového a zrakového vnímání, pravolevá a prostorová orientace, rozvoj jemné motoriky, knoflíky ve výuce, pětilístek, I.N.S.E.R.T., myšlenková mapa, principy tvorby PL pro žáky s SPUCH, LMP (75 min)
1. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):
2. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):
3. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):
4. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):
Shrnutí, závěrečné dotazy a zpětná vazba od lektora i účastníků
Na semináři bude účastníkům teoreticky představena jóga a její uzdravující účinky na lidský organismus. Prakticky budou představeny nejdůležitější ásany a vysvětleno jejich správné provedení, které směřuje organismus ke stavu zdraví. Během semináře budou také probrány základní principy získání a udržení zdraví.
Seminář je zaměřen na prohloubení přehledu a orientace v aktuálním dění ve světě – jeho problémových oblastech a konfliktech a nedávné minulosti. Obecný a systematický pohled na problematiku (aktuální procesy, obecné příčiny a důsledky, typologie problémových oblastí a konfliktů) bude vystřídán přiblížením vybraných konfliktů v jednotlivých oblastech světa: Evropy, postsovětského prostoru, islámského regionu (terorismus, Blízký východ), indického subkontinentu, jihovýchodní a východní Asie, Latinské Ameriky a subsaharské Afriky. Důraz je přitom kladen na vidění problematiky v širších globálních a historických souvislostech, analýzu příčin a diskusi rizik budoucího vývoje. Závěr se věnuje významu znalosti aktuálního dění ve světě a možnostem aplikace této látky ve výuce na ZŠ a SŠ.
V semináři budou předvedeny originálně zpracované didaktické zkušenosti pedagogů z praxe, zahrnující různé oblasti vzdělávání, zaměřené na rozvoj čtenářské gramotnosti. Lektorka zároveň představí vlastní nové a obecně málo známé a frekventované formy a metody vyučování. V první části se lektor zaměří na obecnější principy metodiky a didaktiky (na praktických příkladech), na využití inovativních, aktivizujících metod, v druhé části pak na ukázky konkrétních možností, jak výuku vést a obohacovat o zajímavé prvky a činnosti. Seminář bude věnován především těmto formám a metodám práce: otevřenému učení a prožitkovému učení, vyhledávání a zpracovávání informací, technikám RWCT – metoda I.N.S.E.R.T., pětilístek, volné psaní, metoda barevných papírů, třífázový rozhovor a mnoho dalších.
Změny ve vzdělávání – kurikulární reforma, rozvoj klíčových kompetencí (kompetence pro život) – 45 min
Čtenářská gramotnost: vyvození sedmi základních strategií čtenářské gramotnosti – 45 min
Obecná pedagogika – metody a formy práce, které rozvíjejí nejvíce klíčových kompetencí (vyvození) – 45 min
Model vzdělávání: E – U – R (45 min)
Inovativní a aktivizující metody a formy práce: prvky RWCT (včetně vyvození vhodných metod hodnocení – hodnotící teploměr, sluníčková metoda hodnocení…) – 180 min
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.